Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 16

2002
‎Kanada. Kanadan etnia aniztasuna kaleetan antzematen den zerbait da, hizkuntza komunitateak bizi bizi daude kalean, zer isla du errealitate askotariko horrek hedabideetan?
2007
‎• Tuteran haur eta gazteen erabilera altua. Aztertu litzateke bertako euskal hizkuntza komunitatearen bizi eta harreman estrategiak nolakoak diren euskara ezagutza hain datu apalak hain erabilera handia emateko.
2010
‎Jardunaldi horien bidez, euskaraz bizi nahiaren kontzientzia agertu eta ikuspegi berri bat ireki nahi izan zuten tolosarren artean. horretarako, tolosako bizitza sozialaren gizarte sektoreekin harremanetan jarri ginen, sektore bakoitzeko pertsonarik erreferenteenak parte hartu zuten eta ateak ireki zizkioten euskararen erabilerari: ...en euskara batzordeak" Euskara, beste edozein hizkuntza bezala, identitate nazionalaren ezaugarri izateaz gain, gaur egun euskaldun eta erdaldunen artean eztabaida handiak eta askotan aurkako jarrerak sortarazten dituen gaia da"..." Jardunaldi hauen helburua zera da... partaidetzarik handieneko eztabaida eragitea... euskararen normalkuntzarako norabide oinarrizkoak ezartzeko... gure hizkuntza komunitateak bizirik irauteko eta hiritar harremanak hobeagotzeko balio izango baitu" 5 eta iñakik honela hitz egin zuen: " Hizkuntza bat ez da hiltzen ez bizitzen, erabili edo ez erabili egiten da.
‎4 Hizkuntza komunitatearen bizi legeak
‎Horren haritik, bada, hizkuntza komunitatearen bizi legeak erakustea da, zalantzarik gabe, zeregin garrantzitsuena. Estatuak nahi duena, egin behar duena eta ahal dezakeena, bada, sakon aztertu izan da jada duela milaka urtetik hona.
‎Estatu pentsaerak alde batera uzten —edo ebidente bezala aurresuposatzen— dituen hizkuntza komunitateen berezko eskubideak eta balioak, baina, askoz ere zehaztasun gutxiagorekin izan dira argituak. Horrela, bada, pentsaezina dirudi, egiaz, politikari arduradunek —ondorio katastrofikoko eta guk zuzenean bizi izandako— hainbat erabaki hartuko lituzketenik, baldin eta beraiek hizkuntza komunitateen bizi legeei buruzko gutxieneko irudikapena eduki izan balute. (Eta horren inguruan nolabaiteko zeregina jokatu zuen saiakera linguistiko bakarra —1918ko A. Meilletsen Les langues dans l’Europe nouvelle liburua— aholkulari ez nahikoa izan zen zoritxarrez).
‎Nola epaitu behar da jarduera bat, zeinek —itxurazko estatu interesei jarraituz— hizkuntza inperialismoaren politika bat bultzatzen duen, eta, horrela, kanpoeta barne politikan hainbat arrisku sortarazten dituen, arrisku horiek, egiaz, naturaren beharrez agertzen direlarik eta oinarrizko indarrak askatzen dituztelarik, hain zuzen, aldaezina den giza lege espirituala —botere mailako arbitrariotasunaren aurrean— borrokara deitzen duten indarrak!!! Hizkuntza komunitate bat bere errotiko izaeran zer den ezagutu duen batek, bada, zalantzarik gabe onartuko du estatu mailako zereginak eta ikuspuntuak modu jakin batean ikusi eta argitu behar direla, hala nola, hizkuntza komunitatearen bizi legeekiko halako gatazkak saihesteko moduan. Eta horri jakite bereizi bat dagokio, alegia, hizkuntza komunitateak zertarako existitzen direnari buruzko jakite bat, eta, bide batez, beroriek euren ama hizkuntzekiko interakzioan —eta giza osotasuna dela eta— egin behar dutenari buruzko jakite bat.
‎hizkuntzalaritzarentzat, bada, ama hizkuntzen ikerketa bezain premiazkoa da ere hizkuntza komunitateen ikerketa. Hizkuntzalaritza ez da guztiz errugabea baldin eta guk, hainbat eta hainbat lekutan, hizkuntza komunitateen bizi legeen aurkako erabakiak hartzen baditugu. Ze bere zereginetako bat, finean," hizkuntza komunitatearen" gertaeraren baitan gordeta dagoenaz kontzientziatzea da, eta baita hizkuntza komunitate bakoitzaren eta berorren ama hizkuntzaren arteko elkarreraginetik historian zehar sortutakoaz kontzientziatzea ere.
‎Hizkuntzalaritzak, finean, gertaera horietan sakondu behar du eta, adibide historikoak erabiliz, lotura horiek nola funtzionatzen duten eta gertakari ezberdinak zer legeren arabera kateatzen diren argitu behar du. Eta egiaz posible izan behar du ulertzea —bereziki bizikidetzaren bestelako indarren beharrak serioski aztertzen dituztenen artean— hizkuntza komunitateen bizi erritmoak luzera handiko uhin mugimendua osatzen duela. Horrexegatik, bada, erritmo horrek ezin du bere burua eguneroko gertakizunetara egokitu; alderantziz, egiazko edo ustezko eguneroko beharren arrakasta aukerak dira eraginik jasaten ez duten baldintza haien arabera neurtu behar direnak.
‎Ondoren, komunitate forma horiek giza bizitzaren antolaketarako ezinbestekoak direla adierazi behar dugu, horretarako hizkuntza komunitatearen legearen balio orokorretik abiatuko garelarik. Hizkuntza komunitatearen eta ama hizkuntzaren arteko interakzioak, orduan, agerian utziko du zein den haren sakoneko esanahia ulertzeko bidea, ze hizkuntz indarren eragiteko formak hizkuntza komunitatearen bizitzeko beharretan oinarritzen dira. Horrekin, bada, posible izango da hizkuntza komunitatea bera bestelako giza komunitate formen artean sailkatzea, baita bere funtzioetatik abiatuz bere bizi legeak ulertzea ere.
2015
‎Baldintzak: Gaur egun Europan hizkuntza komunitateek bizi dituzten baldintzekin desorekak eta desberdintasunak ematen dira. Hizkuntzen garapenerako baldintza sozial, politiko eta ekonomiko egokiak bermatuz soilik babestu daiteke hizkuntza aniztasuna.
2017
‎Euskaldunentzat hori biziki garrantzitsua da. Beren hizkuntzaz harro tasuna ematen die, hizkuntza komunitate bizi bateko kideak sentitzen baitira.
2019
‎Ondorioa argia da, software irekia hizkuntza gutxituek jendeak egunero erabiltzen dituen trepetetara iristeko aukera da. taulan kategoria bakoitzeko programa ospetsuenak jarri ditut, eta harritzekoa da software ireki handi guztiek euskarazko bertsioa izatea. horren atzean euskal hizkuntza komunitate bizia dago. hala ere, software itxiak baditu zenbait hutsune. Ahulgune horien artean larriena merkatu kuota da, software itxiek, dirua, boterea eta, zenbaitetan, kalitate hobea tarteko, merkatua monopolizatu ohi dutelako.
‎Euskaldunon hizkuntza komunitateak bizi izan duen barne eraldaketa sakon honi umorezko begirada erantsi nion Campus aldizkariaren 75 alean, euskaldunon gaur egungo 10 tribu nagusiak aurkeztuz. Kasu bakoitzean, beren burua nola aurkeztuko luketen aipatzen nuen, beren ezaugarri nabarmenenak zehazten nituen eta darabilten idazkeraren adibide bat ematen nuen, esaera eredu bati jarraikiz.
‎Euskara lokarri, elkargune eta zoru komun izango duen gizartea eraiki nahi badugu, ezinbestekoa da euskararen gaia blindatzea. Gure helburua ez baita bakarrik jendeak hizkuntza bat edo gramatika bat ikastea, hizkuntza komunitate bizi eta aktibo baten partaide izatea baizik.
‎Hizkuntza komunitate batzuen indarra eta posizioa ulertzeko faktorerik nagusiena estatua da, estatua baita hizkuntza komunitateei bizi indar eta legitimazio gehien ematen dien faktorea (estatu hizkuntzen kasuan) edo kentzen diena.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia