2009
|
|
Ideia horri heldurik, Mikel Zalbide euskaltzainak ondorengo galdera planteatzen du Euskara 21 txostenari egindako iruzkinean: Zer pisu dute kalitatezko literatur lanek ahuldutako
|
hizkuntza
indarberritzeko orduan. Teoria soziolinguistikoen haritik ematen dio galderari erantzuna euskaltzainak:
|
2010
|
|
Guztia ez da botere ekonomiko, mediatiko eta politiko. Hori baino konplexuagoak dira kontuak, ahuldutako
|
hizkuntza
indarberritzeko orduan.
|
|
Guztiak bat datoz puntu zentralean. Besterik gustatuko balitzaigu ere eskola ez da, gurea bezain ahuldurik dauden
|
hizkuntzak
indarberritzeko orduan, benetako motor ahalguztidun. Eskolak ezin du, bere baitarik eta bere kabuz, belaunaldi berrien erabateko elebitasuna (are nekezago gizartearen luze zabaleko mintzaldaketa) lortu.
|
2011
|
|
Diglosiaren purgatorioaz. Teoriatik tiraka – Mikel Zalbide izan politikaren eragina, hain garrantzitsua izanik ere eguneroko erabaki askotan, eta garapen aukera zabalekoa izanik ere jardun gune batzuetan, difuminatuagoa gertatu ohi dela sarri mintzajardunaren giza arteko moldaera orokorra errotik aldatuz ahuldutako
|
hizkuntza
indarberritzeko orduan. difuminatuagoa izateaz gainera eragin ahulekoa da, sarri, epetarte laburretan. gu, berriz, hiruzpalau belaunaldiko tarteaz ari gara, ez mende askotakoaz. zuri dagokizu erantzuna, irakurle. zer diozu?
|
|
–Guztiak bat datoz puntu zentralean. Besterik gustatuko balitzaigu ere eskola ez da, gurea bezain ahuldurik dauden
|
hizkuntzak
indarberritzeko orduan, benetako motore ahalguztidun. Eskolak ezin du, bere baitarik eta bere kabuz, belaunaldi berrien erabateko elebitasuna (are nekezago gizartearen luze zabaleko mintzaldaketa) lortu.
|
|
Guztiak bat datoz puntu zentralean. Besterik gustatuko balitzaigu ere eskola ez da, gurea bezain ahuldurik dauden
|
hizkuntzak
indarberritzeko orduan, benetako motor ahalguztidun. Eskolak ezin du, bere baitarik eta bere kabuz, belaunaldi berrien erabateko elebitasuna (are nekezago gizartearen luzezabaleko mintzaldaketa) lortu.
|
|
|
Hizkuntza
indarberritzeko orduan, beraz, kontuan hartu behar da mehatxupeko hizkuntzaren hiztunak non bizi diren, elkarrengandik gertu dauden ala ez, bizi diren inguruan gehiengoa diren ala ez, mehatxupeko hizkuntzan egiten duten komunitateko erakundeak (haurtzaindegiak, kiroldegiak?) eskuragarri dauden ala ez. Mehatxupean dagoen hizkuntza bat indartzeko, beharrezkoa da hizkuntza horrentzat arnasgune izango diren espazio fisikoak sortzea.
|
2019
|
|
horrelakoa da, bereziki, eaeko (eta, zein bere neurrian, Nafarroako eta Iparraldeko) eskola mundua. garrantzi ohargarria dute instantzia horiek, dudarik apurrena ez dago horretan, euskara indarberritzeko. ezin baztertuzkoak dira, bakoitza bere alorrean eta bere heinean, euskal hiztun talde askori bizirik eusteko eta beren eguneroko harreman sareak nabarmen indartzeko. arnasgune gehienen eta bestelako ingurumen askoren osagai sendo eta balios dira hortaz, sarri, gotorleku horiek; hala dira, bereziki, eskola esparrua eta beste zenbait ingurumen soziofuntzional. Lagungarri ederrak ditugu hortaz gotorlekuok, banaka zein taldean harturik, ahuldutako
|
hizkuntza
indarberritzeko orduan. Baina instantzia guztiok (tartean gotorleku nagusiok) ez dira arnasgune, eta ezin dira izan. ez dira eguneroko mintzajardun arruntaren iturburu nagusi, oinarri beregain eta iraunkor44 ez dira belaunarte osoa bere baitan duten biziguneak:
|