Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 31

2002
‎Gaizki ibiliko gara euskara nahitaez, gustatu nahiz ez, beti beti ideologia batekin lotzen baldin badugu eta euskara zaleak baldin bagara ez euskara maite dugulako, baizik herri hau menderatzen duten balizko kate batzuk hautsi nahi ditugulako, berdin dela zein den erabiltzen dugun hizkuntza, nahiz badirudien, euskara ez den beste zerbait baldin badarabilgu ahoan, mingaina hortz artean trabaturik geratzen zaigula. Euskarak ideologia guztietako jendea behar du bere alde egiten dutenen artean, eta hori ulertzen ez badugu, edo hori onartzen ez badugu, euskararen hilobiaren zuloa handiagotu besterik ez dugu egiten, euskaltzaletasuna itota eta askatasunik gabe gelditzen delako. Gaizki ibiliko gara, eta mesede gutxi egingo diogu denek, nonbait, hain gustukoa dugun hizkuntza honi.
2004
‎Ez daez kontzeptuagarria, ez adierazgarria eta ezta komunikagarria ere; bere paradoxikotasunagatik, ezin daiteke kontzeptu arrunten bidez azaldu; baina bai esperientziaren edo bizipenaren bidezezagutu. Kontrakoen joku horren ulertzea ez da pentsamendu kontzeptualaren eta arrazionalaren bidez lortzen; ulertzeko bide bakarra maila pertsonalaren bidez esperimentatzezuzena izango da. Horretarako, subjektuak, beste errealitateekin bateratze prozesu batesperimentatzen du teknika konkretuen bidez, prozesuen eta kontrakoen jokuen zentzuaesperimentatuz.
‎Eta kullura zein gizarte hori ulertzeko ez dira nahikoa guk maneiatzen ditugun ohikokategoriak. Ongi frogatu zuen Kuhn ek gure fisikarekin ezin dela fisika aristotelikoa ulertueta, era berean, testu homerikoen azterketan hasten denak berehala antzematen du gurekategoria filosofikoekin ezin dela mundu homerikoa ulertu.
2005
‎Hortik, gero, automobilismoaren adarretako batera igarotzen dira batzuk; aukera faltan ez daude behintzat. Auto eta lasterketa mota asko dago, eta anabasa hori ulertzea ez da erraza bertan ez dabilenarentzat. Rally, rally sprint, mendi igoera, slalom hor trebeziak agintzen du, ez abiadurak, kart... Guzti horien Euskadiko Txapelketa bana antolatzen du Federazioak, eta batez beste 40 gidari aritzen da bakoitzean.
2008
‎Azken batean, adopzioak ezin bilatuko du haur bat guraso zehatz batzuentzat, ezpada guraso batzuk haur zehatz batentzat. Eta hori ulertzen ez duena okerreko atetik sartuko da adopzioaren munduan.
2009
‎Kasu ehunekoen amarruari jartzen du eskemaren bazter batean, eta arrazoi begi bistako bategatik diogu hori: ...agirrek (2004) gaztigaturiko moduan, telebistaren arloan ehunekoak ematerakoan zaku berean sartu ohi gaituzte euskaldunak eta euskaraz ez dakitenak; hots, datuak errealagoak (eta euskarazko kateentzat dezentez hobeak) liratekeela erreferentzia gisa soilik kate horiek ikusi eta uler ditzaketenak (hots, euskaldunak) hartuko balira, gauza jakina baita nekez ikusiko duela euskarazko kate bat hizkuntza hori ulertzen ez duenak.
‎Beldurra lagun baten gorpua identifikatzeari. Beldurra dirurik ez izateari edota gehiegi izateari, nahiz eta jendeak azken hori ulertu ez. Beldurra soslaia psikologikoei.
2010
‎Areago: sistematizazio horrek ulertzeko ez eze, sermoiak idazteko ere erraztasuna ematen du.
‎eredua askozaz garatuago dago sare publikoan, eta pribatuan askoz hedadura zabalagoa du ereduak. Diferentzia hori ulertu gabe ez dago ezer asko entenditzerik, nire ustez. Are diferentzia nabarmenagoak ikusiko genituzke, gainera, sektore pribatua bitan banatuko bagenu:
‎Beraz, ikastolak sortu zituen belaunaldi berri hark euskara bilatzen zuen, baina baita gauzak egiteko modu desberdin bat ere. Eta hori ulertu gabe ez dago ulertzerik ikastolen fenomenoa. Eta hori gabe ere ez dago ulertzerik orduko gizartea.
2012
‎Dena dago bere tokian, dena dago bere harmonian. Hori ulertu ez dugulako, alde batekin bakarrik geratu gara, hori soilik baloratzen dugu eta, gainera, geure buruaren kontrako joerak sortzen ditugu. Borroka bat sortu baitugu:
2013
‎“Garaipenik ez da galtzekorik gabe” dio abestiak. Hori ulertu ez bitartean, kontsumoaren murrizketak errenuntzia latz moduan ikusiko ditugu, eta akaso askapenerako ikasketa prozesu moduan ikusteko ez gara kapaz izango. Nire lagunek kotxea gutxiago erabili dudala esango didate… bueno, zuzen dira.
2014
‎Zertara dator, orduan, halako harridura? Zer da beren mundu horretatik ulertzen ez dutena?
2015
‎" Denbora asko eskaintzen genien, eta batzuetan egindako lana ez zen eskertua izaten. Ez nahi ez zutelako, beraiek lan hori ulertzen ez zutelako baizik. Horregatik jokatu behar genuen pazientziaz", dio Gurrutxagak.
‎3 Oi Jauna, ene Jainkoa! Negar dagit hori ulertu ez nuen aldiagatik; eta Zuk, ene Jainko, badakizunez gero hori ulertu nahi ez dutenak hainbeste eta hainbeste direla ikusteak zein nekatua naukan, haietako batek, Jauna, orain eskatzen dizudan batek behinik behin, ikus dezala zugandiko argia, askok ikusteko bidea bailitzateke. Ez dizut neugatik eskatzen, ez baitut merezi, zure Semearen irabaziengatik baizik.
‎Izan ere, Iruñea hiri elebiduna izan da beti, eta hiri elebiduna da gaur egun ere. Bi hizkuntza propio ditugu, euskara eta gaztelania, eta hori ulertzen ez duenak ez daki zer den Iruñea.
2017
‎Mina ez da dolor, ez da pain, mina mina da. Eta jendeak hori ulertzen ez duenean min ematen du. Euskara tresna eta musika da?.
‎Kontatu zidan Crabbin harri eta zur gelditu zela. Martinsek ezin zuen hori ulertu ez bait zuen behin ere irakurri bere garaikide entzutetsua zen Benjamin Dexterren lanik: izena ere ezezaguna zuen.
2018
‎Yoyes ez zen edonor, ordea, defendatu zuen Anderrek, sinbolo bat zen, buruzagi bat, jeneral bat. Eta gerra batean ezin zaio etsaiari ahuldaderik batere erakutsi; hori ulertzen ez zutenek hobe zutela isiltzea eta trabarik ez jartzea. Are gehiago GALekoen basakeriak gertatzen ari ziren garai batean.
2019
‎donostiako (berdin beste hiriburu, herriburu eta konurbazio zabaletako) euskaltzaleon hizkuntza eskubideak asetakoan, helduko diegu bazter konttu horiei". arnasguneen gaia ezin da horrela tratatu, euskal hiztun elkartearen osasuna baldin badugu xede. arnasguneen garrantzia ez da kuantitatiboa, kualitatiboa baizik. kuantitatibismo gehiegizkoak itsutu egin gaitu: ...dun garbi baten laurdenik balio, eguneroko mintzajardun arruntari dagokionez. horrelako zenbakiek, gizarte panorama argitu ordez, distortsionatu egin digute erabat. eguneroko mintzajardun arrunta eta jardun horren belaunez belauneko transmisioa (35 urtekoa) begien bistan, ekimen osoaren ardatzean, espresuki aitortua eta efektiboki inkorporatua ez duen euskalgintzak ez du arrakasta aukera handirik. hori ulertzen ez dugun artean alferrik ari gara. kontua ez da udal ordenantzak euskaraturik izatea (eta zenbait kasutan, ez beti, gai horietaz euskaraz jardutea). zenbat lagunek dihardu du material (normalean idatzi) horretaz, euskaraz zein erdaraz, donostian edo dena delako kalegiroan, zenbat orduz dihardu halakok, egunean zehar, material horrekin lanean?
‎Anteori bezala, gizonari ez zaio aski tarteka lurrarekiko kontaktua berreskuratzea; gizon bizimoduak gizontasunaren adierazgarri izan behar du oso osoki, eta gizontasunak emakumea agerrarazten eta eskatzen du zuzenean; beraz, emakumea ez da ez dibertitzeko gaia, ez harrapakina, eta ez subjektu baten aurrean dagoen objektua, baizik polo bat, ezinbestekoa beste muturreko poloa existi dadin. Egia hori ulertu ez duten gizonek, hala nola Napoleonek, huts egin dute beren gizon destinoan: porrot egin dute.
2020
‎Gaur egungo teknologiak euskaratik gaztelaniara itzultzeko kalitate hobea eskaintzen digu (backtranslation deritzon teknikari esker), eta, izatez, noranzko horrek du premiarik handiena euskararen normalizazioan aurrerapausoak emateko. Izan ere, profesional euskaldunek trabak aurkitzen dituzte euskaraz idazteko orduan, jarraian datorren profesionalak testu hori ulertuko ez duen beldurrez.
2021
‎" Istorio bat istorio bat da norbaitek irakurtzen duen momentuan eta irakurle bakoitzak istorio desberdin bat eraikiko du bere baitan. Kanpotik, ostera, istorioen interpretazio zurrun eta hertsiak eskatzen dizkiegu bueltan, pentsamendu askea suntsituz eta, era honetan, umeei eta gazteei zeharka bada ere irakurri duten hori ulertu ez dutela esan diezaiekegu, beraien irakurketarekiko autoestimua jaitsiz, eta ondorioz, beste liburu bat hartzeko motibazioan hozka eginez". (GE4)
‎Baina irakurle gazte askok ez dute obra horiek interpretatzeko gaitasun literario nahikorik, ez baitute aurreko ikasturtetan garatu. Beraz, oso zaila da kalitatezko literaturaz ohartzea eta gozatzea hori ulertzen ez denean. Aldi berean, eskola eta ikastetxeek ezin dute obra kanonikoak bakarrik eskaini; lehen aipatu dudan bezala, ikasleei kalitatezko corpus heterogeneo bat aurkeztu behar zaie."
‎oinarrizko zerbitzuek, irakaskuntzak, osasun arloak, eta gizarteak oro har. Hori ulertzen ez dugun bitartean, ez dugu aurrera egingo, eta Finlandian ulertu dute».
2023
‎Beraz, zoragarri iruditzen zait sufritzen duten pertsona horiei etxean lasai egoteko eskubidea aitortzea. Hori ulertzen ez duen jendea ezjakina da.
‎Izan ere, ez diegu soilik adierazten euskara jakitea ez dela beharrezkoa, eta hizkuntza hegemonikoa dela garrantzitsua dena. Biztanleen bitik batek euskara ulertzen duela jakinik, kide horrek ulertzen ez duela ere ari gara aurreikusten (eta aurreiritzi hori erakusten). Ez al da hori parean daukagunaren gaitasuna gutxiestea?
‎Inoiz ez zen gatazka politikorik izan Euskadin». Hala, adierazi du «hiltzaileak beti hiltzaile» direla, eta «biktimak biktima», eta hori ulertzen ez duenak «defizit intelektual eta demokratiko bat» duela.
‎Bizilagunen karpetan, argazkia ateratzen diedan izaki bizidun denak gordetzen ditut: pagoak, zomorroak, txoriak, ugaztunak, narrastiak, onddoak… Denok bizilagunak garen toki batean bizi gara; batzuekin hobeto eta besteekin okerrago konponduko gara, baina denok gara bizilagunak, eta, hori ulertzen ez dugun bitartean, gaizki gabiltza.
‎«Dudarik gabe, Iruñeak bi hizkuntza ditu. Hori ulertu ez duenak ez du ulertu Iruñea zer den».
‎Dudarik gabe, Iruñeak bi hizkuntza ditu. Hori ulertu ez duenak ez du ulertu Iruñea zer den. Hori kontuan harturik, bigarren agindua litzateke ea nola lortzen dugun euskara eztabaida politiko hutsetik ateratzea, eta arma politiko gisa ez erabiltzea.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia