2017
|
|
|
Hizkuntza
praktika sozial gisara aztertu du Blanchetek, eta hiztunoi halaxe begiratzeko gomendioa eman ere, hots, jendeok partekatzen dugun fenomeno sozial gisara. Hona lehen konstatazioa:
|
|
Mendebaldeko kulturan biziaroa modu linealean gauzatzen da, heldutasuna bizi helmuga bihurturik. iruditegi sozial horren arabera, heldua da erreferentzia eta eredua; haurrek, nerabeek eta gazteek iritsi (heldu!) behar duten tokia. azken hamarkadetan euskal herrian abiatu den euskararen biziberritze prozesuan adinaren faktoreak garrantzia izan du, indar handia jarri baita eskolaren bidez haur eta gazteak euskalduntzeko ahaleginean. estrategia horren onurak eta gabeziak azalarazten ari dira, eta adinaren ardatzak hainbat gako eman ditzakeela uste dut. bestetik, egungo gizartea generoaren arabera antolatua dago eta, norbanakoen sozializazio prozesuan" bi sexuen" araberako bereizketa egiten indar eta energia handia erabiltzen da. genero aldagaia kontutan hartzea ezinbestekoa da edozein talde edo jarduera soziala ulertu ahal izateko, eta generoa analisi kategoria gisa erabiltzeak, genero harremanak botere harremanak direla ikusarazten ahalbidetzen digu. genero rolen bidez kategorizatzen eta eraikitzen dira subjektuak, eta esperokoa da horrek hizkuntzaren gizarte erabileran ere eragina izango duela. hizkuntza eta bere erabilerak gizartearen isla baitira, eta hizkuntzak ez direlako diskurtso, arau, uste eta praktiketatik aparte dauden egitate autonomoak: gizarte egiturek eta agentziek hizkuntzen bizitza bideratzen dute. artikulu honetan, beraz, generoaren inguruko esplorazio teoriko metodologikoa zein enpirikoa mahai gainean jarri dut, beti ere,
|
hizkuntzaren
praktika sozialean ardatz horrek izan dezakeen eragina azpimarratuz. genero perspektibarekin egindako hizkuntzaren azterketa sozialaren bidez, emakume eta gizonen arteko gizarte desberdinkeria
|
|
Sozializazio sexistak
|
hizkuntzaren
praktika sozialean duen eraginari buruz hausnartzeko, 2016an gipuzkoako pasai donibane eta lezoko 12 eta 16 urte bitarteko nerabeekin1 garatutako ikerketa etnografiko batean oinarritu naiz: 2016an ikasketa Feministak eta generokoak Masterrean burutu nuen" euskara generoaren ispiluan barrena:
|
|
Jaime Altuna Ram� rez – Genero identitatearen hizkuntza jokoa. Hurbiltze etnografikoa nerabeen hizkuntza praktiketara da, generoak eragina du elkarren artean ezberdin gisa eraikitzen diren subjektuen (gizonen eta emakumeen) hizkuntzaren erabileran. hori izan zen nire ikerketaren abiapuntua (sozializazio sexistak
|
hizkuntzaren
praktika sozialean duen eragina aztertzea), eta egindako esplorazio teoriko metodologikoan kritika Feministan eta hizkuntzaren antropologian ainguraketa sendoak topatu nituen.
|
|
Hurbiltze etnografikoa nerabeen hizkuntza praktiketara to experience life, culture and society" (eckert, 1989: 247),
|
hizkuntzaren
praktika sozialean aldagai horrek duen eragina aztertu zuen, soziolinguistikan adina eta klase aldagaiekin egiten ziren azterketekin konparatuz eta osatuz. abiapuntu horretatik, eckerten ustez, gizonezkoak eta emakumezkoak azpitalde soziolinguistiko ezberdinetan hazten direnez, hizkuntza erabilera eredu ezberdinak garatzen dituzte.
|
|
Artikulu honetan generoa eta hizkuntza lotzeko ahalegina egin dut, sozializazio sexistak
|
hizkuntzaren
praktika sozialean duen eragina aztertuz. Genero perspektibarekin egindako hizkuntzaren azterketa sozialaren bidez, emakume eta gizonen arteko gizarte desberdinkeria ikusarazi daitekeela uste dut, eta ikuspegi horrek estrategia edo ildo eraldatzaile batzuk eskaini ditzake.
|
|
Hau da, generoak eragina du elkarren artean ezberdin gisa eraikitzen diren subjektuen (gizonen eta emakumeen) hizkuntzaren erabileran. Hori izan da nire ikerketaren abiapuntua (sozializazio sexistak
|
hizkuntzaren
praktika sozialean duen eragina aztertzea), eta egindako esplorazio teoriko metodologikoan Kritika Feministan eta Hizkuntzaren Antropologian ainguraketa sendoak topatu nituen.
|
|
Generoa erdigunean jarrita,. Gender roles and ideologies create different ways for men an women to experience life, culture and society? (Eckert, 1989: 247),
|
hizkuntzaren
praktika sozialean aldagai horrek duen eragina aztertu zuen, soziolinguistikan adina eta klase aldagaiekin egiten ziren azterketekin konparatuz eta osatuz. Abiapuntu horretatik Eckerten ustez gizonezkoak eta emakumezkoak azpitalde soziolinguistiko ezberdinetan hazten direnez, hizkuntza erabilera eredu ezberdinak garatzen dituzte.
|
2018
|
|
Neska eta mutilen artean hizkera modu ezberdinduak genero bakoitzari ezarritako ezaugarrien rolen araberakoak dira, eta oso lotuta daude horren ondorioz batzuk eta besteek garatzen dituzten gorputza dinamikekin. zion (Hernandez 2005: 49). Generoa erdigunean jarrita," Gender roles and ideologies create different ways for men an women to experience life, culture and society" (Eckert 1989: 247),
|
hizkuntzaren
praktika sozialean aldagai horrek duen eragina aztertu zuen, soziolinguistikan adina eta klase aldagaiekin egiten ziren azterketekin konparatuz eta osatuz. Abiapuntu horretatik, Eckerten ustez gizonezkoak eta emakumezkoak azpitalde soziolinguistiko ezberdinetan hazten direnez, hizkuntza erabilera eredu ezberdinak garatzen dituzte.
|