2000
|
|
Kazetariek eta fotografoek eman lezakete errealitate objektiboaren berri idazle artisauak baino hobeto (85 orr.). Ez da
|
hori
idazlearen jomuga, idazleak" gauzen bihotzetara hurbildu" nahi du:
|
|
. IDAZLE INPLIZITO: idazle inplizitoaren irudia irakurleak berak eratzen du narrazioaren irakurketaren bidez. Idazle inplizitoak ez du ahotsik, irakurleak narrazio
|
horren
idazleaz duen irudia besterik ez da. Narratzaile (ik.) eta narratarioa (ik.) hautazkoak diren bitartean, idazle eta irakurle inplizitoa (ik.) beti egongo dira.
|
2002
|
|
Komunikabideek irudia saltzen dute. Beraz, komunikabideek irudi salgarria duten idazleak (onak edo txarrak, eta
|
hori
idazle direnean) maite dituzte." gintzan Durangoko Euskal Liburu eta Diskoen Azokak betetzen duen lekua. Azken urteotan azokaren helburu, antolaketa, funtzio edo egituraketa bera eztabaidagai izan badira ere (begiratu besterik ez dago komunikabideetan argitara eman diren artikulu,, edo iritzi artikuluak), dudarik ez dago Durangoko Azoka, ezer baino lehen, euskal liburugintzaren erakustoki garrantzizkoena dela oraindik.
|
2003
|
|
Hala ere, batasun bide
|
horretan
idazle multzo nagusiak, erdialdekoak, Mitxelena eta Villasante ageriko maisuak direla, lapurteraz gantzututako gipuzkera edota lapurteraren morfologia ikutuz jantzitako gipuzkeraren eredu baterantz joko du. Eredu hori da, luzarora, garaile irtengo dena.
|
|
Euskaltzaindiak bere Urgazle edo Laguntzaile hautatu eban. Haurgintza minetan nobela
|
horrek
idazle barri baten izena zabaldu ebalako. Askoren ustez, ordurako be Zaratek ondo erakutsita eukan bere maixutasuna euskal letren munduan:
|
2005
|
|
Labayruk bere gain hartu du bizkaieraz alfabetatzeko eginbeharra. Alfabetatze eginbide horretan literaturak berebiziko garrantzia izan du, izan ere biz13 Taldeaz, zentzu hertsian behintzat, berba egiterik ez badago ere, inguru
|
horretako
idazleek ezaugarri komunak gordetzen dituzte: Labayruren ikastaroetan ikasle eta irakasle izan dira, lehenengo lanak Idatz & Mintz aldizkarian idatzi izan dituzte, aldizkariaren beraren narrazio lehiaketan parte hartu dute eta bizkaiera estandarra dute eredu. kaierazko literatura jasoa oinarri hartu zen eredu gisa.
|
|
Lourdes Unzueta medikua da, euskal literaturaren barruan hain zabaldua den mediku idazlearen tradizioari jarraituz. Sail honetan bertan Jabier Gorostiza eta Edurne Urkiola ere tradizio
|
horretako
idazleak genituzke.
|
|
Arestiren prosa honen poetika, bere alderik errealistenetik hartuta, bat letorke Espainiako 50eko idazleen belaunaldiarekin6, Mende erdiko Belaunaldia izenez ere ezaguna. Belaunaldi
|
horretako
idazleek Espainiako diktadurak eragindako injustizia egoera salatzearren errealismo sozialaren ildotik eraman zituzten beren narrazioak, eleberriak nagusi. Horietan guztietan langile eta behe mailako jendearen arazoak eta klase aberatsen zikoizkeria agertzen zituzten.
|
2008
|
|
6. " Kalitatezkoa izateko literatur lanari eskatu behar zaio irakurleari ikusmira berria iradokitzea, sortu den gizartearen kosmogoniaren (ez gertaeren) erakusgarri izatea, mundu berezkoak sortzen jakitea eta lan
|
horren bidez
idazleak beraren egia (Joseph Conradek zioen zentzuan) bilatzeko anbizioari eustea".
|
|
4 Batzuek diozue promozio eta propagandak eragin izugarria duela idazleen hierarkietan, eta argitaletxeek desberdin (oso desberdin) jokatzen dutela idazle" kuttunekin" eta" gainontzekoekin".
|
Horrek
idazle" kuttunari" gizarteratzen eta salmentetan gora egiten dezente laguntzen dio. Beste batzuen iritziz, ordea, gurea bezalako merkatu txikietan ahoz ahoko gomendio eta iritziak dira, gehienetan, liburu bat edo bestea irakurtzeko motibazio nagusiak.
|
|
Argitaletxeei dagokienez, bi aldagai aipatu dira kanonizazioaren eragile gisa: liburua argitaratzen duen argitaletxea eta argitaletxe
|
horrek
idazleari egiten dion promozioa.
|
|
Hala, salmenten, promozioen, hedabideen eta sarien eragina oso nabarmena da, eta hierarkia kualitatiboak indar urria dauka. Irakurle arrunten kasuan gutxi dira erdigune
|
horretako
idazleak irakurtzen dituztenak; ikastetxeetan, eduki teorikoak lantzean horietako zenbait aipatzen badira ere, oro har, ez dira irakurgaien artean sartzen. Horren arrazoi nagusia zera dela pentsa daiteke:
|
2019
|
|
Desira eta nartzisismoa ez omen dira lotzen, gizonak desio du nahiz eta ez dagoen bere onenean. Sexualitate sanoa omen du emakume honek," nostalgikoa" agian (7:00: 15), baina nostalgia
|
horrek
idazlearen atzetik ibiltzera darama etengabe. Ama papera hartu du Anak Faustinorenganako, beti aholkuak ematen ari zaio (37) eta" egia da ez duela beren arteko harremanaren amaiera sekula onartu eta, batzuetan, tematu ere egin dela deus gertatu ez bailitzan,[...] Funtsean, konbentzituta dirudi erabakia gaixotasunaren lehen sintomak azaldu ziren garaian hartu zuela" (39).
|
|
Hori gutxi balitz, Saizarbitoriaren inguruan oinarritutako hainbat artikuluez gain, honen literaturan adituek aipatu berri ditugun saio eta azterketa sakon ugari egin dituzte bere idazketaren inguruan, eta bibliografia zabal
|
horrek
idazle honengan dagoen interes akademikoaren lekukotza ematen dute.
|
2021
|
|
Kontatzeko gogoa emango dion istripu poetiko baten biktima izan behar du, literaturan sartuko bada, esperientzia literario batek erasan behar dio. Eta
|
hori
idazleon erantzukizuna ere bada. Galdera hori," Zergatik irakurri behar dut?", porrot baten aitorpena delako, galdera ez baina kexa baita berez gaztetxoarena, mezua:
|