2008
|
|
Zerendako? Lehenago ere, ene lagun
|
horiekin
bertsotara joatean, lagun horiek erraten zidaten bertsolari handiekin kantatzeko beldur zirela. Nik errazago kantatzen dut handi horiekin.
|
2009
|
|
18 urte nintuen guti gorabehera, Xalbador eta Mattin jin beharrak ziren bertsotan aritzera. Gu dantzan eta
|
horiek
bertsotan... Orduko banuen bertsotan kantatzeko tira, lagunartean ari nintzen errexki.
|
|
Elkarteak eskainitako baliabide eta bitartekoekin talde solteak etorkizunean bertso eskola garatu izan daitezen gura du: . Elkartearen papera soilik izan dadila laguntza behar dutenean laguntza hori eskaintzea, baina jar ditzagun bitartekariak etorkizunean talde bakan
|
horiek
bertso eskola garatu izateko?. Egonkortasun handiagoa ikusten die bertso eskola garatuei Azurmendik:
|
2010
|
|
(Herria, 1.857,, 5 or.). Larrekok ere, gaztetxoa zela ezagutu zuen Matxin, eta honek ere Ganixekin gogoratzen du: . Bertzaldi batez entzun ginuen Ganixekin Ehaltzean/ Irri karkailaz lehertzen ginen
|
hoik
pertsua finitzean? (Herria, 1.858,, 5 or.).
|
2013
|
|
Emozioak azaltzeko modurik ez zegoenean, Joxek bertso sormenera jo behar zuen. Kasu
|
horietan
bertsoa sortzea arima sendatzeko ukendua izan zitekeen (Hernandez 2011), beste modu batean sendatu ezin daitekeena sendatu ahal izateko. Horrenbestez, inprobisazioa, kantu ozena edota madarikazio ozenak, horiexek dira gertakari tragikoek sortutako oinazea eta barneko ekaitza baretzeko lasaigarri bakarrak.
|
2014
|
|
Hor da egiazki libertitzen. Desordena, irri edo bertso, bizpahiru hilabetez, negu guzian eta gazteria delako ez arras gazte
|
horiekin
bertsotan eta dantza ikasten, beste mota bateko predikuak entzuten, hori zuen Elizak partida. Dantzaz, bertsoz beste egia bota, nexkekin libertitzea, hori da tobera.
|
2015
|
|
Bakoitzak bere berezitasunak dauzkan arren, erabilitako tresna eta estrategiak oso antzekoakdira bi kasuetan. Beraz, oinak emandako ariketa hartuko dugu erreferentzia gisa ondoko azalpenetarako.Ariketa honetan, gai jartzaileak 4 oinak eman banan banan eta robotak oin
|
horiekin
bertsoa osatu etakantatu behar du zortziko txikiko moldean (13 silabako puntuak, 7 egitura).
|
2016
|
|
Gerora, aurpegi horren beste zatia hartzeko gogoagaz bueltatu zen Miren, baina, erakusketa kenduta nuen ordurako. Hartu emanean jarri ondoren oparitu egin nion, eta, bueltan, ilustrazio
|
horien inguruko
bertso batzuk idatzi zituen, opari moduan. Orduan sortu zitzaigun horregaz guztiagaz zerbait egiteko gogoa.
|
2017
|
|
Hezkuntza arautuko bertsolaritza ikasgaian, bertsoak batez ere idatzi egiten direla dio Arrizubietak, eta jolas bidez lantzen direla errimak. Arbinak eskola ordu
|
horiek
bertsoaz gain beste gauza batzuk lantzeko baliatzen dituela kontatu du: " Adierazkortasuna lantzen dugu, hitzekin esan dezakezu gauza bat baina justu kontrakoa adierazi, ideiak lantzen ditugu".
|
|
Garrantsitzua zera da emakumeen papera transmisioan. Auskalo zenbat bertsolari egin den bertsolari txikitatik etxean kontu hoiek, kanta
|
hoiek
bertso hoeik entzun dituelako, ezta. Gure amonak kantatzen zuen baina etzean, plazan ez du izan lekurik
|
|
Mundu ikuskeren arteko txokeak ezagutza galarazi zuen, eraitsi egin zituen zaharra eta berriaren arteko zubi posibleak. Doinu eta erritmo berrien ez ezagutza erabatekoan, bertsolari haiek ezin zuten imajinatu ere egin abeslari atzerritar haiek beraien oso antzeko neurriak erabiltzen zituztenik beren kantuetarako, eta jakina, ez zuten frogarik egin doinu
|
horietan
bertsorik kanta ote zezaketen jakiteko.
|
|
60ko hamarkadan puska eder bat falta zen oraindik bertsolaritzak pop kulturako abesti ezagunak bere egin eta
|
horiekin
bertsotan hasteko; hogeita hamar urteren ondoren etorri da hori, bertsolaritzak ez soilik doinu modernoak baizik eta horiek ekarritako estetikak eta pentsamoldeak bere egin dituenean.
|
2018
|
|
Debekatzea bera debekatzeraino. Poeten, atiko zaharretan marihuana eta ardoz mozkortzen diren poeta
|
horien
bertsoen koherentzia falta, abangoardien abangoardia hain da iheskorra, hain da desager erraza... kanuto bat bezala. Eta Poliziari aurre egitean, Espartako direla pentsatzen dute dialektika marxista goraipatzearekin batera:
|
2019
|
|
|
Horien artean
bertso eskoletako eragileak. Zuk, Oihana, igerilekura saltatzear dagoen umeari begira bazeunde legez aurkitu izan zarela idatzi zenuen behin.
|
|
Jarraian, lan
|
horien bidez
bertsoaren definizioa, esentzia eta identitatea nola joan den egituratuz aztertu nahi dut. Arreta jarriko dut Manuel Lekuonak, Joseba Zulaikak eta Joxerra Garzia, Andoni Egaña eta Jon Sarasuak osatutako proposamenetan.
|
|
Zer zaindu nahi dugun pentsatuz, harreman sanoak izateko hemen eta orain zerekin konprometitu behar dugun, eta bide horretan zer aldaketei diegun beldur. Galdera
|
horiek
bertso (leku) txiki eta handietan irudikatuz: hirian, auzoan, lurraldean, etxean, gorputzean...
|
|
Aldiz, gizonezkoari, sarritan, hark ezer galdetu gabe aldamenera joaten zaizkio antolatzaileak edo bazkaltiarrak eta gauzak kontatzen dizkiote, kontuak esan... Uste dut mutilei askoz tratu gehiago ematen dietela, eta guk bila ibili beharra daukagula, edo gure bertsokideari kontatzen dizkioten gauzei adi egon behar dugu, guri zuzenean kontatzen ez dizkiguten arren datu
|
horiek
bertsotarako ditugulako".
|
2020
|
|
Aldizkari
|
horietako
bertsoek, pixkana pixkana eta oharkabean, bertsopaperen lekua hartuz joan ziren; eta, lekua ez ezik, lekukoa ere bai, neurri batean. Eta hala, 1964tik aurrera, azken bertsopapera argitaratu ondoren, aldizkarietako bertsoak izango dira lehengo bertsopaperen jarraitzaile.
|
2021
|
|
Deigarriena bat bateko bertsolaritzari egiten dion azpimarra litzateke. Abbadieren Lore Jokoak martxan jarri berriak dira Xahok liburu hau idazten duenean, eta, aipatu denez, Lore Joko
|
horietan
bertso jarriei, idatziari, askoz ere garrantzi gehiago emango zaie bat batekoari baino. Xahok, ordea, bat batekoaz aritu nahi duela azpimarratuz ekiten dio:
|
|
Bistakoa da hiru egile
|
horiek
bertso munduak garatutako gogoetan aktore garrantzitsuak izan zirela, eta bakoitzaren talentu indibidualetik egindako ekarpena funtsezkoa suertatu zela teorizazioa garatu, artikulatu nahiz testuratzerakoan, baina hori bezain agerikoa da euren lana prozesu kognitibo partekatu batean oinarritzen zela: "[...] bertso saioen osteko solasak eta Bertsozale Elkarteko bilerak izan dira guretzat bertsogintzari buruzko iturri" bibliografikorik" preziatuenak, bibliografiari dagokion atalean aipatzen ez badira ere" (Garzia, 2002:
|
|
Esanguratsua suertatzen da, euren kritiketan idazle
|
horiek
bertso munduko sektore klasikoenekin lerratzen zirela ikustea:
|
|
Lehendabiziko adibideak bertsoak dira, eta
|
horietan
bertsoaren neurria gorde beharrak azaldu dezake kontzesio gailuen erredundantzia. Prosazko adibideak ere baditugu, ordea, eta idazle batenak baino gehiagorenak; ezin da ukatu, beraz, erredundantzietarako joera bat badela halako perpausetan, nahiz, esan bezala, gaur egun ez ditugun gomendatzen.
|
|
Gero konturatuko zen Juan Kruz Zapirainen anaia zela. Halako batean, 1974an edo 1975ean, bi anaia
|
horien
bertsoak eskuetan zituela joan zen Errenteriara, haien jaiotetxera: Bordaxar baserrira.
|
|
Ondoren, galdera irekiak egin zitzaizkien. Galdera
|
horietan
bertso eskolara joatearen zergatia, bertso eskolak ematen edo aportatzen diena eta bertako parte izateak beraiengan (izaeran, iritzian, pentsaeran, etab.) duen eraginari buruz galdetu zitzaien.
|
2022
|
|
Dut egokitu zitzaigun bertso lagun, eta hura ahoskatuaz bat, ohartu ginen ez zela det eta dot bezain moloia. Dutekin batera truk, xurrut eta batzuk geneuzkan (errima
|
horiekin
bertso beti berdintsuak kantatu arren).
|
2023
|
|
Ariketa
|
horiek
bertsotan egitera bideratuak izan dira, bat bateko bertsolaritza erdigunean jarriz, batzuetan, eta beste zenbaitetan idatziz. Irakasleak ikasleen mailara egokitu ditu helburuak, eta ekintza komunikatibo errealen aurrean jarri ditu ahal zela.
|