2005
|
|
Espainiako Estatu Administrazioari dagokionez, inprimakiei eta langileen
|
hizkuntza
gaitasunari buruzko azterketan, besteak beste, nabarmendu dute Administrazioak ez dituela konpromisoak bete; eta, horren ondorioz, herrit arren hizkuntza eskubideen urraketa sistematikoa izan da.
|
2006
|
|
hizkuntza erroldak bost urtean behin egiten direnez, euskararen ezagutzaren inguruko datuak urtero berritzeko egiten den estatistika informala. Teknika sofistikatuagoak iritsi bitartean, gisa honetakoak egin litezke
|
hizkuntza
gaitasunari buruzko datuak eguneratzeko. Etxez etxeko erronda eginen duten boluntarioak besterik ez dira behar:
|
2008
|
|
Beraz, ondo pentsatu behar dira hasierako galderak, eta horretarako guk ere hainbat galderari erantzun behar diogu: bakarrik gaur egungo
|
hizkuntza
gaitasunari buruzko galderak egingo dira. Ama hizkuntzari buruzkoak ere sartuko dira?
|
2009
|
|
honetara, 1 hizkuntzaeskakizuna euskarako edo euskaraz eskolik ematen ez duten irakasleei ezartzen zaie eta gurasoekin zein ikasleekin euskaraz komunikatzeko gaitasuna ematen die; 2 hizkuntza eskakizunarekin ordea, eskolak euskaraz eman ditzakete. Uztailaren 28ko 197/ 1998 Dekretuko 26 artikulua, ostera, irakasleen
|
hizkuntza
gaitasunari buruzkoa da eta irakasle berriek Erkidegoko bi hizkuntza ofizialetan eskolak emateko gai izan behar dutela xedatzen duvii.
|
|
Mapak, berriz, Euskal Autonomia Erkidegoko bost urte edo gehiagoko biztanleria hartzen du kontuan hizkuntza gaitasuna, hizkuntzaren transmisioa eta euskararen erabilera etxean aztertzerakoan.
|
Hizkuntza
gaitasunari buruzko lehen datuak 1981ekoak dira; hortaz, 25 urteko begiradarako aukera ematen du. Lehen hizkuntzari buruzko lehen datuak, berriz, 1986koak dira, eta etxeko erabilerari buruzkoak azken hamabost urteetan jaso izan dira.
|
2010
|
|
|
Hizkuntza
gaitasunei buruzko emaitza gordinak
|
2011
|
|
Gurasoen informazioan oinarritzen den metodo hau, nolabait, berritzailea da, zeren adingabeko haurren komunikazio garapena ebaluatzeko gurasoen informazioan oinarritutako tekniken bidezko metodoak, egoera naturalaren behaketan edo froga estandarretan oinarritutako ebaluazio metodoei nagusitzen ari baitzaizkie (Pérez Pereira eta Resches, 2007), eta nagusitze hori bi arrazoiri, batez ere, zor zaie. Batetik, gurasoek beren seme alabez duten ezagutza zabalean eta sakonean oinarritzen da, zeinak haurraren komunikazio eta
|
hizkuntza
gaitasunei buruzko txosten oso adierazgarriak egiteko gaitzen dituen, bereziki egoera zehatzetan. Bestetik, metodo honen bidez haur askori buruzko informazioa biltzea errazagoa gertatzen da ikertzaileentzat.
|
|
biztanleriaren piramideak, atzerritarren bilakaera, biztanleriaren ikasketa maila eta biztanleriaren jarduera sektoreka. Atal honetan,
|
hizkuntza
gaitasunari buruzko datuak ere aurkezten dira; baina ez dira berriak, Eustateko 1996 datu ezagunak dira.
|
2014
|
|
|
Hizkuntza
gaitasunari buruzko datuak honakoak dira. 1991, 2001 eta 2011 urteetakoak.
|
|
Hirugarren kapituluan, elizaren esparrua jorratzen du Juan Madariagak. Pastoralgintzaren hizkuntzari buruzko posizio ofiziala aztertu ondoren, apaizen
|
hizkuntza
gaitasunari buruzko informazioa aurkezten du.
|
2015
|
|
Ezaugarri soziolinguistikoekin hasita, udalerri euskaldunak gainerakoak baino euskaldunagoakdirela azaltzen zaigu, ezin zitekeen bestela izan. Hemen
|
hizkuntza
gaitasunari buruzko datuak aurkezten dizkizuegu: ezkerreko zutabean udalerri euskaldunen osaketa, eta eskumakoan gainerakoudalerriena [4 irudia].
|
2016
|
|
1991 urtean Euskal Herri osoan egindako lehenengo Inkesta Soziolinguistikoaren emaitzak Euskararen Jarraipena liburuan aurkeztu zituztenean, continuum ikuspegira hurbiltzen zen
|
hizkuntza
gaitasunari buruzko aldagai sintetikoa aurkeztu zuten bertan (Aizpurua, 1995: 56).
|
|
Beharrezko datu guztiak eskuragarri baleude, halakoa litzateke matrizea. Baina, zoritxarrez, gaur gaurkoz Ipar Euskal Herrian ez dugu
|
hizkuntza
gaitasunari buruzko udalerrikako daturik5 Besterik ezean, Ipar Euskal Herrian ISLan erabiltzen den hiru eremuko banaketa baliatuko dugu: Baiona Angelu Miarritze herriartea (laburduraz BAM), Lapurdiko barnealdea (laburduraz LB) eta, Nafarroa Beherea eta Zuberoa (laburduraz NBZ).
|
|
Hizkuntzen Erabileraren Euskal Herriko Kale Neurketa ibilbide luzeko ikerketa lan bat da. Erabilera neurtzeko metodoaren sortzailea Siadeco Ikerketa Taldea izan zen (Iñaki Larrañagaren gidaritzapean etorri zen oinarri hau); izan ere, 1981eko EAEko zentsuak estreinakoz jasotako
|
hizkuntza
gaitasunari buruzko datuak euskararen egoera soziolinguistikoa deskribatzeko nahikoa ez zirela nabarmendu zen garai hartan. Hala, kezka horri aurre eginez, 1983 urtean Kale Erabileraren Neurketa metodologia sortu eta Gipuzkoako udalerri guztietan neurketak egin zituzten.
|
2017
|
|
Soziolinguistikazko Mapa. 1986 Urteko Erroldaren Araberako Euskal Autonomi Elkarteko Azterketa Demolinguistikoa. esan bezala, bertan jaso ziren biztanleriaren ama hizkuntza eta
|
hizkuntza
gaitasunari buruzko datuak. hurrengoetan bide beretik jo zuten eta 1991ko zentsuaren galdetegian, etxeko ohiko hizkuntzari buruzko galdetu zen9.
|
2018
|
|
Hirugarren kapituluan, elizaren esparrua jorratzen du Juan Madariagak. Pastoralgintzaren hizkuntzari buruzko posizio ofiziala aztertu ondoren, apaizen
|
hizkuntza
gaitasunari buruzko informazioa aurkezten du.
|
2021
|
|
Beraz, lan honetan oraindik martxan dagoen prozesu baten azterketa egin da. Dena den, genetikan zein arkeologian, besteak beste, gehiago sakondu eta gauza berriak aurkituz gero, egunen batean gai izango dira neandertalen
|
hizkuntza
gaitasunari buruzko ondorio zehatzak emateko.
|
2022
|
|
Artadin 98 herritar zeuden erroldatuta (2021eko martxoaren 8an), baina erdiak bakarrik bizi ziren elizaren inguru horretan, gainerakoak etxe edo baserri sakabanatuetan. Biztanle horien
|
hizkuntza
gaitasunari buruzko datu zehatzik ez du Udalak, baina jaioterriari buruzkoak bai.
|
|
Behaketa bidezko neurketa metodoa Siadeco Ikerketa Taldeak sortu zuen 1983 urtean3, Iñaki Larrañaga soziolinguista aitzindariaren gidaritzapean. Euskal Autonomia Erkidegoan zentsuaren bidez
|
hizkuntza
gaitasunari buruzko datuak jasotzen hasi zirenean garatu zen, egoera soziolinguistikoa modu osatuagoan deskribatzeko. Lehen esperientzia horien ostean, Euskal Herriko neurketaren lehen eta bigarren edizioak bideratu zituen Euskal Kultur Batzordeak (EKB) 1989an eta 1993an.
|
2023
|
|
" Erabilera neurtzeko metodoa Siadeco Ikerketa Taldeak sortu zuen, Iñaki Larrañagaren gidaritzapean (2021ean hil zen soziolinguista aitzindaria). Garai hartan,
|
hizkuntza
gaitasunari buruzko datuak jaso ziren estreinakoz EAEn, 1981eko zentsuaren bidez; 1983 urtean, Kale Erabileraren Neurketa metodologia sortu zuten, eta Gipuzkoako udalerri guztietan egin zituzten neurketak (Larrañaga 1986)" (Iñarra et al. 2022, 8).
|