Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 15

2000
‎Hori oso osorik baztertu gabe, bada osterantzekorik ere euskaratze lan horretan, batez ere, euskaratze hori egungo euskal irakurleari modurik hurbilenean eskaintzeko orduan. Gure kasuan, bestelako horri ekin diogu langintza honetan. Hurrekotasuna bilatu dugu eta euskara batua gidari izan zaigu, Euskaltzaindiak azken urteotan hobetsi dituen hiztegi batua eta egokiera sintaktikoak ere jasoak ditugula.
2003
‎Bestela esanda, kasu horretan gizakiak jakingo luke bi xedapen horiek nola lotu bere ondasuneta familia egoerarekin, edota seme alabei begira dituen eginbeharrekin; halaber, gizakiak beste pertsona bat aitortu behar izango balu edo norbaiti eskuzabaltasunen bat eman balio, jakingo luke harako xedapenak nola egokitu egoera horiei. Baina gizaki orok ez dio espiritu horri ekiten; alderantziz, batzuek euren ondasunak xedatzeko askatasunaz abusatu edo ondasunon nahiz negozioen egoera jakin ez, eta seme alabei begira dituzten eginbeharrak urratzen dituzte. Horregatik, ez litzateke zuzena izango askatasun zehaztugabea uztea horretaz abusatu dezaketenei, baina, aldi berean, gizaki bakoitzarentzat lege bat ezartzea ezinezkoa izango litzateke.
‎3, 4 Ordena horri ekinez, liburu honen gai guztiak bi zatitan banatuko dira; lehenean, betebeharrak aztertuko dira, eta, bigarrenean, oinordetzak. Horien aurreko, atariko liburua, hiru tituluez moldatua:
2005
‎Horretarako, bistan da, aurretiaz jakin genuke zer nolako baldintzak zituen Grotiusek lan horri ekiteko. Esana da kultura zabaleko ikertzailea eta legelaria zela Grotius.
‎Hiru ezaugarri oinarrizko zituen, beraz, lan horri ekiteko: erromanista, humanista eta filosofia eta zuzenbidearen esparruak ondo menderatzen zituena.
2009
‎Pentsatu, ordea, bai. Eta horri ekingo dio Schopenhauerrek. Ezin da, beraz, bere gainean kontzepturik objektiboki ezarri, beharrezkotasunez, natur zientzietan gertatzen zen bezala.
‎Lan horri ekiteko, nola ez, bere metodo berri eta jada ezagunaren eta arrazoimenaren erabilera ditu premiazkoak. Arrazoimena egia eta faltsua bereizteko ahalmena delako (bere erranetan) eta metodoa egia eta faltsua dena ezberdintzeko bide zuzena.
2010
‎21 Ildo horri ekinez gehi daiteke, lege hitzak, esangura zehatz eta osoan, bi egintza horiek barneratzen dituela, baina edu bertsuan baieztatu ahal da, borondatearen zein adimenaren egintzak ere lege deitu ahal direla, alde desberdinetatik begiratuta. Hizkera hori San Agustinek erabili izan du noizbait, baita Faustoren kontrako aipatu pasarte horretan ere, eta hauxe da azalpena:
‎Ildo horri ekinez, azken baldintza gehitu zuen, beharbada, argitasunez azaltzeko legeak behar dituen zuzentasuna eta zintzotasuna. Edozein egintza zuzena eta zintzoa izan daiteke, guztion ontasuna erdietsi ez arren.
‎Testu berean agertzen den lege pribatua, berriz, ez da lege kanonikoa, zerbait oso desberdina baizik, ikusiko dugun bezala. Ildo horri ekinez, Gregorio IX.ak halaxe zioen bere Dekretalen hitzaurrean: horrexegatik ematen da legea, zuzenbidearen erregelak gurari neurrigabea muga dezan, erregela horri esker gizakiak zintzotasunez bizitzeko modua ezagutu ahal duelako.
‎argi dago jainko legeak erkidegoarentzat eman direla, eta horrexegatik gehitu dugu harako ñabardura giza legeen inguruan, alegia, hobeto adierazteko manuak legearen betikotasuna izatea nahi bada, erkidegoarentzat eman behar dela. Ildo horri ekinez, gurasoak bere mendekoei edota seme alabei, edo are gehiago, familia osoari jarritako manua, ez da legea; batetik, San Tomasek dioen bezala, ez delako ezarri erkidego nahiko handiarentzat, eta, bestetik, manu hori ez duelako eman jurisdikzio ahalmena eta ahalmen betearazlea duen agintariak, eta hori ezinbesteko baldintza da legean, Aristotelesek baieztatu bezala.
‎Gainerako sakramentuetan, gauza bera gertatzen da. Ildo horri ekinez, behartzeko asmorik gabe emandako botoak, egindako ezkontzak zein antzeko konpromisoek ez dute baliorik. Egintza horien guztien balioa borondateak zehazten du edo borondatearen bidez ezartzen da.
‎23 Norbaitek esango du, aurreko argudio horri ekinez gero, erkidego perfektuan ezin dela benetako legerik eman, erkidego zati bati begira bakarrik ematen bada. Ondorio hori, hala ere, ez da zuzena.
‎Hainbatez, gauza bat da lehentasun hurrenkera edo eratorpen kausala aipatzea, eta beste gauza bat, eratorpen semantikoa edo izena jartzea. Lehenengo horri ekinez, egia da zuzenbideak eratortzen duela justizia (hau da, zuzenbideak eratortzen duela zer den bidezko eta ekitatezkoa), esangura objektiboan behinik behin, eta, ondorenez, hura da haren azken iturburua edo kanpoko iturburu formala. Horrela, justizia ius horren arabera definitzen da, horren ondorioz ematen zaiolako nori berea.
2011
‎errealitate enpirikoari buruz zentzuzko diskurtso bar eraiki nahi badugu, hau da, munduari buruz zientzia eraiki nahi badugu, derrigorrez egia logikoak, printzipio logikoak errespetatu ditugula. Poemaren lehenengo zatian Parmenidesek helburu horri ekiten dio eta Identitate Printzipioa, Ez kontraesan Printzipioa eta Hirugarren baztertuaren Printzipioa ezartzen ditu. Nire ustez, izenburuaren" egiarako bidea" zentzu horretan ulertzen da, jakinda, bestalde, Parmenidesen Poemaren inguruko interpretazioak asko eta oso diferenteak direla, eta nire interpretazioa haien guztien arteko bat besterik ez dela.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia