Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 25

2001
‎– Hirugarrenik, ikuspegi komunikatibotik, ikasleak hizkuntza bere egingo badu, bere kasa jarduten ohitu du. Alegia, ingurune sozialaren unean unekoeskakizunetara makurtzeko trebetasuna garatu behar du; sor dakizkiokeenkomunikazio beharrei bere burutik erantzun die, eta bere gaitasunarieusteko (edota zabaltzeko) bideak jorratu ditu.
‎Bi ikaskuntza motak alderantzizko norabidean gertatzen diren prozesuak direnez, ikaskuntza berantiarrean murgilduta ari den subjektu batek ikasitako hizkuntzan nahikotasun maila orokorra lortzeko (hemendik aurrera hasiko da natibizazioa, eta hizkuntza berea egingo du) hizkuntz erabilpen nahikoa lortzea beharrezkoa da: hau da, erabilpen espontaneoa. Horretarako, behar beharrezkoa da helduak motibaziorik altuena izatea.
2002
‎Eta egiago bereziki, administrazio ezberdinetan zatiturik eta beraz estaturik gabeko nazio eta herrietan. (...) Baina hizkuntzaren alderdi hau bereziki eta bakarrik bilatzen eta praktikatzen denean, hizkuntzak bere egitez eta sortzen duen xedeaz kontu gutxi eginik, ez goaz bide onetik. Azkenean esku hutsik gelditzeko bidea hartzen dugu eta(...)».
2003
‎Jauzia emateko garaia da: hizkuntzak berak egin behar du eztanda, barre estandarrak lortze aldera
2007
‎Ezagutzen ditugu Berceo ren Don Bildur edo Hitako Artziprestearen Don Carnal eta Doña Cuaresma. Literaturan halako arrunta da, beharbada hizkuntzak berak egiten du eta eragiten du holako zerbait: Gerrak hau egin du, Bakeak hori.
‎Mundua (eta subjektua orobat) hizkuntzan sortzen da, hizkuntzak egiten ditu gauzak, errealitatea eraiki egiten da (S > P), eta eraikitzeko adreiluak hitzak dira (adigaiak). Hitzaren esanahia hizkuntzan, hizkeran, hizketan haren tokiak doitzen du (ez «gauzarekiko» erlazioak), hau da, esanahia hizkuntzak berak egiten eta zermugatzen du, non ere baitu denak dena eta zertxo bakoitzak beste guztia erabakitzen. Beraz, hitz bat ez da posible beste hitz batzuk alboan izan gabe; kontzeptu bat ezin da ulertu beste kontzeptu batzuekin batera ez bada (nahiz horiek momentuan ezertarako ez gogoeman), batak bestea mugatuz, balioa elkarri xedatuz, eta hasieran ez dago aurreneko hitzik bat bakarra, hizkuntza guztia ez bada hitz hori (Logos).
2008
‎Hau da, euskara ez zen Azkuerentzat nahitaez eta soilik fedearen alde lantzen zen zerbait, baizik hizkuntzaren alde bere baitan egin zitekeena, behar izanez gero «sodomita», «turko» edo «judu»ekin arituz. Horrek guztiak oso argi erakusten du, Azkueren euskaltzaletasuna ez zela fedearen faboreko jarduera hutsa, zeren inoiz fedearen aurka ere joan zitekeen.
‎Oñatiko alkateak, esate baterako, Kongresuaren sarrera hitzaldia euskaraz egin zuen, Espainiako erregea aurrean zela. Eta amaiera hitzaldia ere hizkuntza berean egin zuen Gregorio Muxikak. Tartean euskarazko antzerki saioak eta poesia irakurketak izan ziren.
2009
‎–Ez dugu hizkuntza bera egiten, murmurikatu zuen Danielek?. Apenas gara arraza berekoak.
‎Bai, emaztea bainoago. Hizkuntza bera egiten dugu. Bestea, hizkuntza arrotza duzu, ikasi nahiko zenukeena.
2010
‎Ezen oso ezaguna eta prebisiblea baita egitura. Gerta liteke idazleak hizkuntzari berari uztea hitz egiten, eta hizkuntza berak egitea bidea itinerarium> batean?
‎Hemezortzi urteko gazteei gidabaimena euskaraz prestatu eta azterketa teorikoa hizkuntza berean egiteko gonbita luzatzen diete Buruntzaldeko Udaletako euskara batzordeek. Hitz gutxitan, gidabaimena euskaraz eskuratu ahal izatea proposatzen dute.
2011
‎–Gure agintari afrikarrek, berriki aipatu dugun bezala, Mendebaldeko agintari gogaideen hizkuntzak bere egin dituzte, beraien jatorrizkoak bertan behera utzita. Alde horretatik, hizkuntza Herri baten kultur identitatea baldin bada, erkidego bateko izanarazten gaituen identifikazio elementua izatekotan, zer dira gure agintariak?
‎Hau da, funtzio bakoitzaren sakontasuna. (?) Hizkuntza baten gaitasun komunikatiboa funtzio kopuru jakin baten arabera garatzen da, noski, baina funtzio bakoitzaren gaitasun komunikatibo edo etoglosia sendo bat ere behar du hizkuntzak bere egitekoa egoki beteko badu?. Juan Cobarrubias,. Normalización y planificación lingüística en el País Vasco?, Euskara Biltzarra (II), Eusko Jaurlaritza, 1988, 162 or.
2012
‎Aro Aurremodernoan nazioak egon baziren, garaiko idazki askotan ikusdaitekeen moduan. Nazioa hiztun komunitateak osatzen zuen gehienetan, hau da, hizkuntza bera egiten zuten pertsonek. Pertsona horiek izan zezaketen komunitatehorretakoa izatearen kontzientzia edo ez, horrek berdin zuen.
‎Aro Aurremodernoan nazioak egon baziren, garaiko idazki askotan ikusdaitekeen moduan. Nazioa hiztun komunitateak osatzen zuen gehienetan, hau da, hizkuntza bera egiten zuten pertsonek. Pertsona horiek izan zezaketen komunitatehorretakoa izatearen kontzientzia edo ez, horrek berdin zuen.
2013
‎Migrazioak lagundu du, hori hala da. Etorkinek azken urteotan euren bizitzan, lehenago edo geroago, katalana aukeratu dute eta hizkuntza bere egin dute. Azken finean, herritarren jarrerak ziurtatzen du etorkizuna izango duela gure hizkuntzak.
2016
‎«Egiteko dagoena izugarri da, baina abiapuntua ez dago 1980an zegoen tokian. Erronka handia da eskolaren eta euskaltegien bidez euskaldundutako horiek hizkuntza bere egitea eta era naturalean erabiltzea. 1982an, euskara ikastea zen gure helburu nagusia; gaur egun, erabileraz kezkatzen ari gara.
2017
‎Hau da, funtzio bakoitzaren sakontasuna. (?) Hizkuntza baten gaitasun komunikatiboa funtzio kopuru jakin baten arabera garatzen da, baina funtzio bakoitzaren gaitasun komunikatibo edo etoglosia sendo bat ere behar du hizkuntzak bere egitekoa taxuz gauzatuko badu? 236.
2019
‎Antzinako testuekin paradoxa deigarria gertatzen baita: obra klasiko baten hizkuntza bera egiten dutenek askoz ere eragozpen gehiago dute maisulana irakurtzeko, nork bere hizkuntzan, atzerritarrek baino. Begi bistakoa da motiboa:
‎" Ditugun aukerak ikaragarri mugatzeaz gainera (ia tradizio osoa eskolatik kanpo gelditzen ari zaigu), hizkuntzaren beraren aurrera egiteko mekanismoak ukatzen dizkiogu umeari. Baina ez soberan ditugulako, ezagutzen ez ditugulako baizik.
‎Hemen geldituko banintz, erdi tontotua, ingurukoen hizketaldiei begira, iruditzen zait hizkuntzak bere egingo nindukeela; ikasi egingo nuke, kafea hartzen amaitu baino lehen. Zipriztintzen utziko nioke eta aberats alde egingo nuke, hizkuntzak aberasturik, handiturik.
‎Hemen geldituko banintz, erdi tontotua, ingurukoen hizketaldiei begira, iruditzen zait hizkuntzak bere egingo nindukeela; ikasi egingo nuke, kafea hartzen amaitu baino lehen. Zipriztintzen utziko nioke eta aberats alde egingo nuke, hizkuntzak aberasturik, handiturik.
2020
‎Idazlearen sortze askatasunaren aurka egiten du zentsurak, baina, era berean, gogoan izan behar da ez dela Erregimenari soilik dagokion ‘gertaera’ Aitzitik, Torrealdaik ez zuen aipatzeke utzi euskal liburugintzari eragiten zioten zentsura faktoreak sakonagoak zirela. Batetik, hizkuntzari berari eginiko mendeetako bazterketa politika zegoen, eta horrek idazlearen alfabetizazio eskasa eta tradizio falta zekarkion. Bestetik, ordea, zentsura gubernamental sistematikoa zegoen, eta horrek egileen baitan sustraituriko autozentsuraren har gaiztoa.
2022
‎«Diskriminatutako komunitate bateko kide» izatearen ondorioak garden azaldu zituen, bideoz jasotako testigantzan, bere komunitatea hizkuntzaz eta kulturaz lotsatzeraino eraman zuena. Horren kontrako «mendeku» moduan ere badauka, egun, kitxua hizkuntza bere egin izana. Milouda El Hankari amazig hiztunaren testigantza ere partekatu zuen Sobrinok.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia