2009
|
|
Landu ziren edukiei dagokienez, batetik, emozioen inguruko lanketaren oinarri zientifikoak azaldu ziren: zer diren emozioak, bakoitzak zertarako balio duen, emozio mota ezberdinak, emozioak nola adierazten diren, gorputzean eta gure portaeran duten eragina, adimen emozionalari buruzko ereduak, adimen mota ezberdinak, adimen emozionalaren osagaiak, e.a. Bestetik,
|
hizkuntza
ekologiaren kontzeptua eta gurasoen liburuxkan jasotzen diren hainbat eduki landu ziren. Hirugarrenik, denboraren %70ean zehar, azalpenak, ariketak eta esperimentatzeko teknikak uztartu ziren tailerrean zehar.
|
2011
|
|
Amaitzeko, proposamen interesgarriak plazaratu erizek aurrera begira:
|
hizkuntzen
ekologiaren kontzeptua koherentzia etikoan sakonduz berrindartzea eta ekologiaren ordez iraunkortasuna kontzeptua erabiltzea, praktikan nahiz ikerkuntzan giza komunitateen iraupena dimentsio sozio-kulturala, ekonomikoa eta ekologikoa kontuan hartuta bilatzen duelako. itziar idiazabal irakasleak munduko hizkuntza aniztasunaren iraunkortasunari begira heziketa eleanitzak izan behar duen paperaz ida... Nola erantzun —behar bezalauniformetasuna eta homogeneotasuna bilatzen duen eskolatik, hain anitza den ikasleen nortasun eta gaitasun bakoitzari?
|
|
Hizkuntza ekologiatik hizkuntza iraunkortasunera azalduko dut; izan ere, marko teorikotik marko propositibora eta praktikora igarotzeko bidea da, nolabait. Teoriatik praktikarako urratsa da ekologiatik iraunkortasunerako jauzia. dirudienez, haugen hizkuntzalari norvegiar eta iparramerikarrak erabili zuen lehenbiziko aldiz
|
hizkuntza
ekologiaren kontzeptua 1972an. dena den, hizkuntza iraunkortasun ofizialaren kontzeptua 1992an sortu zen rioko goi bileran. han sortu zen, hain zuzen, garapen iraunkorraren kontzeptua, iraunkortasunaren filosofiaren oinarri dena. hasieran, ekologiari buruzko teorizazioak biodibertsitatea eta espezieen habitata hartu zituen ikergaitzat, eta gero, giza espeziea. zer baldintza behar ditu giza espezi... orain arteko hazkunde neurrigabeak aurrera jarraitzen badu eta natura ekosistemak suntsitzen jarraitzen badugu, landareeta animalia espezieak ez ezik, giza espeziea ere desagertu egingo da. hitzaldi honetan, jakintzat ematen da hori gertatuko dela. horrek iraunkortasunaren filosofiara garamatza.
|
|
Soziolinguistek aukera berriak ikusi zituzten. ekologoak eta bioekologoak biodibertsitatearen teoria garatzen, hobeto ulertzen eta defendatzen ari zirela ikusita, soziolinguistak konturatu ziren teoria hori erabil zezaketela hizkuntzen dibertsitatea ulertzeko eta mantentzeko. ...oria garatu zuten. horrez gainera, analogia hori balioei aplikatu zieten. gure helburua garrantzitsua da, eta euskal komunitatearentzat ere lehentasuna du. gizarteak ingurumenarekiko ekologikoa terminoa onartu du, eta horrek aukera ematen digu hizkuntza ekologia terminoa mahaigaineratzeko; izan ere, gaur egun, positiboa da ekologiaren etiketa; are gehiago, gizartean praktikotzat jotzen da. hortaz,
|
hizkuntza
ekologia kontzeptua mahaigaineratzeko aukera dugu. kontraesana da: biodibertsitatearen alde bagaude, nola liteke gizadia hizkuntza dibertsitatea defendatzeko prest ez egotea?
|
|
Artean
|
hizkuntza
ekologiaren kontzeptua ezezagun izan duen kide batek azaldu moduan, metafora oso erakargarria da, ingurunearen zaintzarekin erlazionatuz hizkuntza bizitzarekin lotzen duelako:
|
|
"... sumatzen dut ikuspegi lan egiten dutenen artean askotan ekolinguistikaren atzean dauden adierak ezberdinak direla". kide horren ustez,
|
hizkuntza
ekologiaren kontzeptuak teorikoki ere izan behar duen garapenak gurean bere bidea jorratu behar du, oinarri teorikoak argituz eta sakonduz.
|
|
Mintegiaren foku taldeetako elkarrizketetan parte hartu zuten pertsona guztiak erakunde ezberdinetan nolabaiteko ardura duten eragileak dira, hizkuntza normalizaziorako prozesuetan jarduten dutenak edota jasangarritasunaren gaiaren ezagutza zuzena dutenak. Mintegi hau egin aurretik hizkuntza ekologiaren gaiarekin izan duten harremanari buruz edota
|
hizkuntz
ekologiaren kontzeptu eta teoriarekiko izan duten hurbilketari buruzko galderari erantzunez, gehiengo batek –zehazki bertaratuen %77.3k, 17 kidek– adierazten du kontzeptua hurbilekoa duela, izan duela berarekin nolabaiteko harremana edota lantzen ari direla:
|
2013
|
|
Gauza bat dauka txarra
|
hizkuntzen
ekologia kontzeptuak: modako itxura daukala.
|
2016
|
|
— Fase honetako hirugarren urratsa
|
hizkuntza
ekologiaren kontzeptuak lantzea eta gaiari buruzko oinarrizko Corpus bat osatzea izan zen. Horretarako, lehenik eta behin, proiektuaren Garapen Taldeko kideek, taldekako brainstorming teknika erabiliz, prestatzen ari zen Corpus horretan kontuan hartu liratekeen ideia gakoak identifikatzeko eta Corpus horren ondorengo sozializaziorako erabil zitezkeen baliabideak proposatzeko, analisi eta sorkuntza ariketa egin zuten.
|
|
DiKomA Interbentzioa izenarekin identifikatu genuen bigarren fasea,
|
hizkuntza
ekologiari buruzko kontzeptuen sozializaziorako baliabidea prestatzearen eta esku hartze esperimentalaren fasea izan zen. Fase honen xedea, aurreko fasean prestaturiko Materialen Corpusaren edukietatik abiatuta, herritarrak subjektu aktibo bihurtuz herritarren jabekuntza indartu nahi zuen esperientzia parte hartzailea garatzea izan zen.
|
2018
|
|
|
Hizkuntza
ekologiaren kontzeptua erditu eta bi hamarkadetara, 1991n, Haugenen teorizazioari jarraiki, Joshua Aaron Fishman hizkuntzalari estatubatuarrak arnasgune kontzeptua ekarri zuen, Reversing Language Shift argitalpenarekin. Esan gabe doa, ekologiaren ikuspegitik begiratzen diela Fishmanek arnasguneei.
|