2004
|
|
Otsailaren 27 eta 28an nazioarteko mercator sinposioa egin zen Tarragonan. Gai nagusia, Europako Batasunaren Konstituzio berriak Europako
|
hizkuntza
guztientzako berdintasunezko esparrua ekarriko ote zuen. Erantzuna bizkor, labur eta:
|
2005
|
|
Azken urteotan gehien zabaldu den planteamenduak oinarri ekologista du. Nahiko planteamendu zuzena da, munduko
|
hizkuntza
guztiak berdintasunean tratatu nahi ditu. Dena den, hizkuntzaz kanpoko ekologiaren zentzua badu gizarteak, baina hizkuntzaren alorrean poliki poliki ari da hedatzen.
|
2007
|
|
Pinker i makineria hori da interesatzen zaiona (Whorf-ek, ordea, inon ez dihardu makineria horretaz!). Pinker en ustez ere azken finean
|
hizkuntza
guztien berdintasun harrigarria guztien ezberdintasun harrigarrizkotik ez dela bereizten, edo biak ez direla kontrajartzen, bederen?, honelako pasarte batek adierazten du.
|
2010
|
|
Munduko edozein hizkuntzatako idazleak eta hiztunak babesteko beharrari erantzungo zion mundu mailako deklarazioa. herrialde katalanetako CieMen (Centre internacional escarrá per a les Minor� es etinques i les nacions) erakundearekin batera ekin zitzaion prestakuntzari. bi urteko eztabaida prozesu luze eta dinamikoaren ondorioz, 1996ko ekainaren 6an hizkuntza eskubideen Mundu mailako konferentzian 90 estatutako 220 lagunek sinatu zuten adierazpena. deklarazioa sinatutakoan uneSCo erakundeko idazkari Federico Mayor zaragozari helarazi zitzaion. gizarte zibilak uneSCoren mahai gainean instituzio horretan lanerako ildo gisa hizkuntza eskubideak kontuan hartu beharra eta abiapuntu gisa bartzelonako deklarazioa kontuan hartzeko eskatu zion. izan ere, prozesuaren azken helburua oso argia zen: ...eztabaidagai nola izan daitekeen hausnartzeko. hala ere, bidea luzea izango dela jakin dakigu. deklarazioaren edukiari dagokionez, eta akaso hor jarri genuke indarra, hainbat berrikuntza ekarri zuen; ordura arte ezelango itunetan jasotzen ez zirenak hain zuzen ere. lehenik eta behin, deklarazioak jaso zuen berdintasun printzipioa aipatu genuke; beste sailkapen batzuk alde batera utziz deklarazioak
|
hizkuntza
guztien berdintasunaren aldarrikapena egiten duelako. bigarrenik, azpimarragarria da deklarazioak eskubideen babeserako definitzen duen subjektua, izan ere, ordura arte erabili ez zen subjektu mota berri bat jaso zuen: hizkuntza komunitatea. deklarazioaren 1 artikuluaren arabera, hizkuntza komunitatea aipatzean zera esan nahi da:
|
2011
|
|
Liburu hau geLA (Arriskuan dauden hizkuntzen Ikerketa Taldea) proiektuaren parte da, eta ikasleekin hizkuntza aniztasuna lantzea da xedea. Material honekin irakasleek kreditu bat antola dezakete, eta horren helburuak asko dira; adibidez, munduko hizkuntza aniztasuna ezagutzea,
|
hizkuntza
guztien berdintasuna ulertzea, hizkuntza aurreiritziekiko jarrera kritiko bat bultzatzea, hizkuntza ukipenaren osotasuna agerian uztea, munduko hizkuntza homogeneizazioaren prozesuari buruz hausnartzea, hizkuntzen hiltzeko arriskuaz ohartaraztea... Liburuaren osagarri gisa 2000 urtean ere argitaratutako gida didaktikoa dugu.
|
2017
|
|
Batetik, Hizkuntzen Barrutia desagertu zen ustezko arrazoi ekonomikoengatik eta interlokuziorik ez da izan ordutik UNESCOrekin. Estatu askok UNESCOren aurrean adierazi zuten hizkuntza eskubideen dimentsio indibiduala eta kolektiboa biltzen zituen edozein dokumentuk deserosotasunak sortzen zituela, bai eta
|
hizkuntza
guztien berdintasuna aldarrikatzen zuen edozerk ere. Estatu asko ez zeuden prest horrelako dokumenturik onartzeko, izan ere, HEDU Giza Eskubideen Deklarazio Unibertsalaren bete beharreko eranskin bihurtuz gero, haiei egokituko bailitzaieke hori betetzea.
|
2019
|
|
Horregatik irabazi zuen 2014an Ramon Llull nazioarteko saria: ?
|
Hizkuntza
guztien berdintasunaren eta duintasunaren defentsan egin dituen ekarpen akademikoengatik, eta hizkuntza ideologia asimilazionisten aurrean izandako jarrera kritikoarengatik?.
|
2022
|
|
Izan ere, Kutxa Ekoguneko hizkuntza ekologia eta hezkuntza arduradun den Itsaso Olaizolak (2014) dioen moduan, hizkuntzen biziraupenerako faktoreek lotura dute bioaniztasunaren biziraupenerako faktoreekin, eta beraz, natura eta espeziak babesteko hartzen diren neurriak, balioak eta printzipioak baliagarriak dira ere hizkuntzak babesteko. Ikuspegi honek, beraz,
|
hizkuntza
guztien berdintasuna du oinarri, eta hizkuntza bakoitzaren garapen jasangarria lortzea helburu.
|
|
Hizkuntzen biziraupenerako faktoreek lotura dute bioaniztasunaren biziraupenerako faktoreekin, eta beraz, natura eta espeziak babesteko hartzen diren neurriak, balioak eta printzipioak baliagarriak dira ere hizkuntzak babesteko. Ikuspegi honek, beraz,
|
hizkuntza
guztien berdintasuna du oinarri, eta hizkuntza bakoitzaren garapen jasangarria lortzea helburu.
|