2010
|
|
AMIA azterketa eredua jarraiki, ondoren,
|
hizkuntza
ekologia eredua aztertuko da, indarguneak eta ahuleziak, aukerak eta mehatxuak bereiziz.
|
|
Hori bera gertatzen da hizkuntzen alorrean ere. Horrela, estatu nazioaren balioak belaunaldi berrietan birsortzen dira,
|
hizkuntza
ekologia eredua zabaltzea oztopatuz.
|
|
" Ideologiarik eza": hizkuntza ideologiatik aldenduz gero, eta
|
hizkuntza
ekologia eredua erabiliz, gainditu daiteke euskal versus espainiar identitate dikotomikoa, euskararen alde egitea denontzat irekiagoa eta errazagoa egiteko.
|
|
" Globalizazioak" ekar dezake homogeneizazioa, baina, alderantziz ere, indartu dezake aniztasuna. Globalizazioa
|
hizkuntza
ekologia ereduarekin lotzen bada, euskaltzaleek pentsa dezakete ez daudela bakarrik euren hizkuntza gutxiagotuaren defentsan, baizik eta, munduan hedatzen ari den edozein hizkuntzaren aldeko aldarrikapenaren joerari jarraiki, provincianismotik atereaz, nazioarteko globalizazioaren baitan daudela.
|
|
1947an sortu zen aldizkaria, eta 50 urte baino gehiagotan hizkuntza ezberdin asko erabiltzen zituen aldizkari bezala ezaguna zen. Garai bateHizkuntza ideologiatik aldenduz gero, eta
|
hizkuntza
ekologia eredua erabiliz, gainditu daiteke euskal versus espainiar identitate dikotomikoa, euskararen alde egitea denontzat irekiagoa eta errazagoa egiteko.
|
|
(c) Noren eskutan dago gehienbat estatu nazio eredua horrenbesteko indarra izatea gurean? (d) Erraza al da, eta nola egin, estatu nazio eredutik
|
hizkuntza
ekologia eredura igarotzeko? (e) Hizkuntza ekologia ereduak zer eta noraino gainditzea dakar?
|
|
(d) Erraza al da, eta nola egin, estatu nazio eredutik hizkuntza ekologia eredura igarotzeko? (e)
|
Hizkuntza
ekologia ereduak zer eta noraino gainditzea dakar. Osatze bat?
|
|
(Martinez de Lunaren galdera bera errepikatuz) (f) Noraino da beharrezko eta posible gaur egungo estatu nazioaren hizkuntza bakarraren eredua ez erabiltzea? (g) Nolako bide berriak ireki behar dira, berrikuntzaren edo eraberritzearen aukera azpimarratuz, hobea dirudien
|
hizkuntza
ekologia ereduan sartzeko eta garatzeko?, Hizkuntza guztien artean, bereziki euskararen garapen jasangarria ziurtatzeko. Hona hemen eztabaidatzen jarraitzeko proposamena!
|
|
2 Immigrazio berriaren bitartez dugun" ukipen egoera emergentea" azaltzea nekezagoa dela dirudi, berriaz gain emergentea ere baden neurrian. Nolanahi ere, badirudi egoera hori azaltzeko gehiago ari garela
|
hizkuntza
ekologia eredua erabiltzen" ukipen tradizionala" ren kasuan baino. Zergatik ote da?
|
|
Immigrazio berriaren bitartez dugun" ukipenegoera emergentea" azaltzea nekezagoa dela dirudi, berriaz gain emergentea ere baden neurrian. Nolanahi ere, badirudi egoera hori azaltzeko gehiago ari garela
|
hizkuntza
ekologia eredua erabiltzen" ukipen tradizionala" ren kasuan baino.
|
|
Hori guztia, ordea,
|
hizkuntza
ekologia ereduaren kontra dago, bi arrazoirengatik, besteak beste: 1) hizkuntza guztien balioen mantentzea ezinezkoa egiten duelako, eta 2) hizkuntzen arteko gatazka paradigma inplikatzen duelako.
|
|
Horrela, esan daiteke aipatu diren arrazoiak ez dutela bat egiten
|
hizkuntza
ekologia ereduarekin, nahiz eta jakin, euskararentzat eta antzeko hizkuntza gutxiagotuentzat hori izan daitekeela eredu baliagarriagoa. Zergatik baina?
|
|
Aipatu diren arrazoiak ez dutela bat egiten
|
hizkuntza
ekologia ereduarekin.
|
2011
|
|
(a) gatazkaz edo diglosiaz tutik ez esan, (sortu dugun nahasteborrasteaz) ez baitago termino horretaz baliatuz hitz erdirik egiterik, ika mika antzuetan sartu gabe134; (b) diglosiaren (apenas konfliktuaren) kontzeptua berreskuratu, baina ez aipatu: " planteatzen ari garen eredu berri honek (demagun Albert Bastardas ek hain maisukiro azaldu berria digun
|
hizkuntza
ekologiaren eredu zahar berriak) ez du diglosiarekin zer ikusirik" aitortuz, nahiz eta begien bistan dagoen kalabaza baino handiagoko diglosia dela, puntatik puntara, hor azaltzen ari zaigun soluzio" berria", Bastardas en hitzetan" A ala B" ordez" A eta B" postulatzen duena; eta (c) zezenari adarretatik heldu eta, gatazkaren edo diglosiaren zentraltasunaz jabetu... Azken bide honetan barrena ari dira, oker ez banago, Joan Llu� s Marfany135 eta Josep J. Conill136, zein bere esparruan.
|