2000
|
|
Orain arteko Nafarroako Gobernuek halako" laisser faire" politika kontrolatua eraman dute, oro har, Hizkuntza Politika Zuzendaritzaren ekimen ugarirekiko eta euskal mugimendu guziarekiko. Hemendik aurrera badakigu konplizitate horiek bukatu direla eta
|
Hizkuntza
Politikak berak euskararen garapenerako kaltean jokatuko duela modu aktibo eta eraginkorrean.
|
|
1937ko abenduaren 17ko Ordena ez zen asmo eta jite horretako lehenengoa: lehenagoere Gobernu espainolak eginda zuen saioren bat elizetako
|
hizkuntz
politika bere gisaramoldatzeko. Gerrate bat, eta halako zama ideologikoa zekarrena?
|
2002
|
|
Hizkuntza politika molde batek zer eman duen ikusten ari gara apurka, erakundeetatik, udaletxeetatik, elkarte pribatuetatik...
|
Hizkuntza
politika bera, diru kopuruak... Aldaketarik somatzen al da aurrera begira?
|
2005
|
|
Orain arte harmailetan egon denak, hizkuntza politikaren porrotaz hitz egingo du; nik, aldiz, hiztunak ez ezik erabilera eremuak ere irabazi ditugula eta, hargatik, aurrera egin dugula ikusten dut oso garbi, baina 80ko hamarkadan zehar zehaztu zen
|
hizkuntza
politikak bere onenak eman dituela ere antzematen dut. Abagune berri honetan, Euskal Herrirako hizkuntza politika bakar bat eratu beharraz, lege geriza komuna erdietsi beharraz arituko denik izango da bazterretan, baina, diskurtso hori ez da errealitatean ardazten, antzua eta erosoa da, demagogia da.
|
2007
|
|
Zehatz mintzatzera, ikuspegi linguistiko hori ez da Iraultzarena besterik gabe877, doi doi Terrorearena baizik878 Eta Terrorean ere, politikoki, joera batena baino ez agian (onirizten ote zuen le citoyen Garat ek?); alderantziz, pentsamolde gisa, biziki iraultzaileak ez ziren sektoreetan ere, Frantzian aski zabaldua zen antza. Beste kontu bat da, gerora Estatu frantses demokratikoak, Hirugarren Errepublikaz gero batik bat (beraz, mende osoa geroago) eta gaur arte, hizkuntza gutxiendarrekaz ikusmolde terrorista horixe bera879, eta orokorki, etorri lehenagotik zetorren, eta jakobinoek finkatu egin duten
|
hizkuntz
politika bera jarraituko duela (barnerrian uniformitatea, atzerrian espantsioa). Alabaina, mito gisa, Iraultza ikus daiteke dena bat eta bil bereizgabeki, dena goratzeko edo dena beheratzeko bada.
|
2009
|
|
Hizkuntzen berdintasuna eta oreka soziala helburu dugulako baldin bada beharrezko hizkuntza politika, ezinezkoa da
|
hizkuntza
politika bera neutrala izatea eta herri aginteak hizkuntza kontuetan neutralak izatea. Herri aginteak hizkuntza kontuetan ez dira behatzaile, protagonista baizik.
|
2010
|
|
hizkuntza erroldek hamaika aplikazio dituzte, baina haien azken helburua hizkuntza gutxitua garatzeko neurririk egokienak planifikatzeko tresna baliagarria izatea da. Modu berean, sen onak esaten digu ezin dela
|
hizkuntza
politika bera aplikatu gehiengoa elebiduna den eremu batean eta berreskurapen prozesua hasiberria den beste batean. baina honetan datza gure arazo handia: normalizazioa ez dela asmo handikoa, estatuaren menpeko egiturei dagokienez. hain zuzen ere, datorren urtean egin behar da europako kontseiluaren menpeko adituen batzordearen hurrengo txostena. azken txostenean, 2008koan, ez zen oso toki onean uzten espainiako estatuak euskararen normalizazioprozesuan zuen jarrera. izan ere, txostenak zituen gaikako zazpi ataletatik soilik irakaskuntzari zegokionean egiten ziren nagusiki iruzkin positiboak, batez ere lehen eta bigarren hezkuntzari zegokienez; hau da, neurri handi batean autonomia erkidegoko gobernuaren menpe dagoen arloan. egiaztapen triste hori alde batera utzita, txostenean bertan ere estatuko hizkuntza lege bat onartzearen alde egiten zen, europako beste hainbat estatuk onartu duten bezala, bertan hitz egiten diren hizkuntza guztien berariazko aitortza xehatua egiteko eta erabiltzaileek dituzten
|
2012
|
|
Euskararen Erakunde Publikoa (EEP) egiten ari den
|
hizkuntza
politikak bereak eman dituela esan duzue.
|
|
• hizkuntz politikak: Azken 25 urteotan euskal herri osoko instituzio publikoetatik bideratutako
|
hizkuntza
politikek bere horretan badiraute, euskara ez da egundo normalizatuko.
|
|
Hizkuntza baten edo bestearen aldeko hautua egiten dugunean, gaztelera hautatzea erabakitzen dugunean, ez gara euskararen erabileMertxe Mujika – Euskararen ezagutza eta erabilera, motibazio eta borondate kontua rari egiten diogun kalteaz jabetzen. Normaltzat jotzen dira, maiz, elkarri jartzen dizkiogun oztopoak, erabilera publikorako dauden gabeziak; dena gazteleraz egin beharra onartua dugu hein batean.Eta jarrera hori, identitate eta militantzia ez nahiko hori, nola irauliko dugun pentsatzeko ordua da. Sustapen eta prestigioa emateko garaia da,
|
hizkuntz
politikatik bertatik bultzatu beharreko prestigioa, euskaraz aritzea onuragarria dela eta inori kalterik egiten ez diola zabaltzeko garaia.
|
|
2000tik aurrera
|
hizkuntza
politikak bere horretan dirau, oro har; alegia, tirabira handiekin. Adibidez, otsailaren 10eko 29/ 2003 Foru Dekretuak euskararenerabilera arautzen du Nafarroako Administrazio Publikoan (2003ko otsailaren 12koNAO), baina Nafarroako Auzitegi Nagusiak maiatzaren 20an emandako 585/ 2004epaiaren bidez dekretu horren aurka jarritako errekurtsoaren ebazpena kaleratzendu:
|
2014
|
|
Bestela erranik: bi toki desberdinetan
|
hizkuntza
politika bera ezarrita ere, emaitzak ez dira berdinak izanen baldin eta oinarrikoegoera soziolinguistikoak desberdinak badira (adibidez, toki batean euskara kalean ausarki erabiltzen bada eta beste batean guti, emaitzak ez dira berdinak izanen).
|
|
Orobat adierazten du konstituzioak espainol guziek dutela gaztelania jakin beharra eta hura erabiltzeko eskubidea. Artikulu horren arabera garatzen dira EAEn eta NFKn legediak, mugatzeko eta zehazteko hala
|
hizkuntza
politikak bere osotasunean nola hezkuntzaren esparruan bereziki. Ondoko lerroetan esparru horretako hainbat alderdiz ariko gara, bai EAEri dagokionez eta bai NFKri ere.
|
2015
|
|
• Itun berri bat egitea, Euskararen Erakunde Publikoko instituzio kide bakoitza engaiatuz, hizkuntza politika azkartzera eta instituzio bakoitzak
|
hizkuntza
politika bere eskumen eremuan gauza dezan;
|
2016
|
|
«Historikoki nahasiegiak egon dira politika eta euskara edo kultura. Inoiz salatu izan da
|
hizkuntza
politikak bere jardunean gehiago duela politikatik hizkuntzatik baino. Euskalgintza sozialaren kohesio eta nortasun faltak, batetik, eta alderdien interes partidistek, bestetik, onura ez baino kalte egin diote euskararen munduari».
|
2018
|
|
Eta
|
hizkuntza
politika bera da lurraldearen barneko desoreka handien eragile, Thomas Pierreren370 arabera. Ez ofiziala izatearen ondorioz, euskara hizkuntza" erregional" edo" etniko" gisa ikusten da Euskal Herri kontinentalean, eta EAEn" eguneroko esfera sozial publikora" zabaldu da eta galduxe du izaera" etnikoa".
|
2021
|
|
Batetik, hezkuntza sistemaren oinarrietako bat den
|
hizkuntz
politikak berak ere porrot egin duelako, bistakoa baita emaitza apalak eman dituela, oraindik ere, horrenbeste urteren ostean, gehiengoa" erdarazko munduan murgildurik baita", Iztuetaren hitzetan. EAEko elebidunaren hizkuntza politika agorturik dago, eredua baliagarria den bakarra dela erakusteaz gain, ez duelako betetzen, inondik inora, legeak markatzen duen helburua, hots, Derrigorrezko irakaskuntza bukatzean ikasle guztiak elebidun izango direla.
|
2023
|
|
Arrazoiak ugari dira. Administrazio publikoak
|
hizkuntza
politika bere agendan izate hutsak gizarte presioan eta premia sentsazioan eragiten du, adibidez. Euskararen auzia teknifikatzeak ere, gizarte mugimendu sendo baten beharraren premia lausotzen du.
|
|
Orain dela urte batzuk Euskal Konfederazioak egindako prospekzioak aipatu ditu:
|
hizkuntza
politika berarekin segituz geroz, 2035ean %15era jautsiko litzateke euskaldunen proportzioa.
|