Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 17

2021
‎Lehen genioenari helduz, irakurmenerako konpetentziaren lanketa gela barruko esparrura gehiago mugatzen den moduan, irakurzaletasunak, aldiz, eremu eta aktore zabalagoak hartzen ditu eta hainbat dira izaera transbertsalagotik antolatzen diren proiektuak. Bikoteka irakurtzen, Internauta, Hauteskunde literarioak, ipuin kontalariak, Idazleak ikastetxeetan programa edo autoreen bisitak, Liburuaren Nazioarteko Eguna edota irakurketa maratoiak aipatzen dituzte elkarrizketatu desberdinek, besteren artean, eta oso modu positiboan baloratzen dituzte, erreferentziazko lanak eta autoreak ezagutarazten direlako, ikasleek gozatzen dutelako eta irakurzaletasunera eta ohituretara hurbilpen bat dakarrelako (IE2, IE3, IE5, GE3).
‎Horrezaz aparte, giro lasaia eta konfiantzazkoa egotea garrantzitsua izaten da eta hori gakoetako bat da (LIR3). Ikastetxe bereko ikasleei galdetuta ere, oso modu positiboan baloratzen dute espazioa, eskaini zaion giroa eta bertan antolatzen diren jarduerak, eta hori dela-eta, ikasgelak baino egokiago dela lanerako zein beste izaera batzuetako proiektuetarako (LI1, LI3, LI4, LI7, LI10). Izan ere, ikasleek ikastetxearekiko orokorrean duten asebetetze maila ona den arren, gelen tamaina, antolaketa eta baliabideak desegokiak direla adierazten dute, bereziki literaturaren ikaskuntzarako.
‎Bere iritziz, horrelako jarrerak arloetara ere eramaten dira ikaslea subjektu hartzaile bihurtuz, eta honek ikuspegi kritikoan zuzenean eragiten du. Ikasleek ere hori berresten dute; hau da, proiektu desberdinak daudela haien ikastetxean, eta hori oso modu positiboan baloratzen dute, baina ez dutela parte hartzeko aukerarik (LI8).
‎Eguneroko jardunaren antolaketari dagokionez, badago zerbait ikasleek oso modu positiboan baloratzen dutena, hizkuntza eta literatura arloaren kasuan, bederen: saioari hasiera edo amaiera emateko kultur adierazpenen bat gelaratzea poema bat, antzerki lan baten ataltxoak, kantak, ikus entzunezkoak, etab.. Diotenez, saioan sartzen eta kokatzen laguntzen die, batetik, eta ezagutzen ez dituzten erreferentzietara hurbiltzeko aukera ere eskaintzen die, bestetik.
‎Testuinguru horretan, gelako giroak elementu baldintzatzaile gisa jokatzen du, dela literaturaren didaktikan, dela irakaskuntzan orokorrean. Ikasleek ere hala adierazten dute, eta taldean giro ona egoteak norbanakoaren konfiantzan eta motibazioan modu positiboan eragiten du, batetik, eta egiten diren proposamenekiko pertzepzio eta balioespen kolektiboa eraikitzen laguntzen du, bestetik (LI7, LI9, LI10).
‎Izan ere, ikastetxea da kasu askotan ikasleentzat literaturaren lanketarako iturri nagusia, baita zenbaitetan literaturarako ate bakarra ere, eta eskaintzen zaion tratamenduak harremana baldintza dezake erabat, gehienetan ez modurik positiboenean, gainera. Ez, ordea, zaletasunerako eta atxikimendurako, lanean zehar adierazi izan den legez, etxeko nahiz inguru hurbileko ohiturak eta eragina direlako horretarako gakoak.
‎Norbere buruarengan zein egindakoan konfiantza izateaz gain, prestakuntza ere motibazioa handitzeko garrantzizko faktorea dela uste dute parte hartzaileek (DGIR1, GE2, GE4, EIAE3) formatuta egoteak nork bere buruarengan konfiantzan eta autoestimuan modu positiboan eragiten duelako, batetik, eta horrek, halaber, norbere inplikazio pertsonal eta profesionalean:
‎EIBZ k antolatzen duen Eskolako Literatur Kanona (ELK) prestakuntzari erreferentzia egiten dio IE2 k, esate baterako. Azaltzen duenez, ikastaroan hainbat gai lantzeko aukera egoten da, baina berak zer liburu eraman, zer egin lan horiekin eta lantzeko moduak eskaintzea bereziki baloratzen du modu positiboan: " Didaktikarako baliabideak behar ditugu irakasleok, uste baitut horretan zenbait gabezia dugula".
‎Ez zutela ondo kalkulatu. Horrek berezia egingo ninduela gehitu ondoren, garrantzia kentzeko edo modu positiboan jartze aldera agian, baina, egia esan, hurrengo egunean ikastolako lagunei istripu bat nintzela esan nienean ez zidaten miresmenez begiratu, eta bai halako indiferentzia batekin. Ez zuten ulertzen istripu bat izatea zer izan zitekeen, eta, egiari zor, nik ere ez.
‎Gelan agintzen diren irakurgaien lanketaren kasuan, kritiko mintzatzen dira asko, alde batetik, irakurtzea derrigorrezkoa izatea onartzen duten arren hauturik ez zaielako eskaintzen, eta beste alde batetik, ondoko lanketak ekarpenik ez diela egiten aitortzen dute. Nahiz eta irakurritakoaren ulermena egiaztatzeko beharra ulertzen eta partekatzen duten, jarduerak horretara mugatzea ez dute modu positiboan baloratzen, eta halaber, erabilitako metodoekin ez datoz bat. Gehien errepikatzen dena azterketarena da; hau da, agindutako liburua etxean irakurri eta horren gaineko irakurketa kontrola edo azterketarena:
‎Edonola ere, gaur egungo nerabeen egunerokoan erabat txertatuta dauden adierazpideak, euskarriak eta ekoizpenak izaki, gazteen kultura horren parte gisa uler daitezke. Gaur egungo gizartea izugarri aldatu dela uste du LIR1 ek, oso denboratarte laburrean, gainera, eta egungo gazteak eta nerabeak horren isla direla zehazten du modu positibo batez.
‎Ikasleek ere modu positiboan baloratzen dute metodologia aktiboen erabilera, eta batez ere proiektuen inplementazioaz mintzatzen dira. Gainera, balio erantsia ikusten diete haien errazten duten proiektuei (LI6, LI8, LI10).
‎Gainera, balio erantsia ikusten diete haien errazten duten proiektuei (LI6, LI8, LI10). Alabaina, testuliburuen erabilera sistematikoa da gehien errepikatzen den errealitatea galdekatutako ikasleen artean, eta testuliburua gorabehera, horren erabilera literala eta hertsia da ez dutena hain modu positiboan baloratzen (LI6, LI8, LI10). Horren ordez, testuliburuaren erabilera pertsonalagoa eskatzen dute, batetik, eta beste proposamen batzuekin tartekatuta, bestetik (GL).
‎Aurrekoa kontuan hartuta, literatur errutinarako espazio egokiak sortzea proposatzen dugu, bere garapenean zein ikasleen lorpenean modu positiboan eragiteko testuinguru didaktikoak sortuz. Ikastetxeko leku ezberdinak izan daitezke horretarako egokiak, ikasgela bera ere, baina ikas prozesuetan eragiten duen faktorea izanik, prozesua lagunduko edo erraztuko duen irakasleak hori optimizatzen lagunduko dion espazioa berpentsatzea eta berrantolatzea proposatzen da, betiere, dituen baliabideen baitan, noski.
‎Zentzu horretan," gustua eta pasioa eskaintzen duen pertsona irakurle batek gozatzen duenarekin irakurketaren misterioan kutsatu ditzake bere eskutik eramango dituen ume eta gazteak" (GE4). Agerian geratzen da, hortaz, beste behin ere horrelako gai gakoan irakaslearen eredugarritasun eta eragiteko ahalmen hattiarra, bai modu positiboan, bai horren kaltetan.
‎[...] Hezkuntza literarioak eskatzen dituen gaitasunetara hurbiltzea gure ikasleak, bai irakurmenean bai sormenean. Hau da, ikuspegi kritikoz irakurtzea, testu literario eta genero desberdinak ulertzea eta erabiltzea, testu horiek norbere bizipen eta barne munduarekin lotzea, mundua ulertzeko tresna gisa erabiltzea, etab. Literatura testuak sortzeko gai izateak motibazioan modu positiboan eragingo luke, adibidez". (BE1)
‎Horretarako, ikerketa bera izan da ardatz nagusia, arloak gurean bizi duen egoeraren diagnostikotik abiatuz gaur egun dituen eta etorkizunean izango dituen erronkak identifikatzeko eta zehazteko. Proiektu honen xedea literaturaren didaktikan diharduten eragile desberdinen artean adostutako bidea zedarritzea litzateke, etorkizunean literaturak Bigarren Hezkuntzako gaztearen garapen kognitiboan eta sozioemozionalean modu positiboan eragiteko. Horrez gain, analisi horri nahiz literatura zientifikoak dioenari erantzunez, proposamen didaktikoa egiten da hezkuntza berrikuntzaren baitan:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia