2007
|
|
Jakin badakigu zein egoeratan dauden euskararen ezaguera eta erabilera.Gehienetan, euskaraz egitea ez da lana erraztea, biderkatzea baizik; baina gurekulturaren bilketa, azalpen eta jorratze lanetan ez badugu euskara erabiltzen, ezdugu inoiz arlo horiek duten euskal sakontasuna ikertuko, ez azalduko. Gure gorputza ez badugu euskaraz ezagutzen, bere atalak, egiten diren lanak, gaixotasunak, arlo
|
horiei buruz
euskarak dituen ikuspegi eta jokaerak ez ditugu ezagutuko.
|
2010
|
|
Euskal herritar tipikoa zein den, euskal herritar tipikotzat zein jotzen den ebasteko eragileek diskurtso eta praxi politikoen bitartez burutzen duten ahalegina, hain zuzen. Eragile bakoitzak bere partikularren katea ordezkatuko du, eta gure herrian lehian dabiltzan kate
|
horietan
euskarak duen lehentasuna desberdina da oso. Azken hamarkada hauetan euskararen transmisioak izan duen indarra, abertzaleen partikularren kateetan euskarak izan duen garrantziaren ondorioa da.
|
2013
|
|
Larramendi hizkuntzaren apologistak, ostera, baztertu ez ezik aldarrikatu ere egiten ditu, euskarak molde horietara egokitzeko gaitasuna baduela frogatu nahirik. Molde jaso eta izen oneko
|
horietarako
euskarak duen gaitasuna erakusteko asmoz, Mikoletak bazterturiko décimaeta sonetoen adibideak bildu ditu Larramendik (lirarenik ez ote zuen aurkitu?). Eta horiekin batera euskaraizeneko moldeari dagokion poema bat ere ekarri du, ez soilik gaztelaniaren romancedelakoaren euskal baliokidea, baizik eta haren ordain erabatekoa itxura guztien arabera.
|
2018
|
|
Baina urtean zehar antolatzen diren jarduera horiek ere pisu handia hartu dute eta, gure ustez, eguna bezain garrantzitsuak dira. Gainera, ekimen
|
horiek
euskara dute oinarri. Baina, horretaz aparte, badituzte beste helburu batzuk.
|
2021
|
|
biguna, edo monolitikoa ez dena, behintzat, garapenari erantzuten dakiena, eta, asimilatutako kultura zein heredatutako kulturaz gain, gaur egungo Euskal Herriko hiritarrez osaturiko taldearen kultura ere modu kritikoan barne bilduko dituena (Iztueta Azurmendi, 2015). Baina, aldi berean, erroak non dituen ere jakin badakiena, eta sustrai
|
horiek
euskaran dituela zalantzarik ez dugu, nola hizkuntzazko kultur adierazpenei dagokienez, hala hizkuntzarik gabeko pintura, eskultura edota dantza moduko kultur adierazpenei dagokienez, azken hauen kasuan ere, hizkuntzak ematen dituen errealitatea interpretatzeko oinarriak behar dituztelako. Oinarri horiek guztiek ez dute, gure ustez, berberak izan behar, baina bai kosmobisio nahiz gizarte errealitatearen dimentsio sinboliko (Larrinaga, 2008) beraren parte izan.
|
2022
|
|
Garai hartan, Hego Euskal Herrian parrokiako irratiak sortu ziren, tokian tokikoak eta indar gutxikoak; haien artean ezagunenak, Segura eta Arrate irratiak, baita lau hiriburutan jaiotako Herri Irratiak ere. Francoren diktadurapean, euskararen erabilera debekatuta zegoen arren, irrati
|
horietan
euskarak bazuen presentzia; baserritarrei kristau ikasbidea helarazteko aitzakiaz, «baserritarrek erabilitako hizkuntzan» ari ziren. Hala ere, euskarrena eta euskal kulturaren alde lan egiteagatik gatazkak izan zituzten Espainiako Informazio Ministerioarekin.
|