2008
|
|
55). kuntza horren erabilera publikorako gutxieneko aukerak, hizkuntza horrek gizarte presentzia eta oinarrizko ospea izango duela bermatuz; hortik aurrera, hiztunek edo hiztun izan daitezkeenek ziurtasun handiagoz eta jakinaren gainean bideratu ahal izango dituzte beren aukerak; orduan, hizkuntzak sinbolotzat edota kultura erreferentziatzat hartu lirateke, komunikazio hizkuntzatzat baino gehiago. Gero horrela ohartarazi zuten Kataluniako
|
hizkuntza
politikarekiko eragile kritiko batzuek (Bañeres & Roman� 1994: 40), eremu urriko hizkuntzaren alde aukeratzean, baliteke hiztunek eremu urriko hizkuntza horiek dituzten gizarteen joera orokorrak jarraitzea, hizkuntza ukipeneko hasierako egoera asimetrikoa delako beste hizkuntzarekiko edo hizkuntzekiko.
|
2015
|
|
Diagnosia soziolinguistika horri beste bat gaineratu behar zaio, arras politikoa. Euskararen egoerari buru eginen duen
|
hizkuntza
politikak eragile politiko indartsua behar du. Euskararen Erakunde publikoak ezin du funtzio hori bete.
|
2017
|
|
Hazkunde hau hazkunde krisialdi bilaka ez dadin, eta eraginkortasun handienaren beharraz, dagoeneko
|
hizkuntza
politikaren eragile diren erakundeei, elkarteei eta gizarte zibilari dagokie kontsentsu soziala sendotzea, bakoitzaren jardun esparrua zehaztea eta eragileak gero eta gehiago profesionalizatzea.
|
|
– Eskubide arrunta ahal bezainbat baliatuz,
|
hizkuntza
politikaren eragile pri
|
|
Beste onura bat ere badu: maiz elkartetan antolatuak diren
|
hizkuntza
politikako eragileak egituraketa eta profesionalizazio logika batean sartzea, hain zuzen.
|
|
Erakunde lankidetzaren baitan, euroeskualdeko eta PLE ko hiru lurraldeek interes handia lukete hizkuntza politika lehentasunetan sartzeko, beren egitasmo aman komunei balizko baliabideak emateko. Baliabide hauek mugaz gaindiko
|
hizkuntza
politikaren eragileek erabiliko lituzkete, baita euroeskualdeak berak ere, Lurralde Lankidetzarako Europako Taldearen estatusa duelako.
|
2018
|
|
Mondragon Taldearen deszentzalizazio ikuspegiari esker (lantegiak, unibertsitatea... eskualde desberdinetan kokatuz) prozesu hau nolabait leundu da. Roberto Manjonek dioen moduan, lurralde politika
|
hizkuntz
politikaren eragile nagusia da eta, zoritxarrez, erabat kontra dugu, AHT esaterako. Lurralde politika errotik aldatu behar dugu eta egitura eta enpresa berriak ingurune euskaldunetan kokatu behar dira, euskara normalizatu nahi badugu.
|
2019
|
|
Horretan ere, artez uztartu behar dira Euskaltzaindiaren betiko zereginak, alegia, euskara batuari buruzko formulazio linguistikoa eta sustatze lana, Akademiaren sortzaileek jarri zituzten Iker eta Jagon sailetan, hurrenez hurren. Historian zehar horren adibideak ugari dira Euskaltzaindiaren eginetan, eta garai hauetan ere
|
hizkuntza
politikaren eragile publiko zein pribatuekin ondu beharrekoak, eta horiekin batera jokatu behar du Euskaltzaindiak euskara batuaren aldeko hizkuntza politika sendoa egiten.
|
2023
|
|
Udaletako hizkuntza politiketan akuilu izan ziren euskararen ordenantzak eskatuz edo udaletan euskara zerbitzuak sortu zitezen aldarrikatuz. Dena egiteko zegoen garaian, euskara elkarteak
|
hizkuntza
politikan eragile aktiboak izan ziren.
|
|
Euskarazko erabilera normalaren aldeko lege norabidetze berri horrekin bat eginez, aktore edo eragile berri bat sortu da, hizkuntza planifikazioa eta araubidearen garapena baldintzatzera etorri dena. Auzitegi Konstituzionalean eta justizia administrazioko gainerako epaitegi eta auzitegietan azken urteotan modu sistematikoan ezagutarazten ari diren epaiek argi uzten dute epaitegiak
|
hizkuntza
politikaren eragile bihurtu direla, joera murriztaile eta mugatzailea ezarriz. Erabakiek hizkuntza normalizazioan egindako aurrerapenak susmopean daudela sentitzera garamatzate.
|
|
Konstituzionaleko eta jusitizia administrazioko gainerako epaitegi eta auzitegietako azken urteotako epaiek argi uzten dute epaitegiak
|
hizkuntza
politikaren eragile bihurtu direla errespetatzen du, inolako diskriminaziorik gabe. 13 artikuluak xedatzen duenez:
|