2000
|
|
jakintza gunea, bildumak, kulturgune dinamikoa, bihurtu behar dira Bibliotekak, komunikazio sare guztietara loturik, eta hiriaren informazio gune garrantzitsuena bihurturik, iragana eta etorkizunaren arteko zubia, denborarik gabeko zentroa. Jakintzaren tenplu berrietan, espazio sakratua eta lan egiteko izango dira, norberaren
|
lana
eta hezkuntza hartzeko bidea ematen saiatu behar direlako. Gizarte berrietan informazioa egitasmo estrategikoa bihurtu da etengabeko hezkuntzan murgildurik gaudelako.
|
|
Beharbada ez du izango ondare baliotsu nagusiena baina bai aginte nagusia, biblioteken Herri sare nagusia artikulatzeko eta arautzeko. Horra koska, ahaztu gabe, internet sarean, izugarrizko
|
lana
eta ondarea lortzeko bidea izango lukeela, etorkizunean, ondarea ez baita izango Leizarragaren lehen edizioa edukitzea, informazio eta jakintza gune garrantzitsuak landurik edukitzea baizik.
|
|
Labur zurrean, no rtasun horretan talde
|
lana
eta diru publikoa (neurri handi batean bederen).
|
|
Liburutegi digitala ikerketa eta irakaskuntza mundurako laguntza izan daiteke ikasketa planen informazioa zabaltzeko (programak, egin beharreko lanak, berriak...), irakaskuntza materiala erabili ahal izateko (artikuluak, datu baseak, multimedia materiala...), ikerketarako (proiektuak, aurrerakuntzak), Interneten eskura dagoen materiala kontsultatzeko loturak jarriz. Modu honetan liburutegi digitalaren eguneratzea geldiezina izango da eta bertan ikasleak bere
|
lanak
eta ikasketak egin ahal izateko lukeen guztia eskura izango luke.
|
|
INTXAUSTI, Joseba Bergson’en Jainko intuiziñoa. 8 zk. (1958), 12 Izatearen azterketan. 9 zk. (1959), 15 Illobira bultzaka. 9 zk. (1959), 83 Ortega’ren bizitz errazoimena. 10 zk. (1959), 28" Orixe" ri erantzun bidez. 10 zk. (1959), 72 Oteiza’tar Gorka. 11 zk. (1960), 43" Euskera". Euskaltzaindiaren
|
lan
eta agiriak. IV. Bilbao, 1959. 11 zk. Schopenhauer edo zorionik eza. 12 zk. (1960), 31 Salbatore Kandau(). 12 zk. (1960), 75" Txillardegi" rekin solasean. 12 zk. (1960), 81 Filosofia, zertarako?
|
|
INTXAUSTI, Joseba" Euskera". Euskaltzaindiaren
|
lan
eta agiriak. IV. Bilbao, 1959. 11 zk. Aditz sintetiko batua.
|
2001
|
|
Bide honetan aurtengo bi gertakari aipatuko nituzke erakusgai moduan: Hizkuntz Eskubideen Behatokiaren
|
lana
eta Euskara Kultur Elkargoak bideratutako helegiteak. Honetan guztietan, dena den, nafarrekberaiek diseinatu eta erakutsi behar dute bidea, gainerako euskaldunok mandatari huts baino ez garelarik.
|
|
Kultur sorkuntza
|
lanak
eta herritarren sentiberatasuna
|
|
gatazkan bestetan ez zekiten sasipolitikari ezkertiar alferrak kanporatu beharrak ziren; Frantzia ahuldu eta desegigora eraman zuen demokrazia zakurraren salara igorri! Petainen gidaritzapeko autoritarismoa zerbitzatu, familia,
|
lana
eta aberri frantsesa maitatuz. Errepublika masoia ehortzi eta Petainen nazio iraultza goratu.
|
|
Indiara misiolari joateko eskabidea ere egin omen zenuen behin edo behin. Baiezkoa eman izan balizute, zer izango ote zen gaur Zavalaren
|
lana
eta Zavala bera?
|
|
Era horretan, zenbat ibilera batetik bestera kalean eta mendian; zenbatordu liburutegietan eta artxiboetan; zenbat jenderekinhitz egin; zenbat orri eta eskutitz idatzi; zenbat elkarrizketa grabatu... Makina bat kolpe huts eman ere bai; makina bat
|
lan
eta ezer ez. Esku hutsik datorren ehiztaria bezala, alegia:
|
|
Bertsolaritzarekiko nire hasierako lilura hura gogoan, pentsatu nuen Zavala ere lilura horrek berak jota behar duela, eta hortixe hastea erabaki nuen: ea nondik nora ote datorkion Zavalaribe rtsolaritza eta herri literaturarekiko lilura hori, hainbeste
|
lan
eta nekeren buruan ere lanerako kemena ematen diona oraindik ere.
|
|
Bi eragile horiek, hots, euskararen gizarte erakundeetan diharduten gizon emakumeen
|
lanak
eta maila orotako administrazio publikoetako arduradunen jarduerak, bat egin behar dute, tokian tokiko sare soziala eta lankidetza indartuz. Hirurogeiko hamarkadako euskaltzale haiek urratu zuten bidea, norbanakoena baino indartsuagoa zen komunitarioa, administrazio publikoak oztopatua, gaur egungo errealitatera ekarri beharrean gaude, euskararengizarte kontseilua bezalako erakundeetan eta hemendik sortzen diren proiektuetan indarrak bilduz, baina gizarte erakunde bakoitzak bere herriko edo lurraldeko eremuan lana gero eta kalitate handiagoz eginez ere, eta hautetsi edota agintari politikoek euskalgintzan urratu behar dituzten politika orokor zein sektorialetan eraginez eta, aukera dagoen heinean, elkarrekin jardunez.
|
|
Askorentzat, eta nafar ikuspuntura itzuliz, erabat etsigarria da bigarren mailako hezkuntzarenondorengo jarraipena moztea. Gainera, erabilpen espazio esanguratsuenak (administrazioa, komunikabideak,
|
lan
eta en presa esparruak) ia desagertzeraino murrizten badira, jende askotxo, azkenik, inora eramaten ez duen hezkuntzaereduaren baliagarritasuna zalantzan jartzera helduko da.
|
2002
|
|
Bi dira ezegokitasun horren adierazle nagusietarikoak. Batetik, ikerkuntza jarduera ebaluatzeko sistemak ez ditu meritutzat hartzen jakintzaren transferentziaren alde egiten den
|
lana
eta lortzen diren emaitzak, eta, bestetik, jakintzaren transferentzia sustatzeko unibertsitateek dituzten baliabideak oso urriak dira.
|
|
Unibertsitateen jarduerak ezezagunak dira gizartean. Milaka lagun aritzen diren arren, herritarrek ezer gutxi dakite unibertsitariook egiten dugun
|
lanaz
eta lortzen ditugun emaitzez. Gainera, ezkorrak izaten dira askotan unibertsitariook gizarteratzen ditugun ikuspegi bakarrak5 Eta hori arazo larria da.
|
|
Ikuspegi honetatik, bada, aipatu genituzke, lehenik, euskararen irakaskuntza eta erabilpena helburutzat duten erakunde eta talde guztiek egiten dituzten ahaleginak eta aportazioak; ez dago zertan talde guztien aipamena eta zerrenda egin. AEK, HABE, Elhuyar, Labayru, Oinarriak, EHE eta abar bezalako taldeak lirateke hor; eta, noski, Ikastolak etaDereduko irakaskuntza eta, oro har, euskara normalizatzeko eta eraberritzeko literatur sorkuntzan, hedabideetan, administrazioan... burutzen diren
|
lan
eta kreazio guztiak. Eta lantzen duten sailetakoek beraiek ez bestek, hedabideetan azaltzen direnetan edo izan ezik, ezagutzen ez ditugun zenbait talde fin eta zintzo askok egiten duten lana.
|
2003
|
|
Eta garaia litzateke FORTAn egiten diren lanez aparte (espainieraz), Kataluniako ereduari berriro ere jarraiki —laurogei film egiten dira telebistarako urtero katalanez, TV3en babespean—, gure artean ere telebistarako filmak egiten hasteko. Bide horretatik, zinemarako filmak egiteko abiapuntu bezala izanik,
|
lana
eta babesa emango litzaieke hemengo euskal produ kzioetxeei, are gehiago Euskal Telebistan kanpoko produkzio etxeen lanak hobesten hasi diren garai hauetan. Koloka larrian dago hemengo zinema industria, eta sinestezina da Eusko Jaurlaritzaren eta EITBren zalantzarik gabeko laguntza ez jasotzea.
|
|
Herri hau natura da, lur eta jende. (Esanahi honetan esanahitsua da, Hugoren bidai zirribo rroetan, PasaianGastibel tzadela orobat, haren balkoiaren azpian
|
lanean
eta kantuan ari den marinelak abesten duen kanta —gero argitalpenean aldera utzia, ez errepikatzeko). Victor Hugo poeta ez da subjektu bakandu bat, objektuari buruz buru, kanpotik beha, subjektu/ objektu oposizio kartesiarrean:
|
|
Irakas sisteman diharduten milaka irakasle euskaldun horietatik zenbat dira etxetik euskaldun, eta zenbat euskaldun berri?
|
Lanean
eta lanerako euskaldundu diren irakasleak noraino sentitzen dira erabat gai, beren eguneroko lana partez edo osoz euskaraz bideratzeko, bestelako lagungarririk gabe. Euskaldun zahar zein berrien artean zenbat dira euskaldun garbiak, erdaraz bezain erraz euskaraz egiten dutenak kalean eta eskolan?
|
|
Aitzitik, euskarak Nafarroan lortutako garaipen txikiak errepasatzeak eman liguke aurrera begira egin beharreko urratsen gakoa. Haizea kontra beti, orain dela hogeita bost urtetik hona hainbat gauza lortu baditugu gizabanako zein euskalgintzako taldeen
|
lan
eta kemenari esker izan da, hortik etorri dira urte hauetan guztietan Administrazioari ostutako apurrak.
|
|
Ez da, dudarik ez dena, behar edo nahi dugun guztia, eta akaso ezta ahal dugun guztia ere. Baina makina bat jende ari da euskararen aldeko
|
lanean
eta borrokan bere aletxoa jartzen eta horrek, hain zuzen, euskaldunon hizkuntza komunitateak izan duen berezko bizitasunarekin batera, eta ez kasualitateak edo zerutik etorritako laguntzak, eragin du euskara XXI. mendearen hasieran oraindik ere hizkuntza bizia izatea.
|
|
Beste kontua da erabakitzea zeintzuk izan behar direnhemendik kanpora atera behar diren
|
lan
eta egileak. Azpimarra non ipini, zeini eman lehentasuna, norainoko arriskua bereganatu, zein da kanpoan eman nahi den irudia.
|
2004
|
|
Alderdi teknikoan gauzak aldatzen dira formatu bat edo bestea erabili, baina istorioa kontatzerako orduan formatuak ez du garrantz irik. Gary Winick zinemagileak formatu digitala erabiltzen du bere
|
lanetan
eta zera dio formatu digitalari buruz:
|
|
Nik ez dut ukatzen etxetik kanpo aldaketak eragiten dituenik bainape rtsonalki kanpora ateratzea aberasgarria dela iruditzen zait. Niri, behintzat, zinemak atzerrira atera eta bertan ikasi,
|
lan
eta bizitzeko aukera eman dit. Gainera ez diezaiogun inori iruzur egin.
|
|
Irudi alegorikoen bitartez poeta Euskal Herriazmintzo da, gure lurra Euskal Herria da eta euskal langileak bere herriaren alde lan egin behar du. Euskal Herriko lur hori bizirik dago eta kexu da, intzirika eta auhenka, batetikbe rtako gazteek abandonatzen dutelako atzerrira joanez
|
lanaren
eta bizi berri baten bila, eta bestetik ebatsia izan delako, ez delako libre. Hortaz, langileak herria landu, erein eta irauli behar du berpiz dadin eta aske izan dadin.
|
|
Baina gazte garaiko lehen olerkietan atzean utzitakoso rterriari, mendiei eta Euskal Herri mitiko bati abesten bazion, 60ko hamarkadan gizarteak bizi zuen errealitatea renispilu eta salatzaile izan nahi zuen poesiagintzari ekingo zion. Urte haietan indartzen hasi zen giro abertzale eta kulturazalean zeharo inplikaturik, eguneroko
|
lan
eta zereginekin ez ezik, literaturarekin ere bultzada bat eman nahi izan zion berpizte sentimendu horri. Poetak euskara eta EuskalHe rria minez bizi ditu; herria ren arazoek eta gatazkek ezinegona eta haserrea sortzen dute harengan.
|
|
Manexek berak, euskaldun gisa eta fraide frantziskotar gisa, bere herria ren alde esparru horietan guztietan tinko lan egiteko engaiaturik ikusten zuen bere burua: herria renborroka politikoan, langilegoaren
|
lan
eta bizi baldintzen hobekuntzan, euskararen eta kulturaren indartzean, eta, azkenik, euskal Eliza bizi eta pobre baten zabalkundean.
|
|
Laikoekin elkarlanean aritzeko prest ikusten dugu beti, mundu osoko arraza ezberdinetako gizarteen egoeraz eta eskubideez kezkaturik... Horren adibide dugu, esate baterako, Erdozaintzi ren liburutegian biltzen diren hirugarren munduari buruzko liburuak,
|
lanak
eta artikuluak.
|
|
Olerkiotan agertzen den amak eztitasun, eskuzabaltasun, zintzotasun, eta maitasunezko irudi bati erantzuten dio. Emakume on eta eztia da, bihotz handikoa," deneri zabaldua eta deneri emana" (HH, 24 or.), isiltasunean semeen falta sufritzen duena..., eta langilea oso; aita bezala, ama"
|
lanak
eta penek higatua da" (HH, 20 or.): " Enetzat higatu zare zure bizi guzian eta higatuz joan ene gatik zure azken indarrak bururaino baliatuz"(/ Igande gau hartan/, 1957).
|
|
Galera horretan emandako
|
lana
eta gastua amortizatu ahal izateko, dena den, zerbait nahi digute ekarri trukean. Gogoeta egiteko modu desberdin bat da, ez berria, bai alabaina be rkokatu a. Filosofia literatur genero gisara ikusi behar dugu, esaten digute, eta filosofiak genero horretara murriztu behar du.
|
|
Halako batean gazte batek aho batasuna urratu eta autokritikaren ataka iragan zuen arte: hainbeste urtez hainbeste jendek hainbeste
|
lan
eta... ez al dugu ezer zuzen egiten. Ez al gara eragiteko gai?
|
2005
|
|
1 Merkatu berria ren, teknologia berrien, mundukolehiakortasunaren deserregularizazioak langabezia berriaekarri digu,
|
lan
eta ez lanaren arteko mugak ezabatuz. Deserregularizazio erregularrak, ohizkoak, sufrimendu berriak sortu ditu, eta politikak ez du hitzik deserregulatze kalkulatu eta sozializatu horri aurre egiteko, pobrezia berri horri buru egiteko.
|
|
a) Enpresa sortu, jaso eta eutsi dutenen taldea. Horiekenpresa maite dute, euren edo gurasoen kreazioa da eta sarritan
|
lan
eta bizibide asmorik gehienak ipini izan dituzte ekintza horretan. Beti ere enpresa indartzen, edertzen, egokiago egiten saiatzen dira.
|
|
1) Herritarren eta herriaren ekonomiaren aldetik a) Ekonomia orokorretik begiratuz, Kutxek bereganatuta daukaten finantza munduko sailik emankorrena eta eraginkorrena uztea, besteen jardun espekulatiboetansa rtzeko, ergelkeria itzela izango litzateke. Kontsumitzaileen diru gordailuak erakartzeko giro, ekintza eta baldintza egokienei eutsi ordez, bestelako jardunetara ardura,
|
lana
eta herritarrentzat izan lukeen dirua desbideratzea, Bankuek darabilten eta erakusten diguten kontrako bidetik. Horrela, bestelako finantza sailetan dabiltzanentzat Kutxen nitxora sarrera erraztuz.
|
|
Gerra zibila hasi arteko XX. mendean andrazko asko zegoen idazten eta multzokatuta aipatzen dituzte haiei buruz idatzi dutenek. Emakume hauek taldekatzeko saioetan irizpide desberdinak erabili izan dira ikerketa
|
lanetan
eta artikuluetan.
|
|
Gu tizia k, Euskal idazleen ipuin erotikoak eta Bakarrizketak liburuetan parte hartu du. Bilboko Liburu Azokaren Zazpi Kale Saria jaso du Tenta zioak lanarengatik, Igartza Sariaren akzesita Korapiloak
|
lanarengatik
eta Donostiako liburu azokan Zilarrezko Euskadi Saria Korapiloak liburuarengatik.
|
|
Espero dugu artikulu honekin emakumeen lanen berreskurapen eta plazaratzean urrats txiki bat egin izana. Gustatuko litzaiguke honekin katebegi bat ipintzea lehenago egin diren euskal emakume idazleei buruzko
|
lanen
eta honen ostean egingo direnen artean, eta emakume idazleak haien tradizioa sortzera, bidea egitera, Vi rginia Wool fekzioen bezala, haien ahotsa bilatzera animatzen ditugu.°
|
|
Horretaz gain, emakumeei ‘laguntzeko’ eskatzen die, nori? Idazleei, hau da, gizonei, ‘saiatzeko’ esaten die, ez delako haien
|
lana
eta agian ezin izango dutelako ‘ondo’ egin...
|
|
Hemendik aurrera" perla" batzuk: dutako irakurleen gutunetatik ateratako pasarteak);"
|
lan
eta hizkuntz ‘apartheid a’ jasaten ari dira" (Iturgaitz);" aberrazioa da" (Barbara Durhkop)...
|
|
13 noviembre 2003 (e). JUSTIZIA,
|
LAN
ETA GIZARTE SEGURANTZA SAILA (E.J.). Eusko Jaurlaritza.
|
|
(e). JUSTIZIA,
|
LAN
ETA GIZARTE SEGURANTZA SAILA (E.J.). E.J. Argitalpen Zerbitzu Nagusia.
|
|
año 2002 (e). JUSTIZIA,
|
LAN
ETA GIZARTE SEGURANTZA SAILA (E.J.). E.J. Argitalpen Zerbitzu Nagusia.
|
|
Erronkaribar eta erronkariarrak. Landa
|
lana
eta argazkian dokumentatzea. HUALDE, Fernando/ Galetx, Isabel; Hualde, Fernando**.
|
2006
|
|
Euskal curriculumaren betiko utopia oraindik utopiago bihurtuko da horrela. Nondik atera horretarako behar diren ordu,
|
lan
eta diruak?
|
|
Erakunde horiek egiten duten
|
lana
eta erabiltzen duten metodologia eta baliabide didaktikoak maiz lagungarri gertatu zaizkigu gureak antolatzeko eta osatzeko. Batzuetan kolaborazio gisa ulertu izan da harreman hori, eta, bestetan, ikasle etorkinaren beraren edota bere familiaren euskalduntze prozesuetan eragin zezaten eskabidea egin zaie.
|
|
femeninoa, feminista eta emakumearena. Lehen partean, femeninoan, boterean zeuden ereduen kopia edo barneratzea gertatzen da Showalterren esanetan; bigarren etapan eredu eta balio horien kontra joaten da emakumeen literatur
|
lana
eta gutxiengoaren eskubideak eta balioak defendatzen dira; azken atalean, emakumearen literaturan, autoezagutza eta barne begiratzea hasten da. Showalterrek emakumearen literatura izendatzen duen azken alde hori bereganatzen du Landak bere poetikan eta ondorioz bere pertsonaietan.
|
|
Eskolako liburutegiak oinarrizko baliabide zentroak dira, ikastetxe bakoitzaren hezkuntza eta curriculum proiektuetan erabat txertatuak, eta informazio zerbitzu aktiboa ere badira, betekizun funtsezkoa duena ikasleen ikasketekin, irakaskuntza
|
lanekin
eta ikastetxearen gizarte eta kultura ingurunearekin loturik.
|
|
Horiez gain, bi organo definitu zituen hiztegi bakoitzerako: Batzorde eragilea (koordinatzaileak, zuzendariak, zuzentzaileak eta idazkariak osatua) eta Hiztegi kontseilua (hiztegirako artikulu nagusiren bat idatzi edota hiztegiaren lanbide osoan beren
|
lana
eta kontseilua ekarriko zituztenek osatua). Azkenik hiztegiko lankideak ageri dira organigraman, hiztegi bakoitzeko bestelako lankideak, artikuluen erredaktore, fitxategien biltzaile eta marrazkilari gisa.
|
|
Bai, Arantzazun ezagutu nuen Oteiza, baina adiskidantzarik ez genuen izan. Gero etorri zen adiskidetasuna, gure
|
lana
eta nire lan egiteko... mistika ikusi zuenean. Eta zera," Apasionado constructor de niños" (Haur egile apasionatua) jarri zidan Quousque Tandem liburuaren eskaintzan.
|
|
Haien aitarena ere egia zen. Penagarria zen alde horretatik,
|
lana
eta lana besterik ez.
|
|
Bai,
|
lana
eta lana. Garai hartan ezagutu nuen Andu.
|
|
Aur kantariak izeneko
|
lana
eta. Batzuk interesatu egin ziren, arretaz hartu zuten gure lana.
|
|
Xirula Mirula Kantari zuen izena irratsaioak. Loiola Irratiak gure
|
lana
eta izena ezagutzera eman zuen, eta guk astean bi orduko programazioa betetzen genien.
|
|
Ez da harreman komertzialaren kontua, bakarrik. Santillanak burua atera nahi zuen Espainian garai hartan, eta gure
|
lana
eta materiala baliatu zituen. Garai hura zer izan zen ba al dakizu?
|
|
Zarautzen jaio eta hazi zen Imanol Urbieta, hamalau urte zituela Arantzazura joan baino lehen. Jaioterrian hasi zen dastatzen musika gure praka motx xaxpikia, etxeko pianoan eta herriko bandako klarinetean, txistu eskola, ohiko ikasketak, eliza mutil
|
lanak
eta gainerako lan, jolas eta zereginen artean.
|
2007
|
|
Arantzazuko Batzarrak beste gisa batean lagundu zituen euskararen aldeko
|
lanak
eta itxaropenak: hasteko, irekia eta baimendua zenez nornahik izan zuen hara joateko egokiera, eta gero, bertan esan eta gertatutakoen berri jakiterik ere egon zen, Pariseko hura erdi isilduta eta urrun geratu zitzaigun bitartean.
|
|
Bileren historian 1959koa seinalagarria da, zuzendaritza berria, urte osoa norabide berriaren alde
|
lanean
eta gatazkan eman eta gero, galtzaile atera delako batzarreko eztabaida eta bozketan.
|
|
Aitzitik, liburutegi digitalak liburutegi tradizionalen baldintzak bete ditu, bestela funts bibliografikoen biltegia baizik ez bailitzateke izango. Hau da, liburutegi tradizionalen
|
lan
eta eginkizun berberak dauzkate liburutegi digitalek, nahiz eta lan egiteko erak zeharo desberdinak izan.
|
|
• Lanbide (www.lanbide.net). Eusko Jaurlaritzako Justizia,
|
Lan
eta Gizarte Segurantza Saileko Euskal Enplegu Zerbitzuak 100 izenburu digitalizatu inguru dauzka. Lanerako kuadernoak eta argitalpen espezializatuak, testu osoa ikusteko aukera eskaintzen du.
|
|
Enpresari berriak bere ideiak, bere etorkizuna, bere dirutxoak, bere ordurik gabeko
|
lana
eta buruhausteak eskaintzen dizkigu. Lehenbiziko fruitua lanpostu berri bat sortzea da:
|
|
Bide judiziala bi urteren buruan agortuko zen, epaitegitik kanpoko akordio batekin. Akordio horren bidez, bide judiziala bertan behera lagatzearen truke, Espainiako Gobernuak kalte ordain batzuk ordaindu zizkien kofradiei, egindako
|
lana
eta erabilitako denbora ordaintze aldera, ez ordea jasandako etekin galeragatik.
|
|
Arrantzaleen borondatezko
|
lanak
eta batez ere efektibotasunak oso eragin positiboak izan zituen Hego Euskal Herriko gizartearen mobilizazioan, lan honen beste atal batean adierazten dugunez, baina errenta ona eman zion ere arrantzaleen irudiari ez ezik Jaurlaritzaren gestio ahalmenaren balorazioari. Distantziatik ikusita, Itsas Geroa taldeko gure elkarrizketatuak argi uzten digu arrantzaleak azken finean euren momentuan momentuko interesen alde ari zirela, eta nolabait interes horiek ordain txikia jaso dutenean orria pasatu dutela afera honetan, eta Jaurlaritzaren eraginkortasun irudia ez dela horrenbeste goraipatu behar:
|
|
Horrez gain lantalde bi osatzearen beharra ikusi zen: bata fuelaren bilketa, garbiketa
|
lanak
eta larrialdi plana jorratuko zituena, Herrizaingo Sailaren menpe; eta bestea eragile ezberdinek osaturiko aholku mahaia, ‘Batzorde zientifiko tekniko’ izendatu zena.
|
|
Premia, arrantzaleena. Baina euskal arrantzaleak, oro har, premia hori, euren
|
lan
eta bizimoduaren desagertzearekin lotzen den hori, ekologismoaren" denbora glazialaren" (Castells 1998) parametroetan kokatzen ari dira; hau da, itsas fauna berreskuratzekotan euren jarduera murrizteko prest daude, geroan ere euren ondorengoek arrantzan jardun dezaten, era eusgarrian. Ez da arraroa arrantzaleek eta ekologistek bat egitea Prestige k eragindako hondamendiaren aurrean, kontuan hartzen badugu diskurtso mailan aspaldian bat egiten dutela, hain zuzen" denbora glaziala" —hurrengo belaunaldien eskubideen defentsa, azken finean— defendatzerakoan.
|
|
Euskarazko produkzio eta prosa zientifikoaren historia eta bilakaeraren inguruan oraindik ezer gutxi dakigun honetan, eta euskarazko goi mailako produkzioaren azterketa kuantitatiborik gabe (esaterako, Scientometrics eta tankera bertsuko aldizkarietan argitaratutako lanez ari naiz), euskarazko produkzioa ebaluatuko dela errealitate bat da. Ebaluazioaren bitartez euskarazko produkzioa kaltetu (edo gainbaloratu) nahi ez bada, beharrezkoak dira ikerketa espezifikoak, hausnarketa
|
lana
eta hizkuntza gutxitu baten bilakaera sozial zein linguistikoari egokitutako eta sistematizatutako irizpideak. Adibidez, hizkuntza gutxitu batean eragin faktorea zer den birdefinitu beharra dago, zeren eragin faktorea existitu existitzen da, baina desberdin.
|
|
Ordukoaren ondorengoak gara, eta, zer esanik ez, oinordeko eta partaideak. Hark eman zigun aukera paregabea euskararen ofizialtasuna aldarrikatzeko, eta euskarari, historian gutxitan bezalaxe, eremu eta esparru zehatzak bermatzeko, besteak beste, administrazioan, irakaskuntzan eta komunikabideetan, sustatze
|
lana
eta barne normalizaziorako lana ere baztertu gabe.
|
|
Biek utzi gaituzte, Oteizak 2003ko apirilean eta Txillidak urtebete lehenago, 2002ko abuztuan, baina beren
|
lanen
eta nortasunen itzala luzea da. Aurtengo irailean ospatu da, bolandera eta guzti, Haizearen Orraziaren 30garren urteurrena.
|
|
Edo ez.
|
Lan
eta denbora dezente gehiago eskatuko zuela. Hori segurua da.
|
|
Horregatik ez zuten sinatu idazle askok, nahiz eta ados egon Euskadi Sariak kritikatzearekin.
|
Lan
eta denbora eta enpatia gehiago har zitezkeen, eta iritziak batzeko eta kontuan hartzeko prestu egon ekimen kolektiboa burutu aurretik. Badakigu horrek guztiak, hau da, talde zabalagoa izateak eta sinadura metaketak, ez diola balio intrintsekorik ematen jardunari.
|
|
Oso bestela, babes estatusaren inguruko eztabaidak nortasun bereko herritar guztien indarrak batzeko balio luke. Horrez gain, herritar bakoitzak ontzat jotzen duen aukeraren aldeko
|
lana
eta aldarrikapena ikuspegi demokratikotik bideratzen laguntzen du.
|
2008
|
|
• Afrikarren artean %50, 1 baino ez dira ari
|
lanean
eta, aldiz, langabezia %34, 2ra igotzen da. Era berean, lanik gabeko pertsonen ehunekoa ere handiagoa da:
|
|
Hortaz, Euskal Herriko lurralde guztietan bi eskubide horiek aitortzea beharrezkoa dela sinistarazteko
|
lanean
eta parte hartzen jarraitzea nahitaezkoa da; izan ere, guzti guztioi eragiten digute, batzeko eskubideak dira eta ez zatitzeko, errespetatu behar diren eskubideak dira, herri honen bizikidetza eta egoera hobetzea nahi badugu, eta zatitzea ez badugu nahi. Sinistarazte lana eta parte hartzea, azken finean, oso baldintzatuta dauden sektore horietara bideratu behar dira, ez beren jatorri, identitate edo hizkuntzagatik, baizik eta Espainiako eta Frantziako Estatuek erabiltzen dituzten elementu subjektibo horiek erabiltzen dituztelako; eta, hain zuzen ere, estatuek beren jarduera politikoan erabiltzen dituzte elementu horiek, euskal gizartearen nahi demokratikoak eta normalizatzaileak oztopatzeko.
|
|
Hortaz, Euskal Herriko lurralde guztietan bi eskubide horiek aitortzea beharrezkoa dela sinistarazteko lanean eta parte hartzen jarraitzea nahitaezkoa da; izan ere, guzti guztioi eragiten digute, batzeko eskubideak dira eta ez zatitzeko, errespetatu behar diren eskubideak dira, herri honen bizikidetza eta egoera hobetzea nahi badugu, eta zatitzea ez badugu nahi. Sinistarazte
|
lana
eta parte hartzea, azken finean, oso baldintzatuta dauden sektore horietara bideratu behar dira, ez beren jatorri, identitate edo hizkuntzagatik, baizik eta Espainiako eta Frantziako Estatuek erabiltzen dituzten elementu subjektibo horiek erabiltzen dituztelako; eta, hain zuzen ere, estatuek beren jarduera politikoan erabiltzen dituzte elementu horiek, euskal gizartearen nahi demokratikoak eta no...
|
|
Bestalde, bigarren mundu gerraren osteko epemuga horretan, emigranteak jasotzen zituzten Europako estatuek bizileku eskubidea, nazionalitate eskubidea eta hiritar eskubidea ematen zieten immigranteei, ereduarekin bat egiten bazuten. " Kolore bakarreko" hiritar motarentzat prestatuta zeuden
|
lana
eta eskola, eta hura zen erreferentzia immigrante belaunaldi horrentzat eta haien seme alabentzat.
|
|
Autoktono ez ijitoek joera daukate haietako batera joateko eta autoktono ijitoek eta etorkinen seme alabek bestera. Lehenengora joango diren umeen familiek kultura maila altuagoa daukate, gizartea eta hezkuntza sistema hobeto ezagutzen dituzte edota haien seme alabentzako
|
lan
eta hezkuntza espektatiba altuagoak dauzkate. Bigarrenean ume gehiago topatuko ditugu ezaugarri horiek ez dituztenak.
|
|
Prozesu didaktikoek diziplinarteko antolakuntza errazten dute, ikasleen autonomia sustatzen dute, eta talde
|
lana
eta, orokorrean, profil profesionalean zehazturiko konpetentzien eta balioen garapena ahalbidetzen dute. Irakasleei dagokienez, prozesu horiek lankidetza sustatzen dute, eta beraz, talde lana.
|
|
Metodo aktibo horiei esker ikasleak talde
|
lanaren
eta komunikazio eraginkorraren gisako zeharkako konpetentziak garatzen ditu, eta partaidetza gaitasunak eta gaitasun sozialak lortzen. Horretarako, konpetentzia generikoetan hezteko saioak eta horien ebaluazioak koordinatu behar ditugu, ikasgelan batera esku hartzen duten hainbat profiletako irakasleen artean.
|
|
Ildo horretan, hiru ardatz osagarri jorratu behar dituzte: batetik, hiritarrei ezagutzak etengabe eguneratzeko baliabideak eskaintzea; bestetik,
|
lanaren
eta lan antolamenduaren bilakaeraren ondorioz egun nahitaezkoak diren gaitasunak irakastea, enplegu ahalmena areagotzeko; eta, azkenik, europar hiritarren aberaste prozesuaren oinarriak sustatzea.
|
|
Errektoregai aurkeztu berri den Goirizelaiak berak honela erantzun zidan duela ia hiru urte UPVko Akademi Gestiorako Batzordean gaia lantzen ari ginenean: " ikasketak ordaintzeko lan egin behar duten ikasle horiek, urtean ikasgai gutxiago hartu dituzte
|
lana
eta ikasketak bateratzeko". Hori da duela hiru urte ikasleoi emandako erantzuna, eta hori da egun eskaintzen ari direna:
|
|
Garai haietan prozesu horiei buruz hiritarrok geneukan informazioa, eta, beraz, iritzia, zein zen? Mugak desagertuko zirela (pasaporterik ez, kanpoan
|
lan
eta bizitzeko trabarik ez), Europaren parekoak izango ginela (aberatsago, ongizate eta kultura maila altuagoa), txanpon bakarra (erosoa), baita Euskal Herriak Europan ahotsa izango zuelako itxaropena ere.
|
|
Dei zabala egiten du, beraz, Euskaltzaindiak ikertzaileek parte har dezaten euren txosten eta
|
lanen bidez
eta konpromisoa hartzen du, bere aldetik, Pirinioetako hizkuntzen arteko gune esanguratsua sortzeko, elkarren arteko informazioeta proiektu trukaketa lor dezagun.
|
|
Urte hauetan guztietan, herri mugimenduak egin duen lan eskerga ongi islatzen da datuotan. Ezagutzari dagokionez, Helduen Euskalduntze Alfabetatzearen
|
lanez
eta Hezkuntza Sistemaren bitartez azken 15 urteotan lortutakoa oso agerikoa da.
|
2009
|
|
Haustura da dispositiboen paradigmaren jardueren ikurra, jarduera fokalak batasunera eta integraziora abiatzen diren bitartean. Kanaberarekin ari garenean arrantzan, gorputza eta gogamena batera ari dira
|
lanean
eta korrikalaria korrikan ari den tokian murgiltzen da. Baliabideak eta helburuak ere fusionatu egiten dira jarduera fokaletan, ezin dira erabat banandu.
|
|
Borgmannek esaten duen moduan: " Korrika egiten dugunean, esfortzua eta ongi pasatzea gauza bat dira; baliabide eta helburuen arteko banaketa,
|
lanaren
eta denbora pasaren arteko bereizketa osaturik dago". 13
|
|
Eusko Jaurlaritzako Justizia,
|
Lan
eta Gizarte Segurantza saileko dokumentalista
|
|
Beste gai batzuen artean, Bagera elkarteak, Irutxulo eta Gaztetxulo aldizkariek argitaratu izan dituzten zenbait material daude eskuragarri. Webgune interesgarri honetan donostiarren
|
lanak
eta bizitza hurbiltzen zaizkigu: Aita Donostia, Fausto Arozena, Maritxu Barriola, Katalin Eleizegi...
|
|
Nafarroako literatura eta zientzia lan nagusiak eskura daitezke: foru bilduma, kronikagile ofizialak, klasikoen
|
lanak
eta beste lan batzuk.
|
|
• Legeria (Eusko Jaurlaritza) (www.justizia.net/Legislacion/Default.asp?Idioma= eu). Eusko Jaurlaritzako Justizia,
|
Lan
eta Gizarte Segurantza Sailaren JustiziaNet webguneko helbide honetan testu juridiko anitz aurki ditzakegu: Merkataritzako sozietateen legeria, Justizia administrazioko hizkuntza normalkuntzarako dekretua, Lan arloko prozeduraren legearen aldaketak, Lan Arloko Prozeduraren Legea, Konstituzio Auzitegiari buruzko Lege Organikoa, Espainiako Konstituzioa, Prozedura Zibilaren Legea, besteak beste.
|
|
Zein da benetan editore
|
lana
eta zein da egiazko ordaina. Hona zenbait puntu:
|
|
Labayru Ikastegiak egin duen
|
lana
eta urratu duen bidea ez daude ulertzerik Ander Manterolak egin duen lanaren eta urratu duen bidearen berri izan gabe. Eta alderantziz, Manterola nor den eta zer egin duen jakiteko Labayru zer den eta zer egin duen jakin behar da.
|
|
Labayru Ikastegiak egin duen lana eta urratu duen bidea ez daude ulertzerik Ander Manterolak egin duen
|
lanaren
eta urratu duen bidearen berri izan gabe. Eta alderantziz, Manterola nor den eta zer egin duen jakiteko Labayru zer den eta zer egin duen jakin behar da.
|
|
Ikastegiko zuzendaritzan izan da sorreratik, eta 2008an eman dio lekukoa Adolfo Arejitari. Baina goizero Labayruren Derioko egoitzara joanez jarraitzen du, Euskal Bibliotekako eta Etnikerreko
|
lanekin
eta ardurekin jarraitzen baitu. Apaiz lanari ere ez dio sekula utzi:
|
|
Gaurko gizartean eta Labayru Ikastegian ere denak ez dira kristauak. Baina gure
|
lanak
eta lanetik sortzen diren emaitzak kristau ez direnentzako ere badira. Kristau ez direnak ere hartzen ditugu lankide gure Ikastegian.
|
|
Gure
|
lanak
eta lanetik sortzen diren emaitzak kristau ez direnentzako ere badira
|
|
Euskarak unibertsitatea behar duela eta gure hizkuntzak maila horretako irakaskuntzan, ikerkuntzan eta gainerako esparruetan normalizatuta egon behar duela sinetsi izan dut beti. Udako Euskal Unibertsitatean
|
lanean
eta goi mailako arduratan eman ditudan urte luzeak dira horren lekuko besteak beste. Garai batean, gurean espazio unibertsitarioa oraindik definitu gabe zegoenean, beharrezkoa izan zitekeen berariazko erakunde bat sortzea unibertsitate mailan euskarak tokia izan zezan normaltasunez.
|
|
Urte hauetan guztietan, euskararen normalizazioan eman diren urratsak bereziki euskalgintzak eta herri mugimenduak egindako lanari esker izan dira. Kontseiluak ildo honetan
|
lan
eta ekarpen handia egin duela baloratzen dugu.
|
|
Orain arte egindako
|
lanaz
eta egoeraz egindako balantzeaz gain, batzarra aurrera begira ere jarri zen. Kontseiluaren helburu nagusia euskararen normalizazioa, berreuskalduntze osoa ematea izango da.
|
|
Lotsarik ez dugu izan behar gure euskalduntasuna aldarrikatzeko. Etsi ez dugu egin behar gure kulturari euskarriak eta eustazpiak eskaintzeko, krisiaren krisiaz, gurea betiko krisian egoten baita, arian arian
|
lanarekin
eta ahaleginekin konpondu behar izan duguna.
|
|
Halaxe erakutsi zuten ordukoek euskararen eitea, XX. mende hasieran. Nago ez ote garen antzeko kinkan egun ere, euskara ikertzeko parada eta aukera ugariak ditugunean, hizkuntzarena jagoteko
|
lana
eta erabilera eskuetatik doazkigun bitartean.
|