2004
|
|
Hau da, euskaldungoa kategoria izaerako azpi komunitatea besterik ez den bitartean, erdaldungoa, berriz, izaera unibertsalekoa da. Eta, jakina, gizataldeen arteko oinarrizko ideia hori baldin bada, irudi horren sortzaile den ideologiaz ezin gara ahantzi
|
hizkuntzen arteko
harremanak aztertzeko unean. Zeren eta ez dago gehiegi pentsatu beharrik, Euskal Herriko bi erdal komunitate nagusiek euskarari eta euskaldungoari buruz egiazki izan dezaketen irudia, itxurak itxura, guretzat bihotz urragarria izan litekeela uste izateko.
|
2006
|
|
Beste ikerlari batzuek, suizoak batik bat, hizkuntzen arteko harreman baketsuak aztertu dituzte, kalko, hartze, interferentzia, aldizkatzea ala lankidetza gertaerak agerian utziz. Fenomeno mikrosoziolinguistikoak hobesten dituzte, adibidez
|
hizkuntza
harremanak aztertuz. Horren arabera, hizkuntza aldaketak pertsonen arteko harremanen egituran dauden funtsezko aldaketak adierazten ditu eta ez testuinguru makrosoziolinguistikoarenak.
|
2010
|
|
Nafarroarekiko eta Ipar Euskal herriarekiko hezkuntza/
|
hizkuntza
harremanak aztertu nahi dira, berariaz, ataltxo honetan. Hezkuntza/ hizkuntza alorrean egin eta egiten al da ezer?
|
2014
|
|
– Goi nafarrerak inguruan dituen gainerako dialektoekin (bereziki Arabakoeuskararekin, gipuzkerarekin, nafar lapurterarekin, erronkarierarekin etazaraitzuerarekin) duen
|
hizkuntza
harremana aztertuko dugu. Horrekin, neurri batean, aurreko puntuko egin beharrekoak egin ondoren has daiteke, ez lehenago.
|
2015
|
|
Badirudi adituek nazioartean ere, eta herriindigenetan adibidez, Amazonian zenbat eta bere hizkuntzari estukiago heldu dion herria, askozere erresilienteagoa da. Erresilienteak esan nahi du kanpo erasoen aurrean indartuagoa dagoela.Erresilientziaren kontzeptua gizarte zientzietan ere erabiltzen da, eta erresilientziak
|
hizkuntzen arteko
harremana aztertzeko ere balio digu. Parte hartzea oinarri oinarrian.
|
2017
|
|
Nongoak eta zer garen jakiteko identitate printzak erakusten dizkigute. Euskara baldin bada nire hizkuntza, demagun, euskarak bidera nazake naziotasunaren eta
|
hizkuntzaren arteko
harremanak aztertzera. Baina, ezaugarri objektibo horiek ez dute berez eta besterik gabe bulkadarik eragingo nigan nazioaren kontzeptuaz arduratzeko? 93, Walker Connor en ustez.
|
2022
|
|
Laburbilduz, UEMAren Hedatu hezkuntza proiektuan defendatzen duten modura" hizkuntza ekologiak
|
hizkuntzen arteko
harremanak aztertzen ditu eta gainera desoreka egoerei erantzun nahi die. Horretarako, aniztasuna balioetsiz, hizkuntzen iraunkortasuna du helburu, eta, bide horretan, ahulenaren aldeko neurriak hartzeari beharrezko eta zilegi deritzo" (UEMA, d.g.: 8).
|
|
Hizkuntza larrialdi egoeran, hizkuntza ekologiak hizkuntza aniztasuna babestea eta tokiko hizkuntza gutxituen garapena du helburu. Unibertsalak diren, hizkuntzarekin berarekin lotura ez duten (ez daude hizkuntza garatu eta azpigaratuak) eta botere harremanetan (eta ez prozesu natural batean) oinarritzen diren hizkuntzen desagertze edo ordezkapen faktoreak aintzat hartzen dituelarik, hizkuntza ekologiak, lurralde berean hitz egiten diren
|
hizkuntzen arteko
harremanak aztertzeaz gain, hizkuntza bakoitzak bere testuinguruarekin duen harremana du aztergai. Gurera etorrita, euskararen garapena eta lurraldearen eta herriaren garapena uztartzen ditu.
|
2023
|
|
Migrazioaren fenomenoaren testuinguruan
|
hizkuntzekiko
harremana aztertzerakoan honako gaiak aintzat hartu behar dira: 1) harrera lurraldean hizkuntza bakarra edo gehiago dauden (hizkuntza errepertorioa); 2) hizkuntza bakarrekoa den kasuetan, aldaera bat baino gehiago erabiltzen diren; 3) etorkinek hizkuntza nagusia (edo aldaera nagusia) hitz egiten duten; eta 4) etorkinek hizkuntza bat baino gehiago hitz egiten dituzten (Moreno Fernández 2009, 141).
|