2004
|
|
Haatik, ikasteko jardunaren prozedura jabekuntza naturalaren bitartezkoa izan bada, ikasia bizitzaren sozializazioan bertan mamitutako komunikazio ekintza gertatu bada, euskal hitzen hotsa errazago adituko dute euskal belarriek. Horregatik, ikasbidearen eta erabileraren arteko lotura mota argigarria ez ezik erabakigarria izan ohi da bigarren
|
hizkuntzaren
jabekuntzan.
|
|
Eskolak
|
hizkuntzaren
jabekuntzan duen eragina aztertzerakoan, dakigunez, faktore askotxo hartu behar izaten dira gogoan. Eskolaren izari eta jardun mikroa, hori inguratzen duen gizartearen soziolinguistika makroaren parametroetan kokatu behar izaten da hizkuntza joeren indarrak nola dabiltzan ezagutzeko.
|
|
Edonola ere, puntu hau berriro ere jorratuko dugu atal honetan bertan. Hortaz, Oihartzabalek ederki zehaztu digun moduan,
|
hizkuntzen
jabekuntza eskolako une eta gune mugatuan baino areago sozializazioaren gainerako bizitzaesparru anitzetan gorpuztu ohi da. Azkenean, eskolaren barrutian garatzen den hizketa jarduna gizartean nagusi den hizkuntza dinamikaren zurrunbiloan aldez aurretik determinaturik dago.
|
|
Horrenbesterainokoa ote dugu, ordea, eredu euskaldunen irispen iraultzailea? Hezkuntza formalaren bidezko
|
hizkuntza
jabekuntzak berari itsatsia al dakar gizarte erabileraren mekanismoak iraultzeko indarra eta kemena. Ikaskuntza horren inguruko testuinguru orokorra aintzat hartu gabe, ez ote dago arriskurik hizkuntza ereduen lorpena handiesteko?
|
|
Ikasketak ez du noski aribide formala izan behar osotara, oraingo joerak bestelakoak dira, helburua ez baita hizkuntzaren gramatika arauak buruz ikastea. Hala ere, ezinezkoa da neurri batean bederen ikasle helduaren ikasketa lanean hizkuntzaren alderdi formal hori alde batera uztea, eta ama hizkuntzaren edo lehen
|
hizkuntzaren
jabekuntza baldintza komunikatiboetan bezalatsu aritzea.
|
|
Horregatik, gutxienekoa da kasu horretan kultur bitasunaren baldintza betetzea bigarren hizkuntzaren ikasbidean. Didaktika metodorik okerrenak ere luzaro gabe zuzenduko ditu, dudarik gabe, bigarren hizkuntza ahaltsu hori erabiltzeko bideak; diogun berriro ere, lehenaz gain, beharraren beharrak eragindako motibazio jarrera baino irakasle hoberik ez dugula aurkituko
|
hizkuntzaren
jabekuntzan.
|
|
Bi hiztun herrien arteko harremanetan bide dago, beraz,
|
hizkuntza
jabekuntzaren azken gakoa. Euskaldungoari buruz erdal komunitateak dituen uste, jarrera eta estrategien baitan erabakiko da euskararen etorkizuna, balizko euskaldun berrien hizkuntza jokaeraren aldaerak harreman nagusi horren araberakoak izango direlako.
|
|
Hori eta horrenbestez, hebreeraren eskarmentuak ez ote digu bada, hain justu ere, datu hori bera egiaztatzen? Alegia, nolabait ere, metodologiaren mailako on gaitzak ez direla azken hitza duten adierazleak bigarren
|
hizkuntzaren
jabekuntzan, eta ikaslearen zinezko motibazioaren indarrak erabakiko duela erabaki beharrekoa gaitasun komunikatiboaren lorpen graduan.
|
2008
|
|
Esan dezagun, nolabait ere, bizitzaren aitzin gibel guztiak hizkuntzaren harietan ehuntzen ditugula, bizitza bera bezain bihurria eta korapilotsua delako hitzaren joan etorria. Ama
|
hizkuntzaren
jabekuntzan ez bezala, bigarren mintzaira ikasten dugunean jadanik ehundua daukagun eremu sinbolikoa, pentsamendua dela, irudimena dela, jakintza dela, sineskerak direla, egokitu behar dugu xede hizkuntzara.
|
2017
|
|
Erabilerari darion motibazioak ez du huts egiten, erabili ahala ikasten du haurrak, eta ikasi ahala motibatzen da haurra. Ama
|
hizkuntzaren
jabekuntzan motibazioaren mekanismoak horrelatsu dabilen kate batean funtzionatzen du. Katebegi bakoitzak besteak elikatzen ditu, eta besteek bakoitza:
|
|
Zimmermann-en begietan,, gauza aski ezaguna da hizkuntzei buruzko jarreretan ondorio jakinak dituela estatuen eta nazioen aldetik dagoen presioak. Eta ikasleen jarrerak ezinbestez hizkuntzen ikasketan eragina dauka, zeren
|
hizkuntzen
jabekuntza ez baita matematika edo geografia bezalako ikasgaien pareko kontu bat. Hizkuntza baten jabekuntzan aldagai erantsi bat dago:
|