Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 24

2001
‎Esan Europako jendeari zer ikusi duzuen Quebecen!", eskatu zigun John Pashagameskum ek 1999ko irailaren 8an elkarri agur esan genionean, eta horixe da artikulu honen helburua. Quebec hainbat tokitako mugimendu abertzaleen eta hizkuntza biziberritzeko ahaleginen eredu moduan agertu ohi da. Zalantzarik gabe, eredu erakargarria da, baina, geuk sumatu ahal izan dugunez, hutsune nabaria du:
2007
‎Galera kuantitatibo handiena eskolaren bitartez egin zenez, orain eskolari eskatzen zaio hizkuntza biziberritzeko ahalegina. Alegia, eskolak egin zuen gauza bera egin luke baina alderantziz, hizkuntza minorizatuen mesedetan.
2009
‎Joshua Fismanek kontrakoa esango liguke. Gatazkari itzuri behar zaiola, hizkuntza biziberritzeko ahalegina ez dela politizatu behar, sistemaren koordenada ideologikoak baliatu behar direla botereari errespetua eta laguntza eskatzeko. Fishmanek estatubatuar zintzo baten antzera pentsatzen du, lurralderik gabeko yiddish herriaren azken aztarnei eutsi nahian.
2011
‎Soziolinguistika Klusterrean egoki ikusi dugu era berean, ekologiatik hizkuntza ekologiara doan jauzia azaltzeko sarrera teoriko labur bat eskaintzea, moda kontu bat bainoago aukera errealak eskaintzen dituen teorizazio modura ikusten baitugu, eta bide praktikoa izan dezakeelakoan euskara bezalako hizkuntzen biziberritze ahaleginetan. horrela bada, Ekologia biologikoa eta hizkuntza ekologiaren arteko joan etorriak artikulua gaiaren sarrera modura planteatzen dugu.
2014
‎Eredugarri. «Huts egiteko beldurrik gabe esan dezakegu ez dugula ezagutzen tokian tokiko hizkuntza biziberritzeko ahalegin ekonomiko handiagorik beste inon, Katalunia barne». Euskararen biziberritzearen aldeko laguntza horiek kolore «politiko ideologiko» ezberdinetako instituzioek ematen dituztela oroitarazi zuen, eta hortxe dagoela, batez ere, altxorra.
2016
‎Denak umeei zuzendutako hizkuntza interakzioak dira, zeinak biziberritze programetan baliotsuenak izan daitezkeen eta grabaketa biltzetik ateratzen diren. Ekintzaile batzuen arabera, hizkuntza biziberritzeko ahaleginek ez dute hizkuntzaren informazioa biltzeko beharrik: " hizkuntza bat biziberritzeko behar duzun guztia gela baten umeei hizkuntza hori hitz egiten dieten helduak dira" (Kipp 2009).
2017
‎Irlandan ia mende batez hizkuntza biziberritzeko ahaleginean egon ondoren, familia gutxi batzuk izan dira, Gaeltacht eremutik kanpo, irlandera etxeko hizkuntzatzat hartu eta hurrengo belaunaldiari transmititu diotenak. ari baitira edo egin izan baitituzte irlandako ohituren erabilera indartzeko eta irlanderadunen sareak baitaude (Walsh et al, 2015: 10). hizkuntza politikan aintzat hartzen hasi dira sare horiek formalki azken urteotan, nahiz eta horiek garatzeko dagoen funts erabilgarria erabat urria den.
‎• zenbait hiztunek irlanderarako gaitasun aktiboa dute etxean irlanderaz hitz egin dietelako (zenbaitetan ingelesarekin batera), baina haien inguruko komunitatea ez zen irlanderaz mintzatzen. hau da, bada jendea irlanderaz hazi dena Gaeltacht eremutik kanpo, sarritan irlanderaz hitz egiten hazi ez ziren gurasoek irlanderaz eginda. Fenomeno hori irlandako hizkuntza politikaren ibilbide luzearen ondorio da (1922 urtetik). luzea da, espainian laburragoa baita katalana, euskara eta galegoa sustatzeko hizkuntza politikaren ibilbidea, trantsiziotikoa, hain zuzen. irlandan ia mende batez hizkuntza biziberritzeko ahaleginean egon ondoren, familia gutxi batzuk izan dira, Gaeltacht eremutik kanpo, irlandera etxeko hizkuntzatzat hartu eta hurrengo belaunaldiari transmititu diotenak. edonola ere, nahiz eta jatorri hori duten batzuek beren burua" hiztun zahartzat" duten, askok ez dute horrelakotzat, eta uste dute ez direla Gaeltacht eremuko
‎Hori baita kategorien erabilera praktikoa. Hizkuntza biziberritzea ahalegin ideologiko, politiko eta kulturala da, ez soilik jarrerak eta iritziak sailean, gaitasunak eta kategoriak asmatzean eta zehaztean ere bai. rioak, alegia, kategorien onura psikosozialak, beste modu askoren bidez lortu ahal dira aiseago. ikusten denez, kategoriak beraiek dira ikerketa soziolinguistikoaren alderdi garrantzitsua eta gure artean polemika gai bizia, baina ez horr...
‎Hori baita kategorien erabilera praktikoa. ...eagoa13 ikerketan ezin da pentsatu aldagai linguistikoa berez baliokide gakoa denik; ikerketak egindako operazio baten emaitza da hori. eta, halaber, ezin da espero jendeek horrela hartuko dutenik. gehienek euskaldun, erdaldun eta halako etiketen karga linguistiko (garbi eta huts) horri karga etniko, politiko edota soziokultural larriak eransten dizkiote. hori baita kategorien erabilera praktikoa. hizkuntza biziberritzea ahalegin ideologiko, politiko eta kulturala da, ez soilik jarrerak eta iritziak sailean, gaitasunak eta kategoriak asmatzean eta zehaztean ere bai.
‎–Eskubide linguistiko bat aitortu bai, baina, eskubide hori egia bihurtzeko baldintzarik sortzen ez bada, begien bistako kontua da eskubide hori hutsaren hurrengo zerbait dela? 246 Zimmermann eskarmentuaren ahotik mintzo zaigu hemen: hartara, hizkuntza biziberritzeko ahaleginean legearen agindua hezurmamitzeko baldintza politiko eta zilegitasun sozialik egon ezean, lege babesaren ustezko eragin indarra engainagarria dela diosku247 Aginte publikoak hezkuntza sistemari helburu batzuk esleitu badizkio, helburu horiek bete egin behar dira. Eta betetzen ez badira, bistan da EAEko botere autonomikoak Euskal Herriaren lurralde zati hau bederen euskalduntze bidean jartzeko helburuari muzin egin diola eta, ondorioz, euskararen transmisio akademiko formalera mugatu duela bere hizkuntza politika.
2021
‎Gure helburu nagusia da Frantzia metropolitarrean dagoen eskualdeetako hizkuntzen aniztasunaren argazki bat ematea, gutxitu diren hizkuntza horien egoera azaltzea. Ahal den neurrian azken urte hauetan izan den bilakaera aipatuko da, hizkuntza biziberritzerako ahaleginak eta eskualdeetan eramaten diren hizkuntza politikak azalduko dira.
‎Ezagunak dira euskara ardatz duen hezkuntza sistemaren alde Euskaltzaindiak hainbatetan egin dituen deiak eta, orobat, norabide horretan erakutsi duen engaiamendua. Hala berean, zenbaitetan aipatu da eskola ez dela nahikoa, hizkuntza biziberritzeko ahalegin hori ez baita bide bakarrekoa. Gaurkoan ikusi ahal izan dugu hori!
2022
‎Ibarreko euskaltzaleek hizkuntza biziberritzeko ahaleginean lagunduko dien tresna berri bat dute esku artean, 2021eko hizkuntzen kale erabileraren Sakanako neurketa, hain zuzen ere. Haren datuek, beste datu batzuekin batera, argi eta garbi esaten digute zein den euskararen egoera ibarrean eta herrietan.
‎Abertzaletasun klasikoko euskaltzaleak ziklo luzeagoan ikusiko du hizkuntzaren biziberritze ahalegina, lehenagotik ari ziren haiek euskal pizkundean, eta suari ahal zen moduan eusten saiatu ziren diasporatik. Euskaldunen multzoan ere oinarri handia zuten, abertzale klasikoak inurri asko ziren ikastolen eta euskalgintzaren eklosioa hasi zenean.
‎Azterketa atalka egiten badu ere, ibilbide kronologiko bat irudikatzen du, mende osoko bilakaera historikoa azaltzeko oso baliagarria dena. aldian irlanderak bizi izan dituen gorabeherak harilkatu eta irlandar hizkuntza biziberritzeko ahaleginen bilakaera historiko kronologikoa egiteko gai da. Ibilbide horretan funtsezkoak izan diren ekintzak, gertaerak, erabakiak... aztertzen ditu.
2023
‎Paula Laita Pallares ek laugarren artikulua idatzi du, UPV/EHUko ikerlari gisa. Horretan, Yuneŝit’in komunitatearen esperientzia aurkezten du, zeina Kanadako Columbia Britainiarreko Nenqayni ch’ih hizkuntza biziberritzeko ahaleginetan oinarritzen den. Ahaleginen horien artean, Yuneŝit’in Gobernuak eta UPV/EHUko ikerlariak lan kolaboratibo bat gauzatu dute.
‎Hala ere, hizkuntza dokumentazioaren gorakada horrekin batera, tokiko biziberritze prozesuek ere azaleratzen jarraitu zuten, eta galtzearen aurka agertu ziren azken helmuga gisa. Hala erakusten du 2018an egindako Hizkuntza Biziberritzeko Ahaleginei buruzko Nazioarteko Inkestak (Pérez 2018). Inkesta horrek 40.000 bit datu bildu zituen, gutxi gorabehera, mundu osoan hizkuntzak biziberritzeko 245 ahalegini buruz.
‎2018an egindako Hizkuntza Biziberritzeko Ahaleginei buruzko Nazioarteko Inkestak 40.000 bit datu bildu zituen, gutxi gorabehera, mundu osoan hizkuntzak biziberritzeko 245 ahalegini buruz.
‎Iturria: Hizkuntza Biziberritzeko Ahaleginei buruzko Nazioarteko Inkesta (Pérez 2018)
‎Artikulu honen atalei dagokienez, jarraian (2 atala), ikerketaren marko teorikoa zehaztuko dugu: Columbia Britaniarreko hizkuntza indigenen errealitatea eta horren arrazoiak, bertako hizkuntzak biziberritzeko ahaleginak eta, hain zuzen ere, Yuneŝit’in komunitatea eta Nenqayni ch’ih ren egoera. Ondoren (3 atala), ikerketa aurkeztuko dugu:
‎Komunitateetan hizkuntza biziberritzeko ahaleginak egiten ari dira. Izan ere, Tŝilhqot’in herria sei komunitatek osatzen dute:
‎Adin guztietakoek, gazteek, gurasoek zein adinekoek, hizkuntza biziberritzeko prozesuan parte hartzea beharrezkoa da. Horrez gain, hizkuntza biziberritzeko ahaleginak belaunaldi gazteenetan zentratu behar dira batez ere. Hizkuntzaren ikaskuntza adin txikietan hasi litzateke, baita haurdunaldian ere, haurrak jaio baino lehen.
‎Behin emaitzak aurkeztuta, azpimarratu behar da, lehen aipatu dugun bezala (3.2), lan honen metodologiaren eta etikaren arabera, ikerketa honek bi aldeentzako onurak ekarri dituela (CIHR, NSERC eta SSHRC 2010: 110); ekarpen akademikoaz gain, komunitatean aplikazio praktiko bat ere izan du, eta ikerketa prozesua, emaitzak eta ondoriozko argitalpena komunitatearentzat ere erabilgarria izan dira, bereziki Yuneŝit’in en egiten ari diren hizkuntza biziberritzeko ahaleginak sustatzeko (FATSIL 2014: 16). Kasu honetan, aurkeztu diren emaitzak Hizkuntza Biziberritzeko Plan Estrategikoa (2017) osatzeko erabili dira.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia