Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 27

2001
‎eta gehienbat bilakaera positiboa ziurtatzeko, ezinbestekoa da ikusmira psikosoziala eta psikosoziolinguistikoak jarraitzea, euskararen azkeneko normalkuntza egoeraraino iritsieta bertan mantendu ahal izateko behintzat. Bi ikusmira mota horiek behar beharrezkoak dira; horien arteko erlazioak norabide anitzekoak eta estuak dira, bietan antzekotasunak eta ezberdintasunak bereiz baitaitezke; ezberdintasunenartean, bat da, adibidez, gizabanakoarentzako aukeraren posibilitatea dagoela, zeina errazago eta hobeto aztertua izan den ikusmira psikosozial eta psikosoziolinguistikoan, ikusmira politiko, soziologiko edo soziolinguistikoan baino. Badirabestelako ikusmirak ere, helduen euskalduntzea ulertzeko beharrezkoak direnak, hala nola ikusmira psikologikoa (gizabanakoen nortasunaren garrantzia neurtzeko) edo psikopedagogiko eta didaktikoa (helduengan irakaskuntza/ ikaskuntza prozeduraren ezaugarriak aztertzeko).
‎Konstruktu teoriko horien arteko erlazio kausalak aztertuz, hauxe ikustendugu: 1) badaude subjektuarengan garrantzitsuak diren zenbait aspektu (jaioterria, gurasoen lehen hizkuntza eta subjektuaren gertuko sareak duen euskararen ezagutza maila), eta aspektu horiek subjektuaren sare sozialari ematen diote bide, hau da, subjektuak gertuko nahiz urrutiko sarean eta erabilpen indibidualetan egiten dueneuskararen erabilpen maila aurrez aipatu ditugun aspektuek markatuta dago; 2) sarehorrek, aldi berean, subjektuarengan gertatuko diren azpiprozesu psikosozialetaneragingo du, eta sarearen arabera, identitate bat, jarrera jakin batzuk eta orientaziomotibazional jakin bat gertatuko dira.
‎Bi faktore horien arteko erlazioen sakontzetik hau jakin ahal izan da, ikaste prozesua garatzen deneko ingurune linguistikoak horien arteko erlazioa baldintzatzen zuela, horietako bakoitzaren eragina matizatuz (Gardner, 1985).
‎Bi faktore horien arteko erlazioen sakontzetik hau jakin ahal izan da, ikaste prozesua garatzen deneko ingurune linguistikoak horien arteko erlazioa baldintzatzen zuela, horietako bakoitzaren eragina matizatuz (Gardner, 1985).
‎Konstruktu teoriko horien arteko erlazio kausalak aztertuaz, hau ikusten da: euskararen erabilera bi aldagaiek baldintzatzen dutela; alde batetik, aldagai soziodemografikoak, hau da, subjektuen testuingurua (jaoiterria eta bizilekuaren euskaldun proportzioa); eta, bestetik, aldagai psikosozialak, hau da, subjektuen euskararen ezagutza maila eta euskal identitatea. Bi aldagai horien artean, psikosozialakpisu handiagoa du euskararen erabilera azaltzeko.
2004
‎Oinarrian bertan; hizkuntz fenomenoaren izaera argitu nahi du, zerden eta zertan oinarritzen den alegia. Hori lortzeko, hizkuntz fenomenoan parte hartzenduten elementuak eta horien arteko erlazioak aztertuko ditu. Hizkuntza bera izango dalehenengo aztergaia, hots, hitza.
‎)= J) £ D. Hau da, predikatu sinbolo n tar baten irudia Dn ren azpimultzo batda.' Adibidez, interpretazio eremua zenbaki arruntena bada, sinboloaren interpretazioa zenbaki arrunten arteko erlazio bitar bat izango da, esaterako,, txikiagoizan?. Interpretazio eremua gaur egun Euskal Herrian bizi diren gizakien multzoa bada, Ff ren interpretazioa gizaki horien arteko erlazio bitar bat izango da, adibidez, adinberbera izan?, Sinboloaren goi indizea 1 bada, hau da, sinboloak/ j1 forma badu, hareninterpretazioa eremuaren elementuen propietate bat izango da, esate baterako, lehenengoeremuan, bikoiti izan, eta bigarrenean, ikaslea izan?.
2005
‎2002ko bi epaiek aipatzen dute berdintasun eskubideak autonomia pribatuareneskubidearekin talka egiten duela eta, indarra galtzea adierazteaz gain, bi funtsezkoeskubide horien arteko erlazioa modulatu beharra dagoela. Ez dute esaten eskubidebat bestearen gainetik dagoenik, baizik eta bi eskubideek topo egiten duteneanbien arteko erlazioa orekatu beharra dagoela, baina ez du oreka hori lortu ahalizateko irizpideak zeintzuk diren zehazten.
2006
‎Lurretik hain urrun, ezen beren argia jasotzeko teleskopio erraldoiak behar ditugula. Bi distira maila horien arteko erlazioa mila trilioikoa da, gutxi gorabehera.
2007
‎Faktore endogeno eta exogeno horien arteko erlazioa nola dugun antolatutada gakoa.
‎Egia da norbanakoak identitate bat baino gehiago duela, eta hainbat komunitatekokide dela aldi berean, baina hala eta guztiz ere horrek ezer gutxi esaten du identitateeta komunitate horien arteko erlazioei eta euren arteko lehentasunei buruz1.
‎Egia da norbanakoak identitate bat baino gehiago duela, eta hainbat komunitatekokide dela aldi berean, baina hala eta guztiz ere horrek ezer gutxi esaten du identitateeta komunitate horien arteko erlazioei eta euren arteko lehentasunei buruz13.
‎Izan ere, lehenbizikoan zentzu komunekoa ematen du, estreina mundua hor aurrean berbaitan dagoela, gizakiarekin zerikusgabeki; gero, giza pentsamenduak hori ikasi eta ispilatu egiten duela; eta geroenean bakarrik hizkuntzak pentsamendua adierazi eta komunikatu egiten duela. Alabaina, hiru momentu horien erlazioa, zentzu komunak egiten duena baino kritikoago zulatzen hasi eta, behiala Platon aurkitu zen bezalatsu, jarraitzen dela gaur egun ere ematen du. Arazo nagusia da munduak (naturak) egiten ote dituen gauzak, hots, errealitatea, eta errealitateak pentsamendua; ala gauzak berak, pentsamenduak eginak ez ote diren (errealitatea pentsamenduaren eraikuntza); ala pentsamendua bera, eta errealitatea, hizkuntzak ez ote dituen egiten.
‎Eguzkia, ilargia izenak eta bion bizi eta hilei erreferentzia, eta batez ere egutegia (asteko egunen eta hilen izenak, eta horien erlazioa nekazaritzarekin) azaltzen dira, eta denboraren (uda, negu) nahiz espazioaren banaketa dikotomikoak (menditarrak: lurra, ortzea; arrantzaleak:
‎Aurresuposatzen da hizkuntza bi alderdik osatzen dutela: a) pentsamendua; alegia, pentsamenduaren osagarriak, kontzeptuak, eta b) horien joskera, edo horien arteko erlazioen marka edo sinbolo gramatikalak. Esaldian kontzeptuak markaturik agertzen dira:
2008
‎Testua ulertzeko, erlazioak sortu behar dira esanahien artean, eta hori egin ezin dugunean, ez dugu ulertzen. Idaztea ere ez da oroimenean ditugun datuak eta ideiak bat bestearen atzetik jartzea; datu eta ideia horien artean erlazioak sortu behar dira; egitura, koherentzia eta hierarkia jakin bat eman behar zaie, idazleak dituen helburuen eta irakurlearen izaeraren arabera. Proposizioen barnekoak nahiz proposizioen artekoak izan daitezke testuko zatien arteko erlazioak.
2010
‎Adinarekin batera zailtasunak agertzen dira garrantzitsua den informazioanzentratzeko eta garrantzitsua ez den informazioa inhibitzeko (Hasher eta Zacks, 1988). Adinarekin erlazionaturiko narriadura kognitiboaren zati handi batek zailtasun horiekin erlazioa duela defendatzen dute egile horiek. Adineko pertsonek arretagarrantzitsua den informaziora eta garrantzitsua ez den informaziora bideratzendute autore horien aburuz.
2011
‎Interpretazioaren eremuan, berriz, errezepzioa, ideologia eta estetika, ikus entzunezko produkzioak ulertzeko oinarria dira. Bi eremu horien arteko erlazioak aztertu direnean, honako hauek agertu dira nabarmen: ikus entzunezko lengoaiaren dimentsioa, errezepzio, ideologia eta estetikaren dimentsioekin erlazionatzen da; teknologia, errezepzioarekin eta estetikarekin; eta ekoizpena, errezepzioarekin eta estetikarekin (ikus 2 diagrama).
2014
‎Korrelazio ikerketan, bi aldagai edo gehiagoren (pertsona batetik bestera aldatzen diren edo ikerketaren xedeen arabera manipula daitezkeen fenomenoak) datuak biltzen dira, inolako manipulaziorik gabe, hau da, naturan agertzen diren bezala?, zehazteko ba ote dagoen horien artean erlazio adierazgarririk. Korrelazioa egoteak esan nahi du aldagaien artean lotura edo asoziazioren bat badela.
2015
‎Osagai Nagusizko Analisiaren (ONA) bidez dimentsioko bektoreak bitara pasa daitezkeenez, 3 irudian jaguar eta hand bektoreetatik auzokide semantikoak (esanahi antzekodunak) irudikatu ditugu; hots, hitz horien erlazio paradigmatikoetan oinarritutako auzokide semantikoak irudikatu ditugu. Irudi horretan Hipotesi Distribuzionalean esandakoa grafikoki ikus daiteke, antzeko testuinguruetatik erauzitakohitzak multzokatuta agertzen baitira kolore bereko puntuetan.
‎Gauzak horrela, gure ikerketetan UKB3 4 programa bilduma erabili dugu. UKB k ezagutza baseakgrafo bezala ulertuko ditu; hau da, WordNet eko eta Wikipedia ko kontzeptuak grafoko adabegi legezhartzen ditu, eta azken horien arteko erlazioak adabegien arteko ertz moduan.
‎Kronologiako unea, gertaera eta horien arteko erlazioa identifikatzeko prozesu hori automatikoki eginahal izateko, hizkuntzaren prozesamendua egin behar da. Denbora informazioaren analisi eta prozesamendua egiteko hainbat baliabide nagusi garatu behar dira:
‎TimeMLk etiketa sorta bat definituta du denbora egiturak eta horien arteko erlazioak markatzeko:
‎alderdi pertsonala eta instituzionala hartu behar ditu kontuan. Bi alderdi horien artean erlazio dialektiko konplexuak eratzen dira. Matematikaren hezkuntzari begira, erlazio hori aztertzea funtsezkoa da.
‎Erabilera. Ilustrazio eraikuntza interesgarria da sintetizatzen dituelako intzentroari loturiko hainbat kontzeptu, eta erakusten dituelako elementu horien arteko erlazioak. Edonola ere, geometria lauaren ikaskuntzan, ilustrazio eraikuntza ez da beti frogapen formalaren baliokidea, ez die pauso berei jarraitzen.
2017
‎Bi eremu horien erlazioa ez zen simetrikoa, guztiz asimetrikoa baizik. Gizonezkoa, modelobihurtuta, gizakien neurria zen.
‎ezagutza antolatzeko eta adierazteko tresna grafikoakdira. Normalean zirkuluetan edota itxita dauden kutxatan dauden kontzeptuak erabiltzen dituzte, etakontzeptu horien arteko erlazioak marren bidez adierazten dira. Marretan dauden hitzei erlazio hitzak alaerlazio esaldiak deritze eta kontzeptuen arteko erlazioak zehazten dituzte.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia