2000
|
|
Gure kezka oinarritzen duen ikerketa bat baino gehiago ezagutzen dugu. VanHout ek eta Muysken ek18
|
hizkuntz
elementuen mailegagarritasuna neurtzen dutelarik, mailegatzea errazten duten ezaugarrien artean honako hau jartzen dute hirugarrenlekuan:
|
2002
|
|
Batzuek diotenez, neuronen arteko loturak eta zirkuituak ezdira finkoak: halako desordena antolatu moduko batek eratzen ditu, hizkuntzaekoizpenekin jazotzen den legez, hau da,
|
hizkuntza
elementuak elkarri lotzea etaesaldien kateamenduak, zela edo hala, fraktal moduan azter daitezke. Zer da delakofraktal hori?
|
2007
|
|
Russell-ek, aldiz, bere filosofian isomorfismo horren esplikazioa entseatu du. Harentzat ere, vienarrarentzat bezalaxe, izenean munduko eta
|
hizkuntzako
elementu bakunenak elkarrekin lotuak dira. Baina ez logikoki soil.
|
|
Hain zuzen, Humboldt-ek
|
hizkuntzaren
elementu edo alde fisiologikoa deitzen duenak, unibertsaltasun edo batasun hori nabarmendu nahi du472 Linguistika alemanez esateko, ohituraren aurka, berak «Sprachkunde» forma hobesten du, singularrean, «Sprachenkunde» pluralaren aurka (hizkuntzaren zientzia vs. hizkuntzen zientzia), «oroitarazteko, hizkuntza funtsean bat bakarra dela, eta giza hizkuntza bakar hori dela, lurbirako kontaezine... Pluraltasunak ez du ukatzen, baizik eta egiten, batasuna.
|
2008
|
|
Beharrezkoa da idazten jakitea hitzei mugak jartzen jakiteko. Hitzak ez dira ahozko
|
hizkuntzako
elementu naturalak. Unitate abstraktuak dira.
|
2012
|
|
Aipu horretan, Linz-ek bi gauza, gutxienez, argi uzten ditu: alde batetik, estatuannazionalitate nagusi bat dela uste duela; eta bestetik, nagusi den nazioaren elementukulturalen hegemonia oro har, eta
|
hizkuntza
elementuena bereziki, Espainiarenkohesioari eta batasunari eusteko berme gisa garrantzitsuak direla.
|
|
ezein
|
hizkuntza
elementu berriz aurkeztearen ondorioz ezinbestean ematen denesanahien errepikapena da subjektu jakin baten baieztapen ulergarria eraikitzekobaldintza, hots, subjektua subjektu gisa eraikitzeko kondizioa (Butler, 2007: 282287).
|
|
ezein
|
hizkuntza
elementu berriz aurkeztearen ondorioz ezinbestean ematen denesanahien errepikapena da subjektu jakin baten baieztapen ulergarria eraikitzekobaldintza, hots, subjektua subjektu gisa eraikitzeko kondizioa (Butler, 2007: 282287).
|
|
Euskarazko hedabideak
|
hizkuntzaren
elementu estrategikotzat hartu izan dira. Euskara sustatzeko ezinbesteko tresna dira.
|
2014
|
|
Elkarrizketak dira txatak eta hori ez da bazterrean uztekoa, hiztunak berediskurtsoa ez ezik, «beste aldean» duen hurkoaren solasarekin ere uztartu beharrabaitauka. Litezkeen ikuspegietatik11, batik bat
|
hizkuntza
elementuez eraikitakolokerei begiratuko diegu orain.
|
|
Lehenengoak (liburuaren zortzigarren kapituluak) hizkuntzaren jabekuntza eta garapenaz dihardu, besteak beste: bi kontzeptu garrantzitsu izango dira mintzagai (komunikazioa eta hizkuntza); ondoren, 8.2 azpiatalean
|
hizkuntzaren
elementu nagusiak gogoratuko dira (fonologia, morfologia, sintaxia, semantika eta pragmatika); gainera, 8.3 azpiatalean hizkuntzaren jabekuntza eta garapena bi aro nagusitan banatzen dela azalduko da: mintzamenaren aurreko aroa, bizitzaren lehen urtean garatzen dena, eta mintzamenaren aroa, zeinean hizkuntza gaitasuna hobetzen den; 8.4 azpiatalean, hizkuntzaren garapenari buruzko teoria garrantzitsuenak izango dira aztergai.
|
|
|
Hizkuntzaren
elementuak 204
|
|
Zeintzuk dira
|
hizkuntzaren
elementuak?
|
|
1
|
Hizkuntzaren
elementuen inguruan, soinu sistemari dagokio:
|
|
komunikazioa eta hizkuntza. Ondoren,
|
hizkuntzaren
elementu nagusiak gogoratuko dira: fonologia, morfologia, sintaxia, semantika eta pragmatika.
|
|
8.2
|
HIZKUNTZAREN
ELEMENTUAK
|
|
|
Hizkuntzaren
elementu nagusiak dira: fonologia, morfologia, sintaxia, semantika eta pragmatika (ikus 8.2.01 taula).
|
|
8.2.01 taula.
|
Hizkuntzaren
elementuak.
|
2015
|
|
Datuek erakusten digute euskara eta gaztelaniaren artean malgutasuna dagoela. Hiztunekbi
|
hizkuntzetako
elementuak erabiltzen dituzte, neurri handiagoan edo txikiagoan. Garcia kdeskribatzen duen (2009) translanguaging deiturikoa gertatzen dela ikusi dugu.
|
|
Espainiarzeinu hizkuntza dugu aztergai Euskal Herriko gorrek erabiltzen duten zeinu hizkuntza delako, geureanez da berezko zeinu hizkuntzarik garatu eta dialekto bat erabiltzen da. Zehaztapena kontuan izanda, gure ikerketak espainiar zeinu hizkuntzako testu ekoizpenean indarra jarri nahi dugu, izan ere, hizkuntzalaritzako ikuspegi tradizionalak nagusi izan dira espainiar zeinu hizkuntza ikertzean.Ikerlanek erdigunea deskribapen gramatikalean jarri dute; hala ere, Voloshinovek (1929/ 1992) dioskunmoduan,
|
hizkuntza
elementu isolatu gisa aztertzeak mugak eragiten ditu hizkuntzako ezagutzetansakontzeko, mintzaira osotasunean ulertu behar dugulako.
|
2019
|
|
Barkat Defradas, M., & Frederique Gayraud (2013) (3), De Vreese, L. P., Motta, M., & Toschi, A., ren ikerketaren arabera, elebiduna den eta Alzheimer dementziaz hunkitua den pertsonari, hizkuntzennahasketa fenomeno bat agertzen zaio, eta zehazten dute ere bai ama hizkuntza dela pertsona horiekerabiltzen duten lehentasunezko hizkuntza. Baina literatura hori, ez da oraindik oso zabala, eta ez diguoraindik ahalbidetzen ziurtasun handiarekin erratea ea ama
|
hizkuntza
elementu laguntzaile bat den Alzheimer dementzia duen pertsonaren akonpainamenduan. Horrez gain, euskarari buruz hori zehaztenduen ikerketarik ere ez dago, nahiz eta gaur egun gai honek euskaldun jende anitz hunkitzen duen.
|