2006
|
|
Eta komunitateari loturiko edozein elementu zehatz ikertzeko, lehendabizi, komunitatea bere osotasunean ulertzera iritsi behar du. Ideia horri heltzen bazaio, Lasarte Oriako kasuan, bertan izandako
|
hizkuntzaren
garapena eta komunitateak berak izandako ibilbidea ezin izango genituzke bereiztu. Ildo horretatik, hizkuntzak protagonismoa partekatu du beste gizarte aldagaiekin.
|
2007
|
|
Humboldt-ek bezalaxe Condillac-ek: . Si le génie des langues commence à se former d, après celui des peuples, il n, achève de se développer que par le secours des grands écrivains? 104
|
Hizkuntzaren
garapena eta literaturarena, bata bestearen eragileak dira. Aurrena hizkuntzak garatu behar du, literatura garatu ahal izateko.
|
|
Izpiritu hau ez da pentsatu behar denborazko hastapen momentu batean bakarrik, hizkuntza kreatzen, ezpada hizkuntza azken finean izpiritu horren gorputza edo bezala da beti eta une oro, izpiritu horixe da eta horrekin batera eboluzionatzen du: giza
|
hizkuntzaren
garapena eta eboluzioa, giza izpirituaren garapena eta eboluzioa da. Kreazioaren kontadizo biblikoak dio, hatsean mundua nahas mahas hutsa zela, eta leize handiaren ilunbearen gain Jainkoaren arnasa zebilela uren gainean (Gen.
|
|
Humboldt-ek bezalaxe Condillacek: «Si le génie des langues commence à se former d, après celui des peuples, il n, achève de se développer que par le secours des grands écrivains»834
|
Hizkuntzaren
garapena eta literaturarena, bata bestearen eragileak dira. Aurrena hizkuntzak garatu behar du, literatura garatu ahal izateko.
|
2008
|
|
Ikerketaren helburu nagusia 8 hilabete bitarteko haur euskaldunen
|
hizkuntzaren
garapena eta komunikazio gaitasuna jasotzea da. Alabaina, ondoko lerroetan zehatzago aurkeztuko dira tresna honen bidez bete nahi diren asmoak.
|
2009
|
|
Egia da ez dagoela hizkuntza politika ideala, esaten zion L k bere buruari, lurralde eta gizarte bakoitzak bere berezitasunak ditu; baina Europarrok ezin dugu onartu
|
hizkuntza
garapen eta normalizazio prozesuan atzera pausoak ematea, hizkuntza sendoari bere estatus abantailatsua itzultzeko. Hori onartezina da.30 Eskubide murrizketen azpian ez dago legezko agindurik, irizpide politiko hutsa baizik.
|
|
Baztarrikak azpimarratu du euskara familiartean transmititzea ezinbestekoa dela
|
hizkuntzaren
garapenerako eta horregatik. Helburu estrategikoa dugu euskarak belaunaldien artean jarraipena izango duela bermatzea" modu horretan normalizazioa lortu daitekeelako.
|
2011
|
|
Historiako kontakizuna albo batera uzten da eta, horrekin batera, arazo konkretu batzuetan gehiago sakontzen da, aldi berean euskaldunon arazoei buruzko hausnarketak ugariagoak eta esplizituagoak bihurtzen direlarik. Arazo zentrala, espero izatekoa zen bezala, herrien identitatea da eta, horren ondorioz (edo horri lotuta), kolonizazioa, multikulturalismoa, immigrazioaren integrazioaren komediak eta tragediak,
|
hizkuntzaren
garapena eta ofizializazioa, elebitasuna, literatura txikien arazoak eta, nola ez, bortizkeria politiko abertzalea. Gai horiei dedikatzen dizkie beste zazpi kapitulu (24 kap.). Kapitulu sakonagoak dira, nolabait esan, baina narraziorik ez badago ere (edo askoz ere gutxiago), hala ere aurreko moldeei eusten die:
|
2012
|
|
Dimentsio estetikoa eta psikomotorra desberdinak dira, nahiz eta uztartuta egon.
|
Hizkuntzaren
garapenak eta musikarekiko sentiberatasunak aurrerabide desberdinak dituzte. Arauak ikasteak eta motrizitate fineko mugimenduak ikasteak prozesu desberdinak behar dituzte.
|
2014
|
|
Eskuliburu honen hirugarren atalean,
|
hizkuntzaren
garapena eta garapen kognitiboa helduaroan eta zahartzaroan izango dira hizpide eta bi kapituluz osatua dago. Lehenengoak (liburuaren zortzigarren kapituluak) hizkuntzaren jabekuntza eta garapenaz dihardu, besteak beste:
|
|
III. ATALA.
|
HIZKUNTZAREN
GARAPENA ETA GARAPEN KOGNITIBOA HELDUAROAN ETA ZAHARTZAROAN 201
|
|
Eskuliburu honek hiru atal nagusi ditu, eta hainbat kapitulutan banatua dago: lehenengo atalean, garapenaren psikologiari hurbilpen bat egingo zaio; bigarren atalean, garapen kognitiboa haurtzaroan eta nerabezaroan izango da mintzagai; eta azkenik, hirugarren atalean,
|
hizkuntzaren
garapena eta garapen kognitiboa helduaroan eta zahartzaroan izango dira hizpide.
|
|
III. atala.
|
Hizkuntzaren
garapena eta garapen kognitiboa helduaroan eta zahartzaroan
|
2015
|
|
Ikerketa guztian zehar jasotako emaitzak bilduta, ahozko
|
hizkuntzaren
garapenean eta eskolari lotuta, esanguratsu gertatu zaizkigun praktika onak aurkeztuko ditugu bost esparrutan banatuta: (1) ikasleak; (2) soziolinguistika; (3) ikastetxeko curriculuma, esku liburuak eta praktika pedagogikoak; (4) irakaslearen esku hartzea; (5) baliabideak.
|
|
Ahozko hizkuntza lantzeko egitasmo hau Euskara ikasgaian zentratu da, eta bideak erakutsi digu gainerako arloetako irakasleen inplikazioa ere lagungarri gerta daitekeela ahozko
|
hizkuntzaren
garapenean eta erabileran. Izan daiteke etorkizuneko beste erronketako bat gelako harremanak aztertzea hezkuntza elkarrekintzaren ikuspegitik.
|
|
Egitasmo hau Euskara ikasgaian zentratuta da, eta bideak erakutsi digu gainerako arloetako irakasleen inplikazioa ere lagungarri gerta daitekeela ahozko
|
hizkuntzaren
garapenean eta erabileran.
|
2016
|
|
Garunean eta nerbio sisteman aldaketak izaten dira emozioen heltze prozesuan. Beste aldaketa batzuek, berriz, mugimenduen garapenarekin,
|
hizkuntzaren
garapenarekin eta lotura afektiboekin dute zerikusia.
|
2017
|
|
Idatziak ez du ahozkoa hurrupatu edo ezabatu, biek beren bidea egiten dute. Oraingo euskal gizarte modernoan ere, komunikabideen eta informazioaren eta komunikazioaren teknologien bitartez bereziki, oralitateak eragin handia izaten du
|
hizkuntzaren
garapenean eta bilakaeran. Bide horretan Euskaltzaindiak oralitatearen polo handi baten beharra ikusten du Ipar Euskal Herrian, aplikazio alor desberdinekikoa, hemen zehazten ez ditugunak:
|
2018
|
|
Eta komunikazio premia horietara moldatu eta egokitzetik etorri zaie hizkuntzei etengabeko aldaketa. Eta etengabeko egokitze eta aldaketa horretatik etorri da
|
hizkuntzen
garapena eta modernizazioa, baita euskararena ere.
|
|
Eta komunikazio premia horietara moldatu eta egokitzetik etorri zaie hizkuntzei etengabeko aldaketa. Eta etengabeko egokitze eta aldaketa horretatik etorri da
|
hizkuntzen
garapena eta modernizazioa, baita euskararena ere.
|
2019
|
|
Halakoek ez zekiten âez zuten jakin nahiâ tradizio handiko hizkuntzek biak batera landu dituztela beren hastapen literariotik. Ez zuten aintzat har  tzen inguruko herrietan itzulpenak izan zuen protagonismoa bertako
|
hizkuntzen
garapen eta normalizazioan. Ahaztua zeukaten nonbait edo ez zuten gogoratu nahi gure hizkuntza propioan gertaturikoa:
|
2021
|
|
Euskarazko kazetaritza herrigintzan txertatuta dago erabat, herrigintzaren parte oso garrantzitsua da, batetik,
|
hizkuntzaren
garapenean eta zabalkundean diharduelako; bestetik, herrigintzaren subjektu den komunitatea lotzeko tresna delako".
|