2000
|
|
Hori oso osorik baztertu gabe, bada osterantzekorik ere euskaratze lan horretan, batez ere, euskaratze hori egungo euskal irakurleari modurik hurbilenean eskaintzeko orduan. Gure kasuan, bestelako
|
horri
ekin diogu langintza honetan. Hurrekotasuna bilatu dugu eta euskara batua gidari izan zaigu, Euskaltzaindiak azken urteotan hobetsi dituen hiztegi batua eta egokiera sintaktikoak ere jasoak ditugula.
|
2003
|
|
Bestela esanda, kasu horretan gizakiak jakingo luke bi xedapen horiek nola lotu bere ondasuneta familia egoerarekin, edota seme alabei begira dituen eginbeharrekin; halaber, gizakiak beste pertsona bat aitortu behar izango balu edo norbaiti eskuzabaltasunen bat eman balio, jakingo luke harako xedapenak nola egokitu egoera horiei. Baina gizaki orok ez dio espiritu
|
horri
ekiten; alderantziz, batzuek euren ondasunak xedatzeko askatasunaz abusatu edo ondasunon nahiz negozioen egoera jakin ez, eta seme alabei begira dituzten eginbeharrak urratzen dituzte. Horregatik, ez litzateke zuzena izango askatasun zehaztugabea uztea horretaz abusatu dezaketenei, baina, aldi berean, gizaki bakoitzarentzat lege bat ezartzea ezinezkoa izango litzateke.
|
|
3, 4 Ordena
|
horri
ekinez, liburu honen gai guztiak bi zatitan banatuko dira; lehenean, betebeharrak aztertuko dira, eta, bigarrenean, oinordetzak. Horien aurreko, atariko liburua, hiru tituluez moldatua:
|
2004
|
|
Esaldi
|
horrekin
ekingo diogu geuk ere geure lanari eta Descartesekin esango dugu: il faut partir; goazen, bada, pazientzia pittin batekin bere ideia nagusiak aletzera.
|
2005
|
|
Horretarako, bistan da, aurretiaz jakin genuke zer nolako baldintzak zituen Grotiusek lan
|
horri
ekiteko. Esana da kultura zabaleko ikertzailea eta legelaria zela Grotius.
|
|
Hiru ezaugarri oinarrizko zituen, beraz, lan
|
horri
ekiteko: erromanista, humanista eta filosofia eta zuzenbidearen esparruak ondo menderatzen zituena.
|
2009
|
|
Pentsatu, ordea, bai. Eta
|
horri
ekingo dio Schopenhauerrek. Ezin da, beraz, bere gainean kontzepturik objektiboki ezarri, beharrezkotasunez, natur zientzietan gertatzen zen bezala.
|
|
Lan
|
horri
ekiteko, nola ez, bere metodo berri eta jada ezagunaren eta arrazoimenaren erabilera ditu premiazkoak. Arrazoimena egia eta faltsua bereizteko ahalmena delako (bere erranetan) eta metodoa egia eta faltsua dena ezberdintzeko bide zuzena.
|
|
Newtonek jada ziurtasuna ematen dio ezagutza horri, bere falta, bere gabezia, bere beharra, objektibotasunaren" ziurtasuna" edo justifikazioa da.
|
Horri
ekingo dio Kantek.
|
2010
|
|
21 Ildo
|
horri
ekinez gehi daiteke, lege hitzak, esangura zehatz eta osoan, bi egintza horiek barneratzen dituela, baina edu bertsuan baieztatu ahal da, borondatearen zein adimenaren egintzak ere lege deitu ahal direla, alde desberdinetatik begiratuta. Hizkera hori San Agustinek erabili izan du noizbait, baita Faustoren kontrako aipatu pasarte horretan ere, eta hauxe da azalpena:
|
|
Ildo
|
horri
ekinez, azken baldintza gehitu zuen, beharbada, argitasunez azaltzeko legeak behar dituen zuzentasuna eta zintzotasuna. Edozein egintza zuzena eta zintzoa izan daiteke, guztion ontasuna erdietsi ez arren.
|
|
Testu berean agertzen den lege pribatua, berriz, ez da lege kanonikoa, zerbait oso desberdina baizik, ikusiko dugun bezala. Ildo
|
horri
ekinez, Gregorio IX.ak halaxe zioen bere Dekretalen hitzaurrean: horrexegatik ematen da legea, zuzenbidearen erregelak gurari neurrigabea muga dezan, erregela horri esker gizakiak zintzotasunez bizitzeko modua ezagutu ahal duelako.
|
|
argi dago jainko legeak erkidegoarentzat eman direla, eta horrexegatik gehitu dugu harako ñabardura giza legeen inguruan, alegia, hobeto adierazteko manuak legearen betikotasuna izatea nahi bada, erkidegoarentzat eman behar dela. Ildo
|
horri
ekinez, gurasoak bere mendekoei edota seme alabei, edo are gehiago, familia osoari jarritako manua, ez da legea; batetik, San Tomasek dioen bezala, ez delako ezarri erkidego nahiko handiarentzat, eta, bestetik, manu hori ez duelako eman jurisdikzio ahalmena eta ahalmen betearazlea duen agintariak, eta hori ezinbesteko baldintza da legean, Aristotelesek baieztatu bezala.
|
|
Gainerako sakramentuetan, gauza bera gertatzen da. Ildo
|
horri
ekinez, behartzeko asmorik gabe emandako botoak, egindako ezkontzak zein antzeko konpromisoek ez dute baliorik. Egintza horien guztien balioa borondateak zehazten du edo borondatearen bidez ezartzen da.
|
|
23 Norbaitek esango du, aurreko argudio
|
horri
ekinez gero, erkidego perfektuan ezin dela benetako legerik eman, erkidego zati bati begira bakarrik ematen bada. Ondorio hori, hala ere, ez da zuzena.
|
|
Hainbatez, gauza bat da lehentasun hurrenkera edo eratorpen kausala aipatzea, eta beste gauza bat, eratorpen semantikoa edo izena jartzea. Lehenengo
|
horri
ekinez, egia da zuzenbideak eratortzen duela justizia (hau da, zuzenbideak eratortzen duela zer den bidezko eta ekitatezkoa), esangura objektiboan behinik behin, eta, ondorenez, hura da haren azken iturburua edo kanpoko iturburu formala. Horrela, justizia ius horren arabera definitzen da, horren ondorioz ematen zaiolako nori berea.
|
2011
|
|
errealitate enpirikoari buruz zentzuzko diskurtso bar eraiki nahi badugu, hau da, munduari buruz zientzia eraiki nahi badugu, derrigorrez egia logikoak, printzipio logikoak errespetatu ditugula. Poemaren lehenengo zatian Parmenidesek helburu
|
horri
ekiten dio eta Identitate Printzipioa, Ez kontraesan Printzipioa eta Hirugarren baztertuaren Printzipioa ezartzen ditu. Nire ustez, izenburuaren" egiarako bidea" zentzu horretan ulertzen da, jakinda, bestalde, Parmenidesen Poemaren inguruko interpretazioak asko eta oso diferenteak direla, eta nire interpretazioa haien guztien arteko bat besterik ez dela.
|
2021
|
|
Are, irizpide hori bezalaxe beste guztiak ere halakoxeak dira eta izango dira, gorputzari emango zaion esanahi, zentzu eta errealitatea ez baitago aldez aurretik zehazterik.
|
Hori
ekinaren bitartez bilakatu eta egikarituko da:
|