2010
|
|
euskaldunak garelako edo izan nahi dugulako, lana topatzeko edo ikasketak jarraitu ahal izateko, lagunekin hitz egin ahal izateko edo lagunak egiteko, jaso dugun kultur aberastasuna gordetzeko, kultur ondarea zaintzeko, arbasoen altxorrari jarraitzeko e.a. baina zaila egiten da izan nahian oinarritutako zergatia arrazoitzea. Jakina da arrazoizkoena agian
|
hizkuntza
nagusia erabiltzea izango zela. errazagoa izango zitzaigun denoi, denok erdaraz hitz egingo bagenu. baina orduan ez ginateke geu izango, geu izan nahi dugu ordea eta ez beste zerbait. gutxiengotua den hizkuntza batek esplikatu beharra izaten du bere izanaren zergatia, zergatik den azaldu behar du, arrazoitu. baina hizkuntza nagusi baten kasuan ez da sekula galdera hori egiten:... zergatik hitz egiten duzu gaztelaniaz edo frantsesez?. hizkuntza nagusiak ez du justifikazio beharrik, hizkuntza hauen eguneroko erabilerak justifikatzen baitu bere erabilera. gutxiengotua denak berriz bai. izaten jarraitzeko arrazoiak eskatzen zaizkio hizkuntza nagusiak dituen bezala, logika, argumentu arrazionalak, erabilerak edo hizkuntza baten praktikak indartzen dituen arrazoiak. gizartean maila ahulena duen hizkuntza erabiltzen duen hiztunari motibazioak eragiten dio hizkuntza hori erabiltzen jarraitzea. ez du erabiltzen hizkuntza gehiengoak hitz egiten duen hizkuntza delako, berezkoa duen hizkuntza —edo berezko egin duena— gorde nahi duelako baizik. hizkuntza gutxituari edo hil zorian dagoenari, balio gutxiago aitortu ohi zaio gizartean eta bizirik mantentzeak pena merezi ote duen ere galdetzen da. batzuen aldetik ukatu nahi den arren, euskarak badu bere errealitatea ordea. gu bagara, euskaraz bizi gera eta hala bizitzen jarraitu nahi dugu. garelako izaten jarraitu nahi dugu, bada errealitate bat eta hori gorde nahi dugu. gure zergatia ez da arrazoian oinarritzen, motibazioan baizik, borondatezkoa da, baina badu errealitatea. euskararen berreskurapenarekin euskararen errealitate hori sendotu nahi dugu bere biziraupenari eutsi ahal izateko.
|
2014
|
|
Elkarrekiko modu positiboan identifikatzen dira, eta identifikazio positibo horrek indartzen ditu bai gogoetarako joera eta baita euskararen erabilerarako joera ere. Hala, BE bezalako JK bateko partaide izatea izan liteke hizkuntza ibilbideko zenbait momentutan helduleku baliagarri, izan euskararen erabilerarako joera mantentzeko, zein
|
hizkuntza
nagusia erabiltzetik euskara erabiltzera iragateko. •
|
2015
|
|
Halandaze, Jokin Zaitegik propositu fundazionala du, hau da, Zaitegik lexiko berria osotu nahi du zitologiaren eta, oro har, biologiaren alorrerako, baina erabat bestelakoa Europako
|
hizkuntza
nagusietan erabiltzen den teknolektoaren aldean. Eta, hain zuzen, bestelakotasun horrek bihurtu digu" Kizkiña" ininteligible eta inpraktikable.
|
2016
|
|
Hemen, nolazpait, antzerkia hizkuntza gutxituari lotuz herri antzerki gisa definitzen du. Herriak ez du
|
hizkuntza
nagusia erabiltzen, beste hizkuntza ezagutzen du. Hizkuntza horretan antzerkia sortzen da.
|
2018
|
|
Elebiduna, hiztun baten bizimodu arruntean, egoera soziolinguistikoa ren arabera,
|
hizkuntza
nagusia erabiltzera behartuko duena sarri askotan komunikazioa izango bada. Hau da, egoerak mugatzen du, hein eraginkorrenean, elebidunen hautu linguistikoa, ez euskaldunen kontzientzia, ezta hiztunen guraria ere. ez direla inoiz errealitate linguistiko hutsa izaten.
|
|
Horrek ez du esan nahi euskaldunen batek itxaro daitekeena baino gehiago ezin erabil dezakeenik; ezta beste elebidunen batek, ahal izanik ere, euskara ez erabiltzea deus ere. Kontua da, elebiduna, hiztun baten bizimodu arruntean, egoera soziolinguistikoaren arabera,
|
hizkuntza
nagusia erabiltzera behartuta dagoela sarri askotan komunikazioa izango bada. Hau da, egoerak mugatzen du, hein eraginkorrenean, elebidunen hautu linguistikoa, ez euskaldunen kontzientzia, ezta hiztunen guraria ere.
|