2000
|
|
" Nerbioi eta Flaviobriga ibaien bokaleak autrigoienak dira". Hortaz, Bizkaiko zein Castroko garai hartako populazioa jatorri berekoa zela ondoriozta daiteke eta hainbatek
|
hizkuntza
ere bera zela dio, egun ezagutzen diren toponimoetan oinarriturik.
|
2001
|
|
Bizilegezko hizkuntza nahi zuen baten filosofiaren ispilua da Mitxelenak alor horietan guztietan jokatu zuen papera, eta Pedro Migel Etxenikek filosofia horixe zuen gogoan Mitxelenaren aipua hizpidera ekarri zuenean ere: " Gure herriak herri artean bere tokia behar duen bezala, gure
|
hizkuntzak
ere berea aurkitu behar du hizkuntza artean...".
|
|
" Gure herriak herri artean bere tokia behar duen bezala,
|
hizkuntzak
ere berea aurkitu behar du hizkuntza artean: handikeriazko menturarik gabe, iraupena eta hazkuntza segurtatzeko behar adinako tokia".
|
|
dekretuaren ondorio miresgarrietan40, ezta ofizialkidetasun nahiz ofizialtasunezko aitorpenetan ere. Gure herriak herri artean bere tokia behar duen bezala,
|
hizkuntzak
ere berea aurkitu behar du hizkuntza artean: handikeriazko menturarik gabe, iraupena eta hazkuntza41 segurtatzeko behar adinako tokia.
|
|
|
Hizkuntza
ere bere gisakoa dute euskaldun hauek. Hara zenbait ale, hitzez hitz jasoak:
|
2006
|
|
1901eko Bilboko hitzaldian hizkuntza ez da jada arrazaren arima edo izpiritua; aitzitik, arrazak bere izpiritu propioa du, hizkuntzatik aparte(" nuestra alma es más grande ya que su vestido secular: el vascuence nos viene ya estrecho"); eta, bitxiki,
|
hizkuntzak
ere bere gorputz bat eta bere izpiritu bat dizkizu, non hizkuntza/ gorputzetik bereizi eta jarea baita hizkuntza/ izpiritua (berau arrazaren izpirituarekin identikoa dela suposatu da; ondorioz, euskara izango da hizkuntza/ gorputz bat izpiriturik gabekoa): hala eta ze, bihar euskaldunak euskararen lekuan mintzatuko diren gaztelania" será como una traducción gloriosa y depurada del para entonces muerto eusquera"; eta" el pensamiento que dormitaba cual crisálida en el vascuence de Axular(...), lo romperá y saldrá a bañarse en luz(...) en el español de la mañana"(" el sobre castellano"," la lengua española o hispano americana") 339 Testua konplikatua da, Unamuno-k ez duelako garbi esan gura, esan gura duena.
|
2009
|
|
dekretuaren ondorio miresgarrietan, ezta ofizialkidetasun nahiz ofizialtasunezko aitorpenetan ere. Gure herriak herri artean bere tokia behar duen bezala,
|
hizkuntzak
ere berea aurkitu behar du hizkuntza artean: handikeriazko menturarik gabe, iraupena eta hazkuntza segurtatzeko behar adinako tokia.
|
2010
|
|
" Ezin fida daiteke (…) dekretuaren ondorio miresgarrietan, ezta ofizialkidetasun nahiz ofizialtasunezko aitorpenetan ere. Gure herriak herri artean bere tokia behar duen bezala,
|
hizkuntzak
ere berea aurkitu behar du hizkuntza artean: handikeriazko menturarik gabe, iraupena eta hazkuntza segurtatzeko behar adinako tokia.
|
|
Eta joan den mendean, Koldo Mitxelena maisu handiak munduan leku bat eskatu zuen euskararentzat eta euskal kulturarentzat [19]: " Gure herriak herri artean bere tokia behar duen bezala,
|
hizkuntzak
ere berea aurkitu behar du hizkuntza artean: handikeriazko menturarik gabe, iraupena eta hazkuntza segurtatzeko behar adinako tokia.
|
2011
|
|
Gure herriak herri artean bere tokia behar duen bezala,
|
hizkuntzak
ere berea aurkitu behar du hizkuntz artean: handikeriazko menturarik gabe, iraupena eta hazkuntza segurtatzeko behar adinako tokia(...) diglosiaren purgatorioetatik ihesi goazela ez gaitezela gheDiglosiaren purgatorioaz iruzkin kritikoa – Paula Kasares
|
2013
|
|
Bai, egoera egunetik egunera hobea da. Immigrazioak izan du horretan eragin zuzena, etorkinek Kataluniara etortzean
|
hizkuntza
ere bere egin dutelako. Urtetik urtera jende gehiagok hitz egiten duela esan genezake, indartzen ari dela.
|
2014
|
|
wolofera, errumaniera edo tamazight, adibidez. datu hauek ere garbi adierazten dute lurralde hauetan dagoen hizkuntza aniztasuna. Egoera honetan, euskarak iraun dezan nahi bada, eta bestelako
|
hizkuntzak
ere bere presentzia izan dezaten nahi bada, horretarako bideak urratu dira
|
|
Kasu horretan arbola da gorputza, subjektu lirikoaren sinbolo bertikala: sustraiak ilunpean sartuta ditu, memoria biografikoan eta munduko errealitatebilduezinetan? eta aldi berean gorantz egiten du izpi baten bila; arbola gardenada, mezu garbikoa?, alde guztietara so dagoena eta zeinari alde guztietatik dakiokeen; baldosan iltzatutako arbola da, toki ezagun batean geldirik dagoena, onerako eta txarrerako, leku anonimoetan jitoan ibiltzetik salbu; bere adar hostoetanmugagabe birjaiotako arbola,
|
hizkuntza
ere bere mezu mugagabeetan birsortzenbaita; bere formari esker espazioari forma ematen dion arbola da; hitzei bularraematen dien arbola, hots, emakumearen nortasunean arakatzen duen ahotsa.
|
2015
|
|
|
Hizkuntzak
ere bere ñabardurak baditu.
|
|
euskararen ofizialtasunarena. Frantses lurraldeko bertze
|
hizkuntzek
ere bere egiten duten eskakizuna, egoera berean izanki. Hara zergatik larunbatean bertze hiri batzutan ere jo duen deiadarrak, Bretainian (Karaez), Okzitanian (Montpelhier), Korsikan (Aiacciu), Alsazian (Estrasburgo).
|
2017
|
|
Egun, badirudi, gurasoen autoritarismoa ez dela lehengoa bezalakoa, hau da, familia barruan aurki genitzazkeen jerarkiak zerbait difuminatu egin dira hau horizontalagoa eginez. Honek
|
hizkuntzan
ere bere eragina izango zuen seguru aski hau leunagoa eginez. Honi loturik, interesgarria izango zen ikertzea ea familia barneko harreman horizontal hauek zukari bultzada eman dioten.
|
2018
|
|
Mitxelenak aspaldian esandakoa oraindik indarrean dago: " Gure herriak herri artean bere tokia behar duen bezala,
|
hizkuntzak
ere berea aurkitu behar du hizkuntza artean", are gehiago, gazteen hizkuntza artean, esango nuke. •
|