2001
|
|
eta gehienbat bilakaera positiboa ziurtatzeko, ezinbestekoa da ikusmira psikosoziala eta psikosoziolinguistikoak jarraitzea, euskararen azkeneko normalkuntza egoeraraino iritsieta bertan mantendu ahal izateko behintzat. Bi ikusmira mota horiek behar beharrezkoak dira;
|
horien arteko
erlazioak norabide anitzekoak eta estuak dira, bietan antzekotasunak eta ezberdintasunak bereiz baitaitezke; ezberdintasunenartean, bat da, adibidez, gizabanakoarentzako aukeraren posibilitatea dagoela, zeina errazago eta hobeto aztertua izan den ikusmira psikosozial eta psikosoziolinguistikoan, ikusmira politiko, soziologiko edo soziolinguistikoan baino. Badirabestelako ikusmirak ere, helduen euskalduntzea ulertzeko beharrezkoak direnak, hala nola ikusmira psikologikoa (gizabanakoen nortasunaren garrantzia neurtzeko) edo psikopedagogiko eta didaktikoa (helduengan irakaskuntza/ ikaskuntza prozeduraren ezaugarriak aztertzeko).
|
|
Konstruktu teoriko
|
horien arteko
erlazio kausalak aztertuz, hauxe ikustendugu: 1) badaude subjektuarengan garrantzitsuak diren zenbait aspektu (jaioterria, gurasoen lehen hizkuntza eta subjektuaren gertuko sareak duen euskararen ezagutza maila), eta aspektu horiek subjektuaren sare sozialari ematen diote bide, hau da, subjektuak gertuko nahiz urrutiko sarean eta erabilpen indibidualetan egiten dueneuskararen erabilpen maila aurrez aipatu ditugun aspektuek markatuta dago; 2) sarehorrek, aldi berean, subjektuarengan gertatuko diren azpiprozesu psikosozialetaneragingo du, eta sarearen arabera, identitate bat, jarrera jakin batzuk eta orientaziomotibazional jakin bat gertatuko dira.
|
|
Bi faktore
|
horien arteko
erlazioen sakontzetik hau jakin ahal izan da, ikaste prozesua garatzen deneko ingurune linguistikoak horien arteko erlazioa baldintzatzen zuela, horietako bakoitzaren eragina matizatuz (Gardner, 1985).
|
|
Bi faktore horien arteko erlazioen sakontzetik hau jakin ahal izan da, ikaste prozesua garatzen deneko ingurune linguistikoak
|
horien arteko
erlazioa baldintzatzen zuela, horietako bakoitzaren eragina matizatuz (Gardner, 1985).
|
|
Konstruktu teoriko
|
horien arteko
erlazio kausalak aztertuaz, hau ikusten da: euskararen erabilera bi aldagaiek baldintzatzen dutela; alde batetik, aldagai soziodemografikoak, hau da, subjektuen testuingurua (jaoiterria eta bizilekuaren euskaldun proportzioa); eta, bestetik, aldagai psikosozialak, hau da, subjektuen euskararen ezagutza maila eta euskal identitatea. Bi aldagai horien artean, psikosozialakpisu handiagoa du euskararen erabilera azaltzeko.
|
2004
|
|
Oinarrian bertan; hizkuntz fenomenoaren izaera argitu nahi du, zerden eta zertan oinarritzen den alegia. Hori lortzeko, hizkuntz fenomenoan parte hartzenduten elementuak eta
|
horien arteko
erlazioak aztertuko ditu. Hizkuntza bera izango dalehenengo aztergaia, hots, hitza.
|
|
)= J) £ D. Hau da, predikatu sinbolo n tar baten irudia Dn ren azpimultzo batda.' Adibidez, interpretazio eremua zenbaki arruntena bada, sinboloaren interpretazioa zenbaki arrunten arteko erlazio bitar bat izango da, esaterako,, txikiagoizan?. Interpretazio eremua gaur egun Euskal Herrian bizi diren gizakien multzoa bada, Ff ren interpretazioa gizaki
|
horien arteko
erlazio bitar bat izango da, adibidez, adinberbera izan?, Sinboloaren goi indizea 1 bada, hau da, sinboloak/ j1 forma badu, hareninterpretazioa eremuaren elementuen propietate bat izango da, esate baterako, lehenengoeremuan, bikoiti izan, eta bigarrenean, ikaslea izan?.
|
2005
|
|
2002ko bi epaiek aipatzen dute berdintasun eskubideak autonomia pribatuareneskubidearekin talka egiten duela eta, indarra galtzea adierazteaz gain, bi funtsezkoeskubide
|
horien arteko
erlazioa modulatu beharra dagoela. Ez dute esaten eskubidebat bestearen gainetik dagoenik, baizik eta bi eskubideek topo egiten duteneanbien arteko erlazioa orekatu beharra dagoela, baina ez du oreka hori lortu ahalizateko irizpideak zeintzuk diren zehazten.
|
2006
|
|
Lurretik hain urrun, ezen beren argia jasotzeko teleskopio erraldoiak behar ditugula. Bi distira maila
|
horien arteko
erlazioa mila trilioikoa da, gutxi gorabehera.
|
2007
|
|
Faktore endogeno eta exogeno
|
horien arteko
erlazioa nola dugun antolatutada gakoa.
|
|
Egia da norbanakoak identitate bat baino gehiago duela, eta hainbat komunitatekokide dela aldi berean, baina hala eta guztiz ere horrek ezer gutxi esaten du identitateeta komunitate
|
horien arteko
erlazioei eta euren arteko lehentasunei buruz1.
|
|
Egia da norbanakoak identitate bat baino gehiago duela, eta hainbat komunitatekokide dela aldi berean, baina hala eta guztiz ere horrek ezer gutxi esaten du identitateeta komunitate
|
horien arteko
erlazioei eta euren arteko lehentasunei buruz13.
|
|
Izan ere, lehenbizikoan zentzu komunekoa ematen du, estreina mundua hor aurrean berbaitan dagoela, gizakiarekin zerikusgabeki; gero, giza pentsamenduak hori ikasi eta ispilatu egiten duela; eta geroenean bakarrik hizkuntzak pentsamendua adierazi eta komunikatu egiten duela. Alabaina, hiru momentu
|
horien
erlazioa, zentzu komunak egiten duena baino kritikoago zulatzen hasi eta, behiala Platon aurkitu zen bezalatsu, jarraitzen dela gaur egun ere ematen du. Arazo nagusia da munduak (naturak) egiten ote dituen gauzak, hots, errealitatea, eta errealitateak pentsamendua; ala gauzak berak, pentsamenduak eginak ez ote diren (errealitatea pentsamenduaren eraikuntza); ala pentsamendua bera, eta errealitatea, hizkuntzak ez ote dituen egiten.
|
|
Eguzkia, ilargia izenak eta bion bizi eta hilei erreferentzia, eta batez ere egutegia (asteko egunen eta hilen izenak, eta
|
horien
erlazioa nekazaritzarekin) azaltzen dira, eta denboraren (uda, negu) nahiz espazioaren banaketa dikotomikoak (menditarrak: lurra, ortzea; arrantzaleak:
|
|
Aurresuposatzen da hizkuntza bi alderdik osatzen dutela: a) pentsamendua; alegia, pentsamenduaren osagarriak, kontzeptuak, eta b) horien joskera, edo
|
horien arteko
erlazioen marka edo sinbolo gramatikalak. Esaldian kontzeptuak markaturik agertzen dira:
|
2008
|
|
Testua ulertzeko, erlazioak sortu behar dira esanahien artean, eta hori egin ezin dugunean, ez dugu ulertzen. Idaztea ere ez da oroimenean ditugun datuak eta ideiak bat bestearen atzetik jartzea; datu eta ideia
|
horien artean
erlazioak sortu behar dira; egitura, koherentzia eta hierarkia jakin bat eman behar zaie, idazleak dituen helburuen eta irakurlearen izaeraren arabera. Proposizioen barnekoak nahiz proposizioen artekoak izan daitezke testuko zatien arteko erlazioak.
|
2010
|
|
Adinarekin batera zailtasunak agertzen dira garrantzitsua den informazioanzentratzeko eta garrantzitsua ez den informazioa inhibitzeko (Hasher eta Zacks, 1988). Adinarekin erlazionaturiko narriadura kognitiboaren zati handi batek zailtasun
|
horiekin
erlazioa duela defendatzen dute egile horiek. Adineko pertsonek arretagarrantzitsua den informaziora eta garrantzitsua ez den informaziora bideratzendute autore horien aburuz.
|
2011
|
|
Interpretazioaren eremuan, berriz, errezepzioa, ideologia eta estetika, ikus entzunezko produkzioak ulertzeko oinarria dira. Bi eremu
|
horien arteko
erlazioak aztertu direnean, honako hauek agertu dira nabarmen: ikus entzunezko lengoaiaren dimentsioa, errezepzio, ideologia eta estetikaren dimentsioekin erlazionatzen da; teknologia, errezepzioarekin eta estetikarekin; eta ekoizpena, errezepzioarekin eta estetikarekin (ikus 2 diagrama).
|
2014
|
|
Korrelazio ikerketan, bi aldagai edo gehiagoren (pertsona batetik bestera aldatzen diren edo ikerketaren xedeen arabera manipula daitezkeen fenomenoak) datuak biltzen dira, inolako manipulaziorik gabe, hau da, naturan agertzen diren bezala?, zehazteko ba ote dagoen
|
horien artean
erlazio adierazgarririk. Korrelazioa egoteak esan nahi du aldagaien artean lotura edo asoziazioren bat badela.
|
2015
|
|
Osagai Nagusizko Analisiaren (ONA) bidez dimentsioko bektoreak bitara pasa daitezkeenez, 3 irudian jaguar eta hand bektoreetatik auzokide semantikoak (esanahi antzekodunak) irudikatu ditugu; hots, hitz
|
horien
erlazio paradigmatikoetan oinarritutako auzokide semantikoak irudikatu ditugu. Irudi horretan Hipotesi Distribuzionalean esandakoa grafikoki ikus daiteke, antzeko testuinguruetatik erauzitakohitzak multzokatuta agertzen baitira kolore bereko puntuetan.
|
|
Gauzak horrela, gure ikerketetan UKB3 4 programa bilduma erabili dugu. UKB k ezagutza baseakgrafo bezala ulertuko ditu; hau da, WordNet eko eta Wikipedia ko kontzeptuak grafoko adabegi legezhartzen ditu, eta azken
|
horien arteko
erlazioak adabegien arteko ertz moduan.
|
|
Kronologiako unea, gertaera eta
|
horien arteko
erlazioa identifikatzeko prozesu hori automatikoki eginahal izateko, hizkuntzaren prozesamendua egin behar da. Denbora informazioaren analisi eta prozesamendua egiteko hainbat baliabide nagusi garatu behar dira:
|
|
TimeMLk etiketa sorta bat definituta du denbora egiturak eta
|
horien arteko
erlazioak markatzeko:
|
|
alderdi pertsonala eta instituzionala hartu behar ditu kontuan. Bi alderdi
|
horien artean
erlazio dialektiko konplexuak eratzen dira. Matematikaren hezkuntzari begira, erlazio hori aztertzea funtsezkoa da.
|
|
Erabilera. Ilustrazio eraikuntza interesgarria da sintetizatzen dituelako intzentroari loturiko hainbat kontzeptu, eta erakusten dituelako elementu
|
horien arteko
erlazioak. Edonola ere, geometria lauaren ikaskuntzan, ilustrazio eraikuntza ez da beti frogapen formalaren baliokidea, ez die pauso berei jarraitzen.
|
2017
|
|
Bi eremu
|
horien
erlazioa ez zen simetrikoa, guztiz asimetrikoa baizik. Gizonezkoa, modelobihurtuta, gizakien neurria zen.
|
|
ezagutza antolatzeko eta adierazteko tresna grafikoakdira. Normalean zirkuluetan edota itxita dauden kutxatan dauden kontzeptuak erabiltzen dituzte, etakontzeptu
|
horien arteko
erlazioak marren bidez adierazten dira. Marretan dauden hitzei erlazio hitzak alaerlazio esaldiak deritze eta kontzeptuen arteko erlazioak zehazten dituzte.
|