Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 13

2003
‎Ikasle izandako batzuk euskara menderatzen duen kidearen papera betetzera ere heltzen dira. Beste batzuek berriz, hizkuntz gaitasuna garatzen jarraitzeko izen emango dute ikasturte honetarako.
2008
‎Baina aintzat hartu behar dugu literaturak hizkuntza gaitasunak garatzen lagun dezakeela. Horretarako, literaturaren didaktikak ikuspegi komunikatiboari heldu behar dio, eduki kontzeptualak bigarren mailan utziz.
2010
‎Ingelesezko historia edo frantsesezko ingurunearen ezagutza ikasteak, besteak beste, testuinguru naturalagoa eskaintzen die ikasleei beren hizkuntza gaitasunak garatzeko. Hori da atzerriko eduki eta hizkuntzen ikaskuntza integratua (AICLE) izeneko ereduaren arrakastaren gakoa.
‎Hala ere, AICLE ikuspegiaren helburua bikoitza da. Irakasleak orientatu egin behar du irakaskuntza, ikasleak curriculumaren arloan eskatzen diren oinarrizko gaitasunak lor ditzan, eta aldi berean beste hizkuntza bateko hizkuntza gaitasunak garatu eta hobetzearekin. Do Coyle Aberdeeneko Unibertsitateko (Eskozia) hezkuntza berrikuntzako irakasleak eta eredu didaktiko elebidun horretako aditu nagusietako batek azpimarratu du “AICLE ez dela ikasleek jakin behar dutena irakastea, baina beste hizkuntza batean”.
2011
‎Haurrei egunero ipuin bat irakurtzea edo une berezietan liburu bat oparitzea dira, besteak beste, seme alabei maitasuna eta irakurzaletasuna irakasteko gurasoek eman ditzaketen lehen urratsetako batzuk. Jarduera horrek hizkuntza gaitasunak garatzen lagunduko die, baina ezagutza berriak eskuratzeko eta ikasketetan aurrera egiteko iturri gisa ere balioko die.
2012
‎Jolasaren bidez estimulatzen da haurra ukipenarekin eta elkarreraginarekin. Jarduera honek, ondo pasatzeaz eta entretenitzeaz gain, gorputza lantzen laguntzen dio, gorputza kontrolatzen eta egoki koordinatzen irakasten dio, eta lehen hizkuntza gaitasunak garatzeko pizgarri gisa balio du. Haurtxoari jolasak ematen dion alderdirik garrantzitsuena, ordea, lotura berezia izatea da, gurasoekin harremanak estutzeko eta, hartara, haurraren premia emozionalei erantzuteko.
2013
‎12 edo 15 hilabete betetzen dituenean, gai izaten da bere izenaz zerbait esateko. Handik aurrera, bost urte bete arte, haurrak bere hizkuntza gaitasuna garatzen du. Hiztegia pixkanaka zabaltzen du eta esaldi osoak eraikitzen ikasten du.
2015
‎Ildo horretan, irakaskuntza jardueraz haragoko euskararen erabilerak zentzua galdu du irakasle gazteok partekatzen duten errendimenduaren kudeaketaren kulturan. Zentzu hertsian irakaskuntzatzat hartutako eginbehar horretatik kanpo geratu dira akademiko askorentzat irakaskuntzaren albokoak diren atazak ere, hala nola, irakaskuntzarako materiala sortzea, hizkuntza corpusa gaurkotzea, dibulgazio lana egitea edo irakaslearen beraren hizkuntza gaitasunak garatzea. Horrenbestez, hainbat akademiko gazteren ustetan, bai tesiak bai ikerketa eta komunikazio zientifikoa euskaraz egitea ardura neketsuegiak dira, berez, gehituriko zamarik gabe ere, ingurune gero eta lehiakorragoan oztopo ugari gainditu behar dituelako ibilbide akademikoaren egileak.
2018
‎lexikoa eta fraseologia sortzea eta erabilera berrietarako estiloak garatzea (Haugen 1966). Hizkuntzaren lantze funtzionalak, baina, nahitaezkoa du baliabide berriak hiztunen errepertorio linguistikoan integratzea, alegia, profesionalei hizkuntza gaitasunak garatzen laguntzea, esparru klinikoetan komunikazio eraginkorra bermatzeari begira.
2021
‎Halaber, EBren iritzian, hainbat hizkuntzatan komunikatzeko gaitasuna aktibo garrantzitsua da, bai pertsonentzat, bai erakundeentzat eta enpresentzat. Beraz, herritarren hizkuntz gaitasunak garatu nahi ditu EBk. Asmoa da lehen hizkuntzaz gain, gutxienez beste bi hizkuntza hitz egitea herritarrek (Europen Parliament, 2020).
‎EBko hizkuntz politikak bi printzipio nagusi ditu: Europako hizkuntz aniztasuna babestea eta herritarren hizkuntz gaitasunak garatzea. EBren asmoa da lehen hizkuntzaz gain, gutxienez beste bi hizkuntza hitz egitea herritarrek.
2023
‎Bertsogintzaren oinarria euskara izanik, ukaezina da Bertsolaritza Irakaskuntzan programak ikasleen komunikazio gaitasunean eta euskararekiko jarreran duen eragina. Bertsoa euskaraz pentsatu eta egin behar den jarduera da, eta, horrenbestez, ikasleek haien hizkuntza gaitasuna garatzen dute saioz saio. Bertsogintzaren funtsa hizkuntza baliabideak lantzean datza; hots, ideiak hitzetara ekartzea, egitura metriko jakin batzuen barnean eta errimak erabiliz.
‎..., ikuspuntu akademiko batetik, Hezkuntza Sisteman daramagun digitalizazio prozesu bortitz zalantzagarriarekin batera, mugikorraren erabilera sutsuak (bai adingabeen, bai helduen aldetik) ume eta nerabeen irakurketa kualitatiboaren gainbehera ekarri du, eta gurasoen eta seme alaben arteko interakzio kuantitatiboen eta, askotan, kualitatiboen beherakada ekarri du; hau da, ume batek bere hiztegia eta hizkuntza gaitasunak garatzeko ezinbestekoak dituen bi iturri erabat kaltetu dira, eta, beraz, nerabeen ulermen maila eta idatziz zein ahoz jarduteko gaitasunak gero eta pobreagoak direla ikusten da, orokorrean, argi eta garbi. Hizkuntza gaitasun gabezia horri lehen aipatutako motibazio eta arreta gabeziak eransten badizkiogu, ondo ulertuko dugu nolako kausalitate faktorea den hori guztia emaitza akademikoen beherakadan.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia