2011
|
|
Irakurri dugunez, Katedrak" arreta berezia jarriko du hizkuntza gutxituen inguruan lan egiten duten erkidego eta instituzioetan".
|
Hizkuntza
gutxitu horien artean da euskara, dudarik gabe. Zertan eragiten dio horrek gure hizkuntzari?
|
|
Ingelesa ikas/ irakastea eleaniztasunaren aldeko izan daiteke, baina kontrakoa da gehienetan (Skutnabb kangas, 2000). hainbat lekutan hala izan da. Bertako hizkuntza ordezkatu egin baitu. gutxituak berriz, nahita ere ezin egin izango lukete handia ordezkatu; eta haien normalizazio helburua ere ez da bestea ordezkatzerena izaten, bestearekin elkarreraginean garatzea baizik. gehituz, hiztunak eta gizartea elebi/ eleanitz bihurtzea litzateke helburua, eta
|
hizkuntza
gutxitu horiek desagerpenetik babestea, denentzat aberatsago, anitzago, armoniatsuago izango den gizarte baten bila.
|
|
Amerikako hizkuntza indigenei dagokienez, hain zuzen ere, Francisek eta Reyhnerrek (2002) nabarmentzen dute tradiziozko ahozko testu motak edo testu generoak oso garrantzitsuak izan daitezkeela
|
hizkuntza
gutxitu horien irakaskuntzarako, eta horregatik, genero horiek hizkuntza indigenen irakaskuntzaren eta ikaskuntzaren erdigunean kokatzen dituzte. Proposamenak interesgarria dirudi, ez bakarrik hizkuntzen didaktikaren ikuspuntu teoriko batetik begiratuta, ezpada hizkuntzaren irakaskuntza eta ikaskuntza testu mota zehatzen gaineko lanketan oinarritzea dakarrelako (Larringan, 2009), baita testu moten aukeraketa egiterakoan hizkuntzaren ahozko tradiziora jotzea proposatzen delako, eta hor zehazki, ahozko kontaketak sartzen dituzte Francis eta Reyhnerrek.
|
2014
|
|
Europan hizkuntza gutxitu oso gutxi dira unibertsitate mailako irakaskuntzan erabiltzen direnak. Estatuko hizkuntza ez diren gutxiengohizkuntza edo
|
hizkuntza
gutxitu horien kasua izan ohi da honakoa. Honetan ere, euskararena salbuespena da, izan ere, euskara bada hezkuntzan irakaskuntza hizkuntza (Cenoz, J. 2012, 44 orr).
|
2015
|
|
Egoera honi aurre egin nahirik eta
|
hizkuntza
gutxitu horiek biziberritzeko asmoz, hainbat eragile, erakunde eta gizabanakok egitasmo aktiboak jarri dituzte abian (Dwyer, 2011: 1). Dena den, egitasmo horiek diseinatzerako orduan eta arrakasta maila minimo bat bermatze aldera, beharbeharrezkoa da hizkuntzaren egoeraren diagnostiko zehatza egitea, ekimen horiek ahalik eta hobekien doitze aldera (ibid.).
|
2020
|
|
Hain zuzen, aipatutako liburuaren helburua da hiztun berriei buruzko azken urteetako ikerketen emaitzak zabaltzea espezialista ez den publikoaren artean. Ramallo, Amorrortu eta Puigdevallen ustez, subjektu horren bidez aldaketa garrantzitsuak gertatu dira hizkuntza minorizatuen orainaldia eta etorkizun hurbila ulertzeko, baita
|
hizkuntza
gutxitu horien subjektu legitimoei buruzko gizarte irudikapen berriak ere.
|
2023
|
|
Esaterko, Suediak eta Finlandiak. Argudiatu dute kostu ekonomikoa handitzea ekarriko lukeela
|
hizkuntza
gutxitu horiek onartzeak, baita lan karga administratiboa areagotzea ere, erakundearen jarduna «motelduz». Horiek horrela, uste izatekoa da trabak jarriko dizkiotela hizkuntza eskubideen aldarriari.
|
|
EB Europako Batasunean ezartzen diren araudiek «globalizazio» betean aparteko garrantzia dutela gogoratu du Antichek, eta ezinbestekoa dela
|
hizkuntza
gutxituek horietan tokia irabaztea. Bide horretan «aitzindari izatea» eta «paradigmak aldatzea» ezinbestekoa dela uste du.
|