2008
|
|
Adibidez, Windows sistema eragilearen euskarazko azken interfaze paketea XPrena da, ez dago euskarazko Windows Vistarik. Euskarazko Mandrake Linux 10 da dagoen azkena, baina geroztik hainbat bertsio atera dira (orain Mandriva izenarekin), euskarazko Debian Linux 2005ekoa da, baina geroztik 2007an beste bertsio bat atera zuten eta
|
hori
ez dago, nik dakidala, euskaraz, etab.
|
|
Aplikazio mota horietan, oso azkar itzuli behar da, hobe mementoan bertan, eta zuzenean erabiltzen da, landugabe; batzuetan, ez da osorik irakurtzen eta normalean, ez da gordetzen irakurri ondoren. Itzulpen automatikoaren aplikazio
|
hori
ez dago itzulpengintzako profesionalen mende.
|
2009
|
|
Nire ustez, gauza garrantzitsuak lortu dira.
|
Horretaz
ez dago eztabaidarik: web pila bat daude, denetarikoak, ideologiatik eta politikatik aparte ere, cat domeinua normaltasunez erabiltzen dutenak, lurralde osoan.
|
2011
|
|
Beraz, gehiengo zabal batek euskaraz egiten den musika ezagutzen duela dio. Jakin genukeena euskal musikaz ari direnean zer duten gogoan gazteek, baina
|
hori
ez dago hemendik ondorioztatzerik.
|
|
3.3.3 Ez dago diglosiarik, konpartimentazio soziofuntzionalik gabe horretan bereizten da diglosia, gainerako ezaugarritan baino areago, bestelako elebitasun kasu indibidualetatik eta societal multilingualism delakotik166 konpartimentazio
|
hori gabe
ez dago diglosiarik. hizkuntza
|
|
(kremnitz, 1987: 201).
|
horrekin
ez dago soziolinguistika katalana konforme: perspektiba edo azterbide zinetiko dinamikoan analizatuz kontuak, hiztunelkarte biren arteko disputa edo tirabira historiko zabal baten etapa bat, estadio edo fase egonkor itxurako bat da diglosia.
|
|
hura al da egungo joera nagusia eta aurrera begirako bide urratzailea? Azken kontu
|
hori
ez dago hain garbi. Luze zabaleko erabilerari dagokionez aurrera egin du 1800etik honako
|
|
biglosiak ez du, hudson ek 2001ean esandako moduan (hots, exodiglosia adierazteko), aparteko lekurik irabazi bibliografia teknikoan. Berak lortu ez duena nekezago eskuratuko dugu guk. komunitate zientifikoak bere arauak ditu eta komunitate
|
hori
ez dago, oro har, euskaldunoi zer okurrituko zain. ez dugu euskaldunok hain fama txarra mundu zabaleko soziolinguista adituen artean, behin baino gehiagotan ikustea suertatzen denez. guganako begiruneak eta ongi nahiak ez ditu ordea atzerriko adituak, hori eta horrenbestez, beren konstruktu teoriko nagusiak eta kontzeptu sare osoa birmoldatzera eta gure gustura jartzera eraman.... Aurrerantzean ere nekez makurtuko dira horretara, non eta euskaldunok eduki kontzeptuzko ekarpen soziolinguistiko funtsezkorik egiten ez dugun19 hobe dugu beraz, ene ustez, terminologiazko adiera kontuan besteren arrastora hurbildu eta konstruktu teorikoen zein ebidentzia enpiriko egituratuen alorrean, apalik baina gogotsu, dezakegun ekarpenik baliagarrienak eskaini.
|
|
Mikel Zalbide – Hamar ondorio, gazi eta gozo arte eskualde batzuetan erroturik egon den euskarazko egitura sozioekonomikoaren izaera autonomo erlatiboa. oinarri sozioekonomiko autonomo horrek ahalbideratu izan du euskal komunitate diglosikoaren iraupena. errealitate sozioekonomiko eta kultural objektiboari darion auzia da diglosiaren fenomenoa, errealitate horren araberakoa izaten delako mendeko hiztun herrien iraupen ahalmena". hots, ondo ulertu badiot a) bere buruaren autorregulazio ahalmena galdu du euskal hiztun elkarteak (zenbait eskualdek), erabat edo nagusiki, plano sozioekonomikoan; b) galera horrek, ezinbestean, hiztun elkartearen belaunez belauneko iraupen ahalmena indargabetu du: diglosia zahar hura birrindu egin du, besteak beste; c) transformazio hori dela medio hiztunelkarte hori (hiztun herri osoaren zenbait eskualde giltzarri) ez da gai tradizioa eta modernitatea, lehena eta geroa, bere arauz eta (neurri batean) bere lehentasun irizpideen arabera moldatzeko, eta d) ahalmen
|
hori gabe
ez dago aurrerantzean diglosiarik: " diglosia egonkorraren ilusioak gutxi du itxaropenetik eta gehiegi ameskeriatik".
|
|
Posible ezezik ezinbesteko ere badugu hori, ene ustez, belaunez belauneko transmisio bidea bizirik daukan hiztun elkarteari (zehazkiago: beren eguneroko jardunean nagusiki euskaraz bizi diren hiztuntalde eta harreman sare trinkoei) bizirik eutsiko badiogu. batek zergatik guztia determinatzen duen eta, ezinbestean, gizarte osoa emaitza jakinera eramaten. b) Azalpen
|
hori
ez dago hain oinarri sendoan eraikia: ez geroari begirako prognostikoan eta ez aitzinamendu sozioekonomikoak orain arte eragindako bilakaeran dabil oso zuzen. horrela, eta gurera etorriz, ezinbestekotasunaren formulazio horrek ezin du azaldu euskal herriaren azken berrehun urteko modernizazio bide konkretuak, dokumentu oinarriz ezagutzen dugunak, ezinbesteko paradigma lineal eta unifaktorialaren kontrako30 hainbat lekukotza zergatik ageri duen. zergatik galdu da euskara lehenago eta zabalago, ez beranduago eta mugatuago, modernizazioak gutxien erasandako eskualde bailaraherrialdeetan (demagun zaraitzu erronkarietan, Arabako Asparren gehienean eta zuberoan)?
|
2012
|
|
Literatura eta zenbakiak uztartzea zail egin zaie askori usu. Soziolinguistika Klusterrak 2011 n Euskal Herri osoan egindako Kale Erabileraren Neurketak ere uztartze
|
hori
ez dagoela hain gertu egiaztatzeko aukera eman digu. Adin tarte guztietan egon dira aldaketa aipagarriak, baina haur eta gazteen esparruei helduko diegu nagusiki, bi horietan jazotako aldaketak ulertzeko batzuetan gainontzeko adin tarteak aipatzea ezinbestekoa den arren.
|
|
Hipotesi
|
hori
ez dago argi hala den edo ez. Edo hobeto eta zehatzago esanda, gure ikerketa ez da nahikoa hipotesi hori baieztatu, matizatu edo ezeztatu ahal izateko.
|
|
Bezero euskaldunari euskaraz egiten zaionean honek arreta gehiago jartzen ote duen galdetu dugunean, elkarrizketatuen artean puntu
|
hori
ez dagoela batere argi ikusi dugu. Oihana Etxeberriak zalantza egiten du, baina zera dio gero:
|
|
Globalizazioa, modernizazioa, gizarte molde berriaren ezaugarriak bete betean, hirietara bezainbat, sartu dira gure arnasguneetara. Alde
|
horretatik
ez dago ez ghettorik, ez" Gipuzkoa profunda" rik, ez bakarturik dagoen giza multzorik. Lurralde antolamenduaren bilakaerak, bide sareen berritzeak, eta abarrek hiriaren luzakin, hiriaren auzo erreXabier Bengoetxea Muxika – Arnasguneak.
|
|
Egiteko
|
hori
ez dagokio eskolari bakarrik, baina eskolari ere bai.
|
2014
|
|
Hizkuntza gutxituen aldeko hizkuntza portaerak berreskuratzeko, ezinbestean, autoestimu kolektiboa berreskuratu behar da. Zaila da hizkuntza bat erabiltzearen alde egotea hizkuntzakomunitate
|
hori
ez badago nahikoa baloratua.
|
|
Joan i Mar� k (2012) esaten duen legez, hizkuntza gutxituen aldeko hizkuntza portaerak berreskuratzeko, ezinbestean, autoestimu kolektiboa berreskuratu behar da. Zaila da hizkuntza bat erabiltzearen alde egotea hizkuntza komunitate
|
hori
ez badago nahikoa baloratua. Eta, era berean, zaila da autoestimua berreskuratzea lehenago ez bagara autozentratzen.
|
2015
|
|
Aldagai horrek indar gutxiago zuen lehen faseko inkesta eta galdetegietan, baina bigarren fasean nabarmendu egin da, eta talde fokal batean baino gehiagotan aipatu da hizkuntza teknikoarekin gorabeherak direla. Arlo batzuetan euskaraz aritzeko ohitura txikia dutelako (Gizarte Politika) edo terminologia ulertzeko zailtasunak dituztelako izan daiteke (Ogasuna), eta, beste batzuetan, hiztegi
|
hori
ez dagoela guztiz finkatuta oraindik (Mugikortasuna). Horri lotuta, Azpeitiko erabiltzaile batzuek, esaterako, Aldundiko langileek herriko euskara erabiltzea eskatu dute.
|
2016
|
|
Arreta eskoletako hizkuntzaren biziberritzean jartzen bada, egoeretako aldaketak ere antzemango dira: galzorian dagoen hizkuntza bat sozializatzeko bide nagusi bezala sartzea ez da helburu errealista bat, bereziki hizkuntza
|
hori
ez badago zabalduta, erabilera urria badu edo gurasoek ez badute menderatzen. Romain ek (2006) honako galdera egiten du:
|
|
Baina aukera
|
hori
ez dago oraindik Kanaleko uharteetan. Guerneseyko irakasle boluntario batzuek diotenez, eskolaz kanpoko klaseetara joaten ziren haur batzuek hizkuntza espero baino gehiago menderatzen hasten ziren beren aitona amonekin, guerneseyeraz hitz egiten baitzuten.
|
|
Oso diferentea da hizkuntza politikari begiratzeko modua, subjektutzat herritarra eta hiztuna hartuta begiratu edo" euskara eta bere normalizazioa" hartuta begiratu.
|
Horregatik
ez dago herri aginteen borondate politikoaren esku soilik, ez eta araudiaren edo inbertsioaren baitan soilik. Behinola Joshua Fishmanek esan bezala," gure hizkuntzak eduki dezakeen berme bakarra gu geu gara".
|
|
hori baino bihurriagoa, konplexuagoa da eguneroko mintzajardun kolektiboaren errealitatea. Lehenengo kasua (teoriko hutsa) eta azkena20 alde batera uzten baditugu, eguneroko situazio praktiko asko (agian gehienak) ez dira tarteko hiru atal horietan kabitzen, edota asignazio hirukoitz
|
horrekin
ez dago argibide handirik ateratzerik: tarte bitarteko situazio horiek aski nabarrak dira eskuarki; nabarrak eta, etengabeko antzaldatze bilakaeran murgildurik daudenez hainbat kasutan, aski iheskorrak.
|
|
Espazio horietan bakarrik lor liteke, luze zabal, ama hizkuntzaren belaunez belauneko jarraipen betea. Jarraipen bide
|
hori gabe
ez dago munduan bere buruari bizirik eutsi izan dion hiztun elkarterik. Euskara jaun eta jabe (edota, gutxien gutxienez, nagusi) deneko moldaera hori errazago eskura liteke eguneroko habitat hurbilean.
|
2018
|
|
— Komunitate edo erakunde mailan garrantzitsua da pertsonek sumatzea gauzak aldatzeko" baimen soziala" dagoela, aldaketa eta berrikuntza onuragarri ikusten den ekosistemak sortzea. Ekosistema edo kultura
|
hori
ez dagoen tokietan zailagoa da eraldaketarako jarrera egotea.
|
2019
|
|
Biztanlez txiki dira arnasguneak: ...zain maiz) euskaraz egiten dugun hiztun gehienok ere ez gara, antza, arnasguneetan bizi. arnasguneak aski elementu sekundario dira, beraz, mintzagaitasunean oinarrituriko hiztun elkarte osoaren kopuru perspektiba hutsetik. hizkuntza indarberritzeko saioa ezin da hortaz, inola ere, arnasguneetara mugatu42 kopuruz sekundario edo periferiko izanik ere, zentral zentralak dira arnasguneak. zentraltasun
|
hori
ez dago gaitasun linguistikoaren plano demolinguistiko kuantitatiboan, beste bi puntuotan baizik: a) eguneroko mintzajardun arruntaren euskal nagusitasunean, eta b) hiztun multzo trinkoen belaunez belauneko transmisio betean. kontzentrazio demografiko handiaren eta" betidaniko gizarte ohitura" ren eraginez eguneroko mintzajardun arruntean euskara hain bizi egoteak eta mintzajardun horren belaunez belauneko jarraipen bermeak, ez euskaraz" dakiten" hiztunen kopuru portzentaje hutsak, ematen die arnasguneei aparteko garrantzia. euskaraz dakien jende gehiena ez da, urrundik ere, arnasguneetan bizi.
|
|
Joan i Mari-k (2012) esaten duen legez, hizkuntza gutxituen aldeko hizkuntza portaerak berreskuratzeko, ezinbestean, autoestimu kolektiboa berreskuratu behar da. Zaila da hizkuntza bat erabiltzearen alde egotea hizkuntza komunitate
|
hori
ez badago nahikoa baloratua. Eta, era berean, zaila da autoestimua berreskuratzea lehenago ez bagara autozentratzen (Lasa & Madinabeitia & Sanginés 2014:
|
2021
|
|
Bai Larraitz bai Anderrek esaten duten bezala, berebiziko garrantzia dauka partaideen arteko konfiantzak eta hasieran taldekideek, ezezagunak izateagatik, deserosotasun puntu bat izan badute ere, denon artean, taldekako lanketak aurrera egin ahala, konfiantza hartzen eta eroso sentitzen joan dira euren bizipenak, kezkak eta sentimenduak konpartitzeko, elkarri laguntzeko eta erabakiak hartzen joateko. Zentzu
|
horretan
ez dago zalantzarik ikerketak babesgune bezala funtzionatu duena.
|
2022
|
|
Haren iritziz, hitanoa kidetasun horizontal bat irudikatzeko erabiltzen zuten esatariek, gizarteko hierarkiekin hausteko. Euskarazko irratietan tarteka entzun daiteke hitanoa gaur egun, batez ere tokako formak, elkarrizketetan eta, baina esatariaren araberako hautua izan ohi da, erabaki
|
horien atzean
ez baitago irizpide orokorrik.
|