Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 28

2019
‎Errepaso horretatik ateradaitekeen ondorio nagusietako bat da mende hasieran euskal literaturak hiriarekiko jarrera herabe etaatzerakoia zuela oro har. Alde batetik, lehen euskal pizkundearen arrakastak sortutako nolabaitekoerosotasunak, poesian, bereziki, literatura tradizioak mundu ikuskera guztiz landatarra zuen gizartebatera erroturik jarrai zezala eragin zuen.
2020
‎Iztueta lehenengo, Xaho gero, Abbadia hurrena… Norbere nortasun kulturalarekiko autoestimua igotzen joan zen eta, Euskal Foruak galdu zirenean, erreakzio kulturalista handi bat loratu zen: Lehen Euskal Pizkundearen olatu foruzalea. Inspirazio erromantikoko euskal intelligentsia bat sortu zen, Campion, Manterola eta abar, lehen aldiz euskal kulturgintza moderno antolatu bati ekin ziona, eta kulturgintza horretan bertsolaritzaren garapen modernoa abiarazi zuten.
‎Esan bezala, Foruak galtzeak eragindako erreakzio gisa eman zen Lehen Euskal Pizkundea. Erakunde politikoen galerarekin herria bera, euskal herria, galtzeko arrisku bizian egon zitekeela konturatu ziren.
2021
‎Nagusitu zen jarrera, ordea, esan bezala, erreakzio kulturalarena izan zen, Lehen Euskal Pizkundea abiaraziko zelarik (Aizpuru, 2000: 61; Intxausti, 2014a, 135; Larrinaga, 2007b:
Lehen Euskal Pizkundearen lehen olatuan, bestelako egiturarik ezean, euskararen aldeko elkarteak eta haiek sortutako aldizkariak izan ziren mugimenduaren artikulatzaile nagusiak (Aizpuru, 2001: 60; Intxausti, 2014a:
‎Eta Xahok Aitorren kondairan azpimarra jarri zuenetik ikur gisa sekulako indarra hartu zuela gaineratzen du. Herderrek esana zuen arima nazionalaren ispilua herri literatura zela, eta bertsolariarengan topatuko da, bada, ispilu hori Lehen Euskal Pizkundean:
Lehen Euskal Pizkundea jarriko da martxan, eta mendetako bestekotzeari kontzientzia berria gailenduko zaio.
‎1851tik hasita Lore Jokoak antolatzeari ekin zion, sariak bere poltsikotik jarriz eta laster deitu zitzaion" euskal kulturaren patriarka". Funtsezko erreferentzia bihurtu zen Lehen Euskal Pizkundera bidean: " Entre otros D’Abbadie estimuló al príncipe Bonaparte, a Darrigol, Duvoisin, Arturo Campión, Pierre Loti, etc. y por supuesto, mantuvo relación con otros vasquistas a los que no hacía ninguna falta ser estimulados, como Chaho" (Madariaga, 2008:
‎Herritarren jarduera kulturalak baldintzatu zuen, bada, Lehen Euskal Pizkundearen lehen olatu hartako intelligentsiaren erabakia. Euskaraz ongi funtzionatzen zuen genero idatzi bakarra bertsopaperena zenez, bertso jarrien moldea hautatu behar izan zen euskarazko poesiagintza abiarazteko.
‎Ziklo honetako gailurraren izpiritua, foruen galeraren aurreko erreakzio kulturalista inork baino hobeto gorpuztuko zuen argitalpen horrek. Lehen Euskal Pizkundearen funtsezko elementu egituratzaile bat izan zen baita, eta bertsolaritzaren lehen bulkada modernizatzailean ere garrantzitsua suertatu zen, urte luzez Donostiako Lore Jokoen antolatzaile eta bozgorailu izanez eta bertso saioen kronikaren eredua ezarriz. Gaiaren inguruko sinadura esanguratsu gehienek hartu zuten parte bertan.
‎2.4 LEHEN EUSKAL PIZKUNDEA ETA BERTSOLARITZA
‎2.4.1 Bi olatuko lehen euskal pizkundea
‎2.4.4 Bertsolaritzaren garrantzia Lehen Euskal Pizkundean
Lehen Euskal Pizkundeak euskal kulturaren modernizazioari ekin zionean, euskara anartean Administrazioan inoiz erabili gabea zen, literaturan ia pausorik
‎ETA LEHEN EUSKAL PIZKUNDEAN
‎Laburbilduz errepika daiteke irudikapen klasikoak, lehen Euskal Pizkundetik jariatutako planteamendu erromantiko esentzialista eta kontserbadore batean oinarrituak, bertsogintza berezko dohain gisa ulertzen zuela. Berezkoa behar zuenez, eta ez ikasia, bertsolariak berez sortzen ziren kultur ekosistema aurremodernoan, nekazaritza mundu elebakarrean, bakarrik iraun zezakeen.
‎Modernitate prozesua euskararena bezalako ertzeko komunitate txiki batek eskura ez zituen bitartekoen bidez (estatua eta harengandik jariatzen ziren eskola eta abar) gauzatu zenez, euskal nortasunarentzako arrisku gisa identifikatu zuen, diskurtso mailan behintzat, lehen Euskal Pizkundeak. Iragana hobesten zen etorkizunaren aurrean eta kontserbatzea garapenaren aurrean.
‎2 KULTURA POPULARRA LEHEN MODERNITATEAN ETA LEHEN EUSKAL PIZKUNDEAN 33
‎2.4 LEHEN EUSKAL PIZKUNDEA ETA BERTSOLARITZA 53
‎2.4.1 Bi olatuko lehen euskal pizkundea 53
‎2.4.4 Bertsolaritzaren garrantzia Lehen Euskal Pizkundean 58
‎Aurreko atalaren bukaeran azaldu da nola gerrak eta frankismoaren garaipenak Lehen Euskal Pizkundeak altxatako euskal kulturgintzaren eraispena ekarri zuen. Gerraondoko lehen urteetan Aberri bat, hizkuntza bakarra formulari jarraikiz, Espainiaren batasunaren izenean, euskararen erabateko jazarpena zertuko da:
‎Lehen hiru zikloetan Lehen Euskal Pizkundetik jariatzen zen ikuskera izan zen bertso munduko eragileen jardunaren baldintzatzaile nagusia, eta laugarrenean Bigarren Pizkundeak ekarritako ikuskera berriaren eragina nabaritu daiteke.
‎Berebat, pizkunde horiek testuinguru zabalago batean gertatutakoari erantzuten diote. Horrela, Lehen Euskal Pizkundeak Europako mugimendu erromantikoak XIX. mende bukaeran Lehen Modernitateari emandako erantzuna du inspirazio iturri, eta Bigarren Pizkundeak nazionalismo etnikoaren Europa mailako olatu berri batek Gizarte Mugimendu Berrien baitan txertaturik Beranduko Modernitateari emandako erantzuna.
‎Gaztelerak hartu zuen toki hori 1870eko hamarralditik aurrera, besteak beste Bilintx eta Iparragirreri buruzko testuekin. Eta euskara ez zen nagusituko XX. mendeko Aitzol eta enparauen Lehen Euskal Pizkundearen olatu Jeltzalea iritsi arte (1920ko eta 1930eko hamarkadak).
2023
‎1851tik hasita Lore Jokoak antolatzeari ekin zion, sariak bere poltsikotik jarriz, eta laster deitu zioten “euskal kulturaren patriarka”. Funtsezko erreferentzia bihurtu zen Lehen Euskal Pizkundera bidean.
‎Galera hori izan zen, ordea, protonazionalismo zantzuak zituen erreakzio kulturalista bere indar guztiz leherrarazi zuena. Lehen Euskal Pizkundea jarri zen martxan, eta mendetako bestekotzeari kontzientzia berria gailendu zitzaion.
‎1930eko hamarraldian jokatu ziren Bertso Guduek aurretiazko kanporaketak gehitu zituzten, baina gainerakoan, funtsean, Lore Jokoetan ezarri zen txapelketaren formatua. Labordek laburbiltzen du Lehen Euskal Pizkundearen bi olatu hauen artean bertsolaritzaren formatu berri honek izan zuen garapena, eta horren jarraitasuna:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia