2004
|
|
Azken beltzean, Estatuaren ezpaleko ez diren etnia hizkuntzak tokiz kanpo baitaude espazio politiko horien antolamenduan. Bigarren mailako kontuak dira, beraz,
|
hizkuntza
politika horien ezaugarri xehatuak aletzen ibiltzea; otsoak ez du otsokirik jaten, egur bereko ezpala delako, baina taldean ez du onartuko bere hizkuntza eta kulturakoa ez denik.
|
|
Beharbada,
|
hizkuntza
politika horien kasuistika zabala hartuta, ikusi ahal izango genuke alderik eta zertzelada aipagarririk euren artean. Munduko hizkuntza egoerak milaka kontatu behar ditugunez, ez litzateke oso zuzena izango den denak zaku berean sartzea.
|
2009
|
|
Euskarak inguru itogarria du; eta, horregatik, aldatu behar da, behar bezalako inguru osasungarria eraikitzeko. Menpeko
|
hizkuntz
politika horien babesik eta bultzadarik gorenak gutxieneko mugaren azpitik gelditzen dira, eta ez dute bermatzen euskararen hizkuntz komunitatearen iraunkortasuna. Garaia da hizkuntza eskubideen zapalketa eta menpeko politiken amarruen aurrean oinarri juridiko unibertsalak aldarrikatzeko Euskal Herriarentzat.
|
2014
|
|
Euskararen ofizialtasuna Hakoba Eusko Jaurlaritzaren Herri Erakundeak Koordinatzeko Batzordea bihar bilduko da gaia aztertzeko. Egin izan dituzte bilerak, baina bihar mahai gainean jarriko dute
|
hizkuntza
politika horien inguruan sortutako gatazka. Orain arte egindako informazio eskaerak, salaketak eta auzi eskaera gehienak kontratazioetan jarritako hizkuntza irizpideen ingurukoak izan dira; baina orain, BERRIAk jakin duenez, beste lau esparrutara behintzat ari dira zabaltzen informazio eskariak eta salaketak:
|
2018
|
|
Hizkuntz normalizazioaz ari garenean, hizkuntz politikaz ari gara eta
|
hizkuntz
politika horiek, gizarte eremu eta subjektu guztiei eragiteaz ari gara. Horrek beste modu batean esanda aldaketa/ transformazio soziala eragin beharraz hitz egiten ari garela esan nahi du eta ezinbestean aldaketa sozial horiek hizkuntzari berari dagozkion faktoreez gain, beste gizarte faktoreak ere kontuan hartu lituzke.
|
2021
|
|
Xehe xehe laburbildutako bi
|
hizkuntza
politika horiek, beraz, hizkuntza minorizatu baten biziberritzea bilatzen duten politiken baitan kokatzen direla erran daiteke (Fishman, 1991; Pine, Turin, 2017).
|
|
Arazoa da, gisa horretako biziberritze politika bat, hizkuntza baten monopolioa antolatu eta babestu nahi duen marko juridiko baten baitan obratu nahi dela. Euskararen aldeko anbiziozko
|
hizkuntza
politika horiek frantsesa babesten eta inposatzen duten marko juridikoarekin egiten dute topo egunerokoan.
|
|
Lehengora itzultzea litzateke, eta hizkuntza politika aurrerakoi horiek lege babesik gabe uztea. Ikusten dugu hizkuntza politika ausartak, aurrerakoiak eta euskara benetan lehenesten dutenak egiten diren momentuan epaileak sartzen direla
|
hizkuntza
politika horiek baloratzera eta, are, hizkuntza politikak egitera. Hori oso larria da.
|
2022
|
|
Egia da
|
hizkuntza
politika horien ondorioz euskalduntzea ez dagoela guztion eskura, eta gainera, migraturiko pertsonen aukerak izugarri gutxitzen direla (EPAn euskaraz ikasteko aukerarik ez, eskoletan ez da migraturiko haur zein gazteentzako euskalduntze plan bereziturik garatu, eta abar). Hori salatu behar dugu, arduradunak izendatzea ere garrantzitsua da.
|
2023
|
|
|
Hizkuntza
politika horiek bideratzeko erabiltzen dute udalek euskararen erabilera plana, eta bertan zehazten da administrazioak zer irizpide beteko dituen lau urtez. Zabaletak dio ezen, testuingurua zein den jakinda, planean formulazioak egiteko «direnak eta ez direnak» egiten ibili dutela orain.
|