2011
|
|
Lehen artikuluan albert Bastardasek
|
hizkuntza
ekologiaren gai zentralak aurkezten ditu. Azpimarratu nahi izan duen ideia nagusia honakoa da:
|
|
Ezberdinak diren gauzak berdintzat hartzea diskriminazioa da, diskriminatzailea da. hortaz, testuinguruaren ikuspegia izateko, ezinbestekoa da berdintasun politikek ekitate politikak sortzea, berez ezberdina dena berdintzeko, betiere, kontzeptu orokorra kontuan hartuta. garrantzitsua da galzorian dauden hizkuntzen mapa kontuan izatea; izan ere, hizkuntzak desagertzearen arriskua mundu mailako arazoa da:
|
hizkuntza
ekologiaren gaia mundu osoan kontuan hartu beharreko gaia da, eta hori, nolabait, ona da guretzat; izan ere, baieztatu egiten digu ez garela arazo hori dugun bakarrak: espezie guztiek jakin behar dute nola kudeatu beren espeziearen hizkuntzaeta kultura dibertsitatea. horregatik, mundu osoko arazoa denez, gure ekarpena mundu osoarentzat izango da onuragarria. zein da eKologiaren arrazoiBidea?
|
|
"... hemen errealitate horrek hizkuntza gatazkan du isla, eta hemen gauden egoera gatazkatsuaren inguruan besteak argudio hauekin konbentzitzea zaila ikusten dut". kezka horri helduz, beste kide batek azaltzen duen iritziaren arabera, euskara berreskuratzeko prozesuan bada nolabaiteko nora eza ideologikoa, tresna ideologikoen falta, eta askok
|
hizkuntza
ekologiaren gaiari heldu diote atsegina delako, neutro samarra ikusten delako:
|
|
3.1
|
Hizkuntza
ekologiaren gaiarekiko harremana
|
|
Mintegiaren foku taldeetako elkarrizketetan parte hartu zuten pertsona guztiak erakunde ezberdinetan nolabaiteko ardura duten eragileak dira, hizkuntza normalizaziorako prozesuetan jarduten dutenak edota jasangarritasunaren gaiaren ezagutza zuzena dutenak. Mintegi hau egin aurretik
|
hizkuntza
ekologiaren gaiarekin izan duten harremanari buruz edota hizkuntz ekologiaren kontzeptu eta teoriarekiko izan duten hurbilketari buruzko galderari erantzunez, gehiengo batek –zehazki bertaratuen %77.3k, 17 kidek– adierazten du kontzeptua hurbilekoa duela, izan duela berarekin nolabaiteko harremana edota lantzen ari direla:
|
|
•
|
hizkuntza
ekologiaren gaiarekin duen harremanaren deskripzio laburra.
|
|
4
|
hizkuntza
ekologiaren gaiarekiko ikuspegi orokorrari dagokionez, batetik, ikuspegi paradoxikoa azaltzen da: azpimarratzen da hizkuntzaren ekologiak metafora gisa duen erakargarritasuna eta diskurtso teoriko moduan duen potentzialtasun, baina aldi berean, teoria horrek egun duen garapen mailarekin aplikagarritasunerako dituen zailtasunak ere azpimarratzen dira.
|
|
3.2
|
Hizkuntza
ekologiaren gaiarekiko ikuspegia
|
2013
|
|
Xabier Erizek
|
hizkuntza
ekologiaren gaiaren inguruan lehendik ere egin izan ditu ekarpenak, eta horietatik abiatuta urrats bat harago joan da, Martinez de Lunaren txostenari marketingaren ikuspegitik heldu baitio galdera gako honi erantzunez: " Zer da balioa euskararen bezeroarentzat?
|
2018
|
|
Kontzeptua bera plazara irten zenetik gaur artean, hamaika autorek landu dute
|
hizkuntza
ekologiaren gaia. Hala ere, honako hau da ikuspegi partekatuetako bat diziplina horren inguruan:
|
2022
|
|
Landa laneko elkarrizketetako batean Txerra Rodriguezek Galizian hezkuntza arautuan galizierako bi irakaslerekin kontaktuan ipintzeko proposamena luzatu digu. Bilera honen helburua, soziolinguistika eta
|
hizkuntza
ekologiaren gaiak Euskal Herritik kanpo lantzen diren edo ez jakitea eta lantzekotan zein material eta baliabiderekin egiten den ikertzea da. Esan bezala, Galiziako Nel Vidal eta Olga Obeixon bigarren hezkuntzako irakasleekin bildu gara.
|
|
4.4 atalean azaldu moduan, Heziberri 2020 Planak hizkuntzaren alderdi sozialaren lanketarako ezarritako helburua ezagutza hutsetik haratago doa, ikasleen hizkuntza jarreretan eragitea euskararen erabilera sustatzea ere lortu behar dela ezartzen baitu, eta horiek lortzeko eduki zerrenda oso garatua dela esan daiteke. Hori jakinik, testuliburuek biltzen dituzten edukiak aztertzerakoan, oro har, ez dago alerik curriculumak ezarritako eduki guztiak lantzen dituenik;
|
hizkuntza
ekologiaren gaia, adibidez, ez da kasik agertzen. Testuliburuen artean aldeak daude edukiei dagokienez; badira soziolinguistikaren inguruko lanketa nahiko sakona egiten dutenak eta Hizkuntza eta gizartea, Hizkuntza gizartean, Euskara gizartean, Munduko hizkuntzak eta antzeko atalak dituztenak, baina badira eranskinetan soilik edo Kultura atalean soziolinguistikari ez dagozkion gaiekin batera gaiaren inguruko edukiak biltzen dituztenak, soziolinguistika lantzea oinarrizkotzat joko ez balute bezala.
|
|
• Euskal Herrian soziolinguistika eta
|
hizkuntza
ekologiaren gaiak Derrigorrezko Bigarren Hezkuntzan eta Batxilergoan lantzeko dauden materialak eta baliabideak biltzea.
|
|
• Euskal Herrian Soziolinguistika eta
|
hizkuntza
ekologiaren gaiak Derrigorrezko Bigarren Hezkuntzan eta Batxilergoan lantzeko bildutako materialak eta baliabideak aztertzea eta sailkatzea.
|
|
• Soziolinguistika eta
|
hizkuntza
ekologiaren gaiak Derrigorrezko Bigarren Hezkuntzan eta Batxilergoan lantzeko Euskal Herrian zein material eta baliabide daude?
|
|
• Zein pertzepzio eta iritzi dituzte hezkuntza komunitateko pertsona eta eragileek Derrigorrezko Bigarren Hezkuntzan eta Batxilergoan soziolinguistika eta
|
hizkuntza
ekologia gaien lanketaren inguruan.
|