2005
|
|
Hau orain hobeto azaldu nahian esan dezagun, lehenbizi, Humboldtek kritika latza egiten diela ezagutzen dituen hizkuntzak irakasteko ohizko metodoei: hauek orokorrean" hitzen baso batean" edota" forma pila neketsu batean" galtzen dira171, eta, gainera,
|
hizkuntza
horiek ikasteko irizpide praktikoak aurkeztu beharrean, gehiegi arduratzen dira kasu bakanak sistematizatzeaz. Zentzu honetan berak garbi dauka gaitzespen honen oinarrian dagoen printzipio orokorra:
|
2009
|
|
Hori izango baita tresnarik onenetako bat norberaren berezko izaera balioesteko, eta ikasle guztien autoestimua eta konfiantza sustatu eta sendotzeko, familien jatorria zein den berdin izanik. Eskola eredu bat non, esaterako, gaurko atzerriko hizkuntzen eskaintzari, gure hiri eta herrietako komunitate erreferentzialenen eta handienen hizkuntzak gehituko zaizkion,
|
hizkuntza
horiek ikasteko aukera ikasle guztiei zabalduz, komunitate horietakoak ez izan arren.
|
2011
|
|
hilzorian daudenak, hau da, haurrek gehiago ikasten ez dituztenak. Arriskuan daudenak, alegia, gaur egun haurrek
|
hizkuntza
horiek ikasita ere, egungo baldintzek jarraitzen badute XXI. mendean haurrek ikasiko ez dituzten hizkuntzak. Eta azkenik, desagertuko ez diren hizkuntzak, salbu daudenak:
|
|
Adibidez, Kanadako jatorrizko hizkuntzen irakasle asko ez dira hizkuntza irakasteko prestatutako irakasleak, baizik eta hizkuntza horiek aise hitz egiten dituzten hiztunak besterik ez dira. Ez dute hizkuntza horien funtzionamendua ezagutzen eta, ondorioz, nekez prestatuko dute ikasleek
|
hizkuntza
horiek ikasteko eskolarik (Richards eta Burnaby, ibid.).
|
2013
|
|
Gaur egungo gizarte aldaketek atzerriko hizkuntzak jakitea eta gainera hizkuntza horiek era eraginkorrean erabiltzea eskatzen dute (Nunan 2003; Knell et al., 2007). Marko horren baitan,
|
hizkuntza
horiek ikasteko erarik eraginkorrena zein den bilatu nahi da. XXI. mendeko ikasleek hizkuntzak erabiltzeko gai izan behar dute.
|
2019
|
|
Denetik entzun behar izan dugu: gure hizkuntzek ez dutela ezertarako balio, txikiak direla, ez direla egokiak bizitza modernorako, mundura ateratzeko beste hizkuntzak direla premiazkoak, denbora galtze bat dela
|
hizkuntza
horiek ikasi edo berauek sustatzen saiatzea. Gaur egun ere, era honetako hamaika iritzi aurki daitezke.
|
2020
|
|
Garai hartan, frantsesa izan ezik, ez zen hizkuntza modernorik irakasten apaiztegian. Are gehiago, ez zegoen ongi ikusia norberak bere kabuz
|
hizkuntza
horiek ikastea. Alabaina, Errandoneak produktuetan hizkuntza diferenteetan idatzita zeuden etiketak moztu eta biltzen zituen, testuak konparatzeko eta hitzen esanahia ikasteko.
|
|
Haienganik ere ikasterat.
|
Hizkuntza
horiek ikasiz geroz, mundu horiek zabalik ditut. Beraz, haiengandik ikasterat eta dakidan apurra haier eskaintzerat.
|
2021
|
|
Izan ere, herri administrazioek bermatu egin behar dute herritarrek bi hizkuntza ofizialetako edozein erabiltzeko duten eskubidea, bai eta hizkuntza horien ezagutza bermatuko duten hizkuntza politikak gauzatzekoa ere. Esparru horretan ere esperientzia handia dugu hizkuntza koofizialen normalizazioan eta
|
hizkuntza
horiek ikastea bermatuko duten hezkuntza sistemak sustatzen.
|
|
arazoa ez da ez zaiela gazteleraz ikasten uzten, katalana (edo euskara) ikasi nahi ez dutela baizik, Kataluniako zein Euskadi eta Nafarroako eskoletan gaztelera ere irakasten baita. Aipatu lurralde biek estatu propiorik ez duten neurrian,
|
hizkuntz
horiek ikasteko derrigortasunik ez daukatela aldarrikatzen dute; are, ez dituztela ikasi nahi. Aitzitik, Moreno Cabrerak dioen bezala, zentzugabekeria handia da hori, erregela horri jarraituz bestelako guraso batzuek aldarrikatu dezaketelako ez dutela zertan matematikak ikasi, oso zailak direlako, antzuak direlako egun edo, bestetik gabe, gustuko ez dituztelako.
|
2022
|
|
" Izan ere, herri administrazioek bermatu egin behar dute herritarrek bi hizkuntza ofizialetako edozein erabiltzeko duten eskubidea, bai eta hizkuntza horien ezagutza bermatuko duten hizkuntza politikak gauzatzekoa ere. Esparru horretan ere esperientzia handia dugu hizkuntza koofizialen normalizazioan eta
|
hizkuntza
horiek ikastea bermatuko duten hezkuntza sistemak sustatzen".
|
|
Hain zuzen, dokumentu horien arabera, errusiera izango da lau eskualde horietako hizkuntza ofiziala, baina bertako herritarrei beren ama hizkuntzan hitz egiteko eskubidea bermatuko zaie; besteak beste, ukraineraz. Aldi berean,
|
hizkuntza
horiek ikasteko eta garatzeko baldintzak sortuko ditu Errusiak. Dibisa nazionala, berriz, errubloa izango da 2023tik aurrera; aldiz, Ukrainako dibisa, hrivnia, datorren abenduaren 31ra arte erabili dute.
|
|
Ikerlanaren helburua da Hegoaldeko Haur eta Lehen Hezkuntza irakasleek euskara, gaztelania, ingeles eta frantsesarekiko usteak neurtzea honako bost alorretan: bat, norberaren hizkuntza mailan; bi, hizkuntza bakoitzari emaniko garrantzian; hiru,
|
hizkuntza
horiek ikasteko zailtasunean; lau, ikerketan baliatutako galdetegiko hizkuntza hautaketan, eta bost, hizkuntza hautaketa horren arrazoian. Emaitzek irakasleen hizkuntza usteak eta jarrerak sakonago ezagutzea ahalbidetuko dute.
|
|
Ikerlanaren izaera tarteko, doktore tesi ikerketa bati dagokion galdetegi luzeago baten bost aspektu zehatz aztertu dira: bat, norberak bere buruari aitortutako euskara, gaztelania, ingeleseta frantses mailen usteak; bi, lau
|
hizkuntza
horiek ikasten bakoitzari atxikitzen dion zailtasun maila; hiru, hizkuntza bakoitzari norbanakoak emaniko garrantzia; lau, galdetegiaren hizkuntza hautaketa; bost, hizkuntza hori hautatu izanaren arrazoia.
|
2023
|
|
Vincent ongi konpontzen zen latineko eta grekoko irakaslearekin; hasiera batean saiatu zen
|
hizkuntza
horiek ikasten. 1877ko uztailaren 27an (103) Amsterdametik bidalitako gutunean Vincentek Theori esaten zion Leydenko Unibertsitatean sarrera azterketa gainditu zuen batekin egon zela eta hark esan ziola ez zela azterketa erraza.
|