2019
|
|
Lan indarraren produkzioak lan indarraren existentzia aurresuposatzen du. Banakoa izan badenez,
|
lan
indarra produzitzeak esan nahi du banakoak bere burua erreproduzitzea edo bere burua mantentzea".
|
|
...tolatzeko gaitasuna.10 Dena den, marxismoa modu sistematikoagoan kritikatzeko bidea mugimendu feministaren goraldiari esker etorri zen, feministek mahai gainean jarri baitzituzten ez bakarrik munduko soldatagabeak, baita subjektu sozialez (emakumeak, umeak, aldizka gizonak) osatutako jende multzo handi bat ere; izan ere, pertsona horiek soro, sukalde, logela eta kaleetan egiten duten lanaren bidez
|
lan
indarra produzitzen eta erreproduzitzen da egunero, bai eta Marxek eta tradizio politiko marxistak ia aztertu ere egin ez duten eta erreprodukzio sozialaren antolamenduarekin zerikusia daukaten beste kontu eta borroka batzuk ere.
|
|
Selma James14 eta Leopoldina Fortunati; 15 bestetik, Maria Mies16 eta Ariel Salleh17 ekofeministak—, Marxek ez du beti bere metodoa erabiltzen, ez behintzat erreprodukzioaren eta genero harremanen auziari dagokionean, eta, hortaz, kontraesan ageriko bat dago Marxen pentsamenduaren erdigunean. Lanaren esplotazioa giltzarritzat jotzen du aberastasun kapitalista produzitzeko, baina teorizaziotik kanpora uzten ditu
|
lan
indarra produzitzeko funtsezkoak diren jarduera eta gizarte harreman batzuk, hala nola sexu lana, ugaltzea, umeen zaintza eta etxeko lanak. Marxek onartzen du lanerako daukagun gaitasuna ez dela berezkoa, ezpada jarduera sozialaren produktu bat, 18 beti forma historiko zehatz bat hartzen duena; alta," gosea gose da toki guztietan, baina sutan prestatu eta aizto sardexkaren laguntzaz jaten den okelarekin asetzen den gosea eta esku, azazkal eta haginen laguntzaz irensten den okela gordinarekin asetzen dena ez dira berdinak". 19 Nolanahi ere den, Marxek argitaratutako lanen artean ez dugu aurkitu etxeko lanei, familiari eta genero harreman kapitalismoarekiko espezifikoei buruzko azterketarik, han hemen adierazitako hausnarketa batzuk besterik ez, esaten dutenak lanaren lehen banaketa sexu harremanetan gertatzen dela, 20 esklabotasuna latente dagoela familian, 21 eta abar.
|
|
Feministak ohartu direnez, borroka hori familiatik beretik hasi behar da askotan; izan ere, kapitalismoaren aurka borrokatzeko, lehenik eta behin emakumeek beren senarren eta beren aiten aurka borrokatu behar izan zuten, beltzek langile zurien aurka borrokatu behar izan zuten modu berean, bai eta kapitalismoak soldata erlazioaren bidez ezartzen duen klase osaera espezifikoaren aurka ere. Amaitzeko, etxeko lana
|
lan
indarra produzitzen duen lana dela onartuta, genero identitateak lan funtzio gisa uler ditzakegu, eta genero harremanak, berriz, produkzio harreman gisa; ikuspegi aldaketa horrek libratu egiten gaitu etxeko lanei uko egin nahi izan diegun guztietan sentitu dugun erruduntasunetik, eta indar handiagoa ematen dio" pertsonala politikoa da" aldarrikatzen duen printzipio feministari....
|