2001
|
|
hain zuzen. Hala ere,
|
hizkuntza
horrek baditu bere, akatsak?, bere auzi arazoak... Hala nola, gehiegikeria, debaldekeria, gauzak modu opakoan ematea, edukia modu zuzenean ez ematea, formak edukiaren aurretikjartzea, etab. Edota astunegia, erritmo gutxikoa, hitz jariotsua... gerta daiteke.
|
|
Euskarak komunikaziorako tresna baliagarria izan behar du. Herritar batek hizkuntza bat ez mantentzea eta hurrengo belaunaldiari ez uztea aukeratzeko arrazoiak izateak, ez du zerikusirik berak
|
hizkuntza
horrekiko duen gutxiespenarekin, baizik eta sentimendu pragmatiko batekin, zeinak hizkuntza honen gaitasuna eta erabilera, nagusitzat hartzen den beste hizkuntza baten erabilerarekin konparatzen duen.
|
2002
|
|
Gutxitan aipatzen da Marokoko herritarren %50 edo %60 tamazight hiztuna dela (gobernuarena da kalkulu apalena eta altuena hizkuntzalariena). Izugarrizko nombrea da hori, gero
|
hizkuntza
horrek duen onarpen ofizialarekin alderatuta. Marokoko hizkuntza ofiziala arabiera estandarra da.
|
2006
|
|
Lehen Hezkuntzako dekretu proiektua Estatuko Eskola Kontseilura bidaliko da orain, eta 3.305 eskola ordutan banatzen ditu irakasgai guztiak sei ikasturteetan (bi urteko hiru ziklo), indarrean dagoen araudian ezarritakoak baino 20 gehiago. Komunitateek beren portzentajeekin osatuko dituzte programak (%35 berezko hizkuntzarik ez dutenek eta %45
|
hizkuntza
hori dutenek). Lehen zikloa 1.085 ordukoa da, bigarrena 20 ordukoa (1.120 ordu) eta hirugarrena 1.100 ordukoa.
|
2009
|
|
Halaber, Anduezak hainbat zehaztapen egin ditu: Euskarazko hezkuntza prozesu osoak
|
hizkuntza
hori du oinarrizko kultura erreferentziatzat. Printzipio horretan oinarritzen da eredua:
|
2010
|
|
Azken urteetan ingelera da gure bidaien motorra.
|
Hizkuntza
horrekin badugu nolabaiteko erronka, eta opor garaia berau praktikatzeko aitzakia ezin hobea dela iruditzen zaigu. Hori eta beste arrazoi batzuk bide, lehendik ere ezagutzen genuen Irlandara itzuliko ginela erabaki genuen.
|
|
Europako Batasuneko gutxiengoen talde linguistikoak hobeki ezagutzearren, Batzordeak azterketa bat egiteko agindu zuen, EuroMoSAiC. ziren hizkuntzen statusaren adierazle eta ezaugarri horiek besterik ez zuten eragiten ondorio juridikorik. deklarazioak sailkapen horrekin hautsi eta horien gaineko ezaugarri bat erabili zuen: berezko hizkuntza. horren arabera, hizkuntza baten berezkotasuna adierazten zuen, lurralde zehatz batean
|
hizkuntza
horrek duen antzinakotasun edo historikotasuna, baina ofizial gisa aintzatetsitako beste hizkuntzen aldean, berezko hizkuntza izateak ez zion ezer eransten. bestalde, deklarazioaren arabera eskubide indibidualak eta kolektiboak banaezinak eta elkarren mendekoak dira, hau da, hizkuntza eskubideen dimentsio indibiduala eta kolektiboa ezin dira bereizi. gainera, elkarren osagarri dira hizkuntza komu...
|
|
Jakinen egitekoa, eta beste askorena, beti izan zen hizkuntzaren maila kulturala gora bultzatzea, bai hizkuntzaren baitatik, eta bai
|
hizkuntza
horrek zuen gizartetik, hiztunen aldetik. Hizkuntza trebatzearen arazo horretan, garbi ikusi genuen terminologiaren garrantzia.
|
2011
|
|
Hizkuntza bat baino gehiago erakusteko muga bakarra baliabide falta da, izan pertsonalak izan ekonomikoak. Horrez gain, ikasleek
|
hizkuntza
horrekiko duten harreman emozionala ikasketarako balazta edo motibazioa izan daiteke?. –Hizkuntza bat baino gehiago erakusteko muga bakarra baliabide falta da?, Berria,.
|
2012
|
|
6 Hizkuntzaren erabileran hiztunak
|
hizkuntza
horretan duen erraztasuna eta harreman sareak erabakigarriak dira. Hiztun asko, batez ere gazteak, euskaldun berriak dira.
|
|
Hizkuntzaren erabileran hiztunak
|
hizkuntza
horretan duen erraztasuna eta harreman sareak erabakigarriak dira. Hiztun asko, batez ere gazteak, euskaldun berriak dira.
|
|
perpausaz gaindiko gramatika (gramática transoracional) nahiz elkarrizketaren analisia (análisis de la conversación) izendapenak eman izan zaizkio. Hizkuntza jakin bateko testuak ditu azterkizun; hau da,
|
hizkuntza
horrek dituen gramatika arauetan oinarriturik, perpausaren muga gainditzen duten gertakizunak ditu aztergai: hitzen ordena, elipsia, topikalizazioa, numerazioa, anafora, diskurtso antolatzaileak, etab. Hortik datorkio perpausaz gaindiko gramatikaren izendapena ere (Casado Velarde 1993:
|
|
• Hizkuntzaren erabileran, hiztunak
|
hizkuntza
horretan duen erraztasuna, harreman sareak eta erabilera eremu erabakigarriak ezinbestekoak dira. Hiztun asko, batez ere gazteak, euskaldun berriak dira.
|
2014
|
|
Jarrerek euskararen ikaskuntzan eta erabileran badutela zuzeneko eragina baieztatu zuen. Beraz, gazteen euskararen ikaskuntza eta erabilera, eurek
|
hizkuntza
horrekiko duten jarreren araberakoa izango da.
|
|
Euskara existitzen da, eta gu hizkuntza horren parte gara.
|
Hizkuntza
hori duen herri (errealitate) bat. Gaztelera ere badugu, noski, baina jatorrizkoa euskara da.
|
2015
|
|
Hizkuntzaren egoera herrialdeaz kanpo. Kasu honetan diasporan
|
hizkuntza
horrek duen indarra neurtzea litzateke.
|
|
beste ordu erdian gaskoierazko klaseak ematen dira, hizkuntzaren ikasteko. Beste hizkuntza batzuei buruz pentsatu da, nola portugesa, jende asko
|
hizkuntza
hori duena bizi baita kostaldean, BAB aldean bereziki.? 123
|
|
3 Mezu hau zeini zabaltzen ari garen kontuan hartu behar dugu, eta euskararekiko beste ardatzetako bat, asko hitz egin da gaur ezagutza eta erabilera datuei buruz, baina motibazioa eregarrantzitsua da, eta orduan oso ondo jakin behar dugu zeinekin hizketan ari garen, batez ereinteres komunak bilatu nahi baditugu, zein den daukaten motibazioa euskararekiko edo ezduten. Agian oso ekologistak sentitzen dira eta ez dute
|
hizkuntzak
horrekin duen lotura ulertzen. Agian, lotura horiek bilatzen, hizkuntzekiko kezkara ere beste jende bat, beste erakundeedo talde batzuk ekartzea.
|
2017
|
|
Finlandian esaterako, planteamendu malgua dute: edozein lekutatik etorkinak datozenean, ikasle berriari galdetzen diote zein den bere ama hizkuntza, eta hiruzpalau haur baldin badituzte
|
hizkuntza
hori dutenak, hizkuntza horretako maisu maistra bidaliko dute eskolara. Ama hizkuntzan eta bertako hizkuntzan gaitasun maila ona lortzea eta batetik bestera gertatzen diren trantsizioak baloratzea dute abiapuntu".
|
2019
|
|
Sinplekeriatan erori gabe, asko dira, noski, herrialde bateko biztanleek atzerriko hizkuntzak jakitean eragin dezaketen faktoreak, baina ezin albo batera utzi ikus entzunezkoak itzultzerakoan egiten diren hautuak. Denbora askotxo pasatzen dugu pantailen aurrean, eta ezin uka ordu horiek beste hizkuntza bat entzuten pasatuko bagenitu, ulermenak eta, oro har,
|
hizkuntza
horretan dugun mailak nabarmen egingo lukeela hobera. Egia da Netflix eta antzeko plataforma digitalek hizkuntza gosez bizi garenontzat mundu berri zoragarri bat ireki dutela, eta hizkuntzak praktikatu nahi dituenak, norbere hautua egitea besterik ez duela.
|
|
Sinplekeriatan erori gabe, asko dira, noski, herrialde bateko biztanleek atzerriko hizkuntzak jakitean eragin dezaketen faktoreak, baina ezin albo batera utzi ikus entzunezkoak itzultzerakoan egiten diren hautuak. Denbora askotxo pasatzen dugu pantailen aurrean, eta ezin uka ordu horiek beste hizkuntza bat entzuten pasatuko bagenitu, ulermenak eta, oro har,
|
hizkuntza
horretan dugun mailak nabarmen egingo lukeela hobera. Egia da Netflix eta antzeko plataforma digitalek hizkuntza gosez bizi garenontzat mundu berri zoragarri bat ireki dutela, eta hizkuntzak praktikatu nahi dituenak, norbere hautua egitea besterik ez duela.
|
2020
|
|
Jakintza arlo baterako diskurtso berezitua eta terminologia lantzeak, ordea, ezinbestean ekarri ohi du garbizaletasunaren eztabaida: maileguz hartu behar dira terminoak ala hitz berriak sortu
|
hizkuntza
horretarako dituen arauak baliatuz. Euskarari dagokionez, Larramendiren Hiztegitik hasita, ez zaigu jokabide baten eta bestearen aldeko adibiderik falta (ikus, esaterako, Villasante 1988, Azkarate 1997, Hualde eta Zuazo 2007).
|
|
Jakintza arlo baterako diskurtso berezitua eta terminologia lantzeak, ordea, ezinbestean ekarri ohi du garbizaletasunaren eztabaida: maileguz hartu behar dira terminoak ala hitz berriak sortu
|
hizkuntza
horretarako dituen arauak baliatuz?
|
2022
|
|
Santxak, kalean ibilzaleagoa eta ibiliagoa izanik, galtzerdi batzuk hartu zituen eskuan eta galde egin zion mutilari, hazpegi ederrekoa berau, eta ile kixkur kixkurrekoa, nahiz beltz beltza izan, ezpain gorrikoa eta hortz zurikoa, jaioterriaz. Nongoa zen galdetzean, Senegalgoa zela ihardetsi zion mutilak eta Santxak" olof" ahoskatu zuen, bai baitzekien herrialde hartako askok
|
hizkuntza
hori zutela mintzaira. Mutilari begiak argitu zitzaizkion, eta ez gutxiago Dultzineari, Santxa zakarraren ezagutzaz jabetzean.
|
2023
|
|
Hala adierazten du Giles, Bouhris eta Taylor-ek garatu zuten Hizkuntza komunitatearen bizindar etnolinguistikoaren teoriak (Giles et al. 1977). Teoria horren arabera, hizkuntza komunitatearen
|
bizindarra
hizkuntza horrek duen estatusak, balio demografikoek eta babes instituzionalak zedarritzen dute (Giles et al. 1977, 309).
|
|
Hizkuntza horretan bizi eta pentsatzen duten hiztunak. Dakizkiten gainontzeko hizkuntza guztiekin alderatuta, berezkoa duten
|
hizkuntza
hori dute erraztasunik handieneko adierazpide. Berezko hiztunek ardatz duten hizkuntza bihurtzen dute inguratzen dituen errealitatearen ulerbide eta beren hausnarketak arrazoitzeko mintzabide:
|
|
Berezko hiztunek ardatz duten hizkuntza bihurtzen dute inguratzen dituen errealitatearen ulerbide eta beren hausnarketak arrazoitzeko mintzabide: bere berea duten
|
hizkuntza
hori dute beren kolkorako barne mintzo eta gogoetarako tresna.
|