Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 25

2009
‎17.1 Hizkuntza eskakizunen sistema berritzeaz
Hizkuntza eskakizunen sistema dugu euskararen erabilera administrazio publikoan sustatzeko eta bermatzeko oinarri nagusietako bat. Duela hogei urte pasatxo sortutako sistema da, eta administrazio publikoko lanpostu guztiei hizkuntza gaitasun bat esleitzea du oinarri.
‎Teorian behintzat, helburu horrekin antolatua dago hizkuntza eskakizunen sistema. Horregatik definitzen dira hizkuntza eskakizunak lanerako hizkuntza gaitasuntzat.
‎Ez al dugu, hortaz, hizkuntza eskakizunen sistema modu automatikoegian aplikatu hainbat testuingurutan. Ez al dugu ahalegin gutxiegi egin gure benetako egoera soziolinguistikoa aintzat hartzeko?
2010
‎" ez inposatu, ez eragotzi" printzipioak berma dezake hizkuntza aukeratzeko askatasuna. kontua horixe baita: ...an dugun legez euskal gizarteak behin eta berriz berretsi duelako elebidun izan nahi duela. alde honetatik begiratuta, oso arriskugarria ikusten dut euskararen sustapenerako hizkuntza politika positiboa inposizioarekin lotzeko batzuek darabilten diskurtso politikoa. oraindik orain, herri agintari batzuek aldarrikatu dute iragan urteetan euskararen inposizioa gertatu dela administrazioan, adibidez, hizkuntza eskakizunen sistema dagoelako. osakidetzako zerbitzuei buruz ari zirela kontuan hartuta, agian gogorarazi genieke erakunde horretan ez dela %16ra iristen hizkuntza eskakizuna derrigorrezko izaeraz duten lanpostuen kopurua; halaber, herri agintari horiei gogorarazi genieke onenean ere paradoxikoa dela halako inposizio mamurik plazaratzea, non eta ez epaile edo fiskal izateko, zinegotzi edo alkate ... zer egin dezaket nik euskararen alde?
‎Eztabaida horiek, gainera, albora utzi behar izan ziren une batez, EGAk hizkuntza eskakizun berriekin izatekoa zuen harremana argitu artean, demagun 1990 epean. EGAk hizkuntza eskakizunen sistema berrian zuen kokagunea argitu ondoren, EGAren eta HABEren arteko harremanak argitzeari ekin zitzaion berriro144 Neurri horiek guztiak bi agindutan gauzatu ziren 1999 urtean (EHAA: 1999/7/21; 1999/9/30).
2011
‎hizkuntza eskakizunak ezarrita dauzkate, eta euskararen ezagutza egiaztatzeko beharra legez jasota dago, beti ere administrazio publikoek zerbitzua ele bitan ematera bideratuta eta euskararen normalkuntza prozesuan eredugarri izate aldera. Baina administrazio publiko horietako buruak, kargu politikoak, hizkuntza eskakizun sistema horretatik kanpo gelditzen dira, ezerk ez ditu behartzen euskaraz ikastera. Horrela, langileak euskalduntzeko ahalegina egin eta gero, erdaldun peto petoak horien arduradun izendatuta, erabat erdaraz funtzionatzera eramaten ditu egoera honek.
‎Euskara planak oinarritik huts egiten duenez, hizkuntza eskakizunen sistema sostengurik gabe geratzen da, eta onura gutxien ordainean alboondorio larriak gertatzen dira euskaldunen interesen kalterako. Bide batez, euskaren aurka lehiatzen dutenen aparatu intelektualak benetako arrazoiak aurkitzen ditu diskurtso negatiboa indartzeko.
2016
‎Administrazioaren esparrutik mintzatu da Amundarain. «Urte hauetan sistemak berak eraman gaitu gaitasunean zentratzera; hizkuntza eskakizunen sistema ikaragarri inportantea izan da. Hala ere, datozen urteetan partida beste bat izango da:
2018
‎Nik neuk ere ekarri nahi nuke nire alea, agian ez garrantzitsuena, baina aipagarria. Eta elefantea, nire begietan, administrazio publikoaren euskalduntzearen porrota da, zehatzago esanda, hizkuntza eskakizunen sistemaren agortzea. Euskarak aurrerakada itzelak egin ditu hezkuntza sisteman baina porrot ikusgarria administrazio publikoan.
‎Ezagutzaren datuak ez dira behar bezain magikoak. Bildu dugun eskarmentuarekin, ondo dakigu euskaldunen hizkuntza eskubideak ez direla errealak, gehienetan, asmo onen adierazpenak baizik, eta Administrazioko hizkuntza eskakizunen sistemak ez du kontrakoa erakusten. Thomas Hobbes ek, XVII. mendeko ingeles filosofo ospetsuak, azpimarratu zuen eskubide politikoak botere subiranotik zetozela.
‎Halere, badira erakunde gutxi batzuen esperientziak hor, zeintzuetan kostata bada ere, lortu duten euskara zerbitzu hizkuntza izateaz gain ohiko lan hizkuntza ere izatea; baina honetara heltzeko borondate handia behar da: lehenengoz bermatu behar da erakundearen hizkuntza gaitasuna( Hizkuntza Eskakizunen sistemak, bere akats eta guzti, bete lezake funtzio hau); gero erakundearen eginkizunen mapa eta solaskideen mapa egin behar da, zehaztu ahal izateko nork egiten duen zer eta norekiko; azkenik, behin lan zirkuituak aztertu direla, Hizkuntza Irizpideak diseinatu eta betearazi behar dira. Noski, gure kasuan, irizpideok lehentasuna eman liokete euskararen erabilerari helburua baita erakundearen jarduna euskaratzea.
2021
‎Horren muturreko adierazpena dugu euskara menderatu behar den lanpostuen nahitaezko ehunekoa(' nahitaez bete beharreko indizeak') gutxieneko portzentaje(' gutxieneko betetze indizeak') bihurtzeko ahalegina, administrazio bakoitzaren nahieran igo daitekeena. Horrekin, hizkuntza eskakizunen sistemaren helburua urratzen da, hura' nahierako' sistema bat bilakatuz, boluntarismo politikora irekia; gainera, erkidegoko erakunde komunek hizkuntza politikaren zuzendaritzari uko egitea dakar, funtsezko elementua izan arren Estatutua onartzeko itunean. Hizkuntza eskakizunari derrigortasun data ezarri nahi zaio lanpostu guztietan (hortik aurrera, hizkuntza eskakizuna nahitaez bete behar da lanpostu horretan sartzeko edo lanpostuari eusteko), eta horrek esan nahi du herri administrazioetako hizkuntza normalizazioaren helburua (pertsonen hizkuntza eskubideen erabilera eraginkorra bermatzekoa zena) aldatzen dela, administrazioen euskalduntzea, bera, sistemaren beraren helburu bihurtuta.
‎Komunikazio maila pasiboa lortu dutenak ere kontuan hartu behar dira (euskara ulertu arren euskaraz sortzeko gaitasun bera ez dutenak). Euskaraldian hainbeste goraipatu dena —belarriprest— hizkuntza eskakizunen sisteman eta egiaztapenean islatu behar da, sistemari malgutasun eta errealitate dinamiko batera egokitzeko gaitasun nabarmen handiagoa emanez.
‎Euskal gizarteak eta euskararen etorkizunak hizkuntza politika orekatua behar dute (ekitatezkoa, zentzuduna eta zuhurra), aldi berean errealista izango dena (praktikoa eta errealitatera egokitua) eta adostasun zabala ekarriko duena —gehiengo sozialaren adostasuna ahalbidetuko duena— Hizkuntza eskakizunen sistemaren erreformak egun benetan existitzen den euskal gizartean bizikidetza eleaniztun egokia erraztuko duten balioei erantzun behar die.
‎«Euskararen ezagutzaren derrigortasun ehunekoa kalkulatzeko erabilitako formulek errealitatea baino emaitza handiagoak ematen dituzte, euskararen ezarpenaren eta erabileraren lurralde desberdintasunarekin bat ez datozenak. Horrekin, hizkuntza eskakizunen sistemaren helburua urratzen da. [...] Hizkuntza eskakizunari derrigortasun data ezarri nahi zaio lanpostu guztietan administrazioetako hizkuntza normalizazioaren helburua (pertsonen hizkuntza eskubideen erabilera eraginkorra bermatzekoa zena) aldatzen dela».
2022
‎Zortzi hamarkada kontzientziatze eta kanpaina. Badira hamabost urte eskatzen dela hizkuntza eskakizun sistema martxan ematea lan munduan. Badira 25 urte lanean ari naizela eta ene saria doi doi 500 euroz igo dela.
‎Ahozkoa ohikoa den lanpostuetarako, eskatuko den gutxienekoa mintzameneko B2 maila izango da. Halaber, dekretua indarrean sartzean edo ondoren lehen aldiz hizkuntza eskakizunen sistemara batuko diren erakundeei zein hizkuntza eskakizun eskatuko zaien ere zehazten du dekretuak. Idazmenean nahiz mintzamenean B1 maila egiaztatu da gutxienez, baldin eta «lanpostuan sartzeko ikasketarik eskatzen ez bada edo eskatzen diren ikasketak euskaraz burutzeagatik EAEko legediak salbuespen mailarik aitortzen ez badu».
‎herritarrekin harreman zuzena izatea eskatzen dutenak, herritarrekin «zeharkako» harremana dutenak, kanpoko beste erakundeekin ohiko komunikazioak dituztenak eta hutsik dauden lanpostuak. Horrez gain, hizkuntza eskakizunen sistemara lehenengoz batzen diren erakundeen kasuan, derrigortasun data ezartzeko orduan lehentasuna izango dute herritarrekin ahozko harremana izatea eskatzen duten lanpostuak.
2023
Hizkuntza eskakizunen sistema konplexu eta zaindu bat ezarrita dute horretarako administrazioko lanpostuek. Hau da, herritarrak administrazioarekin euskarazko harremana izateko, edota lankideen artean euskara erabiltzeko, lanpostu bakoitzak banan banan du ezarrita euskara maila bat.
‎Hori epai erabat ideologikoa da. Gero, Irungo udaltzainena heldu zen; hor, ez zaio kasurik egiten hizkuntza eskakizunen sistemari, eta esaten dutena da ez dela proportzionatua derrigorrezko hizkuntza eskakizuna eskatzea. Bi sententzia horiek ez zioten erreparatzen, nolabait ere, gure legeriari.
‎Euskal Autonomia Erkidegoan, hizkuntza eskakizunen sistema deritzona aplikatzen da. Sistema hori Euskal Funtzio Publikoari buruzko Legean arautu da, eta EAEko herri administrazioetan euskararen erabilera normalizatzeko prozesua arautzen duen apirilaren 15eko 86/ 1997 Dekretuak
‎Hasteko, egungo sistema blindatzeko beharrezkoak diren lege erreformak sartu lirateke, lege bidez nagusiki. Hots, hizkuntza eskakizunen sistema blokea ez dadin, beharrezkoa dirudi urgentziazko lege estaldurak, Funtzio Publikoari buruzko Legean nahitaezko aldaketak eginez.
‎Nolanahi ere, etorkizunari perspektiba handiagoarekin begiratu behar zaio, gizarte eremu guztietan euskararen erabilera ardatz hartuta. Administrazio arloan, egungo hizkuntza eskakizunen sistema birpentsatu litzateke, euskara erabilera normaleko hizkuntza bihurtzeko tresna egokia ote den aztertuz. Hots, helburua baldin bada euskara ohiko funtzionamendu hizkuntza bihurtzea, galdera da hizkuntza eskakizunen sistema tresna baliagarria ote den horretarako.
‎Administrazio arloan, egungo hizkuntza eskakizunen sistema birpentsatu litzateke, euskara erabilera normaleko hizkuntza bihurtzeko tresna egokia ote den aztertuz. Hots, helburua baldin bada euskara ohiko funtzionamendu hizkuntza bihurtzea, galdera da hizkuntza eskakizunen sistema tresna baliagarria ote den horretarako. Heldu zaigu, agian, hizkuntza ezagutza orokortzen duen sistemarantz iragateari buruz hausnartzeko unea.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia