Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 203

2009
‎Oroimenari eragiten dioten estimuluen hariko dis­kurtso literarioak ekarri dizkio liburu honi behartu gabeko prosaren segailtasuna eta pretentsio eruditurik gabeko hausnarketa estetiko doia, neurtua. Hasieratik Claudio Magrisek Danubioren arroilari jarraituz egi­niko bidaia hausnarketaria zuen gogoan. Berak «apal laburrean» egin behar omen zuen, «Po ibaiaren ingu­ruetako hiri, istorio eta desioarekin».
‎Nolanahi, Jurgik amaiera irekia eman dio Urre urdinaren lurrinari, dugun tradiziotxoa dugula ere, haren ezagutzaren beharra aldarrikatuz. Bai jarraitzeko , edota, zer esanik ez, transgreditzeko.
‎Euskal dohaintza emaile anonimo batek ordaindu zituen hilobia segurtasunez kokaturiko zen­dutakoen plakak. Beste hirurogeita bost euskaldunen kokagunea ezin izan da konfirmatu, hilerriko artxiboek arazoak eragiten jarraitu baitute. Plaka non ezarriez zeukaten kokagune ezezaguneko euskaldun horiei ondorengo urtean monumentu bat egin zitzaien, euren izenak han grabaturik, eta emaile anonimo berak ordaindu zituen harrizko lauza monumentuaren gastuak.
‎Ez dakigu zer idatzi zie­ten gurasoei tragedia horren berri emateko. Edonola ere, heriotzak eta familiei iristen zitzaien informazioa gorabehera, euskaldunek jarraitu zuten Ameriketara, eta Idahora, etortzen.
‎José Goikoetxetak (1890ean jaioa) emaztea eta haurrak utzi zituen Bizkaian, Ameriketara behar egitera bidaiatzeko, baina Idahon hil, eta han bertan lur eman zioten, itxu­raz, inolako oroitarririk gabe. Hemen kontatuko da Boiseko Liz Dick Hardesty euskaldunak jarraitu zuen ibilbidea Dolores Totoricagüenak hasiriko egitasmoa burutzeko, hau da, Morris Hillen ehortziriko beste euskaldun oro identifikatu eta monumentu iraunkor baten bidez oroitua izan dadin segurtatzeko.
‎Euskal Herritik Idahora zuzenean zihoazen euskaletorkinak bizkaitarrak ziren, zehazki, Ondarroatik Bakiora eta, lur barnean, Zornotzaraino irudika daitekeen hirukikoak. Kate emigrazioa ematen zen, aita eta osabek seme eta ilobei deitzen baitzieten, eta emazte, arreba eta alabek jarraitzen zieten horiei guztiei. Hala ere, etorkin askok soilik bost sei urte egoteko asmoa zeukaten, gogor lan egin, urritasunean bizi, sosak aurreztu, eta etxera «poltsikoak bete urre» itzultzeko.
‎Artean, gizartearen hasieratik jaso den bezala (ubi societas, ibi ius; ubi ius, ibi societas), legeak hitzetan jarraituko du berea azaltzen eta agerrarazten, errealitate gordinean nahiz sorkuntza ederrean.
‎Western generoko nobelek eta pelikulek beste era bateko protagonistak erakutsi izan dituzte. Baina horretan ere, beste hainbat arlotan bezala, ez zuen familiarik osatu, bere meatzearen atarian altxatutako etxetxo hartan bizitzen jarraitu zuen, ez zuen jaioterrira itzultzeko asmorik izan?, bere gisakoa izan zen Pete Aguereberry. Miretsi egiten zuen Heriotza Ibarreko paisaia munduz kanpokoa.
‎Duela 36 urte izan zen hori, eta geroztik Harrisburgek bat batean sortutako beste mea herri askoren bide berbera hartua du aspaldian. Baina Pete Aguereberryk hantxe jarraitzen du bere hasierako alor huraxe ustiatzen, eta «soldata onak» ateratzen!
‎»Shortyk 1.000 dolar eskuratu zituen Bullfrogeko meatzearen truke? jarraitu zuen?. Ez zuen halako diru pilarik izan sekula, ezta berriro izango ere.
‎Frontoi batean izan zuen lehenengo lana, hura zaintzen, eta tanto politak egiten jendea erakartzeko; bai erakarri ere, apalki onartu zigunez. Baina hiru hilabeteren buruan eskuko lotailuak zeharo handituta zeuzkan eta ezin izan zuen horretan jarraitu . Norbaitek gizon bat behar zuen zaldi basatiak menderatzeko?
‎Toki jakinetan gelditu beharra geneukan zaldiak aldatzeko. Ezin zuten luzaroan jarraitu . Nevadan kobre meatzeak puri­ purian zeudenean zen hori.
‎Eguzki sarreraren ondoren akordeoiaren soinua urrutira iristen da goi ibarretako isiltasunean. Ahapeka eta arnasa estututa bezala hamazazpigarren mendeko maitasun kanta bati ekiten dionean, merezi du gaiari jarraitzea sastraka suaren distira apalaren ondoan, artzainak haren inguruan lurrean eserita daudela.»3
‎Ederra txandrioa, baina txandrio hori soilik euskal zinemagintzan ote ala euskal arte guztietan orokorrean? Jarraitu dugu begiratzen nola dagoen egun euskal kulturaren panorama.
‎Hori da Víctor Morenok literaturaren balioaz duen iritzia. Kontua da, berarekin bat etorri edo ez, jen­de askok jarraitzen duela literatura irakurtzen, lehen, duela berrogei bat urte eman dezagun, irakurtzen zen baino gehiago agian. Irakurri egiten da eta, gainera, literatura aztertu eta ikertu ere egiten da.
‎Baina, ordu horretan, badaki ohean jarraitu behar duela, laster ama hurbilduko zaiola?
‎Eguerdirako bazkaria prestatzen hasi da. Berak, berriz, txunditurik jarraitzen du tresnaren aurrean. Han barruan, garbigailuaren sabelean, sarritan ikusten du beraren niki horiak duen aingura urdina uretan dardarka, ezkutatzen eta agertzen, gorde gordeketan jolasean ari balitz bezala.
‎Beretzako inportantea izan zen. Gainera, sentidu batean animoa eman zion aurrera jarraitzeko , ikustea gauza arraro horiek beste batzuek ere egiten zituztela.
‎Nire etxeko aurreko portxean daukat eskuzko kafe ehogailu handia. Esteban hil zen arte, amamak gobernatzen zituen bai denda eta bai hotela, eta hotelarekin jarraitu zuen bere azken egunetaraino. Urteetan maindire zikinak garraiatu zituen hoteleko eskailera estu eta pikuetan gora eta behera, etxean garbitzen baitzituen ikuzgailu zaharkitu batean, zabaltzeko burdin harian zintzilikatu baino lehen.
‎Irekia naiz, basa txoriak maite ditut, txori libreak, belarrak, baita gaiztoak eta pozoitsuak ere, bere ibilgutik doan ibaia, bere sen bakar bereziari jarraitzen dioten izaki primitibo eta puruak, hala nola lorearen petaloari erantsitako zomorroa. Maite dut amodiozko gutun bat asteko sarjentuari minez idazten dion soldadu soilaren baldarkeria, sarjentua zakarra baita, eta zorrotza, hauts izpia bilatzen duena uhaletan, herdoila gerrikoko belarrian eta Karlos III.aren Errege Orde­nantzaren kontrako arau hausteak.
‎Aitatxik1 punta perfektua topatu zuen egunean, jadanik adineko gizona zela, gure aita haren aurretik zihoan, eta desertuko lurrera izpi bat botatzen ikusi nuen. Aitatxi gure aitak gezi burua erortzen utzitako tokitik pasatu zen, eta aurrera jarraitu . Bere begi erorien zirrikituetatik begiratzen ziola, aitak gezi burua jasotzeko aitonaren atzera jo, eta prozesua errepikatu zuen.
‎«It is strange, but I had not even the slightest desire to learn English. All I wanted was to make the money and come back to my own country.» Bere hizkuntzari eusteko desirak bere «lurrean» jarraitzeko asmoa iradokitzen du, hizkuntzak eremu batekin, «lurraldetasun» batekin lotzen baikaitu, Steinerrek eta bestek adierazi bezala. Baina itzultzeko tenorea ez zen inoiz iritsi Dominiquerentzat.
‎Mendiak mugako elementua dira; batu eta, aldi berean, bereiztu egiten dituzte lurraldeak. Bere barruan, euskaldun izaten jarraitzen du Laxalt zaharrak, baina euskalduntasuna ulertzeko bere modua ez da Zuberoan utzitako familiak duen bera. Geografia, esaterako, ez zaio hain erabakigarria iruditzen.
‎I, ve lived too much in America ever to go back», esaten dio Robert semeari. Loten alabek bezala, bere egoera onartu behar du (agindutako lurralde maitea norberak eraikitzen duen ilusioa da) eta aurrera jarraitu . (176)
‎Guzti hori bizitzeko beste era bat da. Gure aitona a­monek entzuten zituzten beste soinu horiek, gure bizitza azkartu honetan guk itsuok entzuten jarraitzen dugu gure gidari direlako.
‎Eta liburuaren azken hitzera iristen garenean, bat batean, berriz iluntasunaren mundura itzultzen gara. Liburuaren argiak irauten duen arte, eleberri edo istorioko pertsonaien begiekin ikusten jarraitzen dugu, baina gauza on askok bezala argia pixkanaka pixkanaka itzaliz doa, eta orduan gure beste sentipenekin ikusteari ekin behar diogu berriro, beste liburu bat esku artean izan arte behintzat.
‎Ikurrina modura erabili behar dudan hitz horrengatik ez balitz, hobeto esanda, hitz horrek niretzat esan nahi duenagatik ez balitz, nuke jarraitu , gaur egun oraindik iluntasunean bizi beharra dudalako ditudan arazo askorengatik, alaitasunez eta indarrez begirada aurrerakoi batekin begiratzen bizitzari.
‎Konparazioak konparazio, tristurak inguratzen nauen egun horietan, nire borrokatzeko gaitasuna, nahia eta beharra direla-eta, gure euskara maiteak borrokatu behar duen bideaz pentsarazten dit nire bide propioak. Biak antzekoak direla pentsatzen dut eta horrek nire errepidean aurrera jarraitzeko ematen dizkit indarrak, eta buruari hauxe galdetzen diot:
‎Nola etsiko dut, ba, nire hizkuntza maiteak milaka eta milaka urte borrokatzen jarraitu badu?
‎, nor izan eta, ondorengoentzat? nor izaten jarraitzeko ikaspenen eskaintzea da. ingurumen basarekin bat egitean onik eta duinik ateratzea da.
‎Idazle askok ez dute bisitatzen eta horregatik nahastu egiten dute infringir eta infligir, hori gertatzen zaio normalean A. Grandes i. Eta Rouco Varela-k, esate baterako, Deabruaren Hiztegia, Bierce rena, irakurriko balu seguru jarraituko lukeela izaten Rouco Varela baino gehiago. Hobe izango da, beraz, ez badu irakurtzen.
‎Nik esango nioke, iraganeko kilkerraren bila antzeman ahal izan ditudan begi beltz horiek gaur dituen berberak direla. Baina orain muturra sartuko banu, arreta galaraziko nioke eta Aneren gogoeten bidea jarraitu nahi dut beste puska batean. Umetako portaerak, nagusitan, eskalaz aldatzen dutela, besterik ez.
‎Arrazoia eman diot, batzuetan hala baita. Baina bere gogoak jarraitu du, umetan bizi direnak, nagusitan errepikatu egiten direla. Eta hor ez diot arrazoia eman.
‎Bai zera, Esteban! Ezin du nire komentarioa erantzun gabe utzi, azken hori ez, eta, beta aprobetxatuz, hizketan jarraitu dut: Bera baino askoooz ere politagoa zinen zu, entzun?
2010
‎«Post» aurrizki horrek azaleratzen baitigu hasieratik liburuak duen asmoa, bai edukiz, bai formaz. Eta egia da horrelakoak han hemenka irakurriak ditugula, Holokaustoaren, Gerra Zibilaren nahiz indarkeria politikoaren gaineko diskurtsoen garaia bizi dugulako, «post» guztien garai honetan, memoria ezinbestekoa baitzaigu izaten jarraitzeko . Baina gaiaren inguruko bibliografia oparotasunak ez dio ezer kentzen Baran­diaranen liburuari, alderantziz, eta bere liburuaren ori­jinaltasuna azpimarratu nahiko nuke.
‎Udan zehar pertsonaien barruan egosten joan diren sentimenduek eztanda egingo dute galerna iristearekin batera. Eztanda horrek ordura arte pertsonaiek jarraituriko ordena suntsitu egingo du, bestelako logika bati hasiera emateko: sexismoak bultzaturiko emakumeen objektifikazioari aurre egiten dion logika, esango nuke.
‎«Arazoa ez da edertasuna. Nik eder izaten jarraitzen baitut. Arazoa da ni, dagoeneko, ez naizela ehiztariak muturka jar ditzakeen ehizakia.
‎dela planteamenduagatik, dela darion pentsaera irekiarengatik edota furfurian zeuden pentsalarien eragin zuzenarengatik, Buruxkak apartekoa da guztiz gure letren errepublikan. Esaterako, Buruxkak agertu zen urte ia bertsuan Txomin Agirre Garoa argitaratzen hasi zen atalka, baina orduko kultura modernoaren kale munduko kezkei ez ikusiarena eginez, ehun urte lehenagoko Peru Abarka baserrizaleak urratutako ildoari jarraituz eta hartan sakonduz. Era berean aipa daiteke 1910ean Baionan soilik liburuxka bi plazaratu zirela, Jean Barbierren Nere kantuak eta Etienne Decrepten Maitena pastoral lirikoa, eta ez bata ez bestea ez ziren prosazkoak.
‎Oinarrizko baldintza bi horien ostetik, Jon Casenavek asumitzen du bestelako gaitasunak ere behar zituela irakurle ideal horrek. Lehenengo eta behin zukeen literaturarenganako zaletasuna, eta alde horretatik, irakurleak jarraitu eta lagundu ziokeen idazleari literatur hizkeraren bilaketan eta lanketan, egileak proposaturiko hizkuntza kodearen zailtasunak gorabehera. Bestalde, Jean Etxeparek abian jarri zuen indibidualizazio prozesu bat ordura arteko euskalduntasun kolektiboaren nozioaren baitan, eta horrenbestez ikuspegi subjektibo, pertsonal eta are eta autobiografikoa ere ekarri zuen euskal letretara.
‎Tarteka jai giroko manifestazioak ere bai, Grafton Street eta St. Stephen, s Gardensen barna jarraitu ahal izan nuena bezalakoa British must go lelopean (Ulster-etik, noski; gatazka puri purian zen-eta)?
‎Euskal Herrian ere bazen aldaketarik: comunionekoak eta aberrianoak fusionatuak ziren Euzko Alderdi Jeltzale bateratuan eta, nahiz desberdinta­sunak jarraitu , 1932ko martxoaren 27an 1 Aberri Eguna ospatu zen, bateraturik, eta bertan iraindutako irlandar matxinatuekiko desagrabio gisako bat egitea ere erdietsi zen. Horrez gain, ingeles estatuaren Eireren aurkako «aduanen gerlan», blokeoan, Gallastegik beste bulego bat zabaldu zuen Bilbon, Euzkerin, Irlandarako esportazioak erraztu eta bideratzeko asmoz.
‎Liburu hori, gu bion izen propioekin sinatu genuen Baionan legalitatea eta zentsura arazorik ez genuelako. Handik pixka batera, pentsamenduaz euskaraz idazten ari ziren pentsalari garrantzizkoenei buruz idazten jarraitu behar genuela erabaki genuen. Liburua Sei idazle plazara dei­tu genuen.
‎Batek daki, ordea: erantzi duen jakako patrika haztatu du, errebolberrak bertan jarraitzen duela ziurtatzeko. Bertan jarraitzen du eta bero du oraindik kanoia, ez du arma inon botatzeko astirik ere izan.
‎erantzi duen jakako patrika haztatu du, errebolberrak bertan jarraitzen duela ziurtatzeko. Bertan jarraitzen du eta bero du oraindik kanoia, ez du arma inon botatzeko astirik ere izan. Momentuz onik atera da, saihestu du polizia, nahiz eta hobe duen ez fidatu:
‎Arrastorik ere ez dauka, baina oso ongi azaltzen ez dakien arrazoiak medio, irauten duen bitartean salbu sentitzen du bere burua. Zain jarraitu behar.
‎Korrika jarraitu du, Portaletas alderantz. Oraingoan, ordea, istorioa diferentea izango da.
‎Portaletasko arkuan barna herio batean portua utzi eta Alde Zaharrera korrika sartzen denean, hauspoak Konstituzio plazara heldu aurretik huts egingo dion beldur da une batez. Baina segi beharra dauka, atzera begiratu gabe segi beharra, nahiz eta jakin orpoz orpo jarraitzen diotela, errukirik gabe jauzi egingo lioketela lepora amore eman bezain laster, pitbull amorratuen eran lepora jauzi.
‎Dena esanda dago, dena da lapurreta, literaturak ez du ezertarako balio? Hona hemen sortzaile batzuen iritziak; izan ere, posible da horrelako iritziak izatea eta liburuak publikatzen jarraitzea , etengabe gainera. Denok gaude harrapatuta, beraz, tranpa honetan.
‎Bakar batzuek begiratu zuten beste aldera. Eta halaz ere, gaur egun denak berdin jarraitzen du. Harrobiak aurrera egiten du; haitzuloa, ondare hori, gurea dena eta unibertsala gainera, babesgabe dago.
‎Hauentzat ez da iruzurrik egon eta dena da (edo izan daiteke) egia. Beste aukera bat eskatzen dute, dena gehiago azter dadin eta jarraitu dezaten indusketarekin horrelako eta antzeko pieza gehiago (benetakoak) azalduko direlako, agian. Azaldu diren euskarazko testuak direla-eta, benetakotasuna defendatzen dutenen artean Juan Martin Elexpuru doktorea dago.
‎Saiatu nintzenean, ordea, eztarrian trabaturik geratu zitzaizkidan bezperatik prest nituen hitzak. Jadanik ez nintzen neure buruaz hain seguru, eta, hanka sartzeko beldur, nahiago izan nuen isilik jarraitu , zer gerta ere.
‎Handik aitzina, Maddik izan ezik, bertze inork ez zuen tutik susmatu. Betiko gisan jarraitu zenuen, beraz.
‎Jaramonik ez zuk. Gauza bera errepikatzen jarraitu nuen, ordea, zuk amore eman eta joatera utzi ninduzun arte.
‎Bolak atera zenizkidan bularretakotik. Gero, dendara bihurtu eta miaketan jarraitu zenuen. Handik irten zinenean, pare bat galtzerdi gorri zeneukan eskuetan, harro.
‎Psikoanalista emakume zahar samar baina dotorea zen, eta astean bitan hartzen ninduen. Miresmenez jarraitu ohi nituen haren mugimenduak. Esku luze hezurtsuak zeuzkan, beti neurriz higitzen zituenak, bere hitz neurtuen laguntzaile.
‎Ni bertsolaritzatik bizi izan naiz, nire diru sarreren erdia baino gehiago izan da eta literaturarekin zorra bakarrik egin dut oraingoz. Jarraitzen dut tarteka bertsotan, baina itxitzat ematen dudan etapa bat da hori», erantzun zuen.
‎«Laurogei bat hitzaldi emango nituen lehen urtean. Oraindik jarraitzen dut hitzaldiak ematen, liburua saldu egiten baita. Hamargarren edizioa agortu egin da», esan zuen.
‎Bertsolariaren barne bizitza ondo kontro­latzen duen batek idatzi luke. Dena den, ni neu oraindik Ternuako esperientziak markatuta jarraitzen dut eta, nobela bat idaztekotan, gai horri helduko nioke. Badago Labrador azpian Red Bay ize­neko uharte bat.
‎Richard Gill, erretiratutako literatura irakasle jakitun eta ezaguna, unibertsitateak kontratatua. Dena den, ez gatzaizkio ikastaro akademiko bati jarraitzen . Kideek beraiek hautatzen dute, eztabaidatuz, zein liburu irakurri, eta hiru txandako egitaraua antolatzen da aldez aurretik.
‎Kritikarien gaitasun profesional ezin txarragoak eta irakurle arruntaren gaitasun literario eskasak aldi be­rean uzten dute agerian badagoela irakurtzeko modu bat irakurtzeko ekintzaren betekizunei jarraitzen ez diena. Irakurtzeko ekintza konplexua baita (com ple­xus), aski korapilatsua, tolesez betea.
‎Ez badago prestakuntza literariorik irakurritako obraren balioa azpimarratzeko, hau da, haren balio kognitiboa, haren balio linguistiko metaforikoa, tra­dizioarekiko orijinaltasuna... orduan, kexuan jarraitu dugu badagoelako irakurle mota bat formaz gozatzeari uko egiten diona, forma obraren eduki zehatz eta baliotsua ez balitz bezala.
‎»Gure adiskidetasuna hantxe amaitu zen. Taldearen bileretan elkartzen jarraitzen genuen, eta baita bileren ostean trago batzuk hartzera irteten ginenetan ere, baina ez zen inondik ere gauza bera. Ez zen benetako berradiskidetzerik egon.
‎Hemen aldagabe aurki daitekeen gauza bakarra Askatasunaren Estatua da, eta askoz ere gehiago ez», Marcusen iruzkina. Ez nion gogorarazi nahi izan egun haietan itxita jarraitzen zuela Estatuak, irailaren hamaikako atentatuen osteko psikosi giroaren ondorioz.
‎Guardia Zibilak behartutako geldialdiak aldartea aldarazi bazidan ere, gustura nengoen. Ihesi jarraitzen nuen, inork niregandik espero ez zuena egiten, inondik inora ere egokitzen ez zitzaidan lekuan, gidoi logiko posible guztietatik kanpo. Unibertsoaren mugimendu harmonikoa burlaize bihurriz urratzen ariko banintz bezala zen.
‎Unibertsoaren mugimendu harmonikoa burlaize bihurriz urratzen ariko banintz bezala zen. Baina ez nekien oso ondo zer egin nezakeen egoera hartan irauteko, nire ihesari arnasa ematen jarraitzeko . Horregatik, bide ertzeko kluba ikusi orduko ia ia pentsatu ere egin gabe sartu nintzen barrura.
‎Azkenean, eremu hura hiriko ganaduaren eta barazkien azoka leku bihurtu zen. XIX. mendearen bukaera arte jarraitu zuen auzo honetan bizirik men­debaldetik etortzen ziren baserritarren irlanderazko kulturak, hiriko azkenak.
‎Jesu Kristoren irakasbideen fusio hilgarri horrek aise seduzituko du etxeko semea, eta, hala, uko egingo dio etxetik ezagutzen duen gauza orori, hilezkortasunaren eta irlandar aisling edo ikuskari tradizioaren truke. Bere zoritxarreko emaztegaia bertan behera utzita, gudu zelaira jarraitzen dio Cathleeni. Ikuskari tradizioaren arabera, antzerki lanaren bukaeran jakinarazten zaigu kalean, errepidean, ez dutela gizaseme gaztea atso zahar batekin ikusi, baizik eta «neska gazte batekin [omen zihoan], eta neskatxa hark erregina baten ibilera zuen».
‎Yeatsek, uste zuelarik, esan zuen bezala, «besteekiko gatazkak erretorika bihurtzen ditugu [la], baina geure arteko gatazkak, berriz, poesia», bere azken poema­ bilduma arte (1936) jarraitu zuen kontraesanezko posizio horien ikerketa dialektikoa eginez. Three Songs to the One Burden obran [Hiru abesti zama astun batentzat], Pearseren agindu ikaragarria goraipatzen du itxuraz, Ipar Irlandan oraintsu izan den 30 urteko gatazkan izugarrikeriaz gauzatu den hori.
‎Nolanahi ere, gure idazle handienetako batzuek oso erreakzio gogorra izan dute idazketa modu horren kontra. Bai James Joyceri, bai Samuel Becketti, batere idazten jarraitzekotan , beha­rrezkoa gertatu zitzaien borondatezko erbeste modu batera jotzea, hain aurkitzen zuten itogarria Irlanda independenteko giroa, bere sexu errepresioarekin eta nortasun nazionalaren gaineko obsesio politikoarekin. Eta Yeatsen lanak, auzi politikoa erruz mahairatzen duen arren, barren barrenean ukitzen gaitu gai uniber­tsalak lantzen dituenean, izan zahartzaroa eta heriotza hurbil hurbila, edo, eta ez osorik paradoxaz, bizitzaren eta sexu oparotasunaren irrika eta gose bizia, edo, lasaiago, maitasun platonikoagoa edo etxeko eta fami­liako maitasuna; edo, agian oroz gain, mendebaldeko paisaiei erreparatzen dienean, haiek, beren goibeltasun euritsuagatik ere, edo horrexegatik agian, «gizakien begiak atsegintzen» jarraitzen baitute.
‎Bai James Joyceri, bai Samuel Becketti, batere idazten jarraitzekotan, beha­rrezkoa gertatu zitzaien borondatezko erbeste modu batera jotzea, hain aurkitzen zuten itogarria Irlanda independenteko giroa, bere sexu errepresioarekin eta nortasun nazionalaren gaineko obsesio politikoarekin. ...salak lantzen dituenean, izan zahartzaroa eta heriotza hurbil hurbila, edo, eta ez osorik paradoxaz, bizitzaren eta sexu oparotasunaren irrika eta gose bizia, edo, lasaiago, maitasun platonikoagoa edo etxeko eta fami­liako maitasuna; edo, agian oroz gain, mendebaldeko paisaiei erreparatzen dienean, haiek, beren goibeltasun euritsuagatik ere, edo horrexegatik agian, «gizakien begiak atsegintzen» jarraitzen baitute.
‎Haatik, badago irtenbidearen printzarik! Aurrera begiratu behar da eta nabigatzen jarraitu . Aurrera ekiteko deia, beraz, ez da eldarnioa, jakinduria baizik.
‎Pub batean musika zuzenean jotzen ari direla, bere instrumentuarekin sartzen den musikari batek erritual bat jarraitu behar du. Hasteko, ez da komenigarri gehiegi nabarmentzea, ezta inoiz ahaztea ere besteen lurralde edo eremuan sartzen ari zarela.
‎Pinta bat erosi, eta barraren bazterretik kantu pare bat gutxienez entzun egin behar duzu. Gero, diskretuki musikariengana hurbildu eta, artean zutik zaudela, jotzen ari direna patxadaz entzuten jarraitu ; eta, taldeko batek eurengana elkartzeko eskatu arte, itxaron. Zure instrumentua gitarra bada, ez ezazu espero interes edo berotasun handirik beraien aldetik.
‎Baina Altxor uhartea beste kontu bat da, oso ezberdina. Poeren ipuinek bezala, gazteentzako literaturaren fama du liburuak, eta, izan ere, Stevensonek bere semeorde Lloyd Osbournerentzat idatzi bide zuen, uharte baten eta altxor batera iristeko jarraitu beharreko bidearen marrazki batetik abiatuta; 1881 eta 1882 artean gazteentzako Young Folks aldizkarian argitaratu zen atalka, The Sea Cook, or Treasure Island izenburupean. Eta hala eutsi dio urteetan zehar, literaturaren adar horren obra nagusietako bat bezala alegia; zinemarako eta telebistarako egin den egokitzapen andanak ikuspegi, gazte?
‎Salgariren nobelak eta Tarza­nen nobelak hementxe dauzkat, nire atzean, gure liburutegitxoan, hautsa metatzen: atzetik jarraitu didate nire etxe aldaketa guztie­tan, nahiz eta ziurrenik ez ditudan inoiz zabalduko atzera. La isla del tesororen nire aurreneko edizio maiztu hark, Gipuzkoako Kutxarenak, gurasoen etxean jarraitzen du, ordea, badudalako norekin traizionatu:
‎atzetik jarraitu didate nire etxe aldaketa guztie­tan, nahiz eta ziurrenik ez ditudan inoiz zabalduko atzera. La isla del tesororen nire aurreneko edizio maiztu hark, Gipuzkoako Kutxarenak, gurasoen etxean jarraitzen du, ordea, badudalako norekin traizionatu: Treasure Islanden euskarazko itzulpen ederrarekin, zeinaren patua ez baita izan, zorionez, gure hizkuntzara itzulitako literatura unibertsaleko titulu ibaizabaltar as­korena bezain ankerra, berriki berrargitaratu baitu, hosana!?
2011
‎Bizkorragoa, seguruagoa, indartsuagoa zela esaten zuen Mikelek. Nik nahiago izango nuen gure bi zaldikoarekin jarraitu , baina denborak eta autoak aldatu egiten dira?
‎Horrek bultzatu zituen Eliot eta Pound Ekialdeko hizkuntzak ikastera mende hasierako beren esperimentu poetikoetan. Zalantza gutxi dago afrikar hizkuntzak ezinbesteko galbidean egongo direla baldin eta nolabaiteko literatura inteligentearen adie­razpide ez badira, eta galbide horretan amiltzeko modurik onena ingelesez edo frantsesez afrikar literatura sor dezakegulako gure ilusio honekin jarraitzea dela.
‎jo­mugan baditu ere, tradizioa bera baino gehiago hura ulertzeko modu hertsi eta itxiak kritikatzen ditu lanak. Izan ere, erbestean hainbat urte igaro arren, Txurik bezain euskaldun izaten jarraitzen du Gorrik. Baina, Txurik ez bezala, Gorrik gizartearen presioari men ez egiten ikasi du.
‎Bada «besteaz» dugun irudia epistemologia jakin baten ekoizpena delako (Mendebaldekoa), eta testua bakarrik aintzat hartzen badugu gerta daiteke errepresentazio hori benetakoa balitz bezala hartzea (egia absolutuaren ordezkotzat, alegia). Ildo horretan, Zamaontzian Ed­wini buruz esaten zaiguna aztertzeko orduan, Saidek «orientalaren» errepresentazioaz egindako iruzkina jarraitu besterik ez dut egin. Saidek esango zuen bezala, Zamaontzia ez da batere originala Edwini ematen dion tratamentuan.
‎testuak nondik nora naraman, eta Mea culpa, ostera, protagonistak grabagailuari bote-prontoz botatakoen metaketa da, «bururatzen/ gertatzen zaizkidanak ez ahazteko», Lur-en ahotsak dioskunez liburuaren lehen lerroan bertan. Hau da, ez dut esango txikitan eskolan ikasitako presentación nudo desenlace formula sinplistari jarraitu behar zaionik itsumustuan, edota nahiago baduzu planteamendu/ korapilo/ askaera, Literatura Hiztegian aurkitu bezala?, baina nire ustez ezin da irakurlea abandonatu errukirik gabe, horrelako protoplasma gordin egituratu gabeko batean, bes­teak beste ilunpean geldituko zaizkiolako ia ikusezin liburuak badauzkan pentsamendu bizkor eta ausartak.
‎Jendeaz ere akordatzen naiz. Etxea garbitzen zigun andreaz; Lwaziz, Truth and Reconciliation Comissionen epaiketak antolatzen aritzen zen ekonomista zuluaz; edo Shaun de Waal idazle gayaz; Chirs van Wykez eta familiaz; edo Sowetora eraman ninduten aktoreez; edo Johannesburgo erdian bi bloke nirekin batera egin zituen mutiko beltz hartaz zeinak, uste dut, zalantza egin baitzuen ni harrapakin bihurtu edo ibiltari izaten jarraitzen utzi. Oroitzea berezia da, zureak izandakoak bigarren eskuko bezala da.
‎Itzuli nintzenean jarraitzen nituen hango berriak, politika, aldaketa sozialak, HIESaren ingurukoak, garunen ihesa, beltz eta zurien arteko gatazkak, aberas­tasunen banaketa zaila, baina orainak hartu ninduen eta aspaldi ez dakit zehatz mehatz zer gertatzen den. Badakit izugarrizko gatazka gogorrak ezkutatzen di­tuen halako bake itun soziala sinatu zutela, Rainbow Nation haren koloreak higatu direla, neurri batean, baina aurrera egiten dutela Mandelak utzitako bidetik.
‎Pop artearen hedatzea denbora [tik tak] kontua zen. Estatu Batuetan espresio­nismo abstraktuaren sarean jarraitzen zuten. Jackson Pollock en zurrunbilo kromatikoak, Willem De Kooning en emakume desitxuratuak eta Mark Rothko-ren metafisika kolorez­tatua Europatik iritsitako arte joeren ajeak ziren:
‎Ez zuten nahi­taezko kontraesanik ikusi berezko nazionalitatearen kide, Berlinek marraztutako estatu multinazionalaren kide, eta Afrika osoko kide izatearen artean. Jende hauek lasai asko jarraitu zuten wolof, hausa, yoruba, ibo, arabiera, amharic, kiswahili, gikuyu, luo, luhya, shona, ndebele, kimbundu, zulu edo lingala hitz egiten, horrek estatu multinazionaletan urraketarik eragin gabe. Borroka antikolonialaren garaian, gaitasun mugagabea erakutsi zuten jarrera antiinperialista ongien eta sendoen artikulatzen zuten liderren edo alderdien inguruan batzeko.
‎Aurreko urtean, 1961ean, The River Between bukatua nuen, nobela bat idazteko nire lehen saioa, eta Afrikako Ekialdeko Literatura Sailak antolatutako idazketa lehiaketara aurkeztua nuen. Peter Abrahamsen urratsak jarraitzen ari nintzen, bere nobela eta autobiografia produkzioa (Path Of Thunder, Tell Freedom), eta atzetik etorritako Chinua Acheberena (Gainbehera dator dena, 1959). Baita frantses kolonietako homologoenak ere, Sédar Senghorren eta David Diop en belaunal­dia, 1947 Anthologie de la nouvelle poésie nègre et malgache de langue française ren edizio paristarrean agertzen zirenak.
‎Bigarrenaren alde bakarrik egin dezaket, kotxeak ez dit bestelako aukerarik emango orain egiten duen zaratarekin. Amari keinua okertu zaio kotxe hau, eta bakarka, hartuko nuela obeditu didanean, desegokia litzatekeen irribarre gogoa sortu didana, nik nire senari jarraitzen diot, esateko gogoa eto­rri zait, spot hartako umeari bezala erosi berri duen autoa gidatu duela ohartuta, Citröenena zela esango nuke. Atera zaidan barreak makurretik zenbat dirudien jakin nahiko nuke, baina ispilu guztiak erorita daude hemen; iragarki hartako gazte aberaskumea bezain errebeldea naiz, eta hura bezala, friboloki eta erakargarriki; harrigarria da tapizeria, (izena idaztearekin bakarrik emakumezko esku bat imajinatzen dut eserlekua laztandu eta airean bueltaka nire barrunbea aurkeztuz, nire kotxearena, aditzeko usaindu behar ez den aroma bat zabalduz), tapizeria zein ondo mantentzen den, zein garbi, aspiradora pasa geniolako egun hartan bertan.
‎Ez naute jarraitu aldapan behera kurba honetatik ikus dezakedanez, ama, arreba, bere nobio berria, gidari berriro, eta emaztea abiatu egin dira maldan gora, inor ez da nire autoan sartzen, haren atzean jarraitzen dute zain, bat, bi, hiru auto, osaba, lehengusua, badirudi istripua oraintxe izan dela, horregatik dagoela trafikoa etenda mendialde honetan, ez dela oraindik denbora aski pasa semea errausteko, eta agian ni hil naizela, parece que por distraerse hablando por el móvil, estatistika arrazoi berriz, gorabeheratsu, mantenduz, balioko luke badirudi semea hil zitzaiola eta arreta galdurik.
‎Ez naute jarraitu aldapan behera kurba honetatik ikus dezakedanez, ama, arreba, bere nobio berria, gidari berriro, eta emaztea abiatu egin dira maldan gora, inor ez da nire autoan sartzen, haren atzean jarraitzen dute zain, bat, bi, hiru auto, osaba, lehengusua, badirudi istripua oraintxe izan dela, horregatik dagoela trafikoa etenda mendialde honetan, ez dela oraindik denbora aski pasa semea errausteko, eta agian ni hil naizela, parece que por distraerse hablando por el móvil, estatistika arrazoi berriz, gorabeheratsu, mantenduz, balioko luke badirudi semea hil zitzaiola eta arreta galdurik.
‎Izeba Julietak isilik jarraitzen zuen, begirada galduta, leihotik kanporantz, begiak lora­tegiko markesinarantz zuzendurik, bere pentsamenduetan guztiz murgilduta, antzinako gertakizun horretan harrapatuta.
‎–Günther ek, beste batean eta hurrengoetan ere? jarraitu zuen izeba Julietak?, lore bat oparitzen zidan elkartzen ginen bakoitzean. Eta handik aurrera, opari gehiago ere izan ziren.
‎Dezente iraun zuen horrela, nire galderari erantzuna eman gabe. Nik ere isilik jarraitu nuen, horrela behartzen bainuen halako batean mintzatzen has zedin.
‎–Osaba Germanek zioen ofizial hura sturmbannführer SS zela, eta ez, nik uste nuen bezala, standartenführer SS? jarraitu zuen izeba Julietak azalpenak ematen?. Hau da, berak zioen SSetako komandante bat zela eta nik orduan uste nuen koronela zela.
‎–Kontua da denbora puska batean ez zela ezer gertatu, aurrera egin zuen izeba Julietak bere kontakizunarekin. Gusturago sentitzen zen orain, antza, nire aurrean, eta hariari jarraitu zion te kikara mahai gainean poliki pausatu ondoren?. Halako batean gertatu zen, ordea.
‎Alabari eta haren lagun Aurelio Edler konpositoreari zor diet musika garaikideaz zaletu izana. Duela urte batzuk, oso gertutik jarraitu ahal izan nituen Aurelio Edler en konposizio prozesuak, Erkoreka, Lazkano, Ibarrondo eta beste hainbat konpositore Musikenen eta Parisen maisu zituen garaian, eta elkarrekin lan batzuk ere egin genituen, besteak beste Bilboko Poesia Astean harpa, elektronika eta poesiarekin eskaini genuen errezitaldia, Arvo Pärt, Erdi Aroko musika eta Edler en konposizio elektronikoak poesiarekin uztartuta. Geroztik, gozatuak ditut Glass, Cage, Takemitsu, Berio, Ligeti, Verdú?
‎Aski jakina da nola, arte plastikoek eta soinuzkoek esperimentazio bideak areagotuz eredu berriak asmatzen jarraitu duten bitartean, poesiak esperimentazioari galga jarri dion abangoardiez geroztik, poesia gizatiarrago batera itzuli nahirik. Eta bitxia izan da, orobat, nola soinu esperimentazioak jarraitu duen hitzekin eta fonemekin esperimen­tatzen, betiere poesiarekiko lotura zeharkako bati eutsiz.
‎Aski jakina da nola, arte plastikoek eta soinuzkoek esperimentazio bideak areagotuz eredu berriak asmatzen jarraitu duten bitartean, poesiak esperimentazioari galga jarri dion abangoardiez geroztik, poesia gizatiarrago batera itzuli nahirik. Eta bitxia izan da, orobat, nola soinu esperimentazioak jarraitu duen hitzekin eta fonemekin esperimen­tatzen, betiere poesiarekiko lotura zeharkako bati eutsiz.
‎«Il faut continuer», nahiz eta ahaleginean frakasatu. Adorno ez zitzaigun ari, ordea, gauza berririk aldarrikatzen; azken batean, erromantizismoarekin batera sortutako mito modernoari jarraituz , porrotak berak egiten zuen handiago artistaren tamaina.
‎Aurrera doa goiza. Luis de Pablori agur esan eta Marta Cárdenasi jarraitu diogu estu­diora. Goiko solairu baterantz abiatzea espero genuen, nahastuta agian gure memoria pintoreak Madrilen duen beste estudioaren irudiren batekin, eta eskaileretan gora abiatu gara; baina ez, eraikuntzaren lurpeko aparkamendura joan beharra dago, autoentzat pen­tsatutako «gela» itxi bateraino.
‎Berarentzat irakurtzea bezala da. Baina, lehengoarekin jarraitzeko , aipatu dizudan Aratz erreka auzoan, Olaberri baserrian, lagunak nituen, eta maiz joaten nintzen hara pintatzera. Egun batean, 1999an edo, eguzki eklipsea izatekoa zen, eta nik dena prest neukan hura ikusteko.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia