2004
|
|
Zorroztasunaren eta egiaztapen enpirikoaren mesedetan jardun beharrean, hizkuntzaren estatus erreala gizarte errealitatetik at irudikatzeko joerak bikoiztasun gaizto batean murgiltzen gaitu maiz. Izan ere, hizkuntza zerbaitetarako tresna huts gisa hautematen badugu, errealitate sozial, kultural eta sinbolikotik kanpo dagoen izaki
|
moduan
hautemateko joera nagusitzen zaigu, batetik; bestetik, berriz, hizkuntzarekin lotura zuzena ez daukan mundutzat jotzen dugu gainerako guztia. Horra, bada, balizko bikoiztasunaren oinarria:
|
2009
|
|
Hau da, gizarteak emakume gazteak etorkizuneko ama eta emazte gisa hautematen ditu eta ez langabetu gisa. Era berean, gizon gazteekiko langabeziaren aurrean larritasuna nabarmena da, gazte horieketorkizuneko familiaburu
|
moduan
hautematen baitira.
|
|
Izan ere, gizarteak emakume gazteak etorkizuneko ama eta emazte gisa hautematen ditu eta ez langabetu gisa. Era berean, gizon gazteekiko langabeziaren aurrean sortzen den larritasuna nabarmena da, gazte hauek etorkizuneko familia-buru
|
moduan
hautematen baitira.
|
2010
|
|
...n da. dimentsio bi horien arteko banaketa oso baliagarria suertatu da hizkuntzekiko eta hiztunekiko jarrerak aztertzerakoan eta sarri erabili da hizkuntza eta aldaera gutxituen kasuan, zergatik ordezkatzen diren ala eusten zaien azaltzen laguntzen dute-eta (romaine 1980, woolard 1989, Coupland, williams eta garrett 1994). izan ere, hizkuntza gutxituen kasuan, sarri, hiztunek ospe txikiko hizkuntza
|
modura
hautematen dute eurena, estatusaren aldetik —overt prestige, ageriko ospe txikikoa (trudgill 1972) hain zuzen—, baina ospe handikoa elkartasun mailan —covert prestige, izkutuko ospe handikoa— eta elkartasun mailan aitortzen zaion balio handia da, hain zuzen, estatusarekin lotuta dauden funtzioetarako balio txikia duten hizkuntzak bizirauteko arrazoia; taldeko balio afektibo ha... eragile izanarazleak (euskaldun izaerari lotutakoak) eta trukeordaineko eragileak (lana edo ikasketei lotutakoak). hala, lehenbizikoen bidez euskara nortasun hizkuntza (euskaldun egiten gaituena, arbasoen hizkuntza) dela azpimarratu zuten gaztetxoek eta bigarrenen bidez euskararen balio instrumentala (lana topatzeko, ikasketetan aurrera egiteko, hizkuntza bat gehiago jakiteko, baita euskaldunekin harremanak izateko ere) indartu zuten. hirugarren atalaren ondorenean, ikerketa kualitatiboan euskararen balio instrumental eta integratzaileari buruz aurkitutako emaitzak aurkeztuko dira; gero, ikerketako lekukoen datuak aztertzeko bi dimentsio klasikoak ez direla nahikoa defendatuko da, eta beste dimentsio bi proposatuko dira. kontuan izan behar da ikerketa kualitatiboaren helburua ahalik eta jarrera eta ideia gehien biltzea dela, sarri zein gutxitan agertuta. horregatik ez da ideien maiztasunari buruzko ondoriorik atera behar. ikerketa kuantitatiboa da biztanlerian ideia bakoitzaren maiztasuna neurtzen duena.
|
|
Hizkuntza gutxituen kasuan, sarri, hiztunek ospe txikiko hizkuntza
|
modura
hautematen dute eurena, estatusaren aldetik overt prestige, ageriko ospe txikikoa (Trudgill 1972) hain zuzen, baina ospe handikoa elkartasunmailan –covert prestige, izkutuko ospe handikoa. Eta elkartasun mailan aitortzen zaion balio handia da, hain zuzen, estatusarekin lotuta dauden funtzioetarako balio txikia duten hizkuntzak bizirauteko arrazoia.
|
2011
|
|
Horrenbestez, gizabanakoen eta gizataldeen arteko diferentziak, munduan izateko modu jakin eta bereizgarriak ukatu eta birrindu zituen Ilustrazioaren ikuspegiak. Gizatasunaren bereizgarri eta ezaugarri oro, legezko eta hegemoniazko gizaki arauetatik aldentzen zen guztia, desbideratze
|
moduan
hauteman zuen. Ilustrazioaren doktrina hori ezin hobeto zetorkion nazionalismo jakobinoari.
|
|
norberaren identitatea zuzentzeko gaitasun kaxkarra eta besteekin kooperatzeko trebetasun eskasa adierazten ditu nortasunaren nahasteak (Cloninger, Svrakic eta Przybeck, 1993). Identitate galeraren ikuspegitik, norberaren eta besteen kontzeptu gutxi integratua adierazten du identitatearen lausotzeak; norbere burua huts eta kontraesankor
|
moduan
hautematen du eta besteak ere azaletik hautematen ditu (Kernberg, 1987). Pertsona arteko ikuspegitik, besteekiko harremanetan gertatzen diren pentsamendu, sentimendu eta ekintzen patroi moldatu gabe eta errepikatu moduan definitzen dira nortasunaren nahasteak (Benjamin, 1996).
|
2012
|
|
– Nork bere
|
modura
hauteman dezake, osagai subjektiboak dituelako.
|
2013
|
|
Bertol Arrietak narrazio liburu interesagarria eskaintzen jakin digu. Gure izakeraz (izanaz?) hausnartzeko eskuliburu gisa eta, espresioa onartzen badidazue, etxetik ibiltzeko dosi psikoanalitiko ttipi
|
moduan
hauteman dut nik. Guztiz gomendagarria.
|
|
Zein dira eragile gakoak euskaraz egiten duen pertsona batek bere burua euskaldun, benetako euskaldun
|
modura
hautemateko. Behinbehinean, eta ikerketaren azken emaitzek baieztatuko dutenaren esperoan honako erantzunak proposatuko ditugu datu mota bi erabilita:
|
2014
|
|
Portaeraren inhibizio sistema indartsua dutenek erantzun bortitza ematen diete kritikari eta bazterketari. Horrela, fobia soziala dutenek portaeraren inhibizio sistema indartsua dute eta mehatxagarri
|
moduan
hautematen dituzte gizarte egoera asko; ondorioz, egoera horietatik babesteko mekanismoak martxan jartzen saiatzen dira. Bestalde, senitartekoen artean fobia sozialaren aurrekariak dituzten pertsonek, aurrekari horiek ez dituztenek baino probabilitate gehiago dute nahastea jasateko.
|
|
Denboraren nozioa hasieran oso loturik dago espazioaren nozioari, bi pertzepzio espazial jarraituren arteko iraupen
|
moduan
hautematen baita denbora. Erritmoetan eta haien esperientzia pertsonaletan oinarrituta eskuratzen da denboraren nozioa.
|
|
– Autoginefiliarekin (bere burua emakume
|
moduan
hautemateak sortzen duen kitzikapen sexuala).
|
|
– Autoandrofiliarekin (bere burua gizon
|
moduan
hautemateak sortzen duen kitzikapen sexuala).
|
|
Hautematearen distortsioa gertatzen denean, guregandik at dagoen kinada bat hautematen dute zentzumenek, baina kinadaren ezaugarriei ez dagokien
|
moduan
hautematen dute.
|
2016
|
|
Esate baterako, tresnen erabilpena gizakiak bakarrik ezagutzen zuela, baiesten zen aspaldi ez dela oraindik. Azken urteotan, haatik, tresnen hainbat erabilera
|
modu
hauteman da abereetan, primateetan usuena (J. Goodall, etc.). Tximinoak, ezkutuko termitak harrapatzeko (gozoki preziatua haientzat), ihi edo ziri batez baliatzen dira.
|
2018
|
|
Bertan, hizkuntzari buruzko zenbait betekizun edota irizpide azaltzen ziren, baina irizpide horiek ez zuten inolaz ere derrigorrezkotasunik ezartzen. Hasierako urteetan ikasle gehienek bete zuten kontratua; handik 5 urtera, ordea, kontratuak bere balio guztia galdu zuen, ikasleek derrigorrezko betebehar
|
modura
hautematen hasi zirelako.
|
|
Izan ere, euskararen erabilerarako, erabilera espontaneorako, nolabaiteko hizkuntza identitatea definitua izatea betebeharreko baldintzatzat jotzen da, baita euskaldun" legitimotzat" hartzeko euren burua ere. Ikerketa horretan, legitimotasuna aztertzeko, honela formulatzen da galdera" Zein dira eragile gakoak euskaraz egiten duen pertsona batek bere burua euskaldun, benetako euskaldun
|
modura
hautemateko?"
|
2019
|
|
Gizarte primitiboetan, mendekotasun horretaz ez dira jabetzen eta ez da planteatzen, baina hor da, zuzen zuzenean eta berez; errazagoa da hura mediatizatzea gizonak bere buruaren kontzientzia argiagoa hartu duenez geroztik, bere burua berresten eta kontrajartzen ausartu denez geroztik. Eta, egiaz, gizona transzendentzia gisa mamitzen da, proiektu gisa, baita emana zaion zerbaiten
|
moduan
hautematen baldin badu ere bere burua, pasibo moduan, euriaren eta eguzkiaren gorabeheren mendeko; orduan ere, espiritua eta borondatea berresten dira gizonarengan, bizitzaren nahasmenduaren eta kontingentziaren kontra. Modu askotan emakumeak hezurmamitzen duen arbaso totemikoa, izan animalia edo izan arbola, printzipio maskulino bat da, argiago nahiz lausoago; emakumeak haragizko existentzia iraunarazten du, baina elikatzaile hutsa da, ez sortzailea; ez du sortzen inolako alorretan; tribuaren biziari eusten dio haurrak eta ogia emanez, ez besterik; immanentziara kondenatua dago; gizartearen alderdi estatikoa baino ez dagokio, bere baitan itxitako alderdi hori.
|
|
Arazoa da Komunan bilatzen dela ekonomia, edo Komuna ikusi nahi dela ekonomian, eta egin litzatekeena da Komunatik ekonomia gainditu, desertatu, saboteatu eta hackeatu. Zilegitasuna kendu behar zaio Ekonomia Politikoari Zientzia eta Egia gisa, gure zientzia lekutu, mendeko eta partzialen bidez; balioaren logika eta jabetza pribatuaren instituzioa indargabetu behar dira, eta erabileraren balioa indartu eta gauzak komunitatearena bihurtzeko eta gauzez jabetzeko modu hori bultzatu; ekonomia habitus
|
moduan
hauteman eta erauzi behar da, eta bestelako bizimolde batzuk (jarduteko, ekoizteko, erlazionatzeko beste modu batzuk), deskolonizatuak, bultzatu behar dira. Horrek ez du esan nahi komunetan, hainbat modutan behe behetik eraikitzen ari diren produkzio jarduerei eta azpiegiturei garrantzia kendu behar zaienik.
|
2020
|
|
Emakumeen Txokoaren arabera," indarkeriaren normalizate" egoera horretan," indarkeria psikologikoa oharkabean" pasatzen da, eta hori gertatzeko mekanismoak eta
|
moduak
hautemateko" zailtasunak" egon ohi dira. " Sotila dela onartu du jendarteak.
|
|
KAFEA nahasteko
|
moduan
hautematen zaio Marieri ez dela ostatura edari bila etorri, konpainia eske baizik. Baina ez dakiela nola, eta ez dela ausartzen inorengana hurbiltzera, hain justu jende gutien dagoen barraren aldea hautatu baitu aulki luze batean eseri eta sobreko deskafeinatuari koilaraz buelta eta buelta aritzeko.
|
2021
|
|
1980ko hamarraldiko aipamenek nobedade gisa azpimarratzen dute fenomeno kulturalaren jarraipen mediatikoa. 2005ekoan, aldiz, argi dago finala fenomeno mediatiko gisa, masa kulturako agerpen
|
modura
hautematen dela. Albistea ez da telebistaz edo irratiz emango dela, prentsa akreditazioen kopuruan lortutako marka, kolore eta formatu guztietako hedabideen jarraipena, ikusle datu ikusgarriak eta gisakoak baizik.
|
2022
|
|
Ikerketaren arabera, Hego Euskal Herriko gazteek ez dute immigrazioa «mehatxu» edo «lehia»
|
moduan
hautematen. Hala ere, ez dute uste garapen ekonomikoari ekarpenik egin diezaiokeenik, ezta «kanpotar kopuru jakin batzuk» hartu daitezkeenik ere.
|
2023
|
|
Begiak zabaltzeko
|
modutik
hauteman dio Aitziberrek Eñauti izen hori ez zaiola arrotza. Eta Eñautek begitartean sumatu dio" zer dakizu horretaz?" galdetu nahi lukeela.
|
|
" Materia noble eginda ateratzen da fabrikatik eta langileak aldiz zikinduta ateratzen dira"; Marxek burutazio bera adierazi zuen hitz are gogorragoetan; honen araberan, aurrerapen teknikoak egiten saiatzen diren guziek ziurtasun bat buruan finkatuta atxiki behar dute: gaurko fabrikatzeko
|
moduan
hauteman litezkeen mota guzietako eskasetan batto ahalik eta lasterren konpondu beharra dago: ez dela deus egin behar lan moduaren dorpetasuna areagotuko lukeenik, dena egin beharra dago zailtasuna tipitzeko.
|