Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 44

2000
‎2 Zientzia, literatura edo arte mailan egindako lanen egile diren pertsona guztiek dute horregatik eskubidea dagozkien interes moralak eta materialak babes dakizkien.
2004
‎Labur zurrean: euskaldun bizi nahi eta horretarako eskubiderik eta aukerarik ez dutenak, eta bidegabekeria horrek bere onetik ateratzen dituenak. Ikusi dugunez, onak ez ziren borroka armatuaren aurka zeudenak, eta gaiztoak aldekoak.
2006
‎Ezetz, noski, agertu gabe ere nahi nuen nota jarriko zenidala. Nik ez nuela nota ona nahi, klaseetara joan nahi nuela eta horretarako eskubidea nuela bota nizun, eta horren aurrean isildu egin zinen, desenkusa totelen bat ezpain artean.
2008
‎–Euskarazko hizketaldi batean hogei baldin gaude ere, eta azkenekoa erdal hiztun elebakarra baldin bada, hizkuntzaren aldaketa demokratikoa egiteko hori aski izango da, euskal herritar horrek horretarako eskubide osoa balu bezala?.
‎Herritartasunaren lelo politikoak eta zibilak estaltzen du herri euskaldunaren patu beltza, maiz nahi gabe bada ere. Eskubide politikoen eta zibilen aldeko aldarriak ez du besarkatzen justizia etnonazionalaren helburua; herri euskaldunari ezin dio justiziarik egin maila horretako eskubide mota murrizgarriak.
2009
‎–Bai, baina orain esaguzu nork utzi dizun liburua, zure hezitzaileok horretarako eskubidea badugu-eta?
‎–Bai, baina orain esaguzu nork utzi dizun liburua, zure hezitzaileok horretarako eskubidea badugu-eta...
2010
‎Esaldi honek gehiago baitu fantasia literariotik egiatik baino. Ni, bolada laburretan, budista izan naiz era apalean, eta gizon alderrai erabatekoa ere ez naiz, garrantzirik gabeko bidaia txiki batzuek ez baitute horretarako eskubidea ematen. / Gizon apal alderraia jarri nuen, bai, baina berdin jar nezakeen gizon harro sedentarioa.
‎Esaldi honek gehiago baitu fantasia literariotik egiatik baino. Ni, bolada laburretan, budista izan naiz era apalean, eta gizon alderrai erabatekoa ere ez naiz, garrantzirik gabeko bidaia txiki batzuek ez baitute horretarako eskubidea ematen. / Gizon apal alderraia jarri nuen, bai, baina berdin jar nezakeen gizon harro sedentarioa.
2012
‎Esan nien itsasontzia nire zuzendaritzapean izan zela berreskuratua, itsas golkoan zegoela, eta laster ikusiko zutela kapitain berriak bere gaiztakeriarengatik hartuko zuen ordaina, masta nagusitik zintzilik ikusiko baitzuten. Beraiei zegokienean, ezer esatekorik zuten jakin nahi nuela, itsaslapurren antzera zintzilikatuak izatea galarazteko, lege haustean harrapatuak izan baitziren, zalantzarik gabe, eta neure aginteak horretarako eskubidea ematen baitzidan.
‎–Tamalez, oraindik ez diat horretarako eskubiderik...
2013
‎Dena errepasatzeko tenorea genuen, urratsez urrats, bakoitzak bere eginbeharra zein izanen zen xeheki eta zuzen jakin zezan. Bakedanok hartua zuen batzarraren gidari izateko lana; horretarako eskubidea ematen lekuaren jabea izateak. Suharrik zebilen, bezperan hirugarren urrezko dobloia emana nionetik.
‎Auzia, beraz, berehala erabaki zen. Inoiz elizbiderako laguntza jasotzeko premian egotea suertatuta ere, jaregin egiten zuen horretarako eskubide oro, eta, horren ordez, hiru mila libra onartzen zituen. Apurtu egin zen gure arteko lotura oro.
‎Elizabethek apenas izan zuen astirik konplimendu horretarako eskubide oro arbuiatzeko, ateko ezkilak gizonak hurbil zeudela iragarri baitzuen, eta handik pittin batera hiru zaldunak sartu baitziren gelan. Fitzwilliam koronela, buru egiten zuena, hogeita hamar urte ingurukoa zen, ez ederra, baina itxuraz zein moldez goitik beherako zalduna, zinez.
2014
‎Buttondarrek egoera inbidiagarria zuten, bai gizarte mailari bai diruari dagokienez, gerra aurreko Baltimore hirian. Harremana zuten Halako Familia eta Holako Familia ezagunekin, eta, hegoaldeko orok ongi zekien bezala, harreman horrek eskubidea ematen zien aristokrazia handiaren parte izateko, bereziki Konfederazioan. Haien lehenengo esperientzia zen umeak izateko tradizio xarmagarri bezain antzinakoan, eta Button jauna, noski, urduri zegoen.
‎Testuari hitzez hitz lotzekotan, berak orain azentuak kargatzen dituen moduan, esan beharra dago Renanek, itxura guztiz, indibidualismo abstrakturik errotikoena konfesatzen duela. Erregea eta haren eskubideak teologia ziren, nazioa eta horren eskubideak metafisika dira: –Nous avons chassé de la politique les abstractions métaphysiques et théologiques.
‎–Hobe, ez daukazu horretarako eskubiderik, ezta okurritu ere!
‎Eta lepoa jokatuko nukeen Klementeri ere azken komentario horrek ez ziola batere graziarik egin. Ze kristo, harroputzak zalantzan jarri zuen gure gaitasun profesionala, eta ez zeukan horretarako eskubiderik.
2015
‎Oso oso arriskutsuak direla gainera, biziak eta erasotzaileak. Eta ez dagoela horretarako eskubiderik, jakina. Trafiko Zuzendaritzak, esan bezala, neurri gogorrak hartu ditu.
‎Hori inkesta guztietan agertzen da. Jendeak euskaldun izan nahi du, eta horretarako eskubidea eduki. ETAk su etena iragartzea nahi du jendeak.
‎Goizean, ostatua hurrengo astean itxiko duela esan dionean, sekulako zaputzaldia izan du gizonak. Leku publiko bat ezin dela horrela, bat batean, abisatu gabe itxi, ez dagoela horretarako eskubiderik, erreklamazio liburua, ez dakit zer eta badakit zer. Jabetua zegoen uda guztia lanean igaro ondoren geratzen zitzaion energia baikor apurra zurrupatzen ziola gizon honek, baina sekula ez zuen pentsatuko hain desatsegina izan zitekeenik.
‎–Igandean etorriko da eta orduan hitz egingo dugu; dena den, berak alde egin zuen, hipoteka ordaintzea nire esku utziz, eta horrek eskubide guztiak kentzen dizkio, batez ere etxe barneko erabakiak hartzeko.
2016
‎Egungo eskubide banaketa lurraldearen araberakoa da: non bizi, horren araberako eskubideak. Hori ohartarazi du Solanak:
2017
‎–Emantzipatzekotan, zera ulertu behar du emakumeak: horretarako eskubidea baduela?, zioen Brahimek. Prozesu beretik igarotakoa zen boluntario hura.
‎Horrexegatik da gaitasun politikoaren kontzeptua esanguratsua eta beharrezkoa demokrazia analizatzeko eta teorizatzeko. Populazioak ezin badu bere burua gobernatu, nahiz eta horretarako eskubidea izan, orduan eskubideak ez dira aski, ezta eskubidearen inguruko diskurtsoa eta analisia ere: duintasunez bizitzeko eskubideak ez baitakar bizitza duinik.
‎Baina boxeolariak, are beltzak, gizonezkoak dira. Badute gizarte mugikortasunerako tarte ñimiño horretarako eskubidea. Emakumezkoek ez.
2018
‎Gizonek jatorrizko kontratuaren bidez eraldatu dute beren askatasun naturala, eta gizarte zibileko segurtasun bilakatu dute; emakumeak, berriz, ez dira kontratu horretan partaide, baizik eta kontratu horretako mendeko. Kontratua (kontratu sexuala) baliabide bat da gizonek emakumeen gain duten eskubide natural hori eskubide zibil patriarkaleko segurtasun bihurtzeko. Baina, emakumeak ez badira partaide jatorrizko kontratuan, ezin badira partaide izan jatorrizko kontratuan, zergatik bihurtu dituzte kontratu sozialaren teorialari klasikoek (Hobbesek izan ezik) ezkontza eta ezkontza kontratua kondizio naturalaren parte?
‎Ugazaba subirano batek, nirea da? esan dezake bai bere mende dagoen pertsonaz, bai bere jabetzako gauzez, baina, Pufendorfek dioenez, nahiz eta ugazaba horrek eskubide osoa izan bere jabetza materialekin nahi duena egiteko (jabetza horiek ezin dira hondatu), mugatua du bere giza mendekoen gaineko eskubidea: esklaboak babestu beharra du haiek bere aginduak betetzearen truke.
‎Hortaz, Pufendorfek aipatzen duen ugazabak enplegatzaile baten antz handixeagoa du, bereziki kontuan izanda Pufendorfen ugazaba horrek ez duela zertan bere esklaboak jabetza gisa eduki: nahikoa du esklaboekin kontratu bat egitea, horrek eskubidea ematen baitio bizi guztian erabakitzeko zertarako erabiliko diren esklaboen zerbitzuak.
‎XIX. mendeko esklabotzaren aldekoek eta esklabo kontratuaren gaur egungo aldeztaileek, berriz, gainditu egin dute, antza, kontraesan hura, argudiatuz esklabotzak kontratu bat duela oinarri, eta jabetza ez dela esklaboa bera baizik eta hark emandako zerbitzuak. Esklabo zibila ere norbanako bat da, modu librean kontratu bat egin duena bere bizi guztiko lana ugazaba bati emateko, eta ugazaba horrek eskubide batzuk errespetatu behar dizkio esklaboari: juridikoki herritar askea eta besteren berdina den edozein enplegatuk dauzkan eskubide berberak, hain zuzen.
‎Eremu publikoan, gizabanakoek harremanak izaten dituzte esparru zibilean elkarren berdinak balira bezala, eta, are, zirkunstantzia jakin batzuen ondorioz gizon bat zerbitzari aritzen bada ere, horrek ez du bihurtzen inoren jabetza. Kontratu soziala, zeinak askatasuna eta berdintasuna sortzen baititu, kontratu sexualaren mende dago, eta horrek eskubide patriarkala (pertsonala) sortzen du. Alegia, berdintasun zibila eskubide pertsonalaren mende dago.
‎–Uste dut jakin zenukeela, azken batean baduzu horretarako eskubidea. Ea ba, nola esan.
‎–Ez ohitu honetara, ohiko bisitak ez dira hemen izaten, horretarako eskubidea irabazi ezean. Baina inpresio ona egiten die senideei lehen enkontrua hemen egiteak; lasaitu egiten ditu.
‎– Horretarako eskubidea duzu, bai... Tira, zure ahizpari deitu diogu, laster egongo da hemen.
‎Nolabaiteko aurrerapena egin zuen nazionalitateen aitorpenean, Espainiako konstituzioen historian sekula ez bezala. Erregimen autonomikoak sortzeko atalean, guk salbuespenezko klausula bat txertatu nahi izan genuen, hau da, erregimen berezi bat izan zedila gurea, eta hori eskubide historiko foralei aipamena eginez. Ikusi genuen inolaz ere ez zela bideragarria autodeterminazio eskubidearen aitorpena, ezta haren aldarrikapen testimoniala ere.
2019
‎justifikaturik sentitzen dira; beti izan zuten beren buruari behatzeko gogoa, beren gorputza zelatatzekoa; ez ziren ausartzen, ordea, beren gorputzean askorik laketzen, beren betebehar sozialen zentzua zela kausa: orain, berriz, badute horretarako eskubidea; ondo egon nahian egiten duten guztia haurrarengatik ere egiten dute. Ez zaie eskatzen ez lanik eta ez ahaleginik; orain ez dute gainerakoez kezkatu beharrik; etorkizunerako gogoan dituzten ametsek zentzua ematen diote orainari; beren buruari bizitzen utzi besterik ez dute egin behar:
‎da, arrunt anbiguoa; lapurtzen duen emakumearengan, funtsezkoa da, jakina, legea hausteko eta tabu bat bortxatzeko borondatea, debekatua eta arriskutsua den zerbait egiteko zorabioa, baina horrek bi alderdi ditu. Horretarako eskubiderik izan gabe objektuak hartzea zera da, bere autonomia harro berrestea, subjektu gisa agertzea gauza lapurtuen eta lapurreta gaitzesten duen gizartearen aurrean, ordena ezarria arbuiatzea eta haren zaintzaileei desafio egitea; desafio horrek, ordea, badu alde masokista bat ere: emakumezko lapurra liluraturik dago hartu duen arriskuaz, harrapatzen badute eroriko den amildegiaz; harrapatua izateko arrisku horrek ematen dio lapurretari halako xarma boluptuosoa; orduan, gaitzespenez beteriko begiraden pean, sorbaldan jartzen dioten eskuaren pean, lotsaturik, objektu gisa mamituko du bere burua, guztiz eta erremediorik gabe.
‎Fabrikak zabaldu zaizkie, bulegoak, fakultateak, baina, oraindik ere, pentsatzen da ezkontza dela haientzat karrerarik ohoretsuenetako bat, bizitza kolektiboan batere parte hartu gabe bizitzeko modua ematen diena. Zibilizazio primitiboetan bezala, sexu harremana zerbitzu bat da emakumearentzat, eta horrek eskubidea ematen dio zuzenean edo zeharka ordain diezaioten. Sobietar Batasunean ez beste toki guztietan, horrek bide eman dio emakume modernoari ustiatu beharreko kapital gisa ikusteko bere gorputza.
‎Nor da hain ezaguna omen duzun Paul Bras delako hori? Bai, badakit ez nuela horretarako eskubiderik, eta zure erabateko mesfidantzaz ordaintzen dizudala, baina horrek ez du errealitatea aldatzen. Zerbait garrantzitsua ezkutatzen didazulako ustea niregandik uxatu ezinik nabil, eta aurkikuntza horrek iritzi hori areagotu besterik ez du egiten.
2020
‎" Kontzienteak gara, Naparraren desagerketa osteko estimazioetan, komunikatuak hartu duen garrantziaz, baita EREk eman duen elkarrizketa sakontzeko daukagun mugez ere. Baina hori ezin da muga izan Naparra gure kidearen desagertzearen arrazoiak eta egileak nor izan diren jakiten, sakontzen eta aztertzen saiatzeko; are, horretarako eskubidea eta betebeharra daukagu. (...)
‎eta horren eskubidea duzuelako.
2021
‎Eta ez dakit ezertarako balio ote duen nigatik denak autonomoak zaretela esateak, baina balio badu, esanda dago. Idazleari autonomia kentzeko edo ukatzeko modurik badago, ez dago horretarako eskubiderik eta eskubiderik ez dagoenez ezin zaio inori horretarako libertaterik eman, ez nire moduko edonor bati, ezta Zesarren ereinotzez koroaturiko Zesarri berari ere.
‎Antza nahita bilatu dugun edo ez pentsatu genuke, kontzienteki egin dugun edo bilatu gabe etorri zaigun; era horretako gauzak pentsatu genituzke, irakurleen galderak erantzuteko ez bada, geure literaturan egiten ari garena jakiteko. Idazten dugunean geure buruari ari gara istorio bat kontatzen, eta irakurle horrek bai, irakurle horrek eskubidea du zer kontatzen ari garen jakiteko.
2023
‎Nire besoetako tatuajeei erreparatzen zien, orbainak balira bezala. Jakin mina zuen, baina horretarako eskubidea galdu zuen aspaldi.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia