2005
|
|
osasunean. Etiketatzearen
|
hizkuntza
eremuari dagokionez, goragoko instantzia judizialetara ere iritsi behar izan da. Kolazko edariak italieraz Balearretan, Justizia Auzitegi Nagusiak legez kanpokotzat jo zuen italieraz bakarrik etiketatutako koka kolak saltzea.
|
2008
|
|
Esan bezala, pertsonaia guztien nortasuna
|
hizkuntzaren
eremuan dago jokoan, diskurtsoaren eremuan. Honela, ezaugarri linguistikoek definituko dituzte pertsonaiak:
|
2009
|
|
Jakina, era zilegian eztabaida daiteke, euskarari buruzko Foru Legeak proposatzen duen zatiketa
|
hizkuntza
eremuei dagokienez —baita eremu bakoitzean aitortzen dituen hizkuntza eskubideei dagokienean ere— NFBHLOko estatutu aurreikuspenei eta Konstituzioari egokitzen ote zaizkion. Edozein kasutan, kontuan izan behar dena da, etorkizunean, euskarari buruzko Foru Legearen edukia alda daitekeela Parlamentuko gehiengoen arabera.
|
|
Txostenaren arabera, gainera, alde handia dago gazteek ikasten duten
|
hizkuntza
eremuari dagokionez, izan ere, gazteleraz ikasten duten gazteek gogorrago eta argiago gaitzesten dute ETAren indarkeria.
|
|
Nola eragiten dio euskararen garapenari Nafarroan hiru
|
hizkuntz
eremu egoteak?
|
2010
|
|
familia euskaldun ez osoak (guraso bat bakarra euskalduna dutenak, kasu) eta familia euskaldunberrituak (kide euskaldunak azken belaunaldian baizik ez dituztenak). eremu erdaldun (du) etako gazte euskaldun gehienek aurreko familia heterogeneo tipologia bietariko bat izan dute. hori horrela, euskara nekez izan da familiakoen arteko erabilera hizkuntza nagusia, hainbatetan ohikoa izan bada ere. gainera, ingurune erdaldunetan bizi dira eta horrek eraginda, adin berekoen artean erdara izan da komunikaziorako gizarte araua. hala bada, familiak eta auzo edo gizarte ingurune hurbilak (eskola barne) batera jokatzen dute haurren hizkuntza sozializazioan. batera, baina ez indar beraz. haurtzaroaz geroztik ingurunea gailentzen zaio etxekoari, gazteak egiten dituen hautuak direla medio. euskararen erabilera soziala handia denean, ingurune euskaldunaren eragina familia bidezko transmisioaren hutsunea berdintzera iritsi daiteke eta, eskola lagun, haurren euskarazko sozializazioa ahalbidetu. inguru erdaldunetan aldiz, haurren euskararekiko bizipenak eskolari lotuta egon dira eta etxeko erabilerak ―euskarak etxeko harremanetan lekua izan duen kasuetan― ezin izan ohi du haur gaztetxoen adinkideekiko erabilera, erdaraz ezarria, euskarara erakarri. hori gertatu ezean, gazteen ezagutzaren eta erabileraren artean dagoen arroilak urratzen segituko du. ondorioa garbi dago: eremu erdalduneko hiztunendako eskola ezinbertzekoa da baina ez aski. adinkideen artean euskaraz hasteko eskolak ez ezik eskolaz kanpoko esparru zabalak ere jokatzen du eragingarri. errandakoaren haritik, bada alderdi bat egoera makroaren azalpena kuestionatzen duena. legez ezarritako
|
hizkuntza
eremuak egoteak eremu horien barneko homogeneotasun irudia sortu du, eremuen berezko koherentzia sendotu nahi duen ideologia. baina aztertu dugun errealitateak garbi erakusten du euskararen gizarte egoera ezin dela irizpide geografiko hutsez azaldu. hau da, zatikatze geografikoak ez dio hizkuntzaren egoera sozialari erantzuten. gazteen euskararekiko bizipenak hizkuntza eremu geografikoen arabera ...
|
2015
|
|
28 J. Fishman, The Sociology ofLanguage, 98 or. Geroagoko artikulu batean, egoera horren hedadura zabaldu egingo zuen: ...ought together under one political roof", eta zer eta Belgika eta Suitza, besteak beste, jarri horren adibide (Joshua A. Fishman, ‘Bilingualism and Biculturism as Individual and as Societal Phenomena’, Journal of Multilingual and Multicultural Development, 1 zk., 1980, 7 or.). Belgikari dagokionez, 1970eko abenduaren 24an 1831ko Konstituzioaren 2 artikulua erreformatu zutenetik, lau
|
hizkuntza
eremutan dago banatua lurraldea: nederlanderazkoa, frantsesezkoa, alemanezkoa, eta nederlandera frantsesezko elebiduna (Bruselako eskualdea).
|
2017
|
|
Sortu ahal dugu, adibidez, erabilgarritasun eta erabilera irudirik, inpresiorik, pertzepziorik..., eta, batez ere, balioetsi ahal ditugu erabilera ezkutuak, apalak, txikiak, eta horrela buelta eman baztertze eta desagertze prozesuari. horrenbestez, eta bourdieuren terminoak (1982) erabilita: hiztunek badakite zein den
|
hizkuntza
eremuan dauden joko eta lehiak eta zein diren hizkuntza merkatuan dauden balioak eta kapitalak. badakite edo, badute ideiaren bat, badute horri buruzko sentierarik. eta, halaber, jakin dezakete haiek balioesten dutena beste merkatu batean purtzileria dela, eta egoera horiek guztiak aldakorrak direla. euskal herriko herri askotan ez dugu galdetu behar zein den egoera edo errealitate soziolinguisti... euskaraz egin ahalik eta gehiena, euskaraz egiteko aukera guztiak baliatu, eta hemen, egoera definitu dugu euskarak balio objektiboa, estrukturala eta predeterminatua izan dezan. askotan definitzen diren egoerak mikroak dira, pertsona artekoak edo truke azkar eta aldi batekoak. baina efektua berdina da. ikurrak eta halakoak erabiliz pertzepzioak aldatu eta bestelako errealitate soziolinguistikoa eraiki nahi dute. antzeko bidetik, hizkuntzaren bizitza soziala ikertzen dutenek metodo eta teknika berezien bidez bestelako errealitateak eraikitzen dituzte eta indartu eta sustatu ahal dituzte hiztunen errealitatea bera.
|
2019
|
|
2.1 Muga administratiboak eta hizkuntza mugak kanadan bi hizkuntza ofizial daude, ingelesa eta frantsesa, 1982an konstituzioa onartu zenez geroztik. hizkuntza ofizialak izanik, herritar orok eskubide osoa du herri administrazioarekin eta herri aginteekin dituzten harremanetan frantsesa edo ingelesa normaltasunez erabiltzeko. halere, askotariko
|
hizkuntza
eremuak daude lurralde osoan zehar, eta soilik biztanleriaren% 17,5 da ele bien hiztuna. oro har, ingelesa da hizkuntza nagusia, Quebecen izan ezik. Bestalde, estatu federala da, hamar probintzia eta hiru lurraldez osatuta:
|
2021
|
|
Europako Errusiako ipar ekialdean komiera
|
hizkuntzaren
eremua dago, Komi errepublikan eta inguruko eskualdeetan. Komi errepublikan hizkuntza ofiziala da, errusierarekin batera, eta bertako eskola ia guztietan irakasten da ikasgai moduan; lehen aipatutako 2018ko legea indarrean sartu baino lehen, ikasgai hori derrigorrezkoa zen lehen eta bigarren hezkuntza mailan.
|