2002
|
|
Kanada. Kanadan etnia aniztasuna kaleetan antzematen den zerbait da,
|
hizkuntza
komunitateak bizi bizi daude kalean, zer isla du errealitate askotariko horrek hedabideetan?
|
2007
|
|
• Tuteran haur eta gazteen erabilera altua. Aztertu litzateke bertako euskal
|
hizkuntza
komunitatearen bizi eta harreman estrategiak nolakoak diren euskara ezagutza hain datu apalak hain erabilera handia emateko.
|
2010
|
|
Jardunaldi horien bidez, euskaraz bizi nahiaren kontzientzia agertu eta ikuspegi berri bat ireki nahi izan zuten tolosarren artean. horretarako, tolosako bizitza sozialaren gizarte sektoreekin harremanetan jarri ginen, sektore bakoitzeko pertsonarik erreferenteenak parte hartu zuten eta ateak ireki zizkioten euskararen erabilerari: ...en euskara batzordeak" Euskara, beste edozein hizkuntza bezala, identitate nazionalaren ezaugarri izateaz gain, gaur egun euskaldun eta erdaldunen artean eztabaida handiak eta askotan aurkako jarrerak sortarazten dituen gaia da"..." Jardunaldi hauen helburua zera da... partaidetzarik handieneko eztabaida eragitea... euskararen normalkuntzarako norabide oinarrizkoak ezartzeko... gure
|
hizkuntza
komunitateak bizirik irauteko eta hiritar harremanak hobeagotzeko balio izango baitu" 5 eta iñakik honela hitz egin zuen: " Hizkuntza bat ez da hiltzen ez bizitzen, erabili edo ez erabili egiten da.
|
|
4
|
Hizkuntza
komunitatearen bizi legeak
|
|
Horren haritik, bada,
|
hizkuntza
komunitatearen bizi legeak erakustea da, zalantzarik gabe, zeregin garrantzitsuena. Estatuak nahi duena, egin behar duena eta ahal dezakeena, bada, sakon aztertu izan da jada duela milaka urtetik hona.
|
|
Estatu pentsaerak alde batera uzten —edo ebidente bezala aurresuposatzen— dituen hizkuntza komunitateen berezko eskubideak eta balioak, baina, askoz ere zehaztasun gutxiagorekin izan dira argituak. Horrela, bada, pentsaezina dirudi, egiaz, politikari arduradunek —ondorio katastrofikoko eta guk zuzenean bizi izandako— hainbat erabaki hartuko lituzketenik, baldin eta beraiek
|
hizkuntza
komunitateen bizi legeei buruzko gutxieneko irudikapena eduki izan balute. (Eta horren inguruan nolabaiteko zeregina jokatu zuen saiakera linguistiko bakarra —1918ko A. Meilletsen Les langues dans l’Europe nouvelle liburua— aholkulari ez nahikoa izan zen zoritxarrez).
|
|
Nola epaitu behar da jarduera bat, zeinek —itxurazko estatu interesei jarraituz— hizkuntza inperialismoaren politika bat bultzatzen duen, eta, horrela, kanpoeta barne politikan hainbat arrisku sortarazten dituen, arrisku horiek, egiaz, naturaren beharrez agertzen direlarik eta oinarrizko indarrak askatzen dituztelarik, hain zuzen, aldaezina den giza lege espirituala —botere mailako arbitrariotasunaren aurrean— borrokara deitzen duten indarrak!!! Hizkuntza komunitate bat bere errotiko izaeran zer den ezagutu duen batek, bada, zalantzarik gabe onartuko du estatu mailako zereginak eta ikuspuntuak modu jakin batean ikusi eta argitu behar direla, hala nola,
|
hizkuntza
komunitatearen bizi legeekiko halako gatazkak saihesteko moduan. Eta horri jakite bereizi bat dagokio, alegia, hizkuntza komunitateak zertarako existitzen direnari buruzko jakite bat, eta, bide batez, beroriek euren ama hizkuntzekiko interakzioan —eta giza osotasuna dela eta— egin behar dutenari buruzko jakite bat.
|
|
hizkuntzalaritzarentzat, bada, ama hizkuntzen ikerketa bezain premiazkoa da ere hizkuntza komunitateen ikerketa. Hizkuntzalaritza ez da guztiz errugabea baldin eta guk, hainbat eta hainbat lekutan,
|
hizkuntza
komunitateen bizi legeen aurkako erabakiak hartzen baditugu. Ze bere zereginetako bat, finean," hizkuntza komunitatearen" gertaeraren baitan gordeta dagoenaz kontzientziatzea da, eta baita hizkuntza komunitate bakoitzaren eta berorren ama hizkuntzaren arteko elkarreraginetik historian zehar sortutakoaz kontzientziatzea ere.
|
|
Hizkuntzalaritzak, finean, gertaera horietan sakondu behar du eta, adibide historikoak erabiliz, lotura horiek nola funtzionatzen duten eta gertakari ezberdinak zer legeren arabera kateatzen diren argitu behar du. Eta egiaz posible izan behar du ulertzea —bereziki bizikidetzaren bestelako indarren beharrak serioski aztertzen dituztenen artean—
|
hizkuntza
komunitateen bizi erritmoak luzera handiko uhin mugimendua osatzen duela. Horrexegatik, bada, erritmo horrek ezin du bere burua eguneroko gertakizunetara egokitu; alderantziz, egiazko edo ustezko eguneroko beharren arrakasta aukerak dira eraginik jasaten ez duten baldintza haien arabera neurtu behar direnak.
|
|
Ondoren, komunitate forma horiek giza bizitzaren antolaketarako ezinbestekoak direla adierazi behar dugu, horretarako hizkuntza komunitatearen legearen balio orokorretik abiatuko garelarik. Hizkuntza komunitatearen eta ama hizkuntzaren arteko interakzioak, orduan, agerian utziko du zein den haren sakoneko esanahia ulertzeko bidea, ze hizkuntz indarren eragiteko formak
|
hizkuntza
komunitatearen bizitzeko beharretan oinarritzen dira. Horrekin, bada, posible izango da hizkuntza komunitatea bera bestelako giza komunitate formen artean sailkatzea, baita bere funtzioetatik abiatuz bere bizi legeak ulertzea ere.
|
2015
|
|
Baldintzak: Gaur egun Europan
|
hizkuntza
komunitateek bizi dituzten baldintzekin desorekak eta desberdintasunak ematen dira. Hizkuntzen garapenerako baldintza sozial, politiko eta ekonomiko egokiak bermatuz soilik babestu daiteke hizkuntza aniztasuna.
|
2017
|
|
Euskaldunentzat hori biziki garrantzitsua da. Beren hizkuntzaz harro tasuna ematen die,
|
hizkuntza
komunitate bizi bateko kideak sentitzen baitira.
|
2019
|
|
Ondorioa argia da, software irekia hizkuntza gutxituek jendeak egunero erabiltzen dituen trepetetara iristeko aukera da. taulan kategoria bakoitzeko programa ospetsuenak jarri ditut, eta harritzekoa da software ireki handi guztiek euskarazko bertsioa izatea. horren atzean euskal
|
hizkuntza
komunitate bizia dago. hala ere, software itxiak baditu zenbait hutsune. Ahulgune horien artean larriena merkatu kuota da, software itxiek, dirua, boterea eta, zenbaitetan, kalitate hobea tarteko, merkatua monopolizatu ohi dutelako.
|
|
Euskaldunon
|
hizkuntza
komunitateak bizi izan duen barne eraldaketa sakon honi umorezko begirada erantsi nion Campus aldizkariaren 75 alean, euskaldunon gaur egungo 10 tribu nagusiak aurkeztuz. Kasu bakoitzean, beren burua nola aurkeztuko luketen aipatzen nuen, beren ezaugarri nabarmenenak zehazten nituen eta darabilten idazkeraren adibide bat ematen nuen, esaera eredu bati jarraikiz.
|
|
Euskara lokarri, elkargune eta zoru komun izango duen gizartea eraiki nahi badugu, ezinbestekoa da euskararen gaia blindatzea. Gure helburua ez baita bakarrik jendeak hizkuntza bat edo gramatika bat ikastea,
|
hizkuntza
komunitate bizi eta aktibo baten partaide izatea baizik.
|
|
Hizkuntza komunitate batzuen indarra eta posizioa ulertzeko faktorerik nagusiena estatua da, estatua baita
|
hizkuntza
komunitateei bizi indar eta legitimazio gehien ematen dien faktorea (estatu hizkuntzen kasuan) edo kentzen diena.
|