Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 20

2005
‎Espainiako Estatu Administrazioari dagokionez, inprimakiei eta langileen hizkuntza gaitasunari buruzko azterketan, besteak beste, nabarmendu dute Administrazioak ez dituela konpromisoak bete; eta, horren ondorioz, herrit arren hizkuntza eskubideen urraketa sistematikoa izan da.
2006
‎hizkuntza erroldak bost urtean behin egiten direnez, euskararen ezagutzaren inguruko datuak urtero berritzeko egiten den estatistika informala. Teknika sofistikatuagoak iritsi bitartean, gisa honetakoak egin litezke hizkuntza gaitasunari buruzko datuak eguneratzeko. Etxez etxeko erronda eginen duten boluntarioak besterik ez dira behar:
2008
‎Beraz, ondo pentsatu behar dira hasierako galderak, eta horretarako guk ere hainbat galderari erantzun behar diogu: bakarrik gaur egungo hizkuntza gaitasunari buruzko galderak egingo dira. Ama hizkuntzari buruzkoak ere sartuko dira?
2009
‎honetara, 1 hizkuntzaeskakizuna euskarako edo euskaraz eskolik ematen ez duten irakasleei ezartzen zaie eta gurasoekin zein ikasleekin euskaraz komunikatzeko gaitasuna ematen die; 2 hizkuntza eskakizunarekin ordea, eskolak euskaraz eman ditzakete. Uztailaren 28ko 197/ 1998 Dekretuko 26 artikulua, ostera, irakasleen hizkuntza gaitasunari buruzkoa da eta irakasle berriek Erkidegoko bi hizkuntza ofizialetan eskolak emateko gai izan behar dutela xedatzen duvii.
‎Mapak, berriz, Euskal Autonomia Erkidegoko bost urte edo gehiagoko biztanleria hartzen du kontuan hizkuntza gaitasuna, hizkuntzaren transmisioa eta euskararen erabilera etxean aztertzerakoan. Hizkuntza gaitasunari buruzko lehen datuak 1981ekoak dira; hortaz, 25 urteko begiradarako aukera ematen du. Lehen hizkuntzari buruzko lehen datuak, berriz, 1986koak dira, eta etxeko erabilerari buruzkoak azken hamabost urteetan jaso izan dira.
2010
Hizkuntza gaitasunei buruzko emaitza gordinak
2011
‎Gurasoen informazioan oinarritzen den metodo hau, nolabait, berritzailea da, zeren adingabeko haurren komunikazio garapena ebaluatzeko gurasoen informazioan oinarritutako tekniken bidezko metodoak, egoera naturalaren behaketan edo froga estandarretan oinarritutako ebaluazio metodoei nagusitzen ari baitzaizkie (Pérez Pereira eta Resches, 2007), eta nagusitze hori bi arrazoiri, batez ere, zor zaie. Batetik, gurasoek beren seme alabez duten ezagutza zabalean eta sakonean oinarritzen da, zeinak haurraren komunikazio eta hizkuntza gaitasunei buruzko txosten oso adierazgarriak egiteko gaitzen dituen, bereziki egoera zehatzetan. Bestetik, metodo honen bidez haur askori buruzko informazioa biltzea errazagoa gertatzen da ikertzaileentzat.
‎biztanleriaren piramideak, atzerritarren bilakaera, biztanleriaren ikasketa maila eta biztanleriaren jarduera sektoreka. Atal honetan, hizkuntza gaitasunari buruzko datuak ere aurkezten dira; baina ez dira berriak, Eustateko 1996 datu ezagunak dira.
2014
Hizkuntza gaitasunari buruzko datuak honakoak dira. 1991, 2001 eta 2011 urteetakoak.
‎Hirugarren kapituluan, elizaren esparrua jorratzen du Juan Madariagak. Pastoralgintzaren hizkuntzari buruzko posizio ofiziala aztertu ondoren, apaizen hizkuntza gaitasunari buruzko informazioa aurkezten du.
2015
‎Ezaugarri soziolinguistikoekin hasita, udalerri euskaldunak gainerakoak baino euskaldunagoakdirela azaltzen zaigu, ezin zitekeen bestela izan. Hemen hizkuntza gaitasunari buruzko datuak aurkezten dizkizuegu: ezkerreko zutabean udalerri euskaldunen osaketa, eta eskumakoan gainerakoudalerriena [4 irudia].
2016
‎1991 urtean Euskal Herri osoan egindako lehenengo Inkesta Soziolinguistikoaren emaitzak Euskararen Jarraipena liburuan aurkeztu zituztenean, continuum ikuspegira hurbiltzen zen hizkuntza gaitasunari buruzko aldagai sintetikoa aurkeztu zuten bertan (Aizpurua, 1995: 56).
‎Beharrezko datu guztiak eskuragarri baleude, halakoa litzateke matrizea. Baina, zoritxarrez, gaur gaurkoz Ipar Euskal Herrian ez dugu hizkuntza gaitasunari buruzko udalerrikako daturik5 Besterik ezean, Ipar Euskal Herrian ISLan erabiltzen den hiru eremuko banaketa baliatuko dugu: Baiona Angelu Miarritze herriartea (laburduraz BAM), Lapurdiko barnealdea (laburduraz LB) eta, Nafarroa Beherea eta Zuberoa (laburduraz NBZ).
‎Hizkuntzen Erabileraren Euskal Herriko Kale Neurketa ibilbide luzeko ikerketa lan bat da. Erabilera neurtzeko metodoaren sortzailea Siadeco Ikerketa Taldea izan zen (Iñaki Larrañagaren gidaritzapean etorri zen oinarri hau); izan ere, 1981eko EAEko zentsuak estreinakoz jasotako hizkuntza gaitasunari buruzko datuak euskararen egoera soziolinguistikoa deskribatzeko nahikoa ez zirela nabarmendu zen garai hartan. Hala, kezka horri aurre eginez, 1983 urtean Kale Erabileraren Neurketa metodologia sortu eta Gipuzkoako udalerri guztietan neurketak egin zituzten.
2017
‎Soziolinguistikazko Mapa. 1986 Urteko Erroldaren Araberako Euskal Autonomi Elkarteko Azterketa Demolinguistikoa. esan bezala, bertan jaso ziren biztanleriaren ama hizkuntza eta hizkuntza gaitasunari buruzko datuak. hurrengoetan bide beretik jo zuten eta 1991ko zentsuaren galdetegian, etxeko ohiko hizkuntzari buruzko galdetu zen9.
2018
‎Hirugarren kapituluan, elizaren esparrua jorratzen du Juan Madariagak. Pastoralgintzaren hizkuntzari buruzko posizio ofiziala aztertu ondoren, apaizen hizkuntza gaitasunari buruzko informazioa aurkezten du.
2021
‎Beraz, lan honetan oraindik martxan dagoen prozesu baten azterketa egin da. Dena den, genetikan zein arkeologian, besteak beste, gehiago sakondu eta gauza berriak aurkituz gero, egunen batean gai izango dira neandertalen hizkuntza gaitasunari buruzko ondorio zehatzak emateko.
2022
‎Artadin 98 herritar zeuden erroldatuta (2021eko martxoaren 8an), baina erdiak bakarrik bizi ziren elizaren inguru horretan, gainerakoak etxe edo baserri sakabanatuetan. Biztanle horien hizkuntza gaitasunari buruzko datu zehatzik ez du Udalak, baina jaioterriari buruzkoak bai.
‎Behaketa bidezko neurketa metodoa Siadeco Ikerketa Taldeak sortu zuen 1983 urtean3, Iñaki Larrañaga soziolinguista aitzindariaren gidaritzapean. Euskal Autonomia Erkidegoan zentsuaren bidez hizkuntza gaitasunari buruzko datuak jasotzen hasi zirenean garatu zen, egoera soziolinguistikoa modu osatuagoan deskribatzeko. Lehen esperientzia horien ostean, Euskal Herriko neurketaren lehen eta bigarren edizioak bideratu zituen Euskal Kultur Batzordeak (EKB) 1989an eta 1993an.
2023
‎" Erabilera neurtzeko metodoa Siadeco Ikerketa Taldeak sortu zuen, Iñaki Larrañagaren gidaritzapean (2021ean hil zen soziolinguista aitzindaria). Garai hartan, hizkuntza gaitasunari buruzko datuak jaso ziren estreinakoz EAEn, 1981eko zentsuaren bidez; 1983 urtean, Kale Erabileraren Neurketa metodologia sortu zuten, eta Gipuzkoako udalerri guztietan egin zituzten neurketak (Larrañaga 1986)" (Iñarra et al. 2022, 8).
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia