2009
|
|
Amezaga, Arana eta Azpillagaren irudiko (2010: ork. gabe), berriz, «zuzentzailea mugarria izan zen euskara informazioaren teknologia berrien munduan sartu zuen neurrian; zeregin nekeza inguruan nagusi diren hizkuntzen gramatika egiturarekin zerikusirik ez duen hizkuntzarentzat,
|
hizkuntza
nagusi horien inguruan garatu baita halakoak egiteko oinarrizko teknologia gehiena. Bestalde, zuzentzaile horrek euskara teknologia berrietara egokitzeko moduko hizkuntza delako irudia finkatzen lagundu ez ezik, ikaragarri lagundu zuen artean estandarizatu eta arautzeko prozesuan zegoen ortografia hedatzen ere; ez dugu ahantzi behar literaturako euskara batua 60 hamarkadaren amaieran sortua zela.
|
2010
|
|
taxelhit, tamazight eta tarfit. Hiru dialekto edo
|
hizkuntza
nagusi horien arteko diferentziak nahiko handiak dira, eta hitz solte edo esaldi laburren batzuk salbu, normalean bateko hiztunak ez die besteetakoei entenditzen.
|
2011
|
|
Ez da" normala", jakina, munduko 6.000 hizkuntza ingururen normaltasun patroitzat ingelesaren, frantsesaren, gaztelaniaren eta, oro har," bere etxean" nagusi diren hizkuntzen egoera hartzen bada" norma" tzat. Munduko hizkuntza guztien ehuneko bostera ez dira ordea
|
hizkuntza
nagusi horiek, urrundik ere, iristen. Eta besteok?
|
2016
|
|
Baina, frantses antzerkia eta Espainian egin antzerkia oihartzun handiagokoak dira, autore ezagunen obrek kritikari askoren azterketarik iragan dira. Obra nagusiak eman dira bi
|
hizkuntza
nagusi horietan. Hauek ziren euskal antzerkiaren lehen auzoak, bi hizkuntza hedapen handikoak honetara ekarri nahi izan ditugunak lerro ezagunenak hartuz.
|
2018
|
|
belaunez belauneko geroratzea. Transmisio tasak altuak omen dira, baina zalantzak ditut transmisio horren kalitateaz, sarritan familia barnean gaztelania (edo frantsesa) ere aldi berean eta, akaso, are indartsuago transmititzen delako, zenbaitetan albo
|
hizkuntza
nagusi horiek familian ere nagusitzen direlako eta, itxuraz, euskarari lehen urteetan sarritan ematen zaion lehentasunari ez zaiolako gero familia guztietan eusten. Askok itxuraz uste duten baino ahulxeago da belaunez belauneko transmisio hori, nire ustez.
|
|
Bi
|
hizkuntza
nagusi horiez gain, hizkuntza fino ugrieraren familian badira senide xume gehiago. Errusian, familia horretako hizkuntzak hitz egiten dira, komunitate txikitan baina eremu zabal batean.
|
2021
|
|
Kulturarteko hezkuntza elebiduna deiturikoak ere (Educación Intercultural Bilingüe, EIB) oso emaitza eskasak lortu ditu, bereziki Latinoamerikan. Eskoletan tradizio luzea izan arren ez dute lortu bertako hizkuntzen menpekotasun egoera gainditzerik; are gehiago, hizkuntza hegemonikoen zerbitzuan garatutako eskolak direla esan daiteke, alegia, populazio indigenak
|
hizkuntza
nagusi horiek hobeto/ azkarrago ikas ditzaten erabili izan dira. Ikasle indigenentzat soilik eskaini izan direnez oso eragin murriztua izan dute hizkuntza horien prestigioa indartzeko, transmisioa eta erabilera ziurtatzeko; ikasle elebidunek lor dezaketen norbanako garapenean ere emaitza eskasak izan direla ikusi dugu, eta hala adierazten dute adituek (Flores Farfan, 2019).
|