2008
|
|
Baina gurasoen hizkuntza gaitasuna eta lehen hizkuntza ez dira prozesu horri eragiten dioten aldagai bakarrak. Maila desberdineko
|
hizkuntza
gaitasuna duten bikoteen kasuan, transmisio prozesuaren emaitzetan eragiten duen hirugarren aldagai bat da: euskaraz ondo dakien kidea aita ala ama izatea.
|
|
Gure ikerketarako hautatu ditugun seme alaba guztietatik %75, 3k hizkuntza gaitasun bertsuko gurasoak dituzte. Ondorioz, gutxi gorabehera seme alaben laurdena (%24, 7) maila desberdineko
|
hizkuntza
gaitasuna duten bikoteetatik datoz. Ehuneko txikia dirudien arren, seme alaba horien multzoa 114.097 lagunekoa da, eta horrek erakusten digu zein garrantzitsua den.
|
|
Maila desberdineko
|
hizkuntza
gaitasuna duten bikotekideek osatutako hiru bikote mota daude, eta horietako bakoitzean hizkuntza transmisioa nolakoa den aztertuko dugu. Gainera, bikote mota bakoitzean euskaraz hitz egiten duena, edo ez duena, aita ala ama den kontuan hartuz, seme alabenganako hizkuntza transmisioan dauden aldeak ere zehazten saiatuko gara (5 irudia).
|
|
Hiru aldagai horien kasuetan, hiruretan da estatistikoki adierazgarria euskarazko hedabideen kontsumoarekin duten harremana. Harreman estuena, hala ere,
|
hizkuntza
gaitasunarekin du.
|
|
Hiru aldagai horien kasuetan, hiruretan da estatistikoki adierazgarria euskarazko hedabideen kontsumoarekin duten harremana. Harreman estuena, hala ere,
|
hizkuntza
gaitasunarekin du.
|
2009
|
|
Hugoenean jardungo duten idazleek, behin liburua kalean, lana non egin duten azaldu baitute, eta eskerrak eman. Gainera,
|
hizkuntza
gaitasunik balute, hitzaldiren bat edo beste eskainiko dute herrian eta herriko ikastetxeetan. Victor Hugok hasitako bidaiari jarraipena emango diote modu horretara.
|
2015
|
|
Lehenengo datuak
|
hizkuntza
gaitasunarekin du lotura zuzena. Aspaldian nago ni euskaldun kontzeptua, gaitasunari dagokionez bederen, orokorregi dela, eta garbiketaren beharra duela.
|
2016
|
|
Eskuineko orrialdeko taulan agertzen diren kolore berde gorriek profesionalek
|
hizkuntza
gaitasuna duten ala ez adierazten dute, eta alboko oharrak irakurrita jakin daiteke, eskakizuna albo batera utzita, medikua edo pediatra euskaraz egiteko gai den ala ez. Hala ere, horrek ez du esan nahi, demagun Etxalarren, urte osoan pediatra euskalduna dutenik.
|
|
elebakarrak diren herritarrek euren hizkuntzan hitz egingo dute beti, hizkuntza horretan maila handiagoa edo txikiagoa izan. Elebidunen kasuan ere, A hizkuntzan duten maila baino erabakigarriagoa izango da, gure hipotesiaren arabera, A eta B
|
hizkuntzetako
gaitasunetan duten desoreka.
|
|
Gai esoterikoei eta gizateriaren antzinateko mitoei buruzkoa zen sailik ugariena. Deigarriena zen liburu batzuen antzinatasuna, bai eta latinezkoak edo alemanezkoak izatea ere, ez bainekien nire osabak halako
|
hizkuntza
gaitasunik zuenik. Beldurrezko eta misteriozko literaturaren obra klasiko nagusiak ere aurkitu nituen apal haietan.
|
2018
|
|
Eremu urriko hizkuntzak biziberritzeko planetan, hizkuntza gaitasunaren agiria eskatzen da hizkuntza eskubideak defendatzeko, lanpostu publikoak eskuratzeko eta, sarri askotan, baita lanpostu pribatua eskuratzeko ere. Eremu urriko hizkuntza hiztunek
|
hizkuntza
gaitasuna dutela frogatzeko, ezinbestekoa dute gaitasun agiria, bai hizkuntza hori H1 dutenek, bai H2 dutenek. Oro har, lehen hizkuntza eremu urriko hizkuntza duten familietakoek harreman estuagoa eta ugariagoa dute eremu urriko hizkuntzarekin, eremu urriko hizkuntza hitz egiten ez duten familietakoek baino.
|
2019
|
|
Euskaldunak zirela ezin da ukatu; baina, agian, galdera garrantzitsuena hauxe da: noizkoak dira holako
|
hizkuntza
gaitasuna zuten gizon emakumeak?
|
|
Paleolitoan gaudela dudarik ez dago; baina, nola jakin Goi Paleolitoan ala Erdi Paleolitoan edo Behe Paleolitoan gauden. Isturitzen aurkitutako txilibitua egin zutenek edo Ekaineko zaldiak margotu zituztenek zer
|
hizkuntza
gaitasuna zuten. Ez ote ziren aditzak jokatuta erabiltzeko gai izan?
|
2021
|
|
I.6 azpiatalean zailtasunei heldu zaie, eta horietako bat literatura behar den patxadaz eta egokitasunaz irakasteko denbora falta da. Eta, denbora falta hori ikasleek
|
hizkuntza
gaitasunetan dituzten gabeziek handitzen dute, HIR1 ek azaltzen duenagatik," irakurzaletasunean dagoen gabezian eta irakurritakoaren ulermenean dauden zailtasunetan energia handia joaten zaigu". Hau da, ikasleek euskara gaitasunean oro har izan luketen maila izango balute, abiapuntu egokiagoa izango zela uste du literaturari beste sakontasun eta maila batez heltzeko.
|
2023
|
|
Hortaz, ahalegin handiagoa eskatzen dio egoera horrek eskolari: gizarte esparru guztietan euskaraz aritzeko pertsonak hezi behar ditugu, esparru horietan eraginkortasunez aritzeko
|
hizkuntza
gaitasuna duten gizarte eragileak, hain justu. Horrek guztiak, halabeharrez, hezkuntza soziolinguistikoaren
|