2003
|
|
Fiskaltzari dagokio legeek adingabeei aitortzen dizkieten eskubideak defendatzea, euren intereserako burutu behar den jarduna ikuskatzea eta prozeduraren bermeak betetzea; horretarako, hark zuzen zuzenean zuzenduko du egitateen ikerketa, eta aginduko du polizia judizialak gauzatzea egitate
|
horiek
eta adingabeak horietan izan duen parte hartzea egiaztatzeko jarduna, prozedura bera bultzatuz.
|
|
Atxiloketak dirauen bitartean, adingabeak gela egokietan zainduko dira, eta gela
|
horiek
eta adin nagusikoentzat erabiltzen direnak bananduta egon dira; adingabeek behar dituzten arretak, babesa, gizarte laguntza, laguntza psikologikoa, osasun laguntza eta laguntza fisikoa eskuratuko dituzte, betiere, haien adina, sexua eta banakako ezaugarriak kontuan hartuta.
|
2004
|
|
Lege honek egin duen aukeraren oinarrizko faktorea da, kontrajarritako arriskuak aztertu ondoren, lehen auzialdiko epaien eragingarritasuna. Epai
|
horiek
eta administrazio prozeduran emandako epaiek berme berberak dituzte, gaiari eta prozedurari dagokienez, zuzenbidearekin bat datozela ziurtatzeko. Izan ere, administrazio prozeduran zehar, administrazio publikoen egintzakri eskatutako eta horrek emandako kau eta ebazpenak ematen dira, eta horiek zuzenean betearaz daitezke, jurisdikzioatela etendura izan ezik.
|
|
Erabateko aldaketa hori gogoan izanik, eta behin behineko betearazpenaren aurka jartzea kontuan hartuz, aintzat izan behar da zailtasun bera dutela aurka jartze horri buruz jurisdikzio organoak emandako erabakiak eta kautela neurrien eskaerari buruz emandako ebazpenak. Horrela, behin behineko betearazpenaren aurka jartzean, kontrajarritako faktoreak baloratu behar dira, baina faktore
|
horiek
eta kautela neurriak eskatzean kontuan izan behar direnak zailtasun berekoak dira.
|
|
Era berean, Justizia Ministerioan eratuko da elektronika bidezko sarbidea duen erregistroa, bertan erakunde publikoei dagozkien bide
|
horiek
eta helbideak zehaztuta.
|
|
Irizpena egiteko, toki, objektu edo pertsonen azterketa egin behar bada, edo antzeko eragiketak egin behar badira, alderdiak eta euren defendatzaileak azterketa
|
horietan
eta eragiketotan egon daitezke, baldin eta horrek adituaren lana eragotzi edo oztopatzen ez badu, eta irizpenaren zuzentasuna eta alderdikeriarik eza berma badaiteke.
|
|
2 Alderdi exekutatuaren aurka jartzea prozesuko akatsetan soil soilik oinarritzen bada, edo
|
horietan
eta beste zio eta arrazoi batzuetan, alderdi betearazleak prozesuko akatson inguruko alegazioak aurkez ditzake, bost eguneko epean. Auzitegiak ulertzen badu akatsa ongi daitekeela, probidentzia bitartez hamar eguneko epea emango dio alderdi betearazleari, horrek akatsok ongi ditzan.
|
|
Artikulu beraren bigarren lerrokadan aipatuei dagokienez, apeoa eskatu duenak hori hedatu badu aurka jarri direnek izendatutako finketara, epaileak erabakiko du beste agerraldi bat egitea, azken
|
horien
eta finken edukitzaileen artean. Apeoa hedatu ez badu, espedientea bukatutzat joko da aurka jarri diren horiei begira, eta interesdun guztiei eskubidea gordeko zaie, kasuan kasuko epaiketa adierazlean egikari dezaten.
|
|
...enaren xedearentzat ondasunon enbargoa nahikoa delako dio alderdi exekutatuari, horrek betea adierazten duenean izan ezik, auzitegiak ofizioz eta probidentzia bitartez agindurazpenaren kopurua estaltzeko adina ondasun eta eskubide zerrenda ditzan; alderdi exekutatuak adierazi ditu kasuan kasuko zamak eta kargak, eta, ondasun higiezinei dagokienez, okupatuta badaude, zein pertsonak okupatzen dituen
|
horiek
eta zer nolako tituluarekin.
|
|
Presuntzio hutsaren balioa duten adierazpenak erabili ahal izango dira, besteak beste, naziotasunari buruzko egiazko ziurtagiriak lortzeko; ziurtagiri
|
horiek
eta legeria konparatuan hedatutakoak antzekoak izango dira, gure legerian horien gabezia nabaria baitzen.
|
|
Orban
|
horiek
eta ez egiteak, data eta sinaduraren aurretik, idazkuna edo ziurtagiria egin duenak ontzat hartuko ditu bukaeran; kasu horretan, tintazko marra batekin estaliko da dataren sailkategia, eta data hori eskuz jarriko da; orbanen edota ez egiteen ondoren, parentesi artean zenbaki korrelatiboak jarriz, ohar egokiak egingo dira, orban edo ez egite horiek zein tokitan ontzat hartu eta toki horretara jotz...
|
|
Atzerriko agintari edo funtzionario eskudunek aktak egin badituzte 71 artikuluan aipatutako kasu berezietan, akta horiek ez dute baztertzen aurretiazko espedientearen beharra; aktok behar bestekoak badira atzerriko Erregistroan inskripzioa egiteko,
|
horiek
eta Erregistro honetako ziurtagiriak parekotzat joko dira.
|
2005
|
|
Erregistratzaileek oinarri grafikoak tratatzeko aplikazio informatikoak izango dituzte,
|
horien
eta erregistro finken arteko koordinazioa ahalbidetzeko, eta finka horietan, hirigintza, ingurumen zein administrazio kalifikazio egokia barneratzeko.
|
|
XIX. mendearen erdialdeko Hipoteka Lege hori eraldatu eta garatzean, 1946ko Hipoteka Legearen testu bategina eta horren Erregelamendua (1947) etorri ziren. Arean ere, testu
|
horien
eta euren aldarazpenen bertsio elebiduna (gaztelania euskara) da, bi mila eta lauko abenduaren hogeita hamaikan itxitako argitalpen honen muina.
|
|
Nahitaezko lekualdaketaren zehapena gauzatzeko, erregistratzaileak zerbitzuak zein Erregistrotan eman eta Erregistro hori berehala uzteko esan behar zaio. Erregistratzaile horrek hurrengo lehiaketetan parte hartuko du, postu huts guztiak eskatuz, harik eta bat lortu arte; ondore
|
horietarako
eta ebazpen zehatzaileak zehaztu bezala, ulertzen datxienez 125 postu eta gehienez 250 pos erregistratzaile hori lerrundegian gutu atzeratu dela.
|
|
Edu berean, erregistratzaile horrek hartuko ditu, langile laguntzaileen eta elkargo nazionalaren erregelamenduek erregistratzaileei emandako ahalmen eta betebeharrak, langile
|
horien
eta jabetza erregistratzaileen zein langileon mutualitatearen inguruan.
|
2006
|
|
Legean jasotako berrikuntzarik esanguratsuenetarikoa da, konkurtsopekoaren ondasunen gaineko berme errealakkubide errealaren berezko izaera erres exekutatzeko akzioei emandako tratamendua. Inoren gauzaren gaineko espetatu da, arauketa desberdina ezarrita eskubide
|
horientzat
eta konkurtsoaren masa pasiboan bildutako kreditu eskubideentzat. Aldi berean, alabaina, ahaleginak egin dira, bermeak bananduta exekutatzean konkurtso prozeduraren garapen egokia ez eragozteko, eta zordunaren nahiz masa pasiboaren intereserako komenigarriak izan daitezkeen irtenbideak ez oztopatzeko.
|
|
...egingo ditu hasierako uneetan armak, tresnak eta edozein motatako efektuak jasotzeko, baldin eta delituarekin zerikusia izan ahal badute, eta delitua zein tokitan gertatu eta bertan edo toki horretatik hurbil aurkitu badira, edo errudunaren esku badira, edo beste toki ezagun batean; gainera, horiek dauden tokia, denbora eta egoera adieraziko ditu zehatz mehatz deskribatuta, eta eginbidea luzatuz,
|
horiei
eta aurkikuntzaren inguruabarrei buruz ideia zehatza era dezan.
|
|
Zerbitzu sarien partidetatik bat ilegitimotzat edo gehiegizkotzat jotzen bada, epaileak edo auzitegiak, ebazpena eman aurretik, bi pertsonari txostenabernu batzordeari ere eskatu ahal izan eskatu ahal izango die; pertsona
|
horiek
eta ilegitimotzat edo gehiegizkotzat jotako minuta aurkeztu duenak lan bide bera izango dute. Elkargoak gogo dio txosten hori, baldin eta lanbide hori betetzen dutenak epailearen edo auzitegiaren egoitza non izan eta bertako elkargokideak badira.
|
2007
|
|
Instalazio materialak, altzariak eta barneratze zentroko osterantzeko efektuak artatu dituzte. Horrenbestez, barneratuta dauden atzerritarrek saihestuko dute,
|
horiek
eta barneratutako beste atzerritarren nahiz funtzionarioen ondasunak eta jabetzako osagaiak nahita narriatzea edo deuseztatzea.
|
|
Espainiak egoera irregularrean dauden pertsonak berriro hartzea arautzeko akordioak izenpentzeagatik, atzerritarrak itzularazi edo bidali behar direnean euren herrialdeetara edo Espainiako lurralderaino zein herrialdetatik etorri etanetan xedatutakoa, bai eta lege hori ga herrialde horretara, atzerritar horiei aplikatuko zaie akordio
|
horietan
eta lege horatu duen arautegia ere.
|
|
Lege organikoaren bidez tratatuak egiteko baimena eman ahal izango da, tratatuok direla eta, nazioarteko antolakunde edo erakunderen bati eratxikitzen zaionean Konstituzioak eratorritako eskumenak erabiltzea. Gorte Nagusiek, edo, hala denean, Gobernuak, bermatu behar dute betetzen direla tratatu
|
horiek
eta nazioarteko edo nazioaz gaindiko erakundeek lagapenaren titular gisa emandako ebazpenak.
|
|
Edozein kasutan ere, enpresaburuak informatuko ditu gazte
|
horiek
eta kontratuan parte hartu duten gazte horien gurasoak edo tutoreak, beraiek izan ditzaketen arriskuen eta euren segurtasuna eta osasuna babesteko hartutako neurri guztien gainean, martxoaren 24ko 1/ 1995 Legegintzazko Errege dekretuak onetsitako Langileen Estatutuari buruzko Legearen 7 artikuluko b) letrak xedatutakoarekin bat etorriz.
|
|
9 Eskualdaketaren ondorioz, enpresaburu lagatzaileak edo enpresaburu hartzaileak erabakitzen badu langileei begira lan izaerako neurriak hartzea, nahitaez kontsultaldia hasiko du langitaldi hori behar besteko aurrerapenareleen lege ordezkariekin, neurri
|
horien gainean
eta neurri horiek langileentzat dituzten ondoreen gainean. Kontsulkin egin da, neurriak bete aurretik.
|
|
h) Ordu osagarrien itunak eta ordu horiek egiteko baldintzek bete behar dituzte aurreko letretan ezarri betekizunak, eta, hala denean, aplikatu beharreko hitzarmen kolektiboetan xedatutako araubidea. Betekizun
|
horiek
eta araubide hori bete ezean, langileak ordu osagarriak egiteari emandako ezetza ez dadea izango, nahiz eta ordu osagarri ho zehapena ezartzeko moduko lan jokabiriek itunduta egon.
|
|
Araubide iragankorrari dagokionez, horren xedea da, jada diren araubideei begira, urtero denbora batez bizitegi baten lupertze ahalmenak barnean hartutako eskubideak sustatzeari eta eskualdatzeari aplikatzeko modukoa izatea; gainera, araubide horietarako kasu guztietan ezarri da bi urtetan egokitzeko betebeharra, legea indarrean jartzen denetik zenbatuta. Esan gabe doa, bigarren xedapen iragankorrean agindutako egokitzapenak ez duela nahi jada diren araubideak eraldatzea,
|
horiei
eta horiek ustiatzeko moduei publizitatea ematea baino, aurretiaz eskuratutako eskubideak erabat errespetatuz. Horregatik, xedapenak 5 artikuluko betekizunak soilik ezartzen ditu, eta ez legeak ezarritako betebehar guztiak bedeen araubidea eratu nahi duenari begitetzea, legea indarrean jarri ondoren txandakako aprobetxamendu eskubira; betekizun horiek ere aurretiazko araubidearen izaerarekin bat datozen neurrian beteko dira.
|
|
1978ko Konstituzioan ezarritako ereduan, erregeak ez du botere inplizitu edo berezirik, eta, gainera, parlamentu ganberek koroari atxikitako eginkizunetan esku hartzen dute askotan: adibidez, erregearen eta printze oinordekoaren zina hartzen dute; erregea bere karguan aritzeko desgaitzen dute 59.2 artikuluan ezarritako kasuan; koroan oinordetza eskubidea duten pertsonen ezkontza debekatu dezakete, eta debeku horren gainetik ezkonduz gero, pertsona
|
horiek
eta oinordekoak koroaren oinordetzatik kanpo geratuko ziren; 59 artikuluan ezarritako kasuan erregeordetza izango zuten pertsonak izendatuko ziren, baita erregearen tutorea ere 60 artikuluan ezarritakoaren arabera; koroaren oinordetzari buruz erabakiko zuten oinordetza lerroak agortuz gero, 57.3 artikuluan ezarritakoaren arabera, eta abdikazioen, uko egiteen edo koroaren oinordetzari buruzko zala...
|
|
Espainiako antolamendu juridikoan alderdi politikoei buruz egin den arauketa horren guztiaren ondorioak muturreko euskal ezker independentistaren inguruko talde politiko edo hauteskunde talde batzuetan nabaritu da, eta
|
horiei
ETArekin elkar hartuta egotea leporatu zaie. Bide penalari dagokionez, Audientzia Nazionaleko Instrukzioko 5 zk.ko Epaitegiaren Autoak, 2002ko abuztuaren 26koak, Herri Batasuna, Euskal Herritarrok eta Batasuna taldeen jarduerak kautelaz etetea agindu zuen.
|
|
Lege dekretu
|
horien
eta horiek gaitzen dituen legearen konstituziotasuna aztertzean, doktrinaren gehiengoak konstituzioaren aurkakoak direla adierazi du; izan ere, batzuen iritziz, Autonomia Estatutuak soilik, eta ez autonomia erkidegoko lege batek, sar dezake lege dekretua autonomia erkidegoko iturrien sisteman.
|
|
Zernahi gisaz, Espainiako Legean jasotako asmoak eskuzabalak izan arren, beti ez da erraza
|
horiek
eta horien aplikazio praktikoa bateratzea. Batetik, beti ez da erraza bereiztea zein diren benetako asilo eskaerak eta egoitza lortzeko eta, hala denean, lan baimena lortzeko asiloaren bidea erabili nahi duten eskaerak; izan ere, pertsona batzuek euren estatuetatik emigratu egiten dute txirotasun eta miseria egoeretatik ihes egiteko, hau da, benetako «errefuxiatuak» izan beharrean immigrante ekonomikoak dira.
|
|
Auzitegien eskumenari kalterik egin gabe, esparru lege bakoitzak ezarriko du Gorte Nagusiek nola kontrolatuko dituzten autonomia erkidegoetako legegintza arau horiek (printzipioz, Kongresuaren kontrola EKren 82 artikuluko legegintzarako eskuordetzaren kasuetan bezala egiten da, eta Senatuan nahitaezkoa da lege hauen inguruan ganbera horretan dagoen Autonomia Erkidegoen Batzorde Nagusiak egin beharreko txostena). Lege
|
horiek
eta EKren 149.1 art.ko oinarrizko legegintza bereizteko, bi xehetasun hartu behar dira kontuan: lehenengo eta behin, estatuaren eskumeneko arloetan ematen direla, ez autonomia erkidegoekin elkarbanatutako gaietan; eta, bigarren, esparrua (hau da, printzipioak, oinarriak, gida-lerroak, etab.) Gorteek onetsitako lege batean ezarri behar dela (eta ez erregelamenduen bidez), eta autonomia erkidegoek egin beharreko garapena ere legegintza arauen bidez egin behar dela.
|
|
Probintzia araubidea udalen arteko edo probintzien arteko agirien bidez alda zitekeen, eta horiek kasuan kasuan lege baten bidez eman behar ziren. Probintzia mankomunitate
|
horiek
eta udalen arteko edo probintzia arteko agiriek, behin legearen bidez ezarrita, legearen bidez soilik desegin edo indargabetu zitezkeen, salbu eta nazioaren intereseko arrazoi larriengatik mankomunitateak desegin eta agiriak deuseztatu ahal zirenean, Erresumako Kontseiluari entzun eta gero, eta ondoren Gorteei horren berri emanda.
|
|
12 artikulura bildu zen zein arlotan zuen eskumena Generalitateak legegintza esklusiboari eta zuzeneko betearazpenari zegokienez (Kataluniako trenbideak, errepideak, ubideak, portuak eta herri lanak; baso, nekazaritza eta abeltzaintza zerbitzuak, nekazaritza sindikatuak eta kooperatibak, nekazaritza arloko politika eta gizarte ekintza, Konstituzioaren 15 artikuluan ezarritakoa izan ezik; ongintza, barne osasuna, merkantzien eta balioen kontratazio zentroak, kooperatibak eta mutualitateak ezarri eta antolatzea). Bestalde, 13 artikuluan ezarri ziren Estatutuaren arabera Generalitatearen eskumenekoak ziren gaiak egikaritzeko hartuko ziren neurriak, eta Errepublikari zegokion
|
horiek
eta nazioarteko zuzenbideko printzipioak betetzen zirela egiaztatzeko goi ikuskaritzaren eskumena; izan ere, izaera hori zuten gai guztiak Estatuaren eskumen esklusibokoak ziren (nazioarteko erakusketa eta kongresuetan modu ofizialean parte hartzea, atzerrian bizi ziren espainiarrekin harremanak izatea, etab.).
|
|
Lege horrek behin behineko Gobernuaren estatutu juridikoaren printzipioetako bat garatzen zuen eta, ikusi dugunez, Konstituzioaren aurrekoa zen, baina 2 xedapen iragankorrak konstituzio indarraldia aitortzen zion Gorte konstituziogileek iraun bitartean eta horiek legea beren beregi indargabetzen ez zuten bitartean. Legearen 1 artikuluan «Errepublikari egindako erasoak» deskribatzen ziren (legeei edo agintarien xedapenei jarkitzera edo horiek ez betetzera bultzatzea, Indar Armatuen Institutuen arteko edo
|
horien
eta organismo zibilen arteko diziplinarik ezara bultzatzea, ordena publikoa nahas dezaketen albisteak zabaltzea, erlijio, politika edo gizarte arrazoiengatik pertsonen edo jabetzen aurkako indarkeria egintzak egitea edo horiek egitera bultzatzea, Estatuaren erakundeak gutxietsi ditzaketen ekintzak edo adierazpenak, monarkiaren apologia, suzko armak edo lehergailuak modu ez zilegian edukitzea, jus...
|
|
Gorteek Gobernuari baimena eman ahal zioten Ministroen Kontseiluan adostutako dekretu bidez legeak egiteko, legegintza boterearen eskumeneko gaien inguruan, betiere, baimen horiek izaera orokorrekoak ez baziren eta horiek direla bide emandako dekretuak Kongresuak gai zehatz bakoitzerako ezarritako oinarrien araberakoak izanez gero. Kasu horretan, Kongresuak kontrolatu zezakeen ea dekretu
|
horiek
eta berak ezarritako oinarriak bat zetozen, eta inola ere ezin zen gastuak handitzea baimendu.
|
|
Konstituzioak lehendakariaren esku utzi zuen eraldaketa judizialerako legeak eta prozedura kodeak prestatu eta Justizia Ministerioari eta kasuan kasuko parlamentu batzordeari proposatzea, eta Auzitegi Goreneko Gobernu Salarekin eta aholkulari juridikoekin bat etorriz (Legearen bidez izendatuta abokatutzan aritzen ez ziren pertsonen artean), epaile, magistratu eta fiskalen igoerak eta lekualdaketak Justizia ministroari proposatzea. Auzitegi Goreneko lehendakaria eta Errepublikako fiskal nagusia Parlamentuko Justizia Batzordeari atxikita zeuden hitzez eta botoz, baina horrek ez zuen esan nahi diputatu bihurtzen zirenik; eta, amaitzeko,
|
horien
eta Auzitegi Goreneko magistratuen erantzukizun kriminala Konstituzio Bermeen Auzitegiak eskatzen zuen.
|
|
b) Botere legegilea: 1845eko Konstituzioak Gorteei eta
|
horien
eta botere betearazlearen arteko harremanei dagokienez egin zituen berrikuntza nagusiak. Eraldaketaren egileek ere Senatuaren aldaketa eraldaketarik garrantzitsuena zela adierazi zuten.
|
|
a) Botere betearazlea: Estatutuan funtsean Gorteak arautzen ziren arren, Estatutuan bertan
|
horien
eta koroaren arteko lotura aztertzean, koroaren eta horren lankideen eginkizunak mugatuta geratu ziren. Horrela, botere betearazlea erregeak eta ministroek osatzen zuten.
|
2008
|
|
Batzen diren sozietateen akzioak sozietate horien edo zenbait pertsonaren esku daudenean, pertsona horiek euren izenean baina sozietatearen kontura jardunda, ezin da trukerik egin akzio
|
horien
eta sozietate irenslearen edo bat egitearen ondoriozko sozietate berriaren akzioen artean eta, hala denean, akziook amortizatu behar dira.
|
|
1 Kapitalaren nahiz erreserben zenbatekoa urritu behar denean zenbateko
|
horien
eta amortizatzeke dauden obligazioen arteko hasierako proportzioa gutxitzeko, obligaziodunen sindikatuak emandako adostasuna behar da.
|
|
2 Kasu bakoitzean, merkataritzako erregistratzaile nagusiek euren erantzukizunpean zehaztuko dute zein prozedura erabiliko den ohar
|
horiek
eta euren edukia eragingarriak izan daitezen, baldin eta hautsi ahal bada aurkeztutako eskabidearen ondorioz datu pertsonalak babesteari buruzko indarreko legeria.
|
|
1 Erantzukizun mugatuko sozietateek, sozietate kolektiboek edo komanditako sozietate hutsek 1995eko ekainaren 1a baino lehen erabaki dutenean obligazioak nahiz jaulkipenetara bildutako beste balore negoziagarriak jaulkitzea, jaulkipen
|
horiek
eta eurei buruzko inguruabarrak Merkataritzako Erregistroan inskriba daitezke, baldin eta agerkari publikoan agerrarazi bada erabakia noiz hartu den, edota Kode Zibilaren 1227 artikuluak ezarritako bideetatik edozein erabilita egiaztatu bada data hori, eta jaulkipena abenduaren 24ko 211/ 1964 Legean xedatutakoaren arabera egin bada; lege hori da sozietate kolektiboek, komanditakoek, erantzukizun ...
|
|
Dena dela, aurrekontua ixteak honako ondorio hau dakar: betebehar
|
horiek
eta eurei dagozkien kredituak ekitaldi itxien kontuan sartzen dira. Gauza bera gertatzen da zenbait eskubiderekin, alegia, likidatuta egonik, ekitaldia ixtean kobratzeke dauden eskubideekin.
|
|
Araban, Bizkaian eta Gipuzkoan, solidaritate beste kasu bat ere jaso da. ...do juridiko batzuen artean banatuta badago itxurari begira baina euren gaineko kontrol eragingarria bakarra bada, hots, enpresaren egoera osoa ezkutatzen bada zenbait erakunde eratuz, eta modu horretara tributu zorren ordainketa saihesten bada, orduan aktiboak eta enpresa antolaketa dituzten pertsona fisiko eta juridiko ezberdinek modu solidarioan tributu zor osoaren gainean erantzungo dute aktibo
|
horiekin
eta, hala denean, ekonomi jarduera edo ustiapenetik erator daitezkeen zehapenen gainean ere bai. Kontrol eragingarri hori badagoela uste da ondarean edo sozietate kapitalean %25eko partaidetza edo hori baino handiagoa dutenean, zuzenean nahiz zeharka.
|
2009
|
|
Merkatugaiak ontziratzearen helburua bada merkataritza ez zilegia gauzatzea eta pleit emailea edo kapitaina horren jakinaren gain izan bada merkatugaiok ontzian sartu direnean, bi
|
horiek
eta merkatugaien jabeak erantzukizun mankomunatua izango dute gainerako zamatzaileei eragindako kalteen gain; pertsona horiek ezin izango diote kalte ordainik eskatu pleitariari ontzian izandako kalteen ondorioz, horren inguruko ituna egin arren.
|
|
Titulu honetako xedapenen arabera egin den ontzirapen agiriak fede emango du zaman interesa dutenen artean, baita
|
horien
eta aseguratzaileen artean ere; aseguratzaileek, alabaina, kontrakoa froga dezakete.
|
|
Ontzirapen agiriak ez badatoz bat eta ez badira zuzendu edo karraskatu, kapitainak sinatu eta zamatzaile edo kontsignatarioren esku daudenek fede emango dute
|
horien alde
eta kapitain edo ontzi ustiatzailearen kontra; zamatzaileak sinatu eta kapitain edo ontzi ustiatzailearen esku daudenek, berriz, fede emango dute kapitain edo ontzi ustiatzailearen alde eta zamatzaile edo kontsignatarioaren kontra.
|
|
Interesdunek, epaileak edo auzitegiak adituak izendatutakoan, horiek izendapena onartu eta ontzia zein horren konponketak aztertuko dituzte; jarraian, konponketen tasazioa egiteaz gain, galera
|
horiek
eta gauzen berezko akatsen ondoriozko kalteak bereizi dituzte.
|
|
Aipatu kapitain
|
horiek
eta atzerriko zamazainek bulego horietan aurkeztu behar dituzten agiriak itzultzea, zalantzak sortzen direnean agiriok ulertzeko; artekariek ziurtatuko dute itzulpenak ondo eta jatorrizko testua errespetatuz egin direla.
|
2011
|
|
Alboko lerroan oin erkidearenganaino igo, eta, ondoren, zenbatu beharreko pertsonarenganaino jaitsi behar da. Horregatik, neba arreben artean bi gradu daude;
|
horien
eta osaba izeben artean hiru, osaba izebok aitaren neba arrebak izan zein amarenak izan; neba arreben eta lehengusu lehengusinen artean lau; eta horrela, ondoz ondo.
|
|
Norbaitek, bere landa ureztatu edo hobetzeko, ur geralekua edo ur banategia eraiki behar badu urak zein ubidetatik hartu eta ubide horretan bertan, ubidearen bazterretako jabeei eska diezaieke haren eraikuntza ahalbidetzea; horretarako, aurretik kalte ordaina eman behar du, eta kalte ordain horrek barneratu behar ditu zortasun berriarekin jabe
|
horiei
eta gainerako ureztatzaileei eragiten zaizkien kalte galerak.
|
|
Baldintzarik gabe izendatutako jaraunslearen edo jaraunsleen esku geratuko da aurreko artikuluan aipaturiko administrazioa,
|
horien
eta baldintzapeko jaraunslearen artean gehiagotzeko eskubidea gertatzen denean. Hori berori ulertuko da legatu hartzaileei dagokienez.
|
|
Aurreko artikuluaren 3 eta 4 zenbakietako kasuetan, ezkontideak eska dezake, aukeran baitu, ondasunen jabetza berari eratxikitzea, edo,
|
horien gain
eta beraren mesederako, erabiltze edo biztantze eskubidea eratzea. Ondasunen edo eskubidearen balioak gainditzen badu ezkontide adjudikaziodunaren hartzekoarena, ezkontide horrek diruz ordaindu behar du gaindikina.
|
|
2) Hipoteka kredituak eta errefakzio kredituak, idatzohar edo inskripzioaren bidez jasota egonik, 1923 artikuluaren 3 zenbakian aipatzen badira, kreditu
|
horiek
eta artikulu bereko 4 zenbakian jasotakoek euren artean lehenespena izango dute antzinatasun hurrenkeraren arabera, Jabetza Erregistroan kasuan kasuan egindako inskripzio edo idatzoharrak kontuan izanik.
|
|
Kodearen indarraldia hasi baino lehen sorturiko akzio eta eskubideak egikaritu gabe badaude, horiek indarrean iraungo dute, aurreko legeriak halakoei aitortzen zizkien norainoko eta mugekin; baina, akzio eta eskubide horien egikaritzari, iraupenari eta horiek baliarazteko prozedurei dagokienez, akzio eta eskubideok kodean xedatutakoaren menpe geratzen dira. Eskubidea edo akzioa egikaritzeko, aurreko legeriaren menpe prozedurak hasi badira eta bukatzeke badaude, eta prozedura
|
horiek
eta kodean ezarritakoak desberdinak badira, interesdunek batzuk zein besteak aukeratu ahal dituzte.
|