2000
|
|
Ikusi dugu Vienako Zirkuluak konduktismoak bezala azaltzen zituela egoera mentalak, hau da, portaerez edo prozesu fisiologikoez mintzatuz. Ildo honetan, nornahik mina sentitzen duela
|
jakiteko
bere portaera behatzen dugu —keinuak, oihuak, mota guztietako neurketa medikoak, etab.— Eta portaera hori da mina osatzen duena. Jarrera honekin, Zirkulukoek solipsismoa arbuiatzea lortu nahi zuten —ni eta nire egoera mentalak existitzen gara—, beste gizabanakoen portaera behatuz beren egoera mentalak ere existitzen direla aditzera emanez.
|
|
Ez baituzu ulertuko. Ez
|
dakizu
bere gaiaren berri. Baina, agian, honen berri badakizu, liburuaren zentzua etikoa baita.
|
2001
|
|
lon. Jakin ezazu ongi, Sokrates, ez
|
dakidala
berak ez dakien gauza bat bera ere.
|
|
Bere idealismoaren saihestu ezinezko ondorioetara helduz gero, gizaki bakoitza bakan, bakar, bere ‘arrazoimenean’ betiko espetxeratuta bizi dela baietsi luke, beste gizakien berri ez lukeelako ezer benetakoa jasoko, bere baitako zentzumenetan azaltzen diren fenomeno hutsen intuizioak baino. Gugandik kanpo dagoena ezin badugu
|
jakin
beragan denez(" nur als Erscheinung, nicht aber nach dem, was es an sich selbst ist" 75), ezin dugu jakin beste gizakiengan zer dagoen edo zer diren. Baina Kantek bazekien beste gizakien gogoen berri, gorputzen fenomenologiatik harantzagokoa.
|
2003
|
|
Zentzutasun eta iraupenean bera bezalakorik inoiz topatzea espero ez nuen horrelako gizakia topatuta? Horrela ezin nuen haserretu eta berarekin egoteari utzi, eta ez
|
nekien
bera nola nereganatu ere. Jakin bai bainekien diruz askoz zauritu ezinago e zela edonondik Ajax burdinaz baino, eta bera harrapa zitekeela uste nuen gauza bakarrean jada ihes egin zidan.
|
|
Hortaz, nork bere burua maite duenak orotara egokitu behar du bere burua, orotatik probetxua atera ahal izateko. Gizaki horrek jakin
|
badaki
bere helburuak lortzeko baliabiderik eragingarrienak erabili behar dituela, eta, horregatik, eginbehar guztiak ere bereganatzen ditu, bertute mota guztiak iritsi ahal izateko. Bakoitzak besteengan ikus ditzake —eta, sakonago aztertuz gero, bere buruarengan ere ikus ditzake— nork bere burua maitatzeak jokoan jartzen dituen baliabideak; baliabide horien eretzean, maitasun mota hori ezkutuan geratzen da, aurkakoenak dituen bertuteen itxurapean.
|
2004
|
|
|
Badakigu
berak eskolan ikasitakoak eta bere garaian egiatzat jotzen zen guztiak ez ziola inolako segurantziarik eskaintzen, eta hau guztia nahikoa argiro geratuko zen azalduta Diskurtsoaren lehen orrialdeetan; baina, azpimarratu dugun legetxe, zalantzaren prozesua ezin zen hor geratu eta ezagutzeko ahalmen guztiak hartuko ditu Descartesek jomugatzat. Honen berri emateko Meditazio metafisikoetako bigarren atalean eskaintzen digun ahalmen horien kritikari begiratuko diogu, eta ohartuko gara hiru urratsetan eskaintzen digula bere argudiapena.
|
2006
|
|
Akilesen erantzuna, ordea, heroi klasiko bati dagokiona da, onartu egiten ditu, oso osoan, bete betean, heriotza eta patu saihestezina: jende gorena da bere aita (patroj d’ ei/ i agaoio), eta jainkosa erditu zuen ama (qea de me geinato mhter), baina horrek ez du salbuesten bere bizitza,
|
badaki
bere gain dituela heriotza (anatojj eta halabeharrezko patua (moia krataihj73.
|
2009
|
|
Bensaidek izan duen pentsamenduaren bilakaera kontuan hartuta, Parisko 68ko maiatzean hasita alegia, gaur egungo bere aburuak laburbiltzen ahaleginak egitea egokia izan daiteke
|
jakiteko
bere pentsaera aurrera begira nondik dabilen.
|
|
Hala eta guztiz ere, bere ahalegina sistema kantiar berri horri historia" sartzea"," ezartzea", izango da. Kantek berak
|
bazekien
bere sistema, logikoa izanik, mugimendu gabe sortua zegoela. Argi dauka" hemengo autua [Prolegomenoetakoa] ez dela esperientziaren sorrera, esperientziaren edukia baizik". 29 Ez da, ezta ere," Psikologia enpirikoa". 30 Nola eman mugimendua geldirik dagoen planteamendu horri, horixe izanen da Hegelen nahia.
|
2011
|
|
Heideggerrek baieztatutakoaren haritik, istorioan Peru ezin da bere existentziaren jabe izan jakin
|
baitaki
bere bizitza finitasunak markatuta dagoela[...]. Lanean larri dabil, handik irtetean ere ez du zoriontsu izatea lortzen, eta eroetxe batean sartzen dute.
|
|
zergatik dauka gaurko filosofoak poetarengana jo beharra? Zergatik ez
|
daki
berak alternatiba bat eskaintzen, eta poetari eskatzen dio izatea" pentsatzea". Ulertu behar dugu izatea, filosofoarentzat, gauza askotxo dela, eta azken batean Esanezina.
|
2014
|
|
Baina zergatik jaso zuten hainbeste maitasun? Wotanek beregana gerturatzen du Frickak Siegmund hil dezan konbentzitzera hala esan badezakegujoan ostean;
|
badaki
bere aitaren hitza pizten, Wotanekin benetako harreman baten erabateko pribilegioa duela esan dezakegu. O, mugak daude halere, jainkotasunarekin zerikusia dutenak, zeren Wotanek bere alabari hitz egitean bere buruari hitz egitearen itxura eginda soilik jasan dezake.
|
2021
|
|
Gorputzen bereizketa hori, ezinbestean, erlazioan egiten da. Gorputzak eta horien ezaugarri
|
jakinak
bere horretan ez dira nahikoa: " Ez haien formulek eta ez berezitasun anatomikoek definitzen dute gizaki emea halakotzat.
|
2022
|
|
Berpizkundean iraultza zientifikoa gauzatu eta xvii. mendean filosofia razionalizatu zuten ‘gizon osoen’ aldean, nolabait esatearren, Diderot patchwork bat da, ez duena galtzen, hala ere, jakintzen eta haien ondorioen batasunaren arteko erlazioaren zentzurik.
|
Badaki
berak jada ezin duela dena jakin, Descartesek, Leibnizek edo Spinozak uste izan zezaketen eran. Haren gogoak ezin ditu hizkuntza unibertsalaren gakoak eduki, eta pentsalari langile bizitza jada ez da osotasuna berrordenatzeko gauza.
|