2009
|
|
Begoña Ibarrolak, psikologo eta adimen emozionalean adituak, emozioek gizakion portaeretan berebiziko garrantzia dutela dio; zenbait emoziok ongi egoten laguntzen digutela eta beste batzuek elkarbizitza oztopatzen eta pertsonen arteko harremanetan arazoak sortzen dituztela (Ibarrola, 2009). Beraz, gure helburua
|
hizkuntza
portaeretan eragitea bada, emozioen alderdia aintzat hartzen saiatu behar dugula uste dugu. Hortaz, ez al genuke kontuan hartu hizkuntza normalizazioan gabiltzanok hizkuntzaren inguruan demagun gurasoei, sortzen zaizkien emozioak?
|
2012
|
|
" Ikusten dutena da gurasoek euren artean eta dendetan erdaraz eta beraiei euskaraz" (M1). Horrek haurren
|
hizkuntza
portaerei eragiten diela garbi ikusten du eskolako zuzendariak:
|
|
1970 hamarkadetan herrian gizarte bizitza, plaza eta haurren jostaldiak erdaraz izaten ziren. etxeko euskaldunak ziren haurrak erdararen arau sozialera doitu eta erdaraz hasi ziren beren adinkideekin eta, zenbait kasutan, etxeko helduekin ere. Beraz, eskolak Iruritako haurren
|
hizkuntza
portaerei eragin zien, haurren sozializazio harreman eszentrikoak (hau da, adinkideen artekoak: anaia arreben, lehengusu lehengusinen, ikaskideen, lagunen eta halakoen artekoak) ez ezik, zenbaitetan belaunaldien arteko harremanak ere erdarara mintzaldarazten:
|
2013
|
|
Asanbladak euskaraz funtzionatzen du nagusiki eta, horri esker, euskararen gunetzat jotzen dute. Are gehiago, beste gazte batzuen
|
hizkuntza
portaeran eragin positiboa izaten duelakoan ere badaude.
|
2014
|
|
Laburpena: Euskararen ezagutzatik erabilerarako tartea kezka iturri dugun honetan, gero eta nabariagoa da gazteen
|
hizkuntza
portaeretan eragiteko hobeto ulertu behar ditugula hizkuntza portaerak berak dituen inplikazioak, besteak beste, gazteen beraien identitatearen eraikuntzari dagokionez. Lan honetan, Baionako Bernat Etxepare lizeoko bertso eskolako kideen diskurtsoak aztertu ditut, identitatearen eraikuntzan eta hizkuntza portaeran bertso eskolak berak izan dezakeen eragina aztertzeko.
|
|
Hiztun belaunaldi berriei buruzko azterketek honako hau utzi digute agerian: ezagutzatik erabilerarako tarte hori gainditu nahi bada, hiztun eleaniztunen
|
hizkuntza
portaeretan eragiten duten faktoreetan sakonki arakatu beharra dagoela. Izan ere, beharbada ez dugu bere sakontasunean ulertzen gazte eleaniztun horientzat hizkuntza hautatuak suposatzen duen erronka, bereziki haien identitate hautuei begira.
|
|
Lave eta Wengerek (1991) erabili zuten lehen aldiz JK kontzeptua, eta hamarkada bat geroago berrartu zuten Eckert eta McConnell Ginetek hizkuntzei buruzko ikerketarako (Estatu Batuetako High School ikasleen hizkuntza erabilera aztertzeko, hain zuzen) (Eckert 2001; Eckert & McHiztun belaunaldi berriei buruzko azterketek honako hau utzi digute agerian: ezagutzatik erabilerarako tarte hori gainditu nahi bada, hiztun eleaniztunen
|
hizkuntza
portaeretan eragiten duten faktoreetan sakonki arakatu beharra dagoela.
|
|
Ez zaie ageri, ziurgabetasun linguistikoaren zantzurik. Haatik, ezagutzaz haratago, badira
|
hizkuntza
portaeran eragiten duten beste faktore batzuk, nagusiki, motibazio izanarazleari lotuak.
|
|
BEn antzeko zerbait gertatzen dela dirudi, euskararen erabilerari dagokionez: lehendik motorra martxan baldin badago, BEk
|
hizkuntza
portaeran eragingo du.
|
|
BEn antzeko zerbait gertatzen dela dirudi, euskararen erabilerari dagokionez: lehendik motorra martxan baldin badago, BEk
|
hizkuntza
portaeran eragingo du.
|
2018
|
|
Jarraian, kontzeptu horiek eta beraien arteko loturak aletuko ditugu. Hasteko eta behin, aktibazio hitzak mugimenduarekin eta ekimen kolektiboa martxan jartzearekin du lotura, alegia, gure kasuan
|
hizkuntza
portaeran eragin nahi duen ekimen, mugimendu edo prozesu kolektiboarekin.
|
|
• Egiako euskaraz bizi nahi dugulako ekimenean
|
hizkuntza
portaeretan eragiteko alderdi psikosozialean oinarritutako TELPa jaso zuten (Ferran Suay eta Gemma Sanginés). Hori ardatz hartuta, aholkuen liburuxka egin zuten.
|
2019
|
|
|
Hizkuntza
portaeretan eragitea helburu: 2016an Agurainen «75 ordu euskaraz» eta 2018an Lautadan «11 egun euskaraz»
|
2021
|
|
Orain bizitza uneei barik euskararen aktibazioa eta eraldaketa ahalbideratzen duten espazioetan jarri nahi dugu arreta, espazioaren kontzeptuak, hiztunaren hautu eta erantzukizun indibidualetan argia ipini ordez, talde hautu eta erantzukizunetan ipintzea ahalbideratzen digulako. Hiztunek gizarte harremanak espazio jakinetan dituzte, espazio jakinetan sentitzen dira seguru, ala ez, eta espazio jakinetan izan ditzakete sozializazio berriak eta euren hizkuntza praktiketan aurrera pausuak eman; gainera, subjektibotasunean, hau da, hiztun bezala sentitzen diren eran, aldaketak izan ditzakete eta horrek euren
|
hizkuntza
portaeran eragin. Zentzu horretan, espazioak berebiziko garrantzia dauka mudantza prozesuetan.
|
|
' Haurren aurrean helduok heldu'. Helburua da
|
hizkuntza
portaeretan eragitea eta euskarari lehentasuna ematea umeen erreferente diren helduen artean.
|
|
Umeen hurbileko helduen arteko
|
hizkuntza
portaerari eragiteko sentiberatze eta kontzientziatze saio parte hartzailea antolatu dute' Haurren aurrean, helduak heldu' ekimearen sustatzaileek Elgoibarren. Paula Kasares adituak gidatuko du saioa.
|
|
Besteak beste, bistaratu nahi dute helduek ere badutela zeresana, eta zeregina, euskararen erabileran aurrepausoak emateko orduan. Hasteko, umeen hurbileko helduen arteko
|
hizkuntza
portaerari eragiteko sentiberatze eta kontzientziatze saio parte hartzailea antolatu dute azaroaren 9rako, martitzena. Aita Agirre kulturguneko areto nagusian izango da, 17:00etan hasita.
|
|
Baina nahi beste luzatu daiteke. Topagunetik azaldu dutenez, “umeen erreferente eta gertuko diren helduen arteko
|
hizkuntza
portaeretan eragitea eta euskararen erabilera areagotzea da helburua. Baina ez haurrei hitz egiterakoan, baizik eta helduak beraien artean hitz egiten dutenean”.
|
|
Hasteko, goizean eta arratsaldean helduentzako Unibertso paraleloak EspcapeRooma egongo da Altzagako gaztetxokoan (10:00: 30) eta Josu Murueta kultur etxean (16:40: 00). Ondoren, Paula Kasaresek helduen eta umeen arteko hurbilketarako
|
hizkuntza
portaerei eragiteko sentiberatze eta kontzientziatze saioa eskainiko du; Altzagako gaztetxokoan izango da, 17:30ean.
|