Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 28

2002
Hizkuntza gaitasunari dagokionez, gazteenen eta zaharrenen artean daudeeuskaldunen portzentajerik handienak, %30etik %57ra bitartekoak, hurrenezhurren. Nabarmentzekoa da 5 eta 24 urte bitarteko adin taldeetan euskaldunenportzentajeak izandako gorakada.
2003
‎Eta funtzionalki? Agiria eskuratua izateaz gainera ba al dute, benetako hizkuntz gaitasunari dagokionez, zerhobetua. Bai horixe:
2005
Hizkuntza gaitasunari dagokionez, euskaldunen proportzioa gero eta handiagoa da gazteen artean. Aldi berean, euskararen transmisioa ia erabatekoa da guraso biak euskaldunak direnean, eta gero eta gehiago transmititzen da bietako batek bakarrik dakienean horrelakoetan, euskara gaztelaniarekin batera transmititzen da.
‎Aldiz, etxetik euskaldun edo elebidun diren ikasleekin, nolabait euskaldun zaharrekin, gaztelaniaren eta gutxienik ingelesaren ezagutza egokia eskuratzeaz gainera, euskal eskolak hizkuntza gaitasunari dagokionez, egin ditzakeen hobekuntzak ugariak dira. Lehendabizi etxetik dakartena sendotu.
Hizkuntza Gaitasunari dagokionean ere, azken 20 urteotako bilakaeraren berri ematen dute datuek, Zentsuko datuetatik abiatuta. Adin taldekako grafikoetan (25 irudia, III. Mapa Soziolinguistikoaargitalpenean) argi ikus daiteke EAEko biztanlegoan zenbat eta belaunaldi gazteagoak izan, euskararen ezagutza altuagoa dela:
2008
‎Honek inplikazio sakonak ditu, bai euskaldun berri hauen hizkuntza gaitasunari dagokionez (eskolako gaietatik landa handiagoa izaten dute gazteleraz komunikatzeko gaitasuna), bai bizi diren testuinguruari dagokionez: euskaldun gehienak testuinguru erdaldunetan bizi dira, eta euskara eskolari lotzen zaio.
‎Zuzentasun zein aberastasun aldetik zer hobetua badute ere, hizkuntza gaitasunari dagokionez ondo aritu dira.
2009
‎" Buruntzaldeko Udalek egindako lana estimagarria izan da. Lan jardunak banan banan aztertu ditugu, zer motatakoak diren, alde batean eta bestean zein hizkuntz gaitasun dauden eta harremanak zein hizkuntzatan egiten diren jakiteko. Lan bide egilea, pioneroa, izan da.
‎Soziolinguistika Klusterrak eta Aztikerrek elkarlanean egindako euskararen datu estatistikoen biltegi bat da Euskararen Datu Basea, eta han topa daitezkeen azken datuen arabera, 2001ean, haurren hizkuntza gaitasunari dagokionez, %54, 5 dira euskaldunak, %14, 5 ia euskaldunak eta %30, 9 erdaldunak. Etxauriko 2 urte bitarteko haurretatik erdiek baino gehiagok euskaraz jakitea, berreskuratze ikusgarriaren adierazlea dela esan daiteke.
‎Baina hogeita bost urteotako bilakaerak modu berean jarraitzen baldin badu, beste horrenbeste urte barru, berrogeita hamabost urtez azpitik euskal biztanleriaren %75 %80 elebiduna izango dela esatea ez da ameskeria, nahiz eta ez den neurri berean izango elebidun. Gure hizkuntza errealitatea asimetrikoa izango da, eta asimetria hori ez da lurraldeen araberakoa soilik izango, hiztunen hizkuntza gaitasunari dagokionez ere ugaritasuna gertatuko baita. Esan nahi dugu, euskara gaitasun desberdina duten herritarren artean osaturiko gizarte elebiduna izango dela gurea.
‎Bide horretan, elebitasun simetrikoa gogoko izan arren, onartu dugu, arazorik gabe onartu ere, egoera asimetrikoak izango ditugula gure gizartean hainbat belaunalditan. Egoera asimetrikoak herritarren hizkuntza gaitasunari dagokionez, eremu geografikoari edo gune soziolinguistikoei dagokienez, eta egoera asimetrikoak erabilera eremuei dagokienez. Onartu behar da, inor euskararen etsai edo behar besteko euskaltzale ez izatearen susmagarri bihurtu gabe onartu ere?
2010
‎30 irudia: EAEko irakasleen osaera, hizkuntza gaitasunari dagokionez
‎Tolosan2, hizkuntz gaitasunari dagokionez, gazteen% 86,6 euskalduna da eta% 9 ia euskalduna (guztira% 95,6). Helduen artean, berriz,% 58,6 da euskalduna eta% 25,5, aldiz, ia euskalduna.
2012
‎Gauza bera esan daiteke Iparraldeko lurraldeen hizkuntza gaitasunari dagokionez, aldeak ere handiak dira lurralde desberdinen arabera. Nafarroa Behereko eta Zuberoako biztanleriaren erdia elebiduna da (%52, 1, hau da, 17.000 elebidun).
‎Gertakari hori bikotekideen hizkuntza gaitasunarekin dago lotuta. Izan ere, guztiak elebidunak diren arren, guraso euskaldun berriak gero eta gehiago dira, eta horiek seme alabei euskara transmititzen badiete ere, gero eta gehiago dira erdararekin batera transmititzen dutenak.
‎EAEn eta Nafarroan, talde zaharrenetik 35 urteko taldera bitartean euskaldun zaharren proportzioa pixka bat jaisten bada ere, 16 adin taldean igotzen da pixka bat; gainera, jatorrizko elebidunen proportzioa asko igotzen da adin talde horretan. Hori datu baikorra da oinordetutako hizkuntzaren gaitasunari dagokionez, badirudielako gainbehera historikoa bukatu dela. Berreskuratutako euskararen indarraren kasuan, are baikorragoak dira datuak:
2014
‎Datuek diotenez, gazte askok izan dute aukera euskaraz ikasteko 1986an Nafarroako Euskararen Foru Legea onartu zenetik. Hizkuntzaren gaitasunari dagokionean, hamar lagunetik bik dute euskaraz idatzi, irakurri, hitz egin edota ulertzeko gaitasuna. 2008 urtetik hona zerbait aldatu bada ere, data honen aurreko garaietan euskararen gaineko ez gaitasuna %80tik gorakoa zen nafar jendartean.
2015
‎Datu honek ez luke garrantzi berezirik izango ez bageneki egungo gizarte baldintzetan euskalduntzen ari diren gazte gehienek ez dutela lortzen" oso ongi" hitz egitea euskaraz, eta, hortaz, kopuru handiak ditugula" nahiko ongi" mailan edo beheragoko mailetan. Horiek hala, euskaldunen kopuruak gora egin arren, euskaldungo horren kalitateak, hizkuntza gaitasunari dagokionez, ez du berez ziurtatzen gazte askok eta askok joera izango dutenik euskaraz aritzeko, ez orain, lagun eta kideen artean, ez gero, egun batean guraso bihurtzerakoan.
‎Hau da, EAEko lau biztanletik bat euskalduna da. (...) Hizkuntza gaitasunari dagokionez, diferentzia nabarmenak atzematen dira adin taldeen artean. Oro har, adin talderik gazteenak dira euskaldunen portzentaiarik handiena dutenak, %35 bitartekoa, eta erdaldun elebakarren portzentaiarik txikiena dutenak, %25 bitartekoa.
2016
‎Goitik beherako lerro markatu guztiak dagozkie balizko arnasguneei. Aldiz, apenas ikusten dugun behetik gorako bilakaera nabarmenik, salbu hizkuntza gaitasunari dagozkionetan. Zergatik?
2018
‎25 eta 49 urte bitarteko unibertsoaz ari gara. Hizkuntza gaitasunari dagokionez, herena baino zertxobait gutxiago dira euskaldunak (%31, 2), eta horien artean %44k erdara izan dute lehen hizkuntza. Hortaz, zer landu asko dago, bai gaitasun nahikoa duten gurasoek erraztasunean hobetu dezaten, baita oraindik gaitasun nahikoa izan ez arren (euskaldun hartzaileak), euskaldun izateko bidea egin dezaten.
‎Elebitasun hau menpekotasunezko elebitasuna dugu, hizkuntza nagusiak nagusi izaten jarraitzen duelako eta menpeko hizkuntza gutxituak bere ahulezia eta menpekotasuna betikotzen duelako. Menpekotasunezko elebitasun honen gakoa hizkuntza gaitasunean dago. Izan ere, hizkuntzen arteko menpekotasuna hizkuntza gaitasunean ardaztuta dago, hizkuntza gaitasunaren nagusitasunak hizkuntzaren gizarte nagusitasuna baitakar.
2021
‎Gakoak eta azterbideak liburuan zerrendatzen dira bide horretatik landu litezkeen gaitasunak: pertsonaren gaitasunen garapenaren baitan, inprobisaziorako jarrera eta gaitasunak (autokonfiantza nahiz jarrera sortzailea), komunikazio ekintza antolatzeko gaitasunak, eta erlazio gaitasunak eta oroimenaren garapena; kultur ondarearen ezagutzan ahozko inprobisazioan murgiltzea eta horren bidez gaurkotasuna landu nahiz euskal historia ezagutzea; hizkuntza gaitasunari dagokionez ahozko espresiorako trebezia eta baliabideak lantzea; eta musika gaitasuna jorratzea euskal doinuen ondareaz jabetuz (Garzia, Sarasua eta Egaña, 2001: 44).
‎Beste alde batetik, eta hezkuntza sistemaren egoerari dagokionez, gabeziak ikusten dizkio irakaskuntzari oro har NE1 ek; are gehiago, hezkuntzan dabilen orok aitortzen duen zerbait dela baieztatzen du. Horietako bat hezkuntza sistemak ez dituela helburuak betetzen, besteren artean, ikasleen hizkuntza gaitasunei dagokienez:
‎Diotenez, hor testuen eta bere izaeraren eta ezaugarrien hautaketa funtsezkoa litzateke. Batuaz irakurtzeko zailtasunak onartzen dituzten euskalkian ari diren ikasleen kasuan eta egoera soziolinguistiko ona dutenak, arazoa ez dela linguistikoa soilik pentsatzera garamatza, hizkuntza gaitasunean egon daitezkeen gabeziez gain handiagoak edo txikiagoak, hori baloratzeko erabiltzen diren irizpideen eta ikuspegiaren arabera, euskara batuarekiko identifikazio falta ere legoke. Eta, arinkeriatzat har daitekeen arren, besteak beste, norberaren literatur kontsumoari dagokionez, hizkuntza hautua erabakitzeko irizpide badela ikusi izan da.
2022
‎Ondorengo taulan (3.Taula), medikuen hizkuntza gaitasunari dagokionean Urola Kosta eskualdeko herri gehienetako osasun zentroen informazioa biltzen da. Aipagarria da, hizkuntza gaitasunaren neurgailua Osakidetzak ezartzen duen hizkuntza eskakizunarena dela (jden euskara maila B2 maila da).
Hizkuntza gaitasunari dagokionez, adina funtsezko aldagaia da Gasteizen: zenbat eta gazteago, orduan eta euskaldun kopuru handiagoa.
2023
‎Ez gara gehiegi luzatuko COVID eragindako pandemiaren ondorioak gogora ekartzen. Aski da esatea 2020ko martxotik aurrera euskarazko aisialdiak etenaldi bat nozitu zuela, euskararen erabilerak atzerakada aukerak murriztearen ondorioz, eta gainera diferentziak handitu zirela haurren artean hizkuntza gaitasunari dagokionez. Gerora, hizkuntza arrakalaz hitz egin izan da gertatu zen egoera definitzeko.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia