2007
|
|
Lege honetan, lan arriskuak prebenitzeko politika bideratzen da eragingarritasun, koordinazio eta partaidetza printzipioetan oinarrituta. Politika
|
hori
botere publikoen jardun multzoa da, lan baldintzak hobetzea sustatu bekumenak dituzten administrazio publihar duena, langileen osasunak eta segurtasunak babes gehiago izan dezaten. Orobat, politika horrek zuzendu behar ditu, hala prebentzio arloan eskoen jardunak, nola jardun horietan enpresaburuek eta langileek izan behar duten partaidetza, euren ordezkaritza erakundeen bidez. Inguru horretan sortu den Laneko Segurtasun eta Osasunaren Batzorde Nazionala partaidetza tresna ezin hobea da, prebentzio arloko politika azaldu eta garatzeko.
|
|
Horrez gain, hezkuntzarako eskubideak bigarren alderdia du, hezkuntza sistemaren berme instituzionala baita, sistema horrek Konstituzioan horren inguruan ezarri diren betekizunak bete behar dituelako.
|
Horrek
botere publikoei ahalmena ematen die irakaskuntza zentro guztietan eragingarritasuna bermatzeko, horiek publikoak, pribatuak zein itunpeko pribatuak izan, Konstituzioak berak aitortutako tresnak erabiliz, besteak beste, irakaskuntzari buruzko programazio orokorraren bidez, sektore interesdun guztien parte hartze eragingarriarekin (EKren 27.5 art.) eta hezkuntza sistema ikuskatu eta homologatzeko ...
|
|
BLOk bereizkeria jokabideei aurrea hartu nahi die eta tratu eta aukera berdintasunaren printzipioa eragingarria izateko politika aktiboak ezarri ditu. Printzipio
|
horrek
botere publiko guztien jardunean lehentasuna izango du eta desberdintasuna izan dezaketen gizarte, kultura eta arte errealitateen antolamenduan proiektatuko da, «berdintasunaren zeharkako dimentsio» izenekoa eratuz (15 art.). Gizonezkoen eta emakumezkoen artean tratu eta aukera berdintasunaren eskubidea eragingarri egin nahi da, emakumeen bereizkeria ezabatuz bizitzaren esparru guztietan eta, b... Hori dela eta, negozio juridikoen egintzak eta klausulak, sexua dela bide bereizkeria eragiten badute zuzenean (hau da, sexua dela-eta pareko egoeran dagoen beste pertsona bat baino makurrago hartzen den, hartu den edo har daitekeen pertsonaren egoera) edo zeharka (itxuraz neutroa den xedapen, irizpide edo eginera baten ondorioz, sexu bateko pertsonak beste sexuko pertsonekin alderatuz desabantaila egoeran jartzen ditu), deusezak eta ondorerik gabeak izango dira, eta erantzukizuna sortuko dute (4 art.).
|
|
Modu berezian babestutako eskubide horien urratze guztien kasuan errekurtsoa aurkez daiteke, urratze
|
hori
botere publikoek zein partikularrek egin, eta egintza zehatzak zein arau xedapenak izan, betiere, azken kasu horretan lege lerruna ez badute; izan ere, auzitegi arruntek ez dute eskumenik lege lerruneko arauak deuseztatzeko. Legitimazioa oso zabala da:
|
2014
|
|
Bitartean, Espainiako Gobernuaren biderik zentzuzkoena Konstituzio Auzitegiaren esanak aintzat hartzea litzateke: Konstituzio Auzitegiak ezin ditu konpondu ordena konstituzionalean sortzen diren arazo guztiak, bereziki Estatuaren zati batek bere izaera konstituzionala aldatu nahi badu; zeregin
|
hori
botere publikoen arteko negoziazio eta elkarrizketaren bidez konpondu behar da.
|
|
Toki garapen politiken eta hizkuntza politiken uztartze bat planteatzen dugu beraz garapen estrategia baten baitan. Horretarako sozio ekonomia eragileen arteko elkarguneak bultzatzea planteatu dugu, eta ardura
|
hori
botere publikoena lukeela, nahiz eta orain arte bilgune horiek esparru sozio-ekonomiko pribatutik bultzatu diren batez ere.
|
2015
|
|
9 artikuluak dio arau publikoak edo norbanakoaren eskubideak urratzen dituen oro zigortua izango dela, pertsona guztiak berdintasunez epaituko direla eta
|
hori
botere publikoen erantzukizuna izango dela.
|
2020
|
|
218). AGk, 2017an, heinekotasun printzipioa EK-ko 1 artikuluko justizia balio nagusitik eratortzen dela adierazi zuen, antolamendu juridikoaren berme nagusi moduan, eta
|
horregatik
botere publiko guztiak behartzen ditu (EK 9.1 art.) 54.
|
2023
|
|
«Gure ardura da herritar guztien hizkuntza eskubideak bermatzea, administrazioarekin dituzten harremanetan erabiliko duten hizkuntza aukeratzeko eskubidea izatea bermatzea. Hizkuntza eskubideen berme
|
hori
botere publiko guztien konpromisoa izan behar da: betearazlearena, legegilearena eta judizialarena».
|
|
Botere publikoentzako populuaren obedientzia, aberriaren behar bat izanez gero, hortik beretik obligazio sakratua bilakatzen da. Populuaren obedientzia sakratuak sakratuaren ezaugarri
|
hori
botere publikoei berei ere ematen die, hauek populuaren obedientzia sakratuaren objektua direlako; baina obedientzia hori ez da inondik ere erromatar moduko abertzaletasunak eraginiko estatu idolatria. Kontrakoa da.
|
|
Oraingo estatuaren fenomeno totalitarioa eratu zen botere publikoek orain beren kargu dituzten populuen konkistaren bidez, eta populu haiei ezin izan zieten ekidin konkista orok dakartzan zorigaitzak oro; eta estatu totalitario
|
horri esker
botere publikoek erraminta hobea eduki dute kanpo konkistetarako. Lehen, horrela gertatu zen Frantzian eta berrikiago Alemanian ere, Errusia aipatu gabe.
|
|
Administrazio publiko guztiek lege horretan adierazten diren kontrolak jasango dituzte, baina toki erakundeetan horien eragina gogorragoa izan da. Lege
|
horrek
botere publiko guztietan printzipio batzuen jarraipena eskatzen du, baita horiek betetzeko neurriak ere. Printzipio horiek dira:
|