Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 22

2008
‎Horrez gain, atal horretan oso esanguratsua den. Lurra hartu dut esku barruan? (188 or.) delako olerkiaren existentziaz berririk ezin izan zuen Lasak, B. Gandiagak azaldu ez bazion, olerki hori ez baitzegoen testu mekanografiatuan.
‎Oso litekeena da, aurrerago emango diren datuen argitan, alde2> modukotzat ematen dugun hainbat eratorpen alde1> modukoak ere izatea. Litekeena da gaur hala izatea edota, gaur hala ez balitz ere (eta hori ez dago frogatua), behinola hala jokatu izana. Funtsezkoa da puntu hori, toponimian eta ikerketan ari direnentzat bereziki108.
‎Eta liburu honen bibliografian ere modu horretara jaso dira halako kasuak, adibidez lau liburukiz osaturiko Euskalerriaren yakintza item bakarrean bilduz. Hala ere, ikuspegi historiko batetik, urte desberdinetan argitaraturiko liburukiak, de facto liburu independente gisa har daitezke, segida hori ez baitzegoen hasieratik bermatuta. Horregatik puntu honetan Euskalerriaren yakintza, adibidez, lau itemetan bereizi da (bata 1935ekoa, bestea 1943koa, bestea 1945ekoa eta azkena 1947koa).
‎Aranaren isilpean egin nahi dutela Broussainek eta Azkuek corpus­plangintrarako formulazio alternatiba hori. Horretaz ez dago duda zipitzik»115 Eta froga gisa aipatzen du Broussainek zeukan asmoa Arana Goiri baztertuz «notre petit conciliabule» antolatzeko, eta hartan proposatzeko Akademiarako izenak116 Eta bai, Broussainen asmoa 1901eko azaroan Azkue eta beste batzuekin talde txikian biltzea zen, Arana Goiriri ezer esan gabe, akademiko posibleez mintzatzeko. Baina Zalbidek aipatu arren aski azpimarratzen ez duena da akademiko posibleen artean Broussainek Arana Goiri ere sartu nahi zuela.
‎«espontaneoak», Azkueren aurreikuspenean, oso bakanak izango ziren («ejemplares aisladamente colocados»). Eta hori ez zegoen printzipioz eleberriaren kalitateari lotuta, zeren Azkuek bere kalkulua Latsibi argitaratu aurretik egin zuen, beraz kritika on edo txarrik entzun baino lehen, eta pentsatuz bere obra berez ez zela txarra izango. Edozein kasutan, Latsibi, ona baino gehiago interes sozialekoa zela pentsatu bide zuen Azkuek, euskaraz urri zen genero bati ekarpena egiten baitzion, eta euskarazko eskoletan falta ziren irakurgaiak eskaintzen baitzituen.
‎Hola, kanpoko formetara mugatutako minimo estuen azpian aranisten idazkera kaotiko eta autokonplazientea izkutatzen zen. Eleizaldek seinalatu bezala, «iñoren laguntza barik, iñori begiratzeke, iñork egin ala esandakoaren ardurarik artzeke, norberak, bere notindasunaren erpiñetatik[...] gauza atsegiña, noski, baña utsik­utsena ta antzurik­antzuena da»312 Indibidualismo antiakademiko horrekin ez zegoen hizkuntza estandar bat sortzerik, ez sabindarra ez bestelakoa. Arana Goirik eskainitako arauetara mugatuz gero, onenean, Bizkairako balio zezakeen euskara estandar bat sor zitekeen(. Kirikiñok?
2010
‎79; ikus orain lan horren gaztelerazko bertsioa in Miño & Dávila editores 2007). Eredu hori ez dago garatuta Voloshinoven (1991 [1929]) arabera, baina halaz guztiz bateragarria da haren proposamenekin, jarraian azalduko dugunez.
‎Ohar gehiketaz bedeincatua cera andre gucien artean atal hori ez dago latinezko bertsioan.
‎EEN legea prestatu eta onartu aurretik, demagun 1970 epean, euskara eta hezkuntza kontuak nola zeuden oso gogoan izan behar da: hori gabe ez dago ezer konparatzerik, eta konparaziorik gabe lausoak dira, oso, garapen datuak. Konparazio beharraz gainera ezinbestekoa da orduko egoera berariaz aztertzea, mende laurden honetan izandako aldaketaren perspektiba historikorik eskuratu nahi bada:
‎aldaketa ohargarria izan du EAEko hezkuntzak, eskola hizkuntzari dagokionez. Aldaketa hori ez dago, bestalde, amaitua. Bere horretan aurrera jarrai dezake oraindik, erdi eta goi mailetan B eta, batez ere, ereduari gero eta leku zabalagoa eskainiz.
‎Alor horretaz ez zegoen EEN legean ezer askorik esana: legeak ez zuen maila horren aipamen espresurik egiten.
‎Administrazioarekin kooperatu, bai, baina lan egiten uztea ere bai. Ikastoletan izan ezik, kontzepzio hori ez zegoen eskolamunduan; eta gaur egun, oraindik ere, oso gutxik dute?.
2012
‎Adibide horietan garbi ikusten da bi formulazioen artean ez dagoela, nolabait esan,, mendekotasun harremanik?; bi formulazioak baliokideak direla; nahiz eta jakin baliokidetza hori ez dagoela aldez aurretik emana (sinonimian gertatzen dena); aitzitik, esatariaren baitakoa dela, testu sekuentzia jakin horren baitakoa, hain zuzen.
‎Predikazio46 nagusi horretatik at kokatu arren, funtzio intzidentalak ere badu bere predikazio balioa, predikazio nagusiarekin erkatuz, bigarren mailakoa izango dena. Eta bigarren mailakoa izate hori ez dagokio soilik predikazio nagusitik at egote hutsagatik, baita beren bakarrean bere eskuko ez den informazio bat delako ere; informazio honek zentzua izan dezan, predikazio nagusiarekin harremanetan, erlazioan, aztertu da eta, gainera, harreman horretatik sortzen dira intzidentalak bere bereak dituen adiera, erlazionalak, ere.
2016
‎Ezagutza bat lortzen du instituzio batzuetatik, saiatzen da euskaraz egin sorkuntza guziari babesa ematen. Beste lurraldeetan ezagutza hori ez dago hain argi, nahiz eta instituzio berriak sortu, literatura gutxitua gelditzen da.
2021
‎Adjektibozko partizipioak aurretik gertatuko gertaera baten ondorioz indarrean dagoen egoera bat adierazten du; egoera mailako adjektibo batek, berriz, zikin ek, adibidez, egoera bat deskribatzen du, besterik gabe. Mahaia zikin baldin badago, baten batek zikinduko zuen beharbada, baina gertaera hori ez dago sintaxian kodifikatua. Bereizketa horrek berebiziko garrantzia du bi adjektiboon banaketa sintaktikoan.
‎Hala ere, ohartuko gara izen hori ez dagoela beti agerian: txiki hori, bost txiki.
‎Hirutan izan naiz Galizian; Askotan joan gara elkarrekin. Hilean bi aldiz, noizean behin eta holako esapideetan ere maiztasuna adierazten da, baina hauetan maiztasun hori ez dagokio, berez, inesiboari, bi aldiz edo behin sintagmei baizik. Inesiboak maiztasun horren kokagunea ezartzen du:
‎los instrumentos serán limpiados por los propios usuarios; les témoignages ont été recueillis par la police. Pasibo oso hori ez dago lotua, beraz, inpertsonaltasunarekin, agerian baitago betiere egilea forma pasibo horretan, aktiboan bezalaxe: los instrumentos los limpiarán los propios usuarios; la police a recueilli les témoignages.
‎Halere, zenbait hizkeratan aldi komunztadura hau itxuran hautsirik gerta daiteke, iraganaldi hurbileko menturako moduak partizipio prospektiboa eta iraganeko aldia eska baitezake gertakari gertatuen aipatzeko: Jonek Indiako kaleko haurrak ikusi baditu, pentsatuko zuen horretarako ez dagoela eskubiderik. Beste zenbait euskalkitan ke morfemaz baliatzen da modu hori adierazteko, partizipio burutua eta oraina erabilirik orduan:
‎Beste zenbait euskalkitan ke morfemaz baliatzen da modu hori adierazteko, partizipio burutua eta oraina erabilirik orduan: Jonek Indiako kaleko haurrak ikusi baditu, pentsatu duke horretarako ez dagoela eskubiderik.
‎Kontzesiboak ere rekin ere arruntak dira, eta arren ekin: Hitza eman diot, eni zernahi kostarik ere, Benjamin etxerat itzuliko dela (Zerbitzari); Zernahi ere dela, abokatu batek erranen lizuke hatsapen hori ez dagokiola auziari (Jon Muñoz); Zernahi ere zen, zalapartaka jatetxe barrura oldartu zenean... (O.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia