Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 22

2006
‎Eta komunitateari loturiko edozein elementu zehatz ikertzeko, lehendabizi, komunitatea bere osotasunean ulertzera iritsi behar du. Ideia horri heltzen bazaio, Lasarte Oriako kasuan, bertan izandako hizkuntzaren garapena eta komunitateak berak izandako ibilbidea ezin izango genituzke bereiztu. Ildo horretatik, hizkuntzak protagonismoa partekatu du beste gizarte aldagaiekin.
2007
‎Humboldt-ek bezalaxe Condillac-ek: . Si le génie des langues commence à se former d, après celui des peuples, il n, achève de se développer que par le secours des grands écrivains? 104 Hizkuntzaren garapena eta literaturarena, bata bestearen eragileak dira. Aurrena hizkuntzak garatu behar du, literatura garatu ahal izateko.
‎Izpiritu hau ez da pentsatu behar denborazko hastapen momentu batean bakarrik, hizkuntza kreatzen, ezpada hizkuntza azken finean izpiritu horren gorputza edo bezala da beti eta une oro, izpiritu horixe da eta horrekin batera eboluzionatzen du: giza hizkuntzaren garapena eta eboluzioa, giza izpirituaren garapena eta eboluzioa da. Kreazioaren kontadizo biblikoak dio, hatsean mundua nahas mahas hutsa zela, eta leize handiaren ilunbearen gain Jainkoaren arnasa zebilela uren gainean (Gen.
‎Humboldt-ek bezalaxe Condillacek: «Si le génie des langues commence à se former d, après celui des peuples, il n, achève de se développer que par le secours des grands écrivains»834 Hizkuntzaren garapena eta literaturarena, bata bestearen eragileak dira. Aurrena hizkuntzak garatu behar du, literatura garatu ahal izateko.
2008
‎Ikerketaren helburu nagusia 8 hilabete bitarteko haur euskaldunen hizkuntzaren garapena eta komunikazio gaitasuna jasotzea da. Alabaina, ondoko lerroetan zehatzago aurkeztuko dira tresna honen bidez bete nahi diren asmoak.
2009
‎Egia da ez dagoela hizkuntza politika ideala, esaten zion L k bere buruari, lurralde eta gizarte bakoitzak bere berezitasunak ditu; baina Europarrok ezin dugu onartu hizkuntza garapen eta normalizazio prozesuan atzera pausoak ematea, hizkuntza sendoari bere estatus abantailatsua itzultzeko. Hori onartezina da.30 Eskubide murrizketen azpian ez dago legezko agindurik, irizpide politiko hutsa baizik.
‎Baztarrikak azpimarratu du euskara familiartean transmititzea ezinbestekoa dela hizkuntzaren garapenerako eta horregatik. Helburu estrategikoa dugu euskarak belaunaldien artean jarraipena izango duela bermatzea" modu horretan normalizazioa lortu daitekeelako.
2011
‎Historiako kontakizuna albo batera uzten da eta, horrekin batera, arazo konkretu batzuetan gehiago sakontzen da, aldi berean euskaldunon arazoei buruzko hausnarketak ugariagoak eta esplizituagoak bihurtzen direlarik. Arazo zentrala, espero izatekoa zen bezala, herrien identitatea da eta, horren ondorioz (edo horri lotuta), kolonizazioa, multikulturalismoa, immigrazioaren integrazioaren komediak eta tragediak, hizkuntzaren garapena eta ofizializazioa, elebitasuna, literatura txikien arazoak eta, nola ez, bortizkeria politiko abertzalea. Gai horiei dedikatzen dizkie beste zazpi kapitulu (24 kap.). Kapitulu sakonagoak dira, nolabait esan, baina narraziorik ez badago ere (edo askoz ere gutxiago), hala ere aurreko moldeei eusten die:
2012
‎Dimentsio estetikoa eta psikomotorra desberdinak dira, nahiz eta uztartuta egon. Hizkuntzaren garapenak eta musikarekiko sentiberatasunak aurrerabide desberdinak dituzte. Arauak ikasteak eta motrizitate fineko mugimenduak ikasteak prozesu desberdinak behar dituzte.
2014
‎Eskuliburu honen hirugarren atalean, hizkuntzaren garapena eta garapen kognitiboa helduaroan eta zahartzaroan izango dira hizpide eta bi kapituluz osatua dago. Lehenengoak (liburuaren zortzigarren kapituluak) hizkuntzaren jabekuntza eta garapenaz dihardu, besteak beste:
‎III. ATALA. HIZKUNTZAREN GARAPENA ETA GARAPEN KOGNITIBOA HELDUAROAN ETA ZAHARTZAROAN 201
‎Eskuliburu honek hiru atal nagusi ditu, eta hainbat kapitulutan banatua dago: lehenengo atalean, garapenaren psikologiari hurbilpen bat egingo zaio; bigarren atalean, garapen kognitiboa haurtzaroan eta nerabezaroan izango da mintzagai; eta azkenik, hirugarren atalean, hizkuntzaren garapena eta garapen kognitiboa helduaroan eta zahartzaroan izango dira hizpide.
‎III. atala. Hizkuntzaren garapena eta garapen kognitiboa helduaroan eta zahartzaroan
2015
‎Ikerketa guztian zehar jasotako emaitzak bilduta, ahozko hizkuntzaren garapenean eta eskolari lotuta, esanguratsu gertatu zaizkigun praktika onak aurkeztuko ditugu bost esparrutan banatuta: (1) ikasleak; (2) soziolinguistika; (3) ikastetxeko curriculuma, esku liburuak eta praktika pedagogikoak; (4) irakaslearen esku hartzea; (5) baliabideak.
‎Ahozko hizkuntza lantzeko egitasmo hau Euskara ikasgaian zentratu da, eta bideak erakutsi digu gainerako arloetako irakasleen inplikazioa ere lagungarri gerta daitekeela ahozko hizkuntzaren garapenean eta erabileran. Izan daiteke etorkizuneko beste erronketako bat gelako harremanak aztertzea hezkuntza elkarrekintzaren ikuspegitik.
‎Egitasmo hau Euskara ikasgaian zentratuta da, eta bideak erakutsi digu gainerako arloetako irakasleen inplikazioa ere lagungarri gerta daitekeela ahozko hizkuntzaren garapenean eta erabileran.
2016
‎Garunean eta nerbio sisteman aldaketak izaten dira emozioen heltze prozesuan. Beste aldaketa batzuek, berriz, mugimenduen garapenarekin, hizkuntzaren garapenarekin eta lotura afektiboekin dute zerikusia.
2017
‎Idatziak ez du ahozkoa hurrupatu edo ezabatu, biek beren bidea egiten dute. Oraingo euskal gizarte modernoan ere, komunikabideen eta informazioaren eta komunikazioaren teknologien bitartez bereziki, oralitateak eragin handia izaten du hizkuntzaren garapenean eta bilakaeran. Bide horretan Euskaltzaindiak oralitatearen polo handi baten beharra ikusten du Ipar Euskal Herrian, aplikazio alor desberdinekikoa, hemen zehazten ez ditugunak:
2018
‎Eta komunikazio premia horietara moldatu eta egokitzetik etorri zaie hizkuntzei etengabeko aldaketa. Eta etengabeko egokitze eta aldaketa horretatik etorri da hizkuntzen garapena eta modernizazioa, baita euskararena ere.
‎Eta komunikazio premia horietara moldatu eta egokitzetik etorri zaie hizkuntzei etengabeko aldaketa. Eta etengabeko egokitze eta aldaketa horretatik etorri da hizkuntzen garapena eta modernizazioa, baita euskararena ere.
2019
‎Halakoek ez zekiten –ez zuten jakin nahi– tradizio handiko hizkuntzek biak batera landu dituztela beren hastapen literariotik. Ez zuten aintzat har  tzen inguruko herrietan itzulpenak izan zuen protagonismoa bertako hizkuntzen garapen eta normalizazioan. Ahaztua zeukaten nonbait edo ez zuten gogoratu nahi gure hizkuntza propioan gertaturikoa:
2021
‎Euskarazko kazetaritza herrigintzan txertatuta dago erabat, herrigintzaren parte oso garrantzitsua da, batetik, hizkuntzaren garapenean eta zabalkundean diharduelako; bestetik, herrigintzaren subjektu den komunitatea lotzeko tresna delako".
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia