2011
|
|
Ohikoena kazeta berean liburu beraren kritika behin baino ez agertzea da. Halatan ere, salbuespen bat dugu Piknika izotzetan (Alberdania, 2009)
|
lanaren
kasuan; Bixente Serrano Izko kritikariak 2009ko abenduaren 20an Berrian idatzitako kritikan halaxe dio: " Gazte Literatura bezala komentatu zuen egunkari honetan joan den igandean Imanol Mercerok, baina bere itxurazko lainotasun literarioaren azpian zama handia darama narrazio honek, helduentzako are produktu biziki interesgarriagoa delarik".
|
|
Kuriosoa da, halaber, jatorrizko eta xede polisistemen arteko lotura egiten denean, batez ere, gurera begira egiten dela; hots, jatorrizko obran Euskal Herrian jaso den antzeko egoera delako, edo Euskal Herria aipatzen delako itzulitako obran. Idi orgaren karranka, Nire aitaren fusila, Egun bat nire bizitzan, The Navarra, Hitza hormaren kontra eta On Casmurro
|
lanen
kasua da hori, adibidez. Obra zenbait itzultzeko arrazoia zein den ageri agerian dago agerpen horietan.
|
2019
|
|
Bi bihotz. Hilobi bat
|
lanaren
kasuan Bioletak miretsi egiten du, ondo tratatzen du eta gizonaren jakinduria entziklopedikoak txolindu egiten du. Maitasunez eta adeitasunez tratatzen du eta hori benetan eskertu egiten du protagonistak, ez baitago ohituta.
|
|
Azkenik, Kandinskyren tradizioa gazte literaturaren barnean sailka daiteke eta, beraz, kontsumitzaileen gehiengoa irakurle gaztea da. Lili eta biok
|
lanaren
kasuan berriz, Saizarbitoriak berak Erein argitaletxeak antolatutako liburuaren aurkezpenean() gazteentzako ere badela aipatu zuen (00:26:20: 27: 50) edota gustatuko litzaiokeela hala izatea; nobelan didaktismoa ere agertzen baita, Faustinok Liliri erakusteko asmo horretan, alegia. Hala ere, liburuaren luzera eta jorratzen diren gaiak ikusirik, baliteke gazte gutxi animatzea eleberri horretan murgiltzera, gaur egungo gizartean dena azkar eta momentuan bizitzeko egina baitago, eta estimulatuegi dauden irakurle gazteen arreta eskuratzea ez baita lan erraza.
|
|
Kontuan hartu beharreko beste elementu bat instituzioak dira, izan ere, Jon Kortazarrek" La literatura vasca en la transición (Una mirada sistémica)" (2003) lanean dioenez, euskal literaturaren normalizazioan eragin garrantzitsua izan du hezkuntza sistemak eta, ondorioz, literaturaren salmenta eskoletan erabakitzen da, liburu dendetan baino gehiago. Egoera horren adibide gisa, Gorde nazazu lurpean
|
lanaren
kasua aipatzen du Kortazarrek, liburuan batera agertzen diren ipuin luzeak, banaka, eleberri motz gisa publikatu baitzituen argitaletxeak, institutuko ikasleek irakur zitzaten ahalbidetzeko (2003: 758). Beraz, sistemaren barruan egonik, kasu honetan, Saizarbitoriaren argitalpenen hedakuntzan eragin zuzena izan du eskolak.
|
|
Zapiainek (2013) sintetizatu zuen moduan, zikoizkeria eta jelosia gailentzen da Saizarbitoriaren gizon protagonistetan, Bihotz bi. Gerrako kronikak
|
lanaren
kasuan, muturreko erabakiak hartzera bultzatzen ditu protagonistak. Martuteneko Martinek eta Abaituak, emazteak maite dituzte, baina jelosiak eragozten die bihotzez eta gardenki maitatzea, atzera begirako jelosiak, zehazki.
|
|
Ekfrasi kritikoari dagokionez, existitzen den koadro bati buruz ari da, eta soilik zentzua dauka objektu horren analisi formala egiten bada, eta printzipio estetikoak kontuan harturik, horren inguruko iritzi bat ematen duenean (162). Saizarbitoriaren
|
lanaren
kasuan, ekfrasi literario baten aurrean gaudela esan genezake. Donostiarraren lana ezagutzen duenak, honen obran intertestualitateak duen garrantzia ukaezina azpimarratuko du eta Prousten eragina ikus daiteke honetan ere, antza.
|
2021
|
|
Horren inguruan agertzen diren balorazioak eta iritziak elkarrizketatuenak dira. Autore eta literatur
|
lanen
kasuan ere. Azken ohar modura, laginaren aukeraketan halako edo bestelako materialen erabilera irizpide modura ez dela erabili argitu nahi genuke. ten dio, irakasleen formazioa aberastu eta osatzeko balio dezakeelako, batetik, eta gelako irakas prozesuari sendotasun handiagoa eman diezaiokeelako, bestetik.
|