2001
|
|
Froga honek tradizio luzea du.
|
Lehen
idazketa Erdi Aroan Canterburyko Anselmok egin zuen. Jainkoaren izatearen froga erabat seguruaren bila," Proslogion" izeneko idazki laburrean aurkeztu zuen halakoa omen zena:
|
2003
|
|
34 David Copperfield ena ez dugu geure begiz ikusi baina,
|
lehen
idazketa eredu horretan idatzi zukeela pentsa daiteke.
|
2006
|
|
348 OC, I, 1063 eta hurr. Saio honek
|
lehen
idazketa bat 1899an izan du (ik. 1063 or., 2 oin oharra).
|
2009
|
|
Lantalde bat Hiztegi Batutik abiatu eta horko sarrera eta azpisarrerei adieren definizioak, kategoria gramatikalak, erabileratik jasotako adibideak, marka dialektalak, espezialitateeta erregistro markak erantsiz, Euskaltzaindiaren Hiztegia prestatzen ari da. Hiztegi horren
|
lehen
idazketa 2010 urtearen bukaeran amaituko da.
|
|
2009ko ekainean hasi zen batzorde bat, Euskaltzaindiaren osoko bilkurak ahaldunduta,
|
lehen
idazketa horren jarraipeneta ikuskatze lanean, hilero bi bilkura eginez, 2011ko maiatzerako oniritzi orokorra eman eta ondoren osoko bilkurari aurkezteko. Batzorde horren partaideak, ahotsez eta botoz, Iker Sailburua, Idazkaria, Euskaltzaindiaren Hiztegia:
|
2011
|
|
Horrela etorri ziren, bai ordenagailuan jasoa eta bai Linoren eskuizkribuak gure eskuetara.
|
Lehen
idazketan tentuz jokatu beharra izan bazen, bigarren honetan gehiago oraindik, behin betiko orrazketa baitzen... Astiro, kontuz eta zorrotz aztertu behar zen, testua guztiz finkatzeko:
|
2013
|
|
Egitasmoaren
|
lehen
idazketan helburuak eta lortzea itxaroten ziren ekoizkinak zehaztu ziren:
|
|
Paper hauen
|
lehen
idazketa halaxe joan da. Buruan nuena zetorren moduan bota nahi nuen lehenik, eta gero bigarren itzuli batean gai horretaz idatzi duten besteen gauzak irakurri, haienak txertatu, nireak kontrastatu eta findu.
|
2014
|
|
dio Teresak berak epilogoan. Data hau dela-eta A. Bañezek ohartarazten du, Teresak jartzen duen data hau
|
lehen
idazketari dagokiola; gero, bigarren idazketa egin zuenean, eta hau da guganaino iritsi dena?, data horren ondoren gertaturiko hainbat gauza gehitu zituen, esaterako San Jose monasterioaren fundazioa.
|
|
Hemen amaitzen zen
|
lehen
idazketa. Geroago, hiru bat urte igaro ondoren, beste bederatzi kapitulu erantsi zizkion.
|
2015
|
|
Urte zenbaketan nahastu ote zen Txikia? Ala lehenagokoa da zinez olerkia edo olerki zati batzuen
|
lehen
idazketa. Bigarren aukera honek dirudi itxurazkoena:
|
|
I. Egoitzak 2 kap., 7 zeb.; IV. Egoitzak 2 kap. 4 zeb.). . Gutxi gorabehera, hamalau urte lehenago idatzi zuen Bizitza Liburua;
|
lehen
idazketa 1562an amaitu zen; eta beste liburu honen orrialdeak idazten 1577aren amaierarantz ari da.
|
|
Santa Teresaren barne bizitzaren kronologia osatzeko argibide interesgarriak datoz hemen: ziur asko 1562an idazten du hau (Bizitzaren
|
lehen
idazketa). 28 urte lehenago, 1534an, hasi zen otoitza edukitzen.
|
|
luzea idazteko ideia Frantzisko Soto Salazar inkisidoreagandik sortu zen; honek eman zion hori egiteko aholkua 1562/ 1563 inguruan, lanaren
|
lehen
idazketa egina zegoenean, eta gutxienez bigarren idazketa baino pare bat urte lehenago.
|
|
Data hau dela-eta A. Bañezek ohartarazten du, Teresak jartzen duen data hau
|
lehen
idazketari dagokiola; gero, bigarren idazketa egin zuenean, eta hau da guganaino iritsi dena?, data horren ondoren gertaturiko hainbat gauza gehitu zituen, esaterako San Jose monasterioaren fundazioa.
|
|
dio Teresak berak epilogoan. Data hau dela-eta A. Bañezek ohartarazten du, Teresak jartzen duen data hau
|
lehen
idazketari dagokiola; gero, bigarren idazketa egin zuenean, eta hau da guganaino iritsi dena?, data horren ondoren gertaturiko hainbat gauza gehitu zituen, esaterako San Jose monasterioaren fundazioa.
|
|
Hemen amaitzen zen
|
lehen
idazketa. Geroago, hiru bat urte igaro ondoren, beste bederatzi kapitulu erantsi zizkion.
|
|
Konparazio honetaz, ik. Perfekzio Bidea 31 kap., 9 zenb., eta honi dagokion Perfekzio Bidea 53 kap., 5 zenb.
|
lehen
idazketakoa. Ikus baita IV. Eg., 3 kap., 10 zenb.
|
|
Baina aurrez hainbat kopia egin ziren, zorionez, eta lau kopia gordetzen dira Madrileko Biblioteka Nazionaleko 1400 eskuizkribuan, kopia oso fidagarriak, kodex zaharrenetatik jasoak: Alba de Tormeskoa eta Baezakoa
|
lehen
idazketari dagozkio; Consuegrakoa eta Las Nieveskoa, berriz, bigarren idazketari. Original zaharretatik ziurrena Alba de Tormeskoa da, Domingo Bañezek aztertua eta onartua.
|
|
PerfekzioBideko
|
lehen
idazketan (5, 1; 6, 1,6) hitz egiten da jada konstituzioei buruz. Yepesek eta Jeronimo San Joserenak diotenez, haiei buruz kontsulta egin zitzaien A. Bañez komunitateko aitor entzuleari, Daza maisuari, Gonzalo Aranda, Julian Ávilako eta Frantzisko Salcedori, on Alvaro Mendoza gotzainari aurkeztu aurretik, Gotzainaren mende baitzen une hartan monasterioa.
|
|
|
Lehen
idazketan honela jarraitzen zuen: Nik diot, ez dirudiela kristauak garenik, ezta geure bizitzan Pasioa irakurri dugunik ere.
|
|
Ik. Ef 6, 9?
|
Lehen
idazketan aldagai interesgarriak datoz: –apaltasuna hazten laguntzen duen ausardia:
|
|
|
Lehen
idazketan pixka bat aldatu egiten du esaldia: Etxe honetan otoitzerako ohitura eta jarduera dagoelako besterik gabe, ez dute zertan izanik guztiak kontenplatiboak?
|
|
|
Lehen
idazketan, fedeko zalantzatara doakie, jartzen zuen.
|
|
|
Lehen
idazketan ageriago dator: Nik ezagutzen dut moja bat, oso zaharra, zerbait baino nahiago nuke, gainera, neure bizitza harena bezalakoa balitz?
|
|
Era biziagoan adierazten du
|
lehen
idazketan: –
|
|
|
Lehen
idazketan honela: Eta zenbat hobeki ordainduak ez ote dira erregea zerbitzatzen dutenak!
|
|
Mt 25, 1
|
Lehen
idazketan ebanjelioko pasarte honen ordez, gerrako irudia zetorren: Ez daki kapitainak noiz dei egingo dion eta gozotasunez estalita lan gehiago eman nahiko dio.
|
|
|
Lehen
idazketan hau gehitzen zuen: Nahiago nuke nik bera bezalakoa izatea eta ez kontenplatibo batzuk bezalakoa.
|
|
Nahiago nuke nik bera bezalakoa izatea eta ez kontenplatibo batzuk bezalakoa. , ondoren datorren gai militar hau guztia
|
lehen
idazketan era desberdinez adierazia dago.
|
|
Mt 20, 22 Ez dakigu zer eskatzen dugun, kontenplazioko gozotasunak eskatzen ditugunean.
|
Lehen
idazketan: Utz diezaiogun Jaunari egiten, guk geure burua baino hobeki ezagutzen baikaitu.
|
|
|
Lehen
idazketan honela: Ongi ulertuko dion aitor entzule batengan.
|
|
Eta emakumeentzat arriskutsua da, gehitzen zuen
|
lehen
idazketan.
|
|
|
Lehen
idazketak honela jarraitzen zuen: Zuek, ene alabak, ez duzuela abisu hauen beharrik esaten badidazue, bat edo bat etorriko da, beharbada, berak gogoko dituela esanez.
|
|
Ik. Gut. 8, 7. Azkeneko hiru esaldi sail hauen ordez
|
lehen
idazketan hau idatzi zuen: Bada, Jainkoaren laguntzaz eta ahal dutena eginez, ia eskubidedunek bezala eska diezaiokete.
|
|
Ik. Bizitza 20 kap. eta 1 Kontakizuna. ?
|
Lehen
idazketan honela dakar: Nik ezagutzen dut pertsona bat, Jainkoak laster batean ur bizi hau oso oparo emanik liluramenduekin lagundu ez balio, egarriaren egarriz hilko zena; izan ere, ur honen hain egarri zen, bere desira hainbesteraino gehituz zihoakion, non garbi ikusten baitzuen oso litekeena zela, erremedioa jarri ezik?
|
|
Berak Karmeldarren Erregelan irakurri ohi zuen Biabliako aipamena (5, 8). ?
|
Lehen
idazketan honela amaitzen zuen: Hura [deabrua] ez dabil axolagabe; horregatik, ez gaitezen gu hala ibil.
|
|
|
Lehen
idazketan xehetasun hauek sartu zituen pasarte garrantzitsu honetan: Eta beti erabaki honekin joanez:
|
|
|
Lehen
idazketan honela amaitzen zuen: Nahiago nuke nik esku askorekin idatzi ahal banu, batagatik edo besteagatik ahantz ez dezazuen!
|
|
–Nola hasi behar duten oso garrantzitsua dela diot, eta hor dagoela dena?.
|
Lehen
idazketan aipamen literario interesgarria tartekatzen du hemen: eta libururen batean, edota batzuetan?
|
|
|
Lehen
idazketan hau zioen: –goi goiko gauzei ukitu besterik ez diet egingo, diodanez, idatziak ditudalako (Bizitza Liburuan idatzi zituen); eta kentzen badituzte ere, dizue kendu hain liburu ona?
|
|
|
Lehen
idazketan hau gehitzen du: esan ahala, haren aho txit sakratutik irten ziren haietara.
|
|
Egin gauzak ongi, ene alabak, Gure Aita eta Agur Maria ez dizkizute kenduko eta. Honela dator
|
lehen
idazketan, berriro ere Inkisizioaren debekuari erreferentzia eginez; baina oraingoan aipamen hori ez zen zentsoreetako baten gogokoa izan eta ezabatu egin zuen Escorialeko eskuizkribuan eta hau idatzi zuen hegalean: –Otoitz liburuak debekatu zituzten inkisidoreei haserre egiten diela dirudi?.
|
|
|
Lehen
idazketan berari Luisa de la Cerda anderearen jauregian gertaturikoa kontatzen du (ik. Bizitza Liburua 34 kap.):
|
|
|
Lehen
idazketan honela jarraitzen du: oihu egin nahi nuke eta eztabaidatu, naizena izan arren?
|
|
|
Lehen
idazketan honela dio: –ahozko otoitzari, hau da, orduak eta arrosario errezatzeari?
|
|
|
Lehen
idazketan honela zetorren: nahiago ditu arrunkeria hauek?
|
|
|
Lehen
idazketan honela dator: Hemen norbait ezkontzen bada, lehen lehenik badaki nor den eta nola eta zer daukan.
|
|
|
Lehen
idazketan honela ematen zion amaiera: Ez zaitzaitela inork izutu beldur horiekin.
|
|
1, 4 eta 5 zenbakietan.
|
Lehen
idazketan, labur idaztearen arrazoitzat hau aipatzen du: Beste liburu batzuetan esanak daude.
|
|
|
Lehen
idazketaren amaiera honela zen: Hau gauza ziurra da; nik badakit horrela dela.
|
|
|
Lehen
idazketan hau idatzi zuen: Aski duzuen ala ez, horretan ez naiz sartzen.
|
|
|
Lehen
idazketan honela idatzi zuen: –eta arimako maisua bada eta gu ikasle onak bagara, ezinezkoa da [hartaz ez gogoratzea], alderantziz baizik, hau da, maitasun bizia izan behar zaio eta hura ohore handitzat izan eta hartaz sarri hitz egin.
|
|
|
Lehen
idazketaren amaiera honela zetorren: Horregatik izan pazientzia, moja izateko beharrezkoa baita eta nire ustez kristau on bezala errezatzeko ere bai..
|
|
|
Lehen
idazketan zenbaki hau asko aldatzen da; honela dio: –idatzia dudan liburuan hau hobeki adierazia dagoenez gero, hemen ez dago hartaz berariaz jardun beharrik:
|
|
|
Lehen
idazketan honela dator: Eta sinets ezazue egia diodala, hortik igaroa bainaiz?
|
|
|
Lehen
idazketan honela: Jaun hau zeuekin duzuela pentsatzen, eta Berarekin sarri hitz egiten ohitzen bazarete,?
|
|
|
Lehen
idazketan behin eta berriro dio: kontsolatuko gaitu; janarituko gaitu, badu zerez janaritu eta.
|
|
|
Lehen
idazketan ondorengo hau gehitzen du: –eta ongi eskertuko ez dioten beste batzuk ere badira.
|
|
|
Lehen
idazketan honela dator: Eta norbaitengan horrelakorik balego, ez ezazue onar etxean, halakoa Judas bat baita apostoluen artean.
|
|
|
Lehen
idazketan honela: –
|
|
Argiago dator
|
lehen
idazketan: –zerua eta lurra egin zituena dagoen gure arimako zeru txikia.
|
|
Teresaren testuan, Fr. Luis Leongoari eta argitaratzaile gehienei jarraituz, encenderse ere irakur daiteke entenderse aditzaren lekuan. Hala ere, Monte Carmelo argitaletxeko Tomás Alvarezen argitalpenetik egin da euskarazko itzulpen hau, eta honek eskuizkribuan entenderse irakurtzea hobetsi du, bereziki Teresaren
|
lehen
idazketarekin bat. Lehen idazketan hau gehitzen du:
|
|
Hala ere, Monte Carmelo argitaletxeko Tomás Alvarezen argitalpenetik egin da euskarazko itzulpen hau, eta honek eskuizkribuan entenderse irakurtzea hobetsi du, bereziki Teresaren lehen idazketarekin bat.
|
Lehen
idazketan hau gehitzen du: Nik nahi nuke otoitz era hau, esan dudanez?
|
|
|
Lehen
idazketan hau gehitu zuen: Horrela nahi izan zuen bere Ama guztiz santuaren sabelean sartu ahal izatea ere.
|
|
|
Lehen
idazketan: Munduan ere gogor egiten zaigu arrotzak etxean edukitzea, joateko ezin esan diegunean.
|
|
Sal. 90, 15 eta 34, 19
|
Lehen
idazketan aipamen bikoitza dator: honela dio Davidek, sekula ez duela ikusi zintzoa bertan behera utzia?
|
|
Ziur asko, B. Laredoren Subida del Monte Sión liburuaren I. parteko 10 eta 22 kapituluez ari da. ?
|
Lehen
idazketan zabal azaltzen du pentsamendu hau: liburu batzuetan idatzia dago, gogoetazko otoitzaz ari direnetan.
|
|
Amaiera honen ordez (7 zenb.) epilogo labur bat dator
|
lehen
idazketan: Eta, beharbada, guztiok dakizue, baina etor daiteke norbait ez dakiena; horregatik, ez gaizki hartu hemen esatea.
|
|
|
Lehen
idazketa berezkoagoa, familia artekoagoa da: –Elizak irakasten duenari men egiten diogu, nik beti egiten dudan bezala (eta hau berau ere ez dizuet irakurtzen utziko, adituak diren pertsonek aurretik ikusi gabe); ez bada [egoki idatzia], ez da izango maleziagatik behintzat, gehiago ez jakiteagatik baizik.
|
|
Horregatik ekiten diot hainbeste ahozko otoitzak ongi erreza ditzazuelako kontu horri(
|
lehen
idazketa). –Ondorengo pasartea ere konkretuagoa zen lehen idazketan:
|
|
Horregatik ekiten diot hainbeste ahozko otoitzak ongi erreza ditzazuelako kontu horri (lehen idazketa). . Ondorengo pasartea ere konkretuagoa zen
|
lehen
idazketan: pertsona hori moja bat zen; Jaunak bere odola isuri zuen aldiak gogoratuz Gure Aita errezatzen bi ordu edo hiru ematen zituen; orduz gero zaharra zen, eta oso ongi eta erlijiotasunez iraungi zuen bere bizia.
|
|
|
Lehen
idazketan honela amaitzen zuen: Beraz, berriro ere esan behar dut.
|
|
30 kapituluko 6 zenbakian esan du. Zenbakiaren amaieran,
|
lehen
idazketan, honela jarraitzen zuen: –
|
|
Askoz ere gozoago eta malguago idatzi zuen
|
lehen
idazketan: erromestxo bezala, guraso behartsuen semetzat har zitekeen hobeki?
|
|
|
Lehen
idazketan parentesiak Teresaren ironia atsegingarri bat zekarren: gorputza diot, inozotxoren bat etor daitekeelako zer den barrukoa eta zer kanpokoa bereizten ez dituena.
|
|
|
Lehen
idazketan aholku hau azpimarratu zuen: Kontuan izan bedi aholku hau, oso garrantzitsua da-eta.
|
|
Teresak konparazio ospetsu hau atsegin handiz idatzi zuela erakusten du ondorengo idazketetan hainbeste ukitu egin izanak.
|
Lehen
idazketan honela idatzi zuen: Eta arreta osoa jarri konparazio honetan, otoitz honetan nengoela jarri baitzidan Jaunak, eta egoki datorrena da.
|
|
–
|
Lehen
idazketan hau gehitu zuen: otoitz hau duenak argi ulertuko du diodana, arretaz begiratzen badu hau irakurri ondoren, eta bai garrantzitsua dela!; bestela, nahaste baten antza izango du.
|
|
8 zenbakiko oharra), edota pentsamenduak, hobeki azaltzeko? dioela;
|
lehen
idazketan, berriz, ez dio halakorik.
|
|
|
Lehen
idazketako pasarte interesgarri bat kendu du hemendik eta hau da: Bai zoriontsuak halakoen maitasuna jasotzen duten arimak!
|
|
|
Lehen
idazketan honela jarraitzen du: Eta ez zaitezte izutu; beharbada, deabruak han jarriko zuen bere ahalmen osoa, zuek atsekabe eta lanak handitzat jo ditzazuen.
|
|
|
Lehen
idazketan bi mezu fin hauek datoz: Eta hainbesterainokoa [hain perfektua] ez den maitasunari buruz hitz egin nahirik, ez dut aurkitzen etxe honetan gure artean edukitzea komeni dela deritzodan biderik; izan ere, ona izatekotan, guztia bere hasierara itzuli beharra dago, hau da, esana geratu den maitasunera.
|
|
|
Lehen
idazketan indar handiz gehitzen zuen hau: eta maitasunez eginda nahiko ez bada, zigor handiz izan.
|
|
Kapituluak eranskin eder bat zuen
|
lehen
idazketan. Hona hemen:
|
|
|
Lehen
idazketan honela dio: –hain gauza garrantzitsu honetan aitortzen dut inperfektuena naizela; baina, agintzen didazuenez gero, gertatzen diren zenbait gauza ukituko ditut?
|
|
|
Lehen
idazketan berezkotasun eta suhartasun handiagoz idatzi zuen: Jaunak gauza guztietatik urrundu nahi gaituela dirudi hona ekarri gaituenak, hemen enbarazurik gabe Haren Maiestateagana irits gaitezen.
|
|
|
Lehen
idazketan hau azpimarratzen du: baina maite baditu, haien atsekabeek bihotzean min ematen badiote eta gogotsu entzuten baditu haien munduko gertaerak, sinets beza kalte egingo diola bere buruari eta haiei inolako mesederik ez.
|
|
–behintzat gehienetan, idatzi zuten santu guztiengan, edota askorengan hala izan ez arren(
|
lehen
idazketa). –Ebanjelioko aholkuen aipamena dator honen ondoren (Lk 14, 33).
|
|
– Elizari dagokionari buruz esandakoaren ondoren(
|
lehen
idazketa).
|
|
|
Lehen
idazketan honela: Eta mesede handia egin digu etxe honetan, handiena eginda baitago, baina geure buruagandik askatzea geratzen zaigu.
|
|
|
Lehen
idazketan honela amaitzen zuen: Ez du zertan beldurrik izan inori; Jainkoari bertute haietan eusteko eskatzen dio soilik, bere erruz gal ez ditzan.
|
|
|
Lehen
idazketan laburrago idazten du: Uste dut eta ziur dakit, kontrakoa egiteagatik gehiago direla lagun ditudanak minduak izango direnak baino.
|
|
|
Lehen
idazketan pasarte honetan ironia finagoa eta indar handiagoa agertzen ditu: Batzuetan ondoez batek jota geratzen dira bide eta zuhurtziarik gabe penitentziak egiteagatik?
|
|
Eta ez deritzo bidezkoa denik gutaz gaizki pentsatzea, gehitzen du
|
lehen
idazketak, eta honela amaitzen du: Oi,. Jainkoarren?
|
|
|
Lehen
idazketan honela hasten da kapitulua: Gauza oso oso desegokia iruditzen zait, ene ahizpak, ulu egite eta beti aieneka ibiltze eta gaixoarena egiteko ahotsa mehetze hau?
|
|
eta karitatea eta moja gutxi dauden lekuan? , idatzi zuen
|
lehen
idazketan.
|
|
|
Lehen
idazketan hau idatzi zuen: Ekin eta ekin egiten diot honi, nire ustez, hain garrantzitsua delako eta monasterioak lasaikeriara eraman dituen gauza bat delako.
|
|
|
Lehen
idazketak honela jarraitzen du: Azken batean, batzuek galtzen dute besteen erruz; eta isilik sufritzen duen norbait balego, medikuek berek ere ez liokete sinetsiko, gaitz txikiagatik hainbeste kexatzen ziren beste asko ikusi dituztelako.
|
|
11 kapituluko 5 zenbakian. . Aurreko pentsamenduek beste ñabardura bat zuten
|
lehen
idazketan: Zertarako jardun garrantzirik gabeko gauzetan gorputz hauek hilduratzen, ezertan gozotasunik hartzen uzten ez diegula, baizik eta kontu handiz eramanez nahi ez duten lekutik, erabat espirituaren mende eduki arte?
|